Aihe: Nothing else matters - Metallica soundi
1
klistier
28.08.2008 21:17:06
Moro.

Oon soitellu kitaraa itekseni jonku vuoden verran. En siis ole käyny missään tunneilla tai mitää. Osaan joitakin kipaleita aina sooloo asti mut siihen se jääkin. Oon yrittäny harjotella nothing else matterii ja menee se nyt ehkä jotenki. Haluisin tietää miten saan samanlaisen soundin ku se oikeessa biisissä on? Eli siis tämän kuuloinen http://www.youtube.com/watch?v=2zq6mDlMUk0 . Mulla on joku Chesterin kopio kitara ja Rolandin Cube 20x vahvistin. Millä säädöillä tai mitä pitää ostaa että saan homman kuulostaa oikealta?

Kiitos ja anteeks..
Antti1
29.08.2008 02:46:47 (muokattu 29.08.2008 02:48:16)
Tossa soi useampi erilainen kitara päällekkäin, et onnistu mitenkään. Kohtuullisen lähelle sä voit mun mielestäni päästä miedolla ja lyhyellä delaylla, pienellä choruksella ja kompressorilla. Tallamikkiäkään tuskin kannattaa käyttää ton soundin hakemiseen.

Sun ei pidä mun mielestä ostaa yhtään mitään, vaan opettelet soittamaan. Sillä se oikea soundi löytyy. Metallican äijät on hyviä kitaristeja, jotka saavat tuon kuulostamaan 150% varmuudella sun kamojenkin läpi tosi hyvältä.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
klistier
29.08.2008 16:16:00
mites ku mul on tollane viritys laite...ni siin on nyt 440hz eli oon niiku virittäny sen mukaan..Mikä on oikea hz? tai mitä yleensä biiseis käytetää?
Antti1
29.08.2008 16:18:17
Käytä sitä 440Hz, se on varmaankin yleisin nykymusassa populaaripuolelta. Jos korva sanoo, että on väärin, niin virität korvan kanssa sitten oikein. Kannattaa opetella virittämään tarkasti myös ilman noita laitteita, se on monesti nopeampaa ja kätevä tapa hallita monissa tilanteissa. Aina kun joitain soittimia ei voi virittää, niin sitten on pakko mennä niiden mukaan.
klistier
29.08.2008 16:33:20
joo no tuota jotenki tol 440hz toi alin kieli esim kuulostaa niin vaimeelt..laitoin nyt 455hz ni on mun mielest vähä parempi ku toi alin kieli kuulostaa jopa "kimeeltä"
Antti1
29.08.2008 16:40:05
Ei sen pitäisi mitenkään vaikuttaa vaimeuteen. Vire on vire, ei liity äänenvoimakkuuteen. "Kimeys" sensijaan varmaan liittyy lievään ylävireisyyteen, jonka sä sait aikaan nostamalla tuota A-kielen kerrannaisen taajuutta.
h.e.k.a
30.08.2008 13:08:55
mites ku mul on tollane viritys laite...ni siin on nyt 440hz eli oon niiku virittäny sen mukaan..Mikä on oikea hz? tai mitä yleensä biiseis käytetää?

Kuten Antti1 sanoi, 440Hz lienee yleisin populaarimusiikin puolelle, klassisella taitaa 442Hz olla vielä käytetympi (ja klasaripuolelta voi löytyä myös 430Hz, 452Hz jne, mutta nämä menevät hieman mutu-puolelle). Tässä kohtaa kannattaa kuitenkin muistaa, että kuultava äänenkorkeus riippuu luonnollisesti äänennopeudesta, joka on taas riippuvainen ilman lämpötilasta. Eli jos kuuntelet jotain kipaletta, kun kuuntelutilan lämpötila on esim. 20 C, A-sävel voi olla 440Hz, mutta huoneen lämpötilan noustessa vaikkapa lukemaan 24 (C) A:n taajuus nouseekin 442Hz:iin.
"I don't want you to play me a riff that's going to impress Joe Satriani; give me a riff that makes a kid want to go out and buy a guitar and learn to play" -Ozzy Osbourne
Too Late
01.09.2008 19:12:39
Ja sitten DVD-soitin muuttaa Suomessa 440 Hz:n jopa 458 Hz:iin framerate-erojen (24/25) takia. Sehän olisi mahdollista korjata pienellä ääniraidan DSP-prosessoinnilla, mutta en tiedä, tehdäänkö niin. Musa-DVD:issä sille olisi käyttöä.
Kantare I 500 C
Niq
02.09.2008 13:45:15 (muokattu 02.09.2008 13:46:51)

Mulla on joku Chesterin kopio kitara ja Rolandin Cube 20x vahvistin. Millä säädöillä tai mitä pitää ostaa että saan homman kuulostaa oikealta?

Laita sieltä se JC Clean -mallinnos päälle ja chorusta sit efektinamiskasta jonkun verran. Aika lähellä ollaan Metallica-cleania jo tolla. Ehkä vähän reverbiä päälle.

EDIT: Vaimeus ja löysyys soundissa viittaa ihan siihen, että et ole vielä kauaa soittanut. Lisää treeniä vaan niin kyllä se siitä lähtee. Ei sitä millään kamoilla tai virittämällä kireämmälle paranneta, vaan paremmalla soittotekniikalla.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Thet
21.09.2008 01:10:45
Mä sain aikanaan mun Cubesta hyvät saundit, joilla tykkäsin juuri tuota biisiä pimputella, laittamalla kanavan Acousticille, säröä sen verran ettei särje, kaikua hieman ja kaulamikki päälle.

Nyt väsyneenä en jaksa testailla ja hakea vahvistinta ja kuunnella alkuperäistä kappaletta, mutta erittäin kivan kuulosen siitä sai.
"Taakse kammattu, charmikkaasti harmaantunut tukka, leukaparta sekä tatuoidut vahvat käsivarret saavat kyllä hetero miehenkin jalat tutisemaan." - Heikkijärvinen
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)