Aihe: Miten minimoida pianon äänen kuuluminen naapuriin halvalla? 1 | |
---|---|
![]() 14.09.2008 20:56:07 | |
Eli onko mitään helppoa tapaa eristää pianon äänen pääsemistä talon rakenteisiin halvalla? http://www.thomann.de/fi/piattino_schallschutzuntersetzer.htm Mikäs näiden lätkien funktio on? Pitääkö ne vaan mustan surman paikoillaan vai eristääkö soitinta yhtään lattiasta? En siis hae mitään täydellistä äänieristystä enkä aio kelluttaa olohuonettani mutta jos on jotain niksejä miten minimoida naapurin ärsyttäminen niin antakaa kuulua. Kiitos! =) | |
![]() 14.09.2008 22:12:25 | |
no noi auttaa varmasti noi tatit, muistaakseni joskus joku itellekki niitä suositteli mutta unohdin koko homman. Kosketuspinnastahan sinne rakenteisiin luulis eniten ääntä johtuvan.. Ite oon huomannu että kun pitää seinän ja pianon välissä jotain äänieristävää matskua, itellä tosin vaan jotain kananmunakennoja toisiinsa liitettynä, niin vaimentaa kyllä ääntä ihan kiitettävästi. Flyygelin kanssa ei tietenkään jeesaa, mutta siitä tuskin onkaan kyse? Tosin paras konsti on soittaa niin hyvin että tulee vaan kehuja! :) itelläki oli tasan tarkkaan yks naapuri joka ei tykänny ollenkaan soitosta, mutta oli ilmeisesti muutenkin vähän päästään vialla(=keksi kaikesta sanomista ihan joka asukkaalle joka samaan rappuun päätyi asumaan).. Muut naapurit ovat lähinnä kehuneet :D todella hyvä fiilis tulee sellasesta. "To alcohol, the cause of - and solution to - all of life's problems." -Homer J. Simpson | |
![]() 14.09.2008 22:22:46 | |
Eli onko mitään helppoa tapaa eristää pianon äänen pääsemistä talon rakenteisiin halvalla? Naapureittan vaihtaminen! Mulla on ollut nipot naapurit, vaikka mitä yritin, mikään ei toiminut. Kun sitten olivat myymässä, pyysivät mua olemaan soittamatta esittelyn ajan. Uudet naapurit eivät ole yhtään valittaneet, päinvastoin kehuneet. | |
![]() 16.09.2008 00:00:06 | |
Ei kovin kaunis menetelmä, mutta paksu matto pianon päälle niin, että roikkuu pianon ja seinän välissä, auttaa jonkun verran. Riippuu vähän siitäkin varmaan, että missä asuu se valittava naapuri. Alaspäin ääni kulkee varmaankin lähinnä lattian läpi, joten jotain pehmustetta ja eristettä pitäisi saada pianon ja lattian väliin. | |
![]() 16.09.2008 10:35:37 | |
Alaspäin ääni kulkee varmaankin lähinnä lattian läpi, joten jotain pehmustetta ja eristettä pitäisi saada pianon ja lattian väliin. Eli mikä on sellanen eriste jota vois laittaa pianon jalkojen alle jotta ääni pääsisi mahdollisimman vähän sitä kautta rakenteisiin. Toimiiko noi em. "tatit/lätkät" vai pitääkö rakentaa joku oma kumi-vaahtomuovi-sinitarra-kermavaahto-eriste? | |
![]() 16.09.2008 12:02:47 | |
Ite en lähtis laittamaan rahaa tollaseen, kun se on loppupeleissä kumminkin naapurin ongelma eikä sun... | |
![]() 16.09.2008 12:39:28 | |
Eli mikä on sellanen eriste jota vois laittaa pianon jalkojen alle jotta ääni pääsisi mahdollisimman vähän sitä kautta rakenteisiin. Toimiiko noi em. "tatit/lätkät" vai pitääkö rakentaa joku oma kumi-vaahtomuovi-sinitarra-kermavaahto-eriste? Mä kokeilin vaikka mitä, mutta kun on nipo alakertalainen niin mikään ei auta. | |
![]() 16.09.2008 15:54:40 | |
Naapureittan vaihtaminen! Mulla on ollut nipot naapurit, vaikka mitä yritin, mikään ei toiminut. Kun sitten olivat myymässä, pyysivät mua olemaan soittamatta esittelyn ajan. Uudet naapurit eivät ole yhtään valittaneet, päinvastoin kehuneet. Meinasin vastata, että ehkä sun uudet naapurit on epämusikaalisia, mutta en sitten viitsinyt. http://www.myspace.com/laurisalomaatrio | |
![]() 16.09.2008 17:13:44 | |
Meinasin vastata, että ehkä sun uudet naapurit on epämusikaalisia, mutta en sitten viitsinyt. Mitä väliä kunhan eivät nipota:-) | |
![]() 16.09.2008 22:26:59 | |
Mulla on onneksi hyvinkin joviaali seinänaapuri, mutta sellasen ystävällisen rapportin rakentaminen kyllä on hyvästä. Esim. mä olen käynyt etukäteen kertomassa kun on virittäjä tulossa, että 'kandee ehkä käydä vaikka kaupoissa sillä aikaa'. Mutta pianot ja kerrostalot on kyllä vähän ongelmallinen kombi. Onhan niitä klavikordeja. :) | |
![]() 19.09.2008 09:49:01 | |
Eli mikä on sellanen eriste jota vois laittaa pianon jalkojen alle jotta ääni pääsisi mahdollisimman vähän sitä kautta rakenteisiin. Toimiiko noi em. "tatit/lätkät" vai pitääkö rakentaa joku oma kumi-vaahtomuovi-sinitarra-kermavaahto-eriste? Mä laitoin pyörien alle kaksi kerrosta kumimattoa, paksuus a` 5mm. ja sen päälle soirot laminaattilevyä. Pitkät soirot niin että etu-ja takarengas on saman maton ja levyn päällä. Piano seisoo tukevasti näiden päällä eikä uppoa alla olevaan parkettilattiaan. Naapuri sanoi että kyllä se vieläkin kuuluu, mutta ei "niinkuin vieressä soitettaisi." Eli auttoi ihan mukavasti. Nykyään asustelen omakotitalossa joten ei tarvitse miettiä kuka kuulee ja kuka ei. Ja loppujenlopuksi jos soittelet kotonasi päiväsaikaan ja lopettelet ennen iltakymmentä niin ei se oikeastaan ole naapurin asia siihen puuttua. | |
![]() 19.09.2008 12:22:07 | |
Kiitos tästä! Kokeilen tota kumieristystä. Kun ite tekee parhaansa äänen eristämiseen niin voi sitten hyvällä omatunnolla vedellä honkytonkkia kun tulee fiivis. | |
![]() 19.09.2008 13:42:21 (muokattu 19.09.2008 13:50:29) | |
- - http://www.thomann.de/fi/piattino_schallschutzuntersetzer.htm Mikäs näiden lätkien funktio on? Pitääkö ne vaan mustan surman paikoillaan vai eristääkö soitinta yhtään lattiasta? - - Olen tämän saran kyllä käynyt läpi. nimim. ammattipianisti kerrostalossa. 1) Siis näiden lätkien tehtävä on eristää äänen siirtyminen runkoa myöten, joka on nykyisten ontelopalkkien aikakautena se suurin ongelma esim. kerrostaloissa. Tähän verrattuna eristeet seinissä on yhtä tyhjän kanssa, koska eristeet pitävät äänen korkeintaan naapuriin, eivät äänen johtumista sinne kolmen kerroksen päähän. Siis nämä ovat se tärkein paikka aloittaa, jos haluat eristää. Hinta vaan on aika suolainen. Itse leikkasin 8mm vanerista ympyröitä, ja laitoin 5 mm kumit päälle. Ajaa saman asian hinnan ja hinta on 1/10 T-kaupan hinnasta. - - enkä aio kelluttaa olohuonettani - - Edellinen on oikeastaan köyhän miehen versio tästä: Kellutetaan piano :) Seurauksena on, että tarvitset jonkin levyn kantapään alle, jotta pedaali ei nouse taivaisiin... Tämänkään jälkeen en vielä siirtyisi olohuoneen akustointiin vaan: 2) Pehmennytä vasaroita. Saat pyöreämmän/pehmeämmän soinnin, ja koska luultavasti kuitenkin asut betonielementtitalossa, on saundille muutenkin hyväksi. Tämä pitää tehdä aika ajoin, koska vasarat kovettuvat soitossa. 3) Tämän jälkeen on useampia teitä: a) Jos rehellinen "voluumi" on silti liian kova, eikä flyygelin kannen pitäminen kiinni (nuottitelineen ollessa suljetun flyygelin kannen päällä) yksin auta, voit laittaa ohutta harsoa (sitä samaa valkoista mitä kesällä käytetään pussilakanoissa, ja jolla täytetään karvaleluja) sopivassa määrin flyygelin alapuolen kaikupohjaa vasten. Pianon tapauksessa tietysti takapuolelle kaikupohjaa vasten. Jos tämä äänenpaine on ongelma missään määrin, niin sitten kannattaa sitä harsoa saman tien laittaa runsaskätisesti. Muuten apu on olematon. Soundi hieman tummuu, ja sointi vähenee (vasaroiden soundi tulee enemmän esiin), mutta korville ystävällisempi, ja naapuri kiittää. Tämä oli se löytö joka teki elämästä helpompaa. Idea ei ole minun vaan varastettu tässä tuntemaksi jätettävältä pianistilta. Oikein hädässä laitoin joskus pehmeää myös aikaisemman pystypianoni sisälle: aivan pohjalle ala-etulevyä vasten, mutta tätä en kyllä suosittele, koska soundi muuttuu jo huomattavasti. Jos niin teet niin katsokin, että se materiaali ei ole mitään lasivillaa, joka sitten sotkee koko pianon sisälmykset. Pianon ja flyygelin demppaamisen ero on siinä, että pystypiano on itsessään jo suljettu laatikko. Tästä syystä pianon kaikupohjan demppaaminen takaa kokonaan tekee siitä jo aika tumpun, mutta toisaalta demppaus on paljon tehokkaampi kuin flyygelissä. Flyygeli aina "vuotaa" hieman kannen ja rungon välistä (jossa on tarkoituksella rako), joten matto tai paksu kangas kannen päällä, joka laskeutuu pitkälle kannen reunojen yli runkoa vasten auttaa myös. b) Toinen on sitten huoneen eristäminen. Aloita ovista, koska esim. rappukäytävään vuotaa tosi helposti. Tavallisen rakennuksen ovethan eivät ole äänieristykseltään kovin erikoiset vaikka tiivisteet reunoissa olisikin. Raskas verho (esim. paksua samettia) toimii hyvin. Voi saada jopa ilmaiseksi kun jokin teatteri uusii esirippuaan. Purjelenkit yläreunaan ja menoksi. Verhon pitää olla niin pitkä, että se laahaa alareunassa maata vasten ja reunoissa seiniin sekä ovenkarmia vasten. Toinen kohde on sitten saada mahdollisimman paljon pehmeä seinille, jo huoneen oman akustiikan vuoksi. Puutalossahan tätä ei sitten niin paljon tarvita, mutta kerrostalossa pelkkä puuparketti, kirjahylly, matot ja sohva ei ainakaan minulla paljon paranna akustiikkaa. Paljon riippuu tilasta, jos se on treenikämppä, niin ei muuta kuin äänieristelevyä/karhuntaljaa/pehmeää hedelmäkennoa seinään, mutta olohuoneessani olen itse olen tyytynyt vähempään. Sen sijaan, paljon lattialle mattoja (myös soittimen alle), jos kattoremonttia tekee niin voi samalla tekaista katon niistä neliönmuotoisista pehmeistä levyistä, jotka samalla demppaa. Lopuksi, esim. musiikkioppilaitosten treenikopeissa on järjestään liian isoja soittimia. tätä perustellaan sillä että pitkiä bassokieliä tarvitaan että saadaan siedettävä soundi. (Esim. Yamahan flyygelien S-sarjan pikkukoneissahan on oikeinkin hyvä kosketus). Tästä seuraa, että pianistit tottuvat siihen että soittimen pitää tulla ihan perkeleen kovaa. Edelleen, että konserttilavalla soittaminen tuntuu oudolta kun soittimen ääni tuntuu hukkuvan, ja lisäksi ei koskaan opita kuulemaan kuinka oma soitin soi tilassa hyvin. Myös opetushommissa on pianon demppaaminen aivan tervettä, pahimmillaan opetusluokassa voi äänenpaineet huidella toista sataa, joten se on aika rankkaa opettajan korville joka viettää luokassa useita tunteja. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 21.09.2008 11:43:07 | |
No nyt tuli niin tyhjentävä vastaus että tarjoan kaljat jos törmätään baarissa. Iso kiitos! | |
![]() 22.09.2008 10:49:18 | |
En joutunutkaan kerrostaloon mutta plussa napsahtaa silti. Erinomaista, että joku jaksaa kirjoittaa tällaisia selityksiä. | |
![]() 22.09.2008 23:25:13 (muokattu 23.09.2008 01:48:30) | |
Hyvä jos kelpaa. Onhan sitä yritettävä olla signaturensa arvoinen silloin kun kerran kirjoittaa. :) PS Jos joku tulisi puhumaan mulle SCHALLSCHUTZ-UNTERSETZEReistä niin voisin antaa selkään. On meinaan aika pervon kuuloista tuo saksan kieli. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 03.03.2009 06:32:32 | |
Vielä yksi lisävinkki, jonka vasta tajusin itse... Mietin himassa, että miten tuota tilan huonekaikua (oik. seisovia aaltoja) voisi akustoida paremmaksi. Muistin kuinka nerokkaasti ongelma oli ratkaistu meitin mummolassa vajaa 30 vuotta sitten. Flyygeli laitetaan noin metrin päähän seinästä, ja seinälle täysi lattiasta kattoon kirjahylly. Paitsi että se antaa intelligentsin vaikutelman ;) , se kirjahylly demppaa välittömän kaiun, joka on useimmiten se häiritsevin juttu. Toimii erinomaisesti. MrS Try not to become a man of success but rather try to become a man of value. - Albert Einstein | |
![]() 03.03.2009 16:40:11 | |
Paitsi että se antaa intelligentsin vaikutelman ;) , se kirjahylly demppaa välittömän kaiun, joka on useimmiten se häiritsevin juttu. Toimii erinomaisesti. jep - ja sen kirjahyllyn voi sekä tyylikkäästi että edullisesti täyttää Valittujen Palojen Kirjavalioilla - niitä saa monesta divarista "metrihintaan" ;-) | |
![]() 03.03.2009 16:51:54 (muokattu 03.03.2009 16:52:54) | |
myy piano ja osta digitaalipiano niin pääset voitolle mun mielestä nipottaminen on ymmärrettävää. vaikka kuuntelen tai soitan musaa jatkuvasti (kuulokkeilla jos muita on paikalla), en halua kuulla mitään semmoista musaa/melua, josta en itse saa päättää Anaalimasturbaatio - kehittävää ajanvietettä myös heteroille | |
![]() 03.03.2009 18:13:57 | |
Zabijak: Ite en lähtis laittamaan rahaa tollaseen, kun se on loppupeleissä kumminkin naapurin ongelma eikä sun... Eikös ihmisten väliset ongelmat johdu pitkälti juuri siitä, ettei haluta tai osata ajatella asioita myös muiden ihmisten kannalta? Itseä hämmästytti tänään kun joku oli tukkinut kerrostalon roskakatoksen tunkemalla sinne kaksi sohvaa, jotka ei sovi mihinkään roskiksista eikä roska-autonkuljettajankaan ole tarkoitus käsitellä yksin kokonaisia sohvia. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)