Aihe: Ulkoinen äänikortti äänitykseen ja yleiskäyttöön
1 2 3 4
ipa
14.09.2008 22:06:42
Terve.

Nyt olisi tarvetta paremmalle äänikortille. Nykyisen integroidun äänenlaatu ja liitännät eivät enää riitä tarkoituksiini. Kaipaan uutta äänikorttia, jossa olisi sopivat liitännät ja hyvä äänenlaatu musiikinkuunteluun, äänenkäsittelyyn ja yleiskäyttöön, mutta ennenkaikkea äänitykseen, sillä minulla on vireillä muutamia pieniä musiikkiprojekteja. Ulkoinen mötikkä olisi kätevä, sillä sitä voi tarvittaessa käyttää muissakin koneissa, eikä liitäntöjä tehdessä tarvitse ryömiä koneen taakse.

Tällä hetkellä mielenkiintoisimmalta vaikuttaa M-Audio MobilePre USB ( http://www.m-audio.com/products/en_us/MobilePreUSB.html ), joka on varsin passeli vehje liitäntöjensä ja varsinkin hintansa puolesta (129€). Tuossa on sopiva rööri nykyiselle Logitechin setille, mutta myöhemmin saan siihen myös kiinni monitorit noilla 1/4" liitännöillä. Kuulokeliitännän kautta voi ilmeisesti kylläkin tarkkailla vain sisääntuloja, mutta onhan tuossa nykyisessa Logitechin setissä kuulokeliitäntä. XLR-liitäntöjä en toistaiseksi tarvitse. Nuo 1/4" sisäänmenot riittävät kitaran, videokameran kanssa käyttämäni konkkamikin ja koskettimien liittämiseen. Minua ei niinkään mietitytä tämän vehkeen laatu musiikkikäytössä, mutta kai tuo toistaa kaikki muutkin äänet ongelmitta? Onko teillä ehdottaa jotain muita ratkaisuja suunnilleen samaan hintaan?
Harrastelija
15.09.2008 00:36:57
Se on hintaisekseen ihan hyvä kortti ja toimii kaikessa missä äänikortin pitääkin toimia.

Kuulokeliitännästä vain sisääntulon tarkkailu? En nyt ymmärrä mitä tarkoitit, mutta kyllä se softasta riippuen monitoroi koko kokonaisuuden.

Ainoa vaan, että varaudu tappelemaan ajureitten kanssa. Uusimmat kun eivät anna itse valita tallennetaanko 44.1 vai 48 Khz vaan ajurit määrittävät sen suhteellisen mielivaltaisesti ja silloin onkin ongelmia tiedossa kun se ei synkkaa äänittävän ohjelman/sekvensserin kanssa.

En tiedä mikä M-audion politiikka on kun kaikki viimeisimmät ajurit ovat olleet tuota luokkaa. Itse kyllästyin sekoiluun ja vaihdoin. Sääli sinänsä, koska korttihan on ihan ok.

Vastaavaa hintaluokkaa ja laadukasta, jopa USB 2 tuki löytyy esim. Emun 0202 ja 0404 ulkoisista korteista. Vilkaiseppa vaikka niitäkin vertailun vuoksi.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
samulirask
15.09.2008 23:07:44

Se on hintaisekseen ihan hyvä kortti ja toimii kaikessa missä äänikortin pitääkin toimia.

Kuulokeliitännästä vain sisääntulon tarkkailu? En nyt ymmärrä mitä tarkoitit, mutta kyllä se softasta riippuen monitoroi koko kokonaisuuden.

Ainoa vaan, että varaudu tappelemaan ajureitten kanssa. Uusimmat kun eivät anna itse valita tallennetaanko 44.1 vai 48 Khz vaan ajurit määrittävät sen suhteellisen mielivaltaisesti ja silloin onkin ongelmia tiedossa kun se ei synkkaa äänittävän ohjelman/sekvensserin kanssa.

En tiedä mikä M-audion politiikka on kun kaikki viimeisimmät ajurit ovat olleet tuota luokkaa. Itse kyllästyin sekoiluun ja vaihdoin. Sääli sinänsä, koska korttihan on ihan ok.

Vastaavaa hintaluokkaa ja laadukasta, jopa USB 2 tuki löytyy esim. Emun 0202 ja 0404 ulkoisista korteista. Vilkaiseppa vaikka niitäkin vertailun vuoksi.

Harrastelija

Kehutaan nyt näitä omia vehkeitä, niinkuin näillä palstoilla usein on jostain syystä tapana: EMUn 0202 usb-kortti on toiminut itselläni loistavasti, eikä ole hinnalla pilattu. Softabundlekin siinä on aika hyvä, jos ei ennestään ole kiintolevy täynnä kaikenlaisia alan ohjelmia. Itselleni Amplituben LE tuli melko paljolle käytölle.
Samulin sivut
herra47
16.09.2008 11:28:16
Kehutaan nyt näitä omia vehkeitä, niinkuin näillä palstoilla usein on jostain syystä tapana: EMUn 0202 usb-kortti on toiminut itselläni loistavasti, eikä ole hinnalla pilattu.

Voin myös itse suositella tätä... noin vuoden olen emun 0202 usb:n omistanut ja hyvin oon tullut toimeen. Lähinnä Amplitube2 ja Cubasen käyttöä.
ipa
16.09.2008 21:46:36 (muokattu 16.09.2008 22:40:49)
Pystyykö tuolla EMU:n 0202 vehkeellä äänittämään stereona? Pitäisi saada keyboardista ääntä stereona talteen. Oikean kanavan piuha tökätään erilaiseen rööriin kuin vasemman?

Mites tuo E-Mu Tracker Pre USB 2.0?

http://www.emu.com/products/product … p;subcategory=611&product=17511

On kyllä tyyriimpi kapistus...
samulirask
16.09.2008 22:54:53 (muokattu 16.09.2008 22:57:56)

Pystyykö tuolla EMU:n 0202 vehkeellä äänittämään stereona? Pitäisi saada keyboardista ääntä stereona talteen. Oikean kanavan piuha tökätään erilaiseen rööriin kuin vasemman?

Mites tuo E-Mu Tracker Pre USB 2.0?

http://www.emu.com/products/product … p;subcategory=611&product=17511

On kyllä tyyriimpi kapistus...

Pystyy äänittämään stereona, kahdella plugilla. Se vasemman kanavan liitin on sellainen monitoiminen, johon saa xlr-piuhankin, ja siinä on mikkietuaste.

Eiköhän tuo pre-usb ole myös hyvä vehje, se taitaa olla uudempi ja vähän varustellumpi malli kuin tuo 0202.
Samulin sivut
ipa
16.09.2008 23:30:02
Pystyy äänittämään stereona, kahdella plugilla. Se vasemman kanavan liitin on sellainen monitoiminen, johon saa xlr-piuhankin, ja siinä on mikkietuaste.

Eiköhän tuo pre-usb ole myös hyvä vehje, se taitaa olla uudempi ja vähän varustellumpi malli kuin tuo 0202.

E-MU on ilmeisesti äänenlaadultaan parempi (alhaisempi kohina) ja mukana tuleva ohjelmapakettikin on kattavampi. Alempi hintakin lämmittää mieltä ja tulevaisuutta varten tuki näyttää löytyvän myös 64bit käyttöjärjestelmille (M-Audion 64bit ajurit ovat olleet jo jonkin aikaa työn alla ilman edistystä).

Minua häiritsee vain kahden samallaisen sisääntuloliitännän puuttuminen. Koskettimissa on vasemmalle ja oikealle kanavalle 1/4" ulostulot, joten voin kytkeä toisen kanavan perus instrumenttipiuhalla, mutta toiseen kanavaan pitää hankkia piuha, missä on toisessa päässä XLR liitäntä. Eikai tuosta mitään haittaa ole, että vasemmassa kanavassa on erilainen liitäntä kuin oikeassa?
samulirask
17.09.2008 16:12:57 (muokattu 17.09.2008 16:14:48)

E-MU on ilmeisesti äänenlaadultaan parempi (alhaisempi kohina) ja mukana tuleva ohjelmapakettikin on kattavampi. Alempi hintakin lämmittää mieltä ja tulevaisuutta varten tuki näyttää löytyvän myös 64bit käyttöjärjestelmille (M-Audion 64bit ajurit ovat olleet jo jonkin aikaa työn alla ilman edistystä).

Minua häiritsee vain kahden samallaisen sisääntuloliitännän puuttuminen. Koskettimissa on vasemmalle ja oikealle kanavalle 1/4" ulostulot, joten voin kytkeä toisen kanavan perus instrumenttipiuhalla, mutta toiseen kanavaan pitää hankkia piuha, missä on toisessa päässä XLR liitäntä. Eikai tuosta mitään haittaa ole, että vasemmassa kanavassa on erilainen liitäntä kuin oikeassa?

Siis siihen XLR-reiän näköiseen reikään voi työntää peruspluginkin. Siinä on siis SEKÄ linja ETTÄ mikki-sisääntulo. On sillä liittimellä varmaan joku nimikin, jonka joku viisaampi täällä tietää.
Samulin sivut
Antti1
17.09.2008 16:15:59 (muokattu 17.09.2008 16:16:41)
On sillä liittimellä varmaan joku nimikin, jonka joku viisaampi täällä tietää.

Viisauden määrästä voimme olla montaa mieltä, mutta comboliittimiksi noita kutsutaan. Tässä tapauksessa siinä on TRS ja XLR.

EDIT: Jaa mutta onko kuitenkaan balansoitu sisääntulo plugilla? Enpä menekään sanomaan varmaksi ja olen tietenkin liian laiska varmistaakseni mulle yhdentekeviä asioita. :D
Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775
Velemu
18.09.2008 00:14:55
Minulla olisi myynnissä Tascam us-122 jos kiinnostaa. Hyvin on kortti palvellut mutta nyt siirryn koneen päivityksen yhteydessä sisäiseen äänikorttiin ja jää tämä ylimääräiseksi. Huokeasti lähtisi. Huuto.netissä taitaa olla ilmoituskin.
ipa
19.09.2008 20:21:46
Ostin tuon E-MU 0202 USB:n paikallisesta liikkeestä, kun sattui löytymään hyvään hintaan. Käytössä ilmeni nyt kuitenkin ongelmia, tarkemmin ottaen käyttöönotossa.

Ajurit on asennettu, mutta kone ei silti tunnista laitetta. E-MU USB Audio Control Panel sanoo, että "No Devices Connected". Ohjauspaneelista kun katson ääniä ja äänilaitteita, niin äänen toisto välilehti on harmaana eikä löydy mitään laitteita. Laitteisto välilehdellä kapistus kuitenkin löytyy listasta, mutta se ei paljoa lohduta. Mitä tässä nyt pitäisi tehdä? Onkohan vika raudassa vai ohjelmissa? Ekan kerran kun tuohon virta tuli, niin kaikki valot välkähtivät päälle, mutta nyt myöhemmin vihreä power valo vilahtaa, menee pimeäksi ja syttyy sitten pysyvästi palamaan. Miten tuon pitäisi käyttäytyä? USB 2.0 liitännässä pitäisi olla...
Johann Onn
19.09.2008 23:29:10
E-MU 0202 USB - "No Devices Connected" - USB 2.0 liitännässä pitäisi olla...

Missä paikassa ? USB-hiiren viereen ei kannatta laittaa, jossain emoissa paikat 1 & 2 on jaollisia. Omista koneista tässä, täytyy esim. TonePort UX2 laittaa aina alimpiin eli 3:n tai 4:s, muuten XP ei löydä sitä millään.

Kannattaa myös tarkistaa valmistajan sivuilta, onko ajurit uusimmat.

Ja ehkä myös mahdolliset yhteensopimattomuudet, emolevyn piirisarjan kanssa.
herra47
20.09.2008 10:11:35
Kannattaa kokeilla biosista ottaa vanha äänikortti pois käytöstä.
ipa
20.09.2008 10:37:02
Kannattaa kokeilla biosista ottaa vanha äänikortti pois käytöstä.

Tein tämän heti ekana, eikä sillä näyttänyt olevan mitään merkitystä. Olen asentanut uusimmat ajurit netistä, cd:ltä mukana tulleet ja vielä yritin asentaa CD:ltä tuon windowsin (winxp 32bit) wizardin kanssa, mikä oli virhe, sillä asennus jumiutui ja jouduin sulkemaan sen väkivalloin. Nyt nuo ajurit eivät vissiin enää edes suostu asentumaan, vaan asennus jumahtaa 47% kohdalle, joten olen nyt sotkenut kaiken. Ensimmäistä kertaa uusia ajureita asentaessa tuo netistä tullut paketti päivitti myös laitteen firmwaren, mikä tapahtui ilmeiseesti onnistuneesti.

Miten tuo laite käynnistyy teillä? Minulla tuo virtavalo välähtää, sammuu ja syttyy vasta sitten pysyvästi palamaan. Ihan kuin tuo virta ei tulisi siihen sulavasti. Kuulokkeista kuuluu kaksi poksahdusta, ei vain yksi. Epäilen, että nämä koneen USB liitännät ovat vain paskoja. Koitin laitetta kyllä jokaisessa mahdollisessa liitännässä.

Säädin käytännössä tuota vehjettä koko illan. Kone siis huomasi laitteen ja listasi sen äänilaitteeksi, mutta se ei toiminut äänikorttina ja kuten aiemmin sanoin, ohjelman oma "control panel" mikälie ei tunnistanut sitä.

Koitan tuota aparaattia joku päivä kaverin koneella. Jos se toimii sielä, se ei vain jostain tuntemattomasta syystä ole yhteensopiva oman koneeni kanssa ja jos ei toimi, niin vien sen liikkeeseen takaisin. Harmillista joka tapauksessa :(
herra47
20.09.2008 12:24:17 (muokattu 20.09.2008 12:24:49)
Miten tuo laite käynnistyy teillä? Minulla tuo virtavalo välähtää, sammuu ja syttyy vasta sitten pysyvästi palamaan. Ihan kuin tuo virta ei tulisi siihen sulavasti.

Ihan samanlailla mullakin pelaa... ensin välähtää himmeästi ja sitten syttyy palamaan.

Jos et vielä ole kerennyt tätä tekemään, niin koita vielä poistaa laite (lisää/poista sovelluksesta), eli kaikki mitkä viittaa emuun ja ajureihin niin pois vaan ja asenna uudestaan. Kuulemma nämä USB-laitteet ovat välillä hankalia asennuksen suhteen mutta kun saa pelaamaan niin ei ongelmia pitäisi enää tulla. Ja asennuksessahan pitää noudattaa tiettyä järjestystä.... lukee ohjeissa.

Toivottavasti saat toimimaan... Onnea!!!
ipa
20.09.2008 12:37:30 (muokattu 20.09.2008 12:40:23)
Ihan samanlailla mullakin pelaa... ensin välähtää himmeästi ja sitten syttyy palamaan.

Jos et vielä ole kerennyt tätä tekemään, niin koita vielä poistaa laite (lisää/poista sovelluksesta), eli kaikki mitkä viittaa emuun ja ajureihin niin pois vaan ja asenna uudestaan. Kuulemma nämä USB-laitteet ovat välillä hankalia asennuksen suhteen mutta kun saa pelaamaan niin ei ongelmia pitäisi enää tulla. Ja asennuksessahan pitää noudattaa tiettyä järjestystä.... lukee ohjeissa.

Toivottavasti saat toimimaan... Onnea!!!

Kiitos. Hyvä tietää, että tuo menee samalla tavalla päälle sieläkin. Pitää käyttää tuota järjestelmän palautustoimintoa, niin saan koneen siihen kuosiin missä se oli ennen koko ruljanssia. Ensimmäistä kertaa asentaessa huomasin sellaisen jännän ilmiön, että kone ei sammunut vaan jäi "Suljetaan windows..." kohtaan. Vasta kun kytkin kortista virran pois niin kone sammui. Osaatko sanoa tuohon mitään? Olisiko pitänyt vain odottaa?
herra47
20.09.2008 13:41:13
Ensimmäistä kertaa asentaessa huomasin sellaisen jännän ilmiön, että kone ei sammunut vaan jäi "Suljetaan windows..." kohtaan. Vasta kun kytkin kortista virran pois niin kone sammui. Osaatko sanoa tuohon mitään? Olisiko pitänyt vain odottaa?

En osaa kyllä tuohon sanoa mitään ehkä olisi kannattanut odottaa... ehkä ei. Itsekkin olen aika malttamaton tällaisissa asiossa. Ehkä max 5min odotusta ja sitten olisin itekkin ottanu väkisin virrat pois.
ipa
20.09.2008 13:43:42
En osaa kyllä tuohon sanoa mitään ehkä olisi kannattanut odottaa... ehkä ei. Itsekkin olen aika malttamaton tällaisissa asiossa. Ehkä max 5min odotusta ja sitten olisin itekkin ottanu väkisin virrat pois.

Pidätkö yleisesti ottaen tuon vehkeen kokoajan "ON" asennossa vai pistätkö sen päälle vasta kun on kone auki?
herra47
20.09.2008 13:50:18 (muokattu 20.09.2008 13:51:11)
Pidätkö yleisesti ottaen tuon vehkeen kokoajan "ON" asennossa vai pistätkö sen päälle vasta kun on kone auki?

Kokoajan päällä.

Täytyi ihan ottaa oma manuaali esiin ja lukaista. Sen mukaan ensin kytketään emu koneeseen sitten emu käyntiin ja antaa windowsin tunnistaa laite ja sen jälkeen vasta softat cd:ltä. Teitkö tässä järjestyksessä ensimmäisellä kerralla???
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)