Aihe: Äänityshommien alkuun -ketju, aloittelijakysymykset tänne
1 2 3 4 572 73 74 75 76244 245 246 247 248
zene
06.09.2008 15:22:06
Niin tosiaan onkin juu, myyjä johdatteli harhaan. Nyt hommailin lexicon alpha ulkoisen äänikortin ja yritän tässä äänittää boss gt-8 kautta, mutta eihän siitä tietysti tule nyt mitään. Alkaa mennä hermot näiden kanssa pahasti :D
Mismatch error
07.09.2008 17:18:24
Tollasia köyty torilta:
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=256620
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=255258

Kummassa ois paremmat etuset, Mackiessa vai Soundcraftissa?
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
Antti1
08.09.2008 00:27:15
Kummassa ois paremmat etuset, Mackiessa vai Soundcraftissa?

Mä sanoisin, että tässä leikissä Soundcraft vie Mackiesta voiton. Molemmista saa puhdasta meteliä, mutta Soundcraft ei kuulosta ihan pökäleeltä vähän liiallisellakaan gainilla.
Mismatch error
08.09.2008 14:22:42
Mä sanoisin, että tässä leikissä Soundcraft vie Mackiesta voiton. Molemmista saa puhdasta meteliä, mutta Soundcraft ei kuulosta ihan pökäleeltä vähän liiallisellakaan gainilla.

Näin vähän arvelinkin, tattis.
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
Viipale
09.09.2008 11:40:50
Saako 2 kpl Presonus Firepodia toimimaan rinnakkain ongelmitta?
Tarvtiseeko näiden käyttämiseen, jotain erikoista firewirekorttia?
Toimiiko 1 firewirekortti, jossa 3 firewireporttia, vai tuleeko ongelmia esim. kaistan leveyden kanssa?
Tuleeko ottaa huomioon jotain muuta?

Tarkoituksena käyttää n. 12 raitaa kerralla reenikämppä/studio-live nauhoituksiin.
Äänitys ohjelmistona cubase.

Kokemuksia/kommentteja?
...Musiikki on hanurista.
Jaakkoopuukkoo
09.09.2008 13:54:35

Saako 2 kpl Presonus Firepodia toimimaan rinnakkain ongelmitta?
Tarvtiseeko näiden käyttämiseen, jotain erikoista firewirekorttia?
Toimiiko 1 firewirekortti, jossa 3 firewireporttia, vai tuleeko ongelmia esim. kaistan leveyden kanssa?
Tuleeko ottaa huomioon jotain muuta?

Tarkoituksena käyttää n. 12 raitaa kerralla reenikämppä/studio-live nauhoituksiin.
Äänitys ohjelmistona cubase.

Kokemuksia/kommentteja?

Käsittääkseni Firepodien pitäisi toimia ongelmitta sarjaankytkettynä (Koneesta FP:n ykkös firwireen ja FP:n kakkos firewirestä toisen FP:n ykkösfirewireen). Muistaakseni Presonuksen omilla sivuilla oli ihan tätä aihetta varten kirjoitettu faq myös. Itse en siis ole kokeillut, mutta firepodin toimintaohjeita etsiessäni näin myös paljon kirjoitusta tästä aiheesta.
En mä halveksi, onhan se kiva, että joku tekee tällasta paskaa.
Ze Kink
10.09.2008 12:04:51
http://www.mikseri.net/artists/jobspeak.67237.php

Parannusehdotuksia? Rummut ovat vielä vähän kesken, vaihdoin eilen paskan bassarin tilalle samplen, jota en ole vielä eq:ttanut pientä bassoboostia lukuunottamatta. Virveli pitää ainakin vielä eq:ttaa ihan uusiksi, koska eilen tein myös basso- ja kitarasaundin uusiksi. Tarkoitus olisi myös kokeilla vähän jotain muitakin plugineita, tällä hetkellä käytössä on muistaakseni Kjaerrhusin kompressori, Reaperin EQ, joku Voxengon kaiku ja Voxengo Boogex (jota käytän vain Ampeg + Beta 52 -impulssin käyttöön bassossa).
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Antti1
10.09.2008 12:32:33
Mun makuun basso ihan vähän liian pinnassa, vaikka sen ilmeisesti on tarkoituskin olla aika esillä? Sen lisäksi noi pannut on kauhean etäiset, mä koittaisin saada soundia jotenkin lähemmäs ja kirkkautta yläpäästä enempi esiin. Tollasenaan toi kuulostaa vähän joltain suomalaisen leffan soundtrackilta ja mä en pidä suomalaisista leffoista. :)
Mutta älkää luulko olevanne itse syyttömiä, sillä minusta valmistettuja tuotteita käytetään kaikkialla maailmassa!
Ze Kink
10.09.2008 12:54:10
Mun makuun basso ihan vähän liian pinnassa, vaikka sen ilmeisesti on tarkoituskin olla aika esillä? Sen lisäksi noi pannut on kauhean etäiset, mä koittaisin saada soundia jotenkin lähemmäs ja kirkkautta yläpäästä enempi esiin. Tollasenaan toi kuulostaa vähän joltain suomalaisen leffan soundtrackilta ja mä en pidä suomalaisista leffoista. :)

Rummut on tosiaan tarkoitus tehdä uusiksi vielä. Sekin tietty osittain vaikuttaa, että ne on vedetty viidellä mikillä (BD, SN, 2x OH ja huone), eli tuota "etäisyyttä" tulee pakostikin. Kaikuja pitää tosin vielä vähän hioa ainakin, overheadien eq on myös tällä hetkellä ihan koskematon, sille pitänee tehdä jotain. Basso on tosiaan tahallaan vähän pinnalla, koska ollaan trio, ja tohon pelkkään kitararaitaan keskittyminen on tosi orvon kuuloista. Ja tuo kitaran kaiku hieman mietityttää, en oikein osaa päättää onko se ihan ok vai ihan hirveä.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
pointfiveo
15.09.2008 01:05:23
Cubase LE 4:n ominaisuuksissa lukee mm:

Audio Tracks: 48
Instrument Tracks: 8
Instrument Slots: 2

Eikös tämä ensimmäinen tarkoita sitä, että kaikkiaan raitoja voi soida 48? Entä mitä nämä kaksi jälkimmäistä tarkoittavat? Kai tuolla onnistuu rumpujen äänittäminen esim. 7:llä mikillä, kun käytetään FireStudio Projectia?
Jaava
15.09.2008 11:24:33

Audio Tracks: 48
Instrument Tracks: 8
Instrument Slots: 2

Eikös tämä ensimmäinen tarkoita sitä, että kaikkiaan raitoja voi soida 48? Entä mitä nämä kaksi jälkimmäistä tarkoittavat? Kai tuolla onnistuu rumpujen äänittäminen esim. 7:llä mikillä, kun käytetään FireStudio Projectia?

Audioraitoja voi soida 48. Niin tuo sanoo. Ei puhu mitään esimerkiksi midistä.

Instumenttiraita on yhdistetty midi ja audioraita, jossa instrumentti valitaan raitakohtaisesti vain sille yhdelle midiraidalle.

Instrument slot tarkoittaa paikkaa, mihin voit valita instrumentin, johon voit sitten kytkeä midiraidan ulostulon ja soittaa sitä sen kautta.

Ja rumpuäänitys onnistuu mainiosti.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
SamPpaa
16.09.2008 10:07:17
Ootteko saaneet toimimaan tai saako jostain päivitystä ignition pack 2:n mukana tulleeseen melodyne uno essentialiin? Os x 10.5.. ja PT 7.4.. LE on siis asennettuna ja PT ei lähde käyntiin jos tuo plugari on asennettuna.
Tekemällä oppis..
faq1
17.09.2008 08:25:07
Pystyykö masteroidun CD:n kappalejärjestystä vielä jälkikäteen muuttamaan? Ymmärtääkseni menee siten, että siirtää vaan wav-tiedostona ne sieltä koneelle ja polttaa uudelle CD:lle haluamassaan järjestyksessä.
Meneekoö sen näin yksinkertaisesti?
JoKo
17.09.2008 09:43:17 (muokattu 17.09.2008 09:43:34)
Pystyykö masteroidun CD:n kappalejärjestystä vielä jälkikäteen muuttamaan? Ymmärtääkseni menee siten, että siirtää vaan wav-tiedostona ne sieltä koneelle ja polttaa uudelle CD:lle haluamassaan järjestyksessä.
Meneekoö sen näin yksinkertaisesti?

Noinhan se menee. Ainoana ongelmana on mahdollisesti se että biisien keskinäinen balanssi ei enään toimi jos masteroija on tehnyt biisien tasoerot ja taukojen pituudet suhteessa biisien järjestykseen. Myös jotkut levypainot on tosi tarkkoja sen alkuperäisen cd:n laadusta, kannattaa ainakin polttaa se hitaalla polttonopeudella ettei tuu mitään datakirjoitusvirheitä. Luultavasti kuitenkin homma on ihan ok.
Ze Kink
17.09.2008 11:13:33
http://www.mikseri.net/artists/jobspeak.67237.php

Parannusehdotuksia? Rummut ovat vielä vähän kesken, vaihdoin eilen paskan bassarin tilalle samplen, jota en ole vielä eq:ttanut pientä bassoboostia lukuunottamatta. Virveli pitää ainakin vielä eq:ttaa ihan uusiksi, koska eilen tein myös basso- ja kitarasaundin uusiksi. Tarkoitus olisi myös kokeilla vähän jotain muitakin plugineita, tällä hetkellä käytössä on muistaakseni Kjaerrhusin kompressori, Reaperin EQ, joku Voxengon kaiku ja Voxengo Boogex (jota käytän vain Ampeg + Beta 52 -impulssin käyttöön bassossa).

Kommentoikaas lisää. Tänään varmaan jatkan tuon kimpussa, joten palaute olisi tarpeen.
Antti1
19.09.2008 20:04:20 (muokattu 22.09.2008 23:35:28)
EDIT: Blaa blaa blaa...
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Antti1
19.09.2008 23:22:56
Halvat laitteet ja huono tekninen toteutus --> vuotoja kanavien välillä. Niiltä on vaikea välttyä, tarvitaan paremmat romut tai parempi arpaonni. Mun bändin Soundcraftin tiskin signaali ja clippiledit kans vastaanottaa ihan mitä sattuu, pitää kattoa mittarista tasoja vaan ja käyttää korvaa senkin edestä. Sitä se halpispaska nykyään on.
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
tommiot
20.09.2008 16:12:32
Logicissa siirtyy editoidessa yhtäkkiä osa otoista puol sekuntia eteenpäin? Ei siis kokonaiset Compit, vaan pelkästään muutama Take. Eli mitä helvettiä tapahtuu? Eikä oo vaan yks tai kaks kertaa kun on tapahtunut nyt. Oon sitten selvittänyt ton purkamalla jokaisen compin ja siirtämällä kaikki audiot alkuperäiseen sijaintiin. Vie vaan aikaa aivan turhaan.
washburn
21.09.2008 22:26:42

Auttakaahan nyt gurut oikein kädestä pitäen.

Kiinnostus studiotyöskentelyä kohtaan on noussut kohisten ja pitäis päästä kokeilemaan, saako sitä mitään aikaan lähivuosina ankaran harjoittelunkaan jälkeen. Nöyränä poikana myönnän, että lähtötiedot itse äänittämisestä eivät ole kummoiset. Siispä tarviisin apua siihen, millaisella laitteistolla kannattaa lähteä alkuun. Haluaisin kuitenkin, että laitteet eivät pitkään aikaan muodostuisi pullonkaulaksi projekteissa, vaikka ne lähtötilanteessa olisikin reilusti ylimitoitetut omaan tasoon nähden.

Jos käy flaksi tilan vuokraamisen suhteen, niin tarkoitus olisi rakentaa erillinen soittotila ja tarkaamo. Jos ei käy flaksi, niin täytyy tyytyä yhtenäiseen tilaan, joka toimii sekä treenikämppänä, että äänitystilana. Alkuun lähdetään tekemään oman bändin demoja, eli kitarat, basso, rummut ja vokaalit pitäisi saada taltioitua kohtuullisella laadulla niin, että tuotosta ehkä kärsisi audiolevyltäkin rohkeimmat kuunnella.

Miten tässä nyt lähdetään alkuun äänityslaitteiden osalta? Laadukas audio-interface adatilla ja hyvä mikkietuaste, jossa adat? Millainen ois hyvä kombinaatio? Varmaankin vähintään 12 mikkikanavaa sais löytyä ja ne kaikki pitäis saada adatilla siirrettyä koneelle. Mitä muita laitteita tähän signaaliketjuun tarvitaan? Vaiko onko joku digimikseri parempi vaihtoehto, kuin pelkkä mikkietunen? Jos on tai ei ole niin miksi on tai ei? Ja muutenkin mitä tässä nyt pitäis ottaa huomioon???

Entäs mikit? Ennestään löytyy muutamia perus dynaamisia, ainakin pari SM58:a ja pari jotain muuta. Millasia konkkia laululle, rummuille, muille soittimille? Myös akustista skittaa pitäis saada talteen.

Budjetista sen verran, että yhteensä saa mennä rahaa laitteisiin joitakin tuhansia. Ei nyt ihan kertasijoituksena, mutta pikkuhiljaa. Aluksi voisi pari tonnia pistää, että saisi jonkinlaisen äänityskaluston pystyyn ja perus mikit että pääsisi tosi toimiin.

Oon yrittäny näitä FAQeja lukea mutta aika sekavaa on ollu meikäläiselle, että jos nyt joku vaikka innostuis kertomaan, millasen studion itse laittais pystyyn muutaman tonnin panostuksella, että alkuun pääsis.. Kiitos.
Live long and prosper.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)