Jucciz 19.09.2008 18:53:14 | |
---|
Tähän väliin vähän ronskimmasta rokkisäröstä kiinnostuneille pieni putkivertailu. Vaihtelin Budda Superdrive 30:n ekaksi etuasteputkeksi vuoron perään 11 eri putkea ja äänitin lyhyen pätkän kullakin. Kakkosputkena oli koko testin ajan Telefunken ECC83 Ribbed Plate ja kolmosputkena (vaiheenkääntö) valkologoinen GE 5751. Pääteputkina toimi JJ EL84-nelikko. Mikitin vahvistimen Sennheiser e606:lla n. 4-5cm kaiuttimen keskeltä reunalle (off-axis), mikki kiinni etukankaassa. Kitarana toimi Gibson Les Paul '57 Reissue Sheptone PAF Tribute -mikeillä. Käytössä testissä oli tallamikki. Pätkissä ei ole EQ:ta eikä kompressoria, vaan soundi on suoraan se, mitä mikki poimi. Vahvistimen säädöt olivat: master klo 9 (eli varsin naapuriystävällinen voimakkuus), bass klo 12, middle klo 1, treble klo 3, drive täysillä (etuastesäröähän tässä haettiin), luonnollisesti särökanava oli käytössä. Tässäpä pätkät: http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/preamp_tube_test.mp3 (tavan pulliaisille) http://mp3.jucciz.com/budda_sd30/preamp_tube_test.wav (kultakorville) Ja putket olivat seuraavat: 0:00 Ruby Tubes ECC83 0:07 Telefunken ECC83 Ribbed Plate 0:14 Telefunken ECC83 Smooth Plate 0:20 Amperex ECC83 0:27 Philips Miniwatt ECC83 0:33 Teonex ECC83 0:39 7025 CHINA 0:46 12AX7B CHINA 0:52 Sovtek 12AX7WA 0:58 Sovtek 12AX7WB 1:04 JJ ECC83S Toivottavasti jotakuta kiinnosti. Ainakin alakerran määrässä huomasin itse paljonkin eroa putkissa - samoin kirkkaudessa oli eroja. |
Akkaset 19.09.2008 19:07:01 | |
---|
Hienoa, että joku jaksaa vaivautua tekemään näitä vertailuja! Säästävät huomattavasti aikaa kun ei tarvitse itse kaikkia vaihtoehtoja kokeilla. Mietiskelin tässä juuri etuasteputkien vaihtoa joten testi tuli kuin tilauksesta! |
Jucciz 19.09.2008 19:21:15 | |
---|
Ja kuin sattumalta, torilla on noita Telefunkeneita. :) |
MuzaK 19.09.2008 23:31:14 | |
---|
Kiitos vertailusta. Kuulostaa tosi pieneltä erot putkien välillä. Onko kalliit Telefunkkarit hintansa väärti vai saako saman tuloksen kun säätää hieman eq:ta? Itse pistän rahani muualle. |
PappaSF 20.09.2008 00:22:42 (muokattu 20.09.2008 00:24:57) | |
---|
Täällä kun on mua viisaampia ja kokeneempia putkivehkeiden omistajia niin off topikin heittäisin kyssärillä. Mulla on 50W Switchbladen kombo ja ilmeisesti pitää uudet putket ostaa kohta puoliin kun tänään parin tunnin sessioiden jälkeen pari kertää ääni meni tosi hiljaiseksi, tosin ääni sitten palas takaisin, putket olivat aika kuuman oloiset mitä tuosta ritilän päältä kokeilin. Niin ja se kyssäri: Ilmeisesti tuossa H&K Switchbladessa jos ostaa samanlaiset putket eli Power EL34 (biasointi? vai ei?) Preamp 12AX7 niin ei tarvi biasoida? vai tarviiko? Tuosta kyllä tietoa löyty mutta ota selvää sitten kun osa sanoo että biasoida pitää ja osa ei (vaikka olis täysin samanlaiset putket niin toisten mielestä pitää biasoida). Eli miten on teijän kokeneempien mielipide? Hyvä putkivertailu tuo Jucciz tehny, kiva että joku tekee tuollaisen ja vielä näkee vaivaa ja jakaa tietoa muillekin. Pistänpä plussan ;-) |
Lego 20.09.2008 00:27:17 | |
---|
Joo'o, pisteet viitseliäisyydestä mutta eipä tuo oikein miltään kuulosta loppupeleissä, ihan kivaa soittoa ja loput hälläväliä. Mutta tosiaan, kiva että edes joku jaksaa näitä vääntää kuultavaksi. |
Antti1 20.09.2008 00:31:30 (muokattu 20.09.2008 00:32:04) | |
---|
Kuulostaa tosi pieneltä erot putkien välillä. Hienosäätöä ne sitten enää onkin, kun muuten kamat kunnossa ja säädötkin ultimaattiset. Sit haetaan viimeinen terä vielä hienoilla putkilla ja luullaan, että se ero kuuluis bändin seassa jollekulle muullekin. :D EDIT: Mut tuntumaanhan jotkut putket voi vaikuttaa, siihen miten se vahvistin reagoi soittodynamiikkaan. Ei parane väheksyä sitäkään. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Joees 20.09.2008 00:32:06 | |
---|
Vahvistimen säädöt olivat: master klo 9 (eli varsin naapuriystävällinen voimakkuus) Hmh! Oliko kolmekymppisessä muka kello ysissä naapuriystävällinen voimakkuus? Jos kerrostalossa tai rivitalossa siis oleilee. Pitäs varmaan ehkä sit hommailla moinen takas ;-D Loafers
Grunge-garagerokin räimettä höystettynä powerbluesilla á la Zepukat -fox |
J_Mantyla 20.09.2008 02:39:09 | |
---|
Omaan korvaan sampleista osui eniten Rubyt, ja noilla sain edesmenneen JCM 2205:n soimaan KT77-päätelamppujen kanssa mielestäni kunnon kasarityyliin. Olisi ollut mahiksia saada pönttö takaisin, mutta harrastebudjetti on nollilla aina väärään aikaan ... Täydet pisteet Juccikselle vertailusta ! Ellei tänään niin sitten huomenna |
harpist 20.09.2008 03:44:10 | |
---|
Mut tuntumaanhan jotkut putket voi vaikuttaa, siihen miten se vahvistin reagoi soittodynamiikkaan. Ei parane väheksyä sitäkään. Tuon olen pannut merkille - harpulla asian huomaaminen saattaa olla helpompaa. (~tremolo) " Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin. |
Jucciz 20.09.2008 04:04:45 | |
---|
Hmh! Oliko kolmekymppisessä muka kello ysissä naapuriystävällinen voimakkuus? Jos kerrostalossa tai rivitalossa siis oleilee. Pitäs varmaan ehkä sit hommailla moinen takas ;-D Mä huomasin, että tän ykkössarjan Superdrive 30:n master volumessa on erilainen liikerata: volume ei kasva alkumetreillä yhtä ärhäkästi kuin kakkosessa. Siinä kai syy. |
Jucciz 20.09.2008 04:06:55 | |
---|
Joo'o, pisteet viitseliäisyydestä mutta eipä tuo oikein miltään kuulosta loppupeleissä, ihan kivaa soittoa ja loput hälläväliä. En ihan ymmärtänyt tätä kommenttia. Soittotestihän tämä ei ollut alkuunkaan. "Ei oikein miltään kuulosta"? "Loput hälläväliä"? |
Eniten miellytti toi toinen putki, eli se eka Telefunkeni. Napakka selkeä soundi. Loppupään putket oli aika ponnettoman kuuloisia, paitsi JJ sitten vähän edeltäjiään parempi. No tiedäthän.. Tarkoitettu.. tiedäthän.. |
koponen 20.09.2008 09:04:42 | |
---|
Sanoisin että tämän testin heikoin lenkki oli taas kerran ihminen. Pökkelö riffi ja soittaminen oli omiaan viemään viimeiseisetkin erot putkien välistä. Tuohon perään avosoinnuilla G, D ja E niin väitän että erotkin olisi kasvaneet. Tuon testin perusteella kannattaa ehdottomasti ostaa se putki jossa on pienin hintalappu. I'm endorsed by Marshall |
McNulty 20.09.2008 10:16:49 | |
---|
Jukkiiiis, missä on TADit? Olisin mielelläni kuullut niitäkin testissä, vertailun vuoksi. Alan epäilemään salaliittoa Telefunkkien osalta, jospa vaikka TADit kuulostavatkin yhtä hyviltä ja täten TADit piti jättää testin ulkopuolelle :) Kauppamies on aina kauppamies, vai miten se meni. Pääteputkitestiä odotellessa! Niitä hyljeksitään ja aliarvioidaan, vaikka merkitys on suuri. Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |
kimurantti1 20.09.2008 10:33:31 (muokattu 20.09.2008 10:47:29) | |
---|
Pääteputkitestiä odotellessa! Niitä hyljeksitään ja aliarvioidaan, vaikka merkitys on suuri. Tai sitten niiden vaihtaminen on etuasteputkiin verrattuna niin vaivalloista ja kallista, ettei kukaan jaksa moista projektia ottaa? :-) TADin High Gradeista olisin mäkin halunnut kuulla klippejä. Tää oli kuitenkin hyvä testi. Mä en ole mikään kultakorva, mutta eroja olin kuulevinani silti. Tässä vähän ajatuksia. Mun korvaaan toi ihan ensimmäinen, eli Ruby Tubes soundasi parhaalta. Paksu ja kaikista ärhäkkäin soundi, ehkäpä keskiäänivoittoisin noista. Eka Telefunken oli myös tosi hyvä. Jännää miten noi Telefunkenit kuulostivat erilaisilta, jälkimmäinen kuulosti jotenkin tummemmalta verrattuna ekaan Telefunkeniin. Onko kukaan samaa mieltä siitä, että Philips, Teonex ja eka China on kirkkaimmat noista? Sovtekit oli ponnottomimmat. Lopun JJ oli aika hyvä kanssa, aika tummasoundinen. Pakko kuitenkin myöntää, että vaikka mä tuollaisia eroja olin kuulevinani, niin en mä varmaan studiossa osaisi sanoa, että mikä noista oikeasti olisi sitten paras. Tosiaan se soittotuntuma jää toisen tekemässä testissä aina kysymysmerkiksi, ehkä siinä olisi sitten enemmänkin eroa, en tiedä. |
McNulty 20.09.2008 10:47:23 | |
---|
Tai sitten niiden vaihtaminen on etuasteputkiin verrattuna niin vaivalloista ja kallista, ettei kukaan jaksa moista projektia ottaa? :-) Se voi olla, mutta eikös markkinoilla ole myös vahvistimia yhdellä pääteasteputkella jota ei tarvitse erikseen biasoida? Eiköhän sellaisellakin saataisi eri putkien erot kuuluviin. Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |
Keke Urlaub 20.09.2008 10:48:12 | |
---|
Testin perusteella pitäydyn edullisissa putkissa ja nautin itse soittelusta... |
kimurantti1 20.09.2008 10:48:19 | |
---|
Se voi olla, mutta eikös markkinoilla ole myös vahvistimia yhdellä pääteasteputkella jota ei tarvitse erikseen biasoida? Eiköhän sellaisellakin saataisi eri putkien erot kuuluviin. Joo, Jucciz voisi ostaa sellaisen ja tehdä meille pääteasteputkivertailun! :-P |
McNulty 20.09.2008 10:51:28 | |
---|
Joo, Jucciz voisi ostaa sellaisen ja tehdä meille pääteasteputkivertailun! :-P I could chip in with 5 euros :) Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you. |