Aihe: Ei-niin-hyvä kokemus Bare Knuckle Nailbombista
1 2
Dunga
17.09.2008 10:52:55
Saman oon huomannu itekin. Onkos muuten jotain nyrkkisääntöä näissä mikkien korkeussäädöissä? Esim. kuuluuko tallamikin olla kaulamikkiä alempana?

Eiköhän ne kannata säätää siten, että volataso on suurinpiirtein sama. Itteäni ainakin häiritsee jos esim. kaulamikki huutaa huomattavasti tallaa kovempaa.
Interstellar overdrive.
Eemil
17.09.2008 10:59:32
Saman oon huomannu itekin. Onkos muuten jotain nyrkkisääntöä näissä mikkien korkeussäädöissä? Esim. kuuluuko tallamikin olla kaulamikkiä alempana?

Ihan oman maun mukaan. Mitä lähempänä mikit ovat kieliä sen enempi gainia saundissa. Lisäksi jos haluaa vaikka että tallamikillä soitettaessa saundissa olisi enemmän alapäätä, voi mikin säätää korkeammalle paksujen kielten puolelta jne.
fox
17.09.2008 11:12:10

Ei ole nyrkkisääntöä ei, se on jokaisen soittajan perus"velvoite" itselleen optimaalinen säätö hakee, ja juu, kyllä siihen vähän aikaakin kuluu.. ;)
Kun se mikin (ja huom! tässä käsittelen ihan passiivimikkejä, ei siis niitä joissa on itsessään etuastetta, eli aktiiveja) korkeus vaikuttaa pariin juttuun ihan suoraan.. Jos mikki on kaukana kielistä, se magneettivuo, joka sen kielen liikkeen muuttaa sähöksi käämissä, on heikko, joten ei tuu niin voimakasta infoa myöskään sieltä jakista vahvistimelle, mutta se mitä tulee, on sitten selkeähköä. Jos taas mikki on nostettu miltei kieliin kiinni, tulee sitä "häiriöinfoa" magneettivuohon herkemmin, puhumattakaan siitä seikasta, että jos kyseessä on kovin "voimakasmagneettinen" so. ns "tehomikki", se magneetti demppaa tehokkaasti sitä kielen värähtelyäkin, jolloin sointi kärsii, sustaini hukkuu ja pahimmassa tapauksessa tuppaa kuulostamaan epävireiseltä koko homma.
Noista putiikkimikeistä vielä lisää, niissä on tuo säätötarve vielä runsaampaa koska niitä ominaisuuksia on tosiaan haettu vielä tarkemmalla otteella hienosäätämällä sitä magneettia, sekä sitä magneettivuon optimaalista "muotoa". Eipä tuosta mikkien rakentelusta niin kovin moninaisia vaihtoehtoja siihen trimmaamiseen soundillisesti ole, kelan käämintä, langan vahvuus, magneetit ja kelarungon muoto..noilla se on joka firman sitä "omaa soundiansa" haettava.
Mikkien kiertoherkkyydestä taas on mun pakko noin kuudennen sadannen kerran ilmituoda tuo, että suurilla gaineilla (herkkys!! ei volume) miltei mikä hyvänsä mikki saattaa vislata. Toki ne voi aina vahata, tai mieluummin painevahata, koska ihan gain-säätöökään tappiin vääntämättä nykyään muodikkaista mallintavista etusista, multieffuista tai steppilaudoista tulee sitä etuasteboostia ihan kivasti.
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Mejsel
17.09.2008 13:23:36
Nyt kun mikkien asennoista on kyse, niin tuli tässä juuri hommattua tuollanen BKP warpig tallamikki. Mietin vaan, että mites tuosta mötikästä tunnistaa ruuvikelan, kun molemmat puoliskot näyttää samanlaisilta kuusiokoloruuveineen? Olisi hyvä tietää että tulee oikein päin.
LesPaul70
19.09.2008 08:30:46
Itse säädän mikit tuossa SG:ssä niin, että tallamikki on niin korkealla kuin vain voi olla ottamatta kieliin kiinni ja kaulamikki varsin matalalla. Haluan tallamikin hönkivän lujempaa ja kaulamikin olevan se siisti ja cleani, ja noinhan se käy.

SG:ssäsi on varmaan erilliset volume-potikat? Minä tekisin (ja usein teenkin) vastaavassa tilanteessa mieluummin niin, että säädän potikasta kaulamikin volumen valmiiksi pienemmälle. Liian matalalle säädetyt mikit kuulostavat yleensä (minun korviini) huonolta. Kyllähän tuo volapotikan käyttökin vähän muuttaa soundia, mutta pelivaraa on enemmän molempiin suuntiin - jos vaikka haluaa repäistä myös särösoolon kaulamikillä.

Nyt kun pääsi kovemmalla testaamaan, niin onhan tuossa Nailbombissa mukavasti botnea. Se on vain aika erilaista, kuin 500T:ssä. Matalammilla taajuuksilla ja vähän "kumisevampaa", eli tulee sellaisena matalana jyrähdyksenä paksun alarekisterin sijaan.

Joo, ihan tuotekuvauksen mukaan - "balanced bass". (Jos taas sellaista paksua alarekisteriä haluaa, niin BKP-tuotteissa mennään possuosastolle: "A true beast and heavy as hell itself. Monstrous bass response coupled with mid range grind and bite." Ja tuo Warpig sitten nimenomaan A5-versiona.)

Nyt kun mikkien asennoista on kyse, niin tuli tässä juuri hommattua tuollanen BKP warpig tallamikki. Mietin vaan, että mites tuosta mötikästä tunnistaa ruuvikelan, kun molemmat puoliskot näyttää samanlaisilta kuusiokoloruuveineen? Olisi hyvä tietää että tulee oikein päin.

Heh. Tämä alkaa olla FAQ-kamaa. Itse pähkäilin ihan saman ongelman kanssa enkä oikein kehdannut paljastaa tyhmyyttäni kyselemällä apuja brittilästä. Lopulta päättelin, että mikki varmaankin on tarkoitus laittaa tallapaikkaan siten, että takalevyn teksti on "oikeinpäin" ja alanurkka, jos piuha lähtee, tulee lähimmäksi potikoita. Toimii.
"Why are you smiling?" "Why? 'Cos I'm trigger-happy, that's why!" (Sledge Hammer)
pekurides
19.09.2008 16:34:35

Kuulostaa edelleen siltä että jotain on väärin.
Mikkien kääntely nyt ei juuri vaikuta soundiin.
Alapäätä naulapaukuissa pitäisi olla yllin kyllin.
Häiriöitä ei pitäisi olla yhtään enempää, humppareitahan hyö kaikki ovat.

Olen eri mieltä tuosta mikkien kääntelystä, itse tein oikein a/b testiä taannoiseten D-sonic ja dimebuckerin kanssa ja kyllä "väärinpäin" asennettuna saundi oli huomattavan ohkanen ja terävähkö verrattuna toisinpäin. Ei hyvä sanoin.

Muuten ehkä yksi loistavimmista "allround" humppareista, metallit jyrää ja ac/dc:tkin toimii.

Mulla tapana ruuvailla hyvin lähelle kieliä.... 2-3mm. tai miten sen nyt ottaa napapaloistakin saa ruuvattua lisää trebleä ja muuta.
Tunteella päin vittua.
Insane Kane
19.09.2008 19:53:50
Olen eri mieltä tuosta mikkien kääntelystä, itse tein oikein a/b testiä taannoiseten D-sonic ja dimebuckerin kanssa ja kyllä "väärinpäin" asennettuna saundi oli huomattavan ohkanen ja terävähkö verrattuna toisinpäin. Ei hyvä sanoin.

Muuten ehkä yksi loistavimmista "allround" humppareista, metallit jyrää ja ac/dc:tkin toimii.

Mulla tapana ruuvailla hyvin lähelle kieliä.... 2-3mm. tai miten sen nyt ottaa napapaloistakin saa ruuvattua lisää trebleä ja muuta.

D-sonicissa tuon ymmärtää.
Kelat on erilaiset, käämiltään ja toteutukseltaan.
Naulapaukustahan tässä oli kyse.
Näytä Tissit!
Nacher
19.09.2008 20:42:00
Komppaisin vahvasti tuota, että Nailbomb on nimenomaan loistava all-around humppari, vaikka se tuntuukin hevimikin maineessa olevan. Tuon Nailbombin asennuksen jälkeen olen itseasiassa soitellut eniten juuri AC/DC tyylistä kamaa yms, koska tuolla Nailbombilla tuo SG kuulostaa jotenkin paljon enemmän SG:ltä, kuin noilla orkkismikeillä. Kaulamikki etenkin on todella heleä cleaneilla ja pikkurosoilla. Hyvinhän tuo hevitkin hoitaa, mutta sellaista massiivista ja löysää särövallia saa varmaan helpommin jollain ihan siihen tarkoitetulla tappomikillä. Tuo Nailbomb tuntuu pysyvän isollakin säröllä varsin selkeänä ja erottelevana.

Nostelen tosiaan tuota tallamikkiä ihan kieliin kiinni myös siksi, että korkealle nostettu tallamikki vaan hönkii säröosastolla paremmin. Harmonicsit lähtevät kevyemmin ja tukevammin ja demppauksissa on enemmän lihaa päällä. Tuota efektiä ei pysty oikein kompensoimaan sillä, että vain laskisi kaulamikin voluumia ja ja lisäisi gainia vahvarista kompensoimaan tallamikin matalampaa sijoittelua. Cleaneja ei tosin tallasta paljoa oteta, jos mikki on puolen sentin päässä kielistä...
Nacher
19.09.2008 20:44:26
D-sonicissa tuon ymmärtää.
Kelat on erilaiset, käämiltään ja toteutukseltaan.
Naulapaukustahan tässä oli kyse.

Miksi sitten ylipäätänsä Nailbombeja tehdään Zebrana ja Reverse Zebrana, jos ne kumminkin päin asennettuna kuulostaisivat aivan samalta? Eiköhän mikeillä kuitenkin ole se tietty tarkoitettu asento ihan siksi, että toimivat silloin optimaalisimmin. Mielestäni noissa naulapommeissa oli aluksi väärinpäin asennettuna jotenkin ontto keskialue ja pistävä treble. Ikäänkuin jokin keskitaajuus olisi mennyt scoopille ja samalla treblessä jokin taajuus ylikorostunut. Kääntämisen jälkeen en enää tuollaista huomannut.
McNulty
19.09.2008 21:14:06
Tärkeämpää on että johtimet ovat oikeinpäin... ettei esim. toimi puolitettuna.
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)