Aihe: Itsenäinen valmistautuminen pop/jazz konservatoriolle
1 2
Jazz2
30.08.2008 14:42:15 (muokattu 30.08.2008 14:48:48)
Ajattelin keskittyä nyt vuoden vain pianon soittamiseen ja musiikin teorian opiskeluun jotta minulla olisi mahdollisuuksia pääsykokeissa. Sävellän myös itse kokonaisen kappaleen jonka soitan soittokokeessa vapaa-valintaisena kappaleena. Osallistun myös kansalaisopiston pianokurssille (opettaja toimii myös musiikkiopistossa) ja hommaan yksityistunteja musiikkiopiston toiselta pianonsoiton opettajalta. Olen harrastanut pianon soittamista vuoden mutta osaan aika hyvin suhteessa siihen aikaan mitä olen soitellut. Kitaraa soitin kolme vuotta mutta nykyään se ei enää kiinnosta vaan olen soitellut koulussa kitaraa bänditunneilla ja oli tässä taannoin eräs bändiviritelmäkin mutta joka ei enää ole aktiivinen.

Minulla ei ole mitään tutkintoja, mutta lukiossa olen suorittanut muutamia musiikkilinjan kursseja mm. vapaa säestys pianolla ja musiikin teoria mutta arvosanat eivät ole mitään hyviä.

Kertokaa te mitkä ovat realistiset mahdollisuudet päästä päästä konservatorioon?
ewq
30.08.2008 22:57:57
Mahdotonta sanoa kuulematta soittoasi. Kysy piano-opesi kantaa.

Ja jos saan pyytää; älä sävellä siks, että haluat tehdä vaikutuksen.
Jazz2
31.08.2008 00:20:38
Olen tätä biisiä jo tapaillut muutenkin ja ajattelin soittokoetta varten nyt säveltää tämän oikeasti ja nuotittaa.

Miksi ei saisi säveltää omaa biisiä tehdäkseen vaikutuksen? Tämä olisi erittäin hyvä keino ilmaista omaa musikaalisuutta, varsinkin minun tapauksessani koska minulla ei ole mitään tutkintoja ja koulumenestys on huono.
ewq
31.08.2008 13:16:06
Joo siis tottakai. Tuli vaan miulle lauantai-illan tylsinä tunteina, että ajattelit säveltää biisin pelkästään koetta varten. Tai jotain.

No mutta kuitenkin, tuolla "Työ musiikkialalla" - alueella löytyy asiaan liittyvää keskustelua.
Ze Kink
01.09.2008 10:08:22
Tarkoitatko siis Arabian Pop / Jazzin toista astetta? Suoritan täällä juuri sivaria, ja taso on kyllä tosi kova. Että todella ahkeraa treeniä se ainakin vaatii.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
Jazz2
01.09.2008 11:58:45
Kajaanin konservatorioon yritän hakea
Epämuusikko
01.09.2008 12:08:02
Ja jos saan pyytää; älä sävellä siks, että haluat tehdä vaikutuksen.

Tämän allekirjoitan 100%
R.I.P Oksanen
Jazz2
01.09.2008 12:35:52 (muokattu 01.09.2008 12:36:23)
Tämän allekirjoitan 100%

miksi? eikö se ole hyvä keino ilmaista musikaalisuutta?

jos opettelee jonkun valmiin biisin niin se kertoo lähinnä teknisesta osaamisesta
Milkop
01.09.2008 12:53:40

Ehkä tässä haettiin sitä, että sellaisen itsetarkoituksellisen "sävellyksen" esittely saattaa herättää raadissa vain vaivaantuneisuutta, kun taas tuttua kappaletta on helpompi verrata aiempiin esityksiin. Tai jotain, emt.

Toki teet itse tämän ratkaisun.
"I believe that people who are going to commit crimes should not have guns" -- George W. Bush
Kuvataide
Epämuusikko
01.09.2008 12:54:25

jos opettelee jonkun valmiin biisin niin se kertoo lähinnä teknisesta osaamisesta

Mitenkäs se improvisaatiopuoli? Tai se, miten soitat sen "opetellun" biisin. Mitä voicingeja käytät.....Toivelaulukirjaa vaparipohjalta kappaleita "opetelleita" hakijoita olen itsekin päässyt monesti todistamaan. Sillä ei vielä kuuhun mennä. Nämä "asioiden hahmottamis- ja soveltamispuoli yhdistettynä nopeaan omaksumiseen ja yleisten muusikolta vaadittujen taitojen tasoon" kyllä viimeistään prima vistassa punnitaan.

Raadolliseksi tämän koko touhunhan tekee se, että päästäkseen konsalle tulee nykyään osata niitä asioita mitä siellä opetetaan. Sibelius-akatemialle päästäkseen tulee hakijan osata ns. perusjazzia aika saatanan hyvin. Sama mentaliteetti tuntuu leviävän muihinkin oppilaitoksiin.

Millä biisillä haetkin, mieti tyylinmukaisuutta. Käy koilaamassa biisiä soittokavereiden kanssa. + edellämainittu prima vista. Mieti, "mitä he voisivat kysyä"....
R.I.P Oksanen
Jazz2
01.09.2008 13:19:07 (muokattu 01.09.2008 14:36:59)
Biisi on lähempänä klassista kuin poppia mutta en kuitenkaan osaa sanoa että mitä tyylilajia se on. Kyseessä on sellainen kaunis pianobiisi, toki mielipiteitä voi olla monia. Se on tarkoitus soittaa tunteella eikä vasemmalla kädellä sen erikoisempaa soiteta kuin oktaaveja ja kvinttejä arpeggiona. Oikealla kädellä sen sijaan on monimutkaisempaa soittamista.

Improvisoimallahan minä tämän biisin rakennan, ja kirjoitan nuotit sitten kirjoitan tietokoneella. Rakenteitä täytyy vielä harkita ja keksiä ehkä vielä lisää kamaa siihen.
Mutta sooloja en kovin hyvin osaa pianolla noin vain improvisoida vaan niitä täytyy miettiä ja kokeilla erilaisia juttuja ennenkuin saan aikaan hyvän kuuloisen soolon.

Osaan improvisoida jokseenkin hyvän kuuloisesti Jerry Lee Lewis tyylistä piano rock and rollia
John Titor
01.09.2008 16:33:58 (muokattu 01.09.2008 16:49:11)

Tarkoitatko siis Arabian Pop / Jazzin toista astetta? Suoritan täällä juuri sivaria, ja taso on kyllä tosi kova. Että todella ahkeraa treeniä se ainakin vaatii.

Ooksä SE kaveri:D Rokrok.

Alkuperäiselle kysyjälle - siellä etitään musikaalisia tyyppejä, jotka osaa muovata soittoaan erilaisiin tyyleihin, sellainen tietty "geneerisyys" omassa soitossa, kyky kuulostaa studiomuusikolta on se juttu mitä tarvitaan ton tyylin musassa.
Minkätyyppisiä sointuja soittaa, minkälaisilla hajotuksilla, minkälaisilla rytmeillä, millä saundeilla, mitä aksentoi, jne. eli miten esmes komppaa mitäkin tyyliä, ja miten hyvässä timessä, miten sisällä biitissä on, on tärkein juttu aivan ehdottomasti. Se, miten kuuntelee muuta bändiä, eli miten soittaa yhdessä on myöskin aivan yhtä tärkeää. Sitä hyvää perusmusikaalisuutta ja intoa oppia siellä etsitään, ei mitään jo pääsykokeisiin tullessaan valmista soittajaa.
Soolosoitto on hyvä hallita, mutta komppaaminen on 57 miljoonaa kertaa tärkeämpää peruslähtökohtana. Sooloja oppii soittamaan myöhemminkin - jos komppi kusee täysin, raatia on aika paha vakuuttaa.

Suosittelen kuuntelemaan amerikkalaista kevyttä musiikkia - jazzia, sen alatyylejä, countrya, rockia, poppia yms. 1900-luvun alusta nykypäivään, siten että nyt tietää suunnilleen mistä on edes kysymys kun joku puhuu vaikkapa bebopista.

Liian isoa palaa ei kannata yrittää haukata, vaan ottaa muutamat simppelit, omalle instrumentille tärkeät rallit haltuun mahdollisimman hyvin vuoden aikana - erityisesti suosittelen että unohtaa nuotit mahdollisimman paljolti ja opettelee korvillaan kaiken mitä biiseistä suinkin saa irti. Lisäksi kun lukee hiukka teoriaa ja kelailee mitä se tarkoittaa, hyvin menee. Kannattaa käydä Pop/Jazzin sivuilta tsekkaamassa mitä pääsykoebiisejä yleensä on ja etsiä sen tyyppistä materiaalia käsiinsä.

Jenkkilän pop-historia on yhtä kuin pop/jazz-konservatorioiden ihanteet, eli http://en.wikipedia.org/wiki/Category:American_music_history
esmes tuolta löytyy ihan hyvin infoa siitä minkä tyyppistä matskua koulussa opiskellaan ja mitä kannattaa kuunnella itse ollakseen kartalla.
Haluan vain päteä, oikeasti olen kuuro.
Velli
01.09.2008 18:05:42
Totta kai kompit haltuun ennen sooloja, mutta en usko että selviät pääsykokeista soittamatta myös improvisoitua sooloa.
John Titor
02.09.2008 00:57:34

Totta kai kompit haltuun ennen sooloja, mutta en usko että selviät pääsykokeista soittamatta myös improvisoitua sooloa.

Noooo, varsinkin pianosta puhuttaessa, kun oppii komppaamaan hyvin, eli kun soinnut on hallussa, pystyy jo niidenkin pohjalta rähmimään toimivaa sooloa mihin tahansa biisiin jossa sointuja on enempi. Samaa asiaa ne on lopulta kaikki, kysymys on siitä, kertooko korvat mitä mihinkin tyyliin pitäisi vetää vai ei.
Jazz2
17.09.2008 01:22:12
Onko komppaamisen lisäksi jotain muuta mitä pitäisi erityisesti harjoitella?

Onko hyvä idea säveltää oma biisi jonka soittaa soittokokeessa vapaavalintaisena kappaleena?
Jazz2
17.09.2008 11:17:54 (muokattu 17.09.2008 11:33:38)
Onko se sama asia kuin rytmi?

Miten pianolla soitetaan yleensä sooloja? Mitä vasemmalla kädellä tehdään silloin?

Komppaamista olen harjoitellut hyvin vähän joten sitä en juurikaan osaa. Miten siis pianolla kompataan?
John Titor
17.09.2008 13:17:40

Onko se sama asia kuin rytmi?

Miten pianolla soitetaan yleensä sooloja? Mitä vasemmalla kädellä tehdään silloin?

Komppaamista olen harjoitellut hyvin vähän joten sitä en juurikaan osaa. Miten siis pianolla kompataan?

Time on hiukka eri asia kuin rytmi, se on se, miten sä sijoitat rytmit suhteessa ympäröiviin rytmeihin. Jos esmes joku kiilaa soittaessaan, on siis nokillaan suhteessa vallitsevaan yleistempoon, siitä tulee tietynlainen fiilis, joka saattaa joskus kuulostaa paremmalta kuin täysin skarppi pulssissa soittaminen. Jos ajattelet asiaa pidemmälle, voi soittaa samassa pulssissa, mutta jatkuvasti edessä tai takana suhteessa siihen mitä muut soittavat.

Kukaan ei voi täällä sulle kertoa miten pianolla kompataan tai soitetaan sooloja. Hae niitä levyjä nyt kipin kapin kirjastosta ja ala kuunnella, siellä se info piilee. Kuuntelet mitä joku mestari on vetänyt johonkin tuttuun, hyvään biisiin ja yrität soittaa jotain samanhenkistä.
moderndrummer88
17.09.2008 14:10:12
Itse toista vuotta nyt täällä kajaanin konsalla sompailemassa... Siitä itsetehdystä biisistä tuli semmosta mieleen, että täällä opettajat ainakin pääsykoetilanteessa katsoo paljon sitä, että miten reagoi muihin soittajiin ja miten liidaa sitä hommaa koetilanteessa. Sitten jos vedät oman biisin yksin ja jos se on vielä enemmän klasaripohjalla, niin eipä siinä pysty osoittamaan juuri mitään noita taitoja.
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Jazz2
17.09.2008 14:32:37 (muokattu 17.09.2008 14:33:54)
Mutta oma biisi edustaa musikaalisuutta vähän eri tavalla kuin että soittaisi jotain toisen tekemää biisiä.

Miten se soittokokeen kappaleen soittaminen sitten menee?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)