Aihe: 7-kielisen valinta
1 2
Mr. Speed
16.09.2008 20:57:48
Kuumottaa, kuumottaa, ja sitä rataa..

Tässä oon kesästä lähtien painiskellut tuon ajatuksen kanssa. Pääsinpä kokeilemaan kaverin täysin vakiokuntoista Ibanez RG 7321:stä oman ENGL Savagen läpi, ja kyllähän siinä meinas housut kastua!

Jos joku ei siis vielä honannut, niin seiskaa on tarkoitus lähteä katselemaan. Omasta Ibanezista johtuen ohkanen ja aikas litteä kaula on se juttu. Tämän takia mielelläni tuijottelisin Ibanezin malleja. Lisäksi samasta syystä kaulaliitos ois kiva olla joko liimattu, neck-thru tai AANJ-tyyppinen muotoiltu pulttikaula. Mikit saa vaihdettua, mutta tietysti paremmat mikit valmiiksi on aina paremmat. Puolestaan Schecterin mallisto houkuttelee hintojen ja ulkonäön suhteen. C-7 Blackjack Blackoutseilla olisi kovinkin nanna, valkoisena. Schectereissä kuitenkin on se, että olen kuullut paljon juttua siitä, että niissä olisi kovinkin paksu kaula. Se on ollut yksi tekijä karkoittamassa mua niiden luota pois. Toki testata täytyisi saada.

Kysympä nyt sitten teiltä. Minkä valmistajan puoleen kannattaa kääntyä, ja mitä malleja erityisesti kytätä? Ibanez tosiaan ohuen kaulansa ansiosta, ja siksi kun siihen tuntumaan on tottunu, houkuttelee. Toki Jacksonilta ja ESP LTD:ltä löytyy ohkasia kauloja, mutta vähänkään halvemmissa Jaskoissa se kaulaliitos on sellanen mötikkä, ja ESP LTD MH-400:sen kaula oli ainakin omaan makuun liian pyöreä.

Oma budjetti pyöriskelee siinä 500-800 euron hujakoilla, mutta esim. Universesta voisin enemmänkin maksaa, se olisi järjestely kysymys. Pähkinänkuoressa: Käyttökokemuksia seiskoista, laadusta, soitettavuudesta, tai ihan mutua. Tarjoa omaasi röyhkeästi, tai suosittele hyvää mallia. Mieluiten japanilaisen ottaisin, ja käytetty maistuu uutta paremmin.
Telecaster on ruma kitara.
McNulty
16.09.2008 21:09:05
Itselläni on Ibanez APEX1. Olen tykännyt siitä kovasti, siinä on juurikin kaikki "osaset" kohdallaan meikäläisen tarpeisiin, eli:
- Mahonkirunko (soundissa on mukavasti alakertaa, sointi parempi kuin lehmuksessa)
- Vaahterainen pulttikaula (ei vedä mahonkirunkoa ihan tukkoon vaan säilyttää napakkuuden ja ärhäkkyyden)
- DiMarzion mikit (en ole Duncanien suurin ystävä, enkä etenkään aktiivien)
- Edge Pro 7 (kampela on pakollinen kun haluaa soitella Meshuggahia ja Limp Bizkitiä :)... tai muuten vain käyttää sitä 6-kielisen korvaajana esim. matalemmissa virityksissä.)
- Hyvä kaula, upeasti viimeistelty runko ja hardware tosiaankin laadukasta kamaa

Niin ja kova laukkukin tuossa tulee tietysti mukana, toisin kuin Schectereissä tms. Ainoat modailut mitä tuohon APEXiin olen tehnyt, onpi tallamikin vaihto DiMarzio Custom Shop Evolution 7, Dunlopin hihnalukot ja tallan jousille tuollainen solukuminen "demppari" ettei jouset väpättele omiaan femmahevi-kimarassa :)
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Mr. Speed
16.09.2008 21:13:21
Itselläni on Ibanez APEX1. Olen tykännyt siitä kovasti, siinä on juurikin kaikki "osaset" kohdallaan meikäläisen tarpeisiin, eli:
- Mahonkirunko (soundissa on mukavasti alakertaa, sointi parempi kuin lehmuksessa)
- Vaahterainen pulttikaula (ei vedä mahonkirunkoa ihan tukkoon vaan säilyttää napakkuuden ja ärhäkkyyden)
- DiMarzion mikit (en ole Duncanien suurin ystävä, enkä etenkään aktiivien)
- Edge Pro 7 (kampela on pakollinen kun haluaa soitella Meshuggahia ja Limp Bizkitiä :)... tai muuten vain käyttää sitä 6-kielisen korvaajana esim. matalemmissa virityksissä.)
- Hyvä kaula, upeasti viimeistelty runko ja hardware tosiaankin laadukasta kamaa

Niin ja kova laukkukin tuossa tulee tietysti mukana, toisin kuin Schectereissä tms. Ainoat modailut mitä tuohon APEXiin olen tehnyt, onpi tallamikin vaihto DiMarzio Custom Shop Evolution 7, Dunlopin hihnalukot ja tallan jousille tuollainen solukuminen "demppari" ettei jouset väpättele omiaan femmahevi-kimarassa :)

Apexia tuntuu olevan käytettynä melkoisen vähän tarjolla, ja uutena sen hinta onkin liikaa meikäläisen budjetille. Kesän tienestit ovat enemmän tai vähemmän menneet kun omaan asuntoon tuli lähtö yms. Kuitenkin, eikös K7 ole Apexin edeltäjä? Siinä olevat PafPro7 mikit taitavat kyllä olla melkoisen "miedot", vai olenko ihan hakoteillä?
Mr. Speed
16.09.2008 21:21:53
Joo, K7 onpi APEXin edeltäjä ja varsin hyvä vaihtoehto myös. Eivät ole PAF Pro 7 vaan ihan PAF7. Miedot mikit kyllä mutta ei lainkaan huonot. Pitävät soundin erottelevana vielä vahvistimella tuotetun reilumman särövallinkin kanssa. Toki, mikkejä voi aina vaihtaa... helpompaa vaihtaa mikki kuin esim. runkopuu tai kaulaliitos :)

Tottahan tuo. :) Mitenköhän paljon tuo mahonki bodymateriaalina tuo/vie kitarassa verrattuna lehmukseen, jota esim. RG1527:ssa on? Tietystihän esim. K7 on kalliimpi kuin RG:t, mutta eikö Universekin ole lehmuksesta tehty, ja sekin on kuitenkin suhteellisen hintava keppi.
McNulty
16.09.2008 21:27:46 (muokattu 16.09.2008 21:30:09)
Tottahan tuo. :) Mitenköhän paljon tuo mahonki bodymateriaalina tuo/vie kitarassa verrattuna lehmukseen, jota esim. RG1527:ssa on? Tietystihän esim. K7 on kalliimpi kuin RG:t, mutta eikö Universekin ole lehmuksesta tehty, ja sekin on kuitenkin suhteellisen hintava keppi.

Universet ovat leppää, ei lehmusta (alder = leppä, basswood = lehmus). UV:ssa täytyy muistaa myös Steve Vai-hintakerroin, mutta tosiaan varsin hyvä keppihän se on sekin.

edit: Oli muuten minullakin vaihtoehtona tuo Universe, mutta en tee yhtään mitään keskimikillä, samoin APEX1:n tappavan yksinkertainen kytkin- ja potikkatouhu sopi miun tarpeisiin kuin nyrkki silmään. Samoin pleksittömyys ja lopullinen ulkonäkö vei APEXissa voiton... toki hinnassakin oli eroa.

RG1527 on tosiaan lehmusrunkoinen. Siihen verrattuna APEX1 soi voimakkaammin ja siinä on enempi "munaa" joka tulee nimenomaan mahongin massiivisesta soundista ja hyvästä soinnista. Sen sijaan lehmusrunkoinen RG1527 on enempi "balanssissa" runkonsa osalta. Siihen on siis helpompi valita mikiksi joku bass-voittoinen kuuma tallamikki. Mahonkirunko saattaisi mennä vastaavan mikin kanssa tukkoiseksi.

Viimeksi muuten eilen soittelin RG1527:lla eikä sekään huono ollut. Soundiltaan ohuempi ja jotenkin kuivempi mitä oma APEX1, mutta toki siihen touhuun vaikuttaa myös mikit. RG1527:n originaalit eivät kauheasti päätä huimaa :)
Oh, but you can't expect to wield supreme executive power just because some watery tart threw a sword at you.
Mr. Speed
16.09.2008 21:40:35
Universet ovat leppää, ei lehmusta (alder = leppä, basswood = lehmus). UV:ssa täytyy muistaa myös Steve Vai-hintakerroin, mutta tosiaan varsin hyvä keppihän se on sekin.

Oli muuten minullakin vaihtoehtona tuo Universe, mutta en tee yhtään mitään keskimikillä, samoin APEX1:n tappavan yksinkertainen kytkin- ja potikkatouhu sopi miun tarpeisiin kuin nyrkki silmään. Samoin pleksittömyys ja lopullinen ulkonäkö vei APEXissa voiton... toki hinnassakin oli eroa.

RG1527 on tosiaan lehmusrunkoinen. Siihen verrattuna APEX1 soi voimakkaammin ja siinä on enempi "munaa" joka tulee nimenomaan mahongin massiivisesta soundista ja hyvästä soinnista. Sen sijaan lehmusrunkoinen RG1527 on enempi "balanssissa" runkonsa osalta. Siihen on siis helpompi valita mikiksi joku bass-voittoinen kuuma tallamikki. Mahonkirunko saattaisi mennä vastaavan mikin kanssa tukkoiseksi.

Viimeksi muuten eilen soittelin RG1527:lla eikä sekään huono ollut. Soundiltaan ohuempi ja jotenkin kuivempi mitä oma APEX1, mutta toki siihen touhuun vaikuttaa myös mikit. RG1527:n originaalit eivät kauheasti päätä huimaa :)

Jepjep. Kiitos paljon vastauksista! Vielä kun saisi muitakin tänne, niin mukava olisi. Aika vähän loppujen lopuksi seiskoja on käytettynä liikkeellä.
McNulty
16.09.2008 21:46:53
Jepjep. Kiitos paljon vastauksista! Vielä kun saisi muitakin tänne, niin mukava olisi. Aika vähän loppujen lopuksi seiskoja on käytettynä liikkeellä.

Kannattanee ottaa osaa myös tänne:
http://muusikoiden.net/huoneet/449

Vaikka et vielä omistaisikaan seiskaa, niin kyllä tuo huone 7-kielisen ystäville käy myös :)
Räbbänä
16.09.2008 21:58:30
Itsellä kokemusta seiskoista Ibanezin Rg1527:n ja Schecterin C-7 Hellraiserin verran. Kitarat ovt kyllä kieltämättä hyvinkin erilaisia, kiinteä/floikka, pulttikaula/liimakaula, mahonki/lehmus, 25,5"/26,5" . Kuitenkin omalla kohdalla vaaka kallistuu helposti Schecterin puoleen. Kyseinen kepakko on melkolailla sitä mitä seiskalta haluankin. Selkeä ja voimakas sointi. Sustainiakin enemmän kuin RG:ssä.
Kaulakin sopi yllättävän hyvin käteen, vaikka onhan se hyppäys pienoinen ohuenohuesta Wizardista muotoon hiottuun tukkiin. Hyvin kyllä istuu lapaseen.

Mutta jos Ibanezin kaula on mieleinen, niin osta Ibanezi. Ei taida seiskamarkkinoilla pahemmn olla samankaltaisilla kauloilla varustettuja kilpailijoita. EsP.nkin kaulat taisivat olla jonkin verran tuhdimpaa tavaraa.
M.A.C.H.O. #31 Oodi huomiselle: "Päässä kovasti jyskyttää, onko se krapula ensinnäkään/ Pääni pönttöön upotan, oloani vähä huojennan/ Eilen taisi mennä liikaa, pirtua ja jaloviinaa"
naavanka_
16.09.2008 22:09:30
jacksonin cow7 on hyvää keppi mutta hieman yksipuolinen pelkän tallamikin ja volumen takia, kaulaliitos on mukava.
LTD viper 407 on todella hyvä mutta leveä kaula ja kaulapainoisuus rokottaa hieman.
sektereistä en osaa kertoa muuta kun yhden hellraiserin testanneena että en tykänny ollenkaan, halvan tuntunen oli.
Ltd sc 207 on hyvä valinta halvan hintansa ja saundinsa puolesta, oon omistanu tämmösen jo melkeen puoltoista vuotta ja hyvin jaksaa painia tuon viperin rinnalla varsinkin siinä suhteessa että tämä on reippaasti kevyempi tuohon viperiin verrattuna, se vaipperi kun tykkää painaa aika perkeleesti.
Testaamalla löydät omas.
kauppaan mars----->
DZN
17.09.2008 11:13:10
Seiskahuoneessa asiasta lisää infoa.

Homma pähkinänkuoressa.

-Vanhoissa universeissä on ihan oma fiilis ja säkkitolkulla "Mojoa". Niissä on kaikkein ohuin/nopein? kaula, joita Ibanezin seiskoissa on. Kannattaa katsella Green dottia tai 97 all blackiä.

-RG7620/1527 hyvä perusseiska. Uusilla mikeillä ihan asiallinen peli.

-K7 on mun suosikki Ibanezeistä. Apex 1 on myös mainio, pidän vain enemmän K7 ulkomuodosta. Rakenteellisesti nuo ovat samoja, joten kumpi tahansa noista on aika pirun hyvä.

-J Customit on kivoija ja harvinaisia, ei mene sun budjettiin mutta jos ankara Ibanez seiskakuume iskee niin silloin tuo on ainoa vaihtoehto.

-Muut merkit. Hintaluokkaasi voisi mennä joku kunnon Schecteri. Ne tehdään samassa tehtaassa, kuin LTD:t joten fiilis on LTD:ssä ja Schectereissä aikas saman kaltainen. Schectereissä on vaan se 26,5 skaala.
Aka. Dino and 6077dino
Ze Kink
17.09.2008 11:46:01

Lehmusta ne kyllä ovat. Jonkun vuoden katalogissa typotettiin lepäksi, tuo siis varmistettiin ihan Ibanezilta, että lehmusta ovat edelleen.

Miten olisi Schecter Loomis? Ohuempi kaula kuin muissa Schectereissä, ja IMO saarni on parhaiten toimiva puu seiskoissa.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
naavanka_
17.09.2008 11:56:05
-Muut merkit. Hintaluokkaasi voisi mennä joku kunnon Schecteri. Ne tehdään samassa tehtaassa, kuin LTD:t joten fiilis on LTD:ssä ja Schectereissä aikas saman kaltainen. Schectereissä on vaan se 26,5 skaala.

Not true,
Ltdissä ja Schectereissä kaulaprofiilit on taysin erilaiset, radius on Ltdissä litteämpi ja kaulat hieman kapeampia.
Kaikissa schectereissä jota olen pääsyn hipelöimään on nauhojen viimeistely mättänyt jollain tavalla ja näissä on matalemmat nauhat kun Ltdissä, mene ja tiedä
Mr. Speed
17.09.2008 12:08:11
Tuota Schecterin kaulaa pitäisi oikeasti päästä testaamaan ihan itse, mutta kuinkas paksu kaula tuossa Loomiksessa on? Kyllähän se on ulkonäöltään ja statseiltaan todella lupaava keppi! Floikka ei ole pakollinen, mutta ihan kiva lisä.

Kertokaas nyt vielä Schecterien kauloista. Jos ovat LTD:tä pyöreämpiä profiililtaan, niin sitten eivät kyllä istu mitenkään. Nimenomaan MH-400:sen kaula tuntui halkaistulta pesäpallomailalta omaan kouraan. Mahdollisimman ohut ja litteä kaula on jees.

Aika harvassa paikassa ainakin kesällä olisi ollut Schecteriä liikkeessä tarjolla, joten testaus oli silloin ainakin vaikeaa. Nyt en ole liikkeisiin soitellut, täytynee varmaan jokin lauantai päivä uhrata tolle.
DZN
17.09.2008 12:24:08
Not true,
Ltdissä ja Schectereissä kaulaprofiilit on taysin erilaiset, radius on Ltdissä litteämpi ja kaulat hieman kapeampia.
Kaikissa schectereissä jota olen pääsyn hipelöimään on nauhojen viimeistely mättänyt jollain tavalla ja näissä on matalemmat nauhat kun Ltdissä, mene ja tiedä

Kyllä ne samalta tehtaalta ulos tulee. Kutosissa on samat kaulaprofiilt ja niissä seiskoissa myös. Ainakin niissä melkein kymmenessä, joita olen hiplannut. Molemmissa on isot nauhat ja molemmissa nauhatyöt ovat samanlaista tasoa.

En menisi kyllä niin pitkälle, että sanoisin täysin erilaiset. Ibanez kaulat on täysin erilaisia verrattuna LTD-kauloihin. Schecterissä ja LTD:ssä on kyllä selvää sukulaisuutta.
Aka. Dino and 6077dino
DZN
17.09.2008 12:27:09
Kertokaas nyt vielä Schecterien kauloista. Jos ovat LTD:tä pyöreämpiä profiililtaan, niin sitten eivät kyllä istu mitenkään. Nimenomaan MH-400:sen kaula tuntui halkaistulta pesäpallomailalta omaan kouraan. Mahdollisimman ohut ja litteä kaula on jees.

Jos tuo on vaatimus niin voisin kyllä sanoa, että vanha universe istuu tässä tapauksessa parhaimmin sun kuvaukseen.

Noi Schecterit ja LTD:t menee enemmän sinne C-profiiliin, eli pyöreämpään päin.
Kuulemma Deanin RC on ohuin kaulainen seiska, mitä markkinoilta löytyy mutta kun noita ei taida veiläkään kaupoissa olla(hintakin on sitten aikas kamala).
Aka. Dino and 6077dino
Mr. Speed
17.09.2008 12:33:03
Jos tuo on vaatimus niin voisin kyllä sanoa, että vanha universe istuu tässä tapauksessa parhaimmin sun kuvaukseen.

Noi Schecterit ja LTD:t menee enemmän sinne C-profiiliin, eli pyöreämpään päin.
Kuulemma Deanin RC on ohuin kaulainen seiska, mitä markkinoilta löytyy mutta kun noita ei taida veiläkään kaupoissa olla(hintakin on sitten aikas kamala).

No siis oman RG:n kaulan paksuus ekalta nauhalta on 18mm. Iballa taitaa olla vielä ohkasempi 17mm, jota ei valmisteta enää. Mutta siis joka tapauksessa, omaan kouraan istuu parhaiten litteä ja ohut kaula. 18mm vai 17mm, en usko että kamalasti on väliä. Täytynee lähteä sitten Universea metsästämään. Kannattaisikohan noita kytätä eBayn puolelta? Myös tosiaan tuo 18mm kaula kelpaa oikein mainiosti, joten myös esim. RG 1527, K7 ja Apex ovat laskuissa. Bodyn puut eivät ole niin merkitykselliset mulle, koska itse en ole (vielä) kokenut niissä järkyttäviä eroja. Ikinä en esim. mahonkirunkoisella ole soittanut, joten en tiedä millainen se on käytännössä.
maggot
17.09.2008 13:35:49 (muokattu 17.09.2008 13:39:00)
Iballa taitaa olla vielä ohkasempi 17mm, jota ei valmisteta enää. Mutta siis joka tapauksessa, omaan kouraan istuu parhaiten litteä ja ohut kaula. 18mm vai 17mm, en usko että kamalasti on väliä. Täytynee lähteä sitten Universea metsästämään. Kannattaisikohan noita kytätä eBayn puolelta? Myös tosiaan tuo 18mm kaula kelpaa oikein mainiosti, joten myös esim. RG 1527, K7 ja Apex ovat laskuissa. Bodyn puut eivät ole niin merkitykselliset mulle, koska itse en ole (vielä) kokenut niissä järkyttäviä eroja. Ikinä en esim. mahonkirunkoisella ole soittanut, joten en tiedä millainen se on käytännössä.

Kyllä se 17 mm wizard on ihan erilainen verrattuna nykyiseen 18 mm wizardiin, kuusikielisistä kun on siis puhe?! Mulla on vanha USA Custom RG jossa on toi orkkis 17 mm wizard ja onhan se hitsin ohut. Aina siihen joutuu totuttelemaan jos ei sillä ole pitkään aikaan soitellut. Melkeinpä tykkään enemmän mun RG2620:n uudesta wizardista, on vähän jämäkämpi mutta samalla kuitenkin helppo ja ohut soittaa.

Kannattaa tsekata myös RG7620. Mulla oli tuo RG1527 ja vaikka se oli ihan hyvä niin on nykyinen RG7620 huomattavasti parempi. RG7620:n kaula on jollain tapaa miellyttävämpi verrattuna RG1527, taitaapi olla 7620:n kaula ohuempi. Muutenkin Lo-Pro Edge talla on kivempi kuin Edge pro, IMO, Dimarzio NEW:t vai mitkä nyt onkaan toimii loistavasti ko. kitarassa. Mulla on EVO7 valmiina odottelemassa asennusta mutta ei ainakaan vielä ole tarvinnut mikkiä vaihdella.

Vanhoista Universeistä joutuu sitten maksamaan päälle 1000€ oli ebaystä tai kotimaan markkinoilta.

EDIT: + vanhoissa UV:issä on old-school neck jointti.
"In space no one can hear you scream.."
Mr. Speed
17.09.2008 13:42:53
Kyllä se 17 mm wizard on ihan erilainen verrattuna nykyiseen 18 mm wizardiin, kuusikielisistä kun on siis puhe?! Mulla on vanha USA Custom RG jossa on toi orkkis 17 mm wizard ja onhan se hitsin ohut. Aina siihen joutuu totuttelemaan jos ei sillä ole pitkään aikaan soitellut. Melkeinpä tykkään enemmän mun RG2620:n uudesta wizardista, on vähän jämäkämpi mutta samalla kuitenkin helppo ja ohut soittaa.

Kannattaa tsekata myös RG7620. Mulla oli tuo RG1527 ja vaikka se oli ihan hyvä niin on nykyinen RG7620 huomattavasti parempi. RG7620:n kaula on jollain tapaa miellyttävämpi verrattuna RG1527, taitaapi olla 7620:n kaula ohuempi. Muutenkin Lo-Pro Edge talla on kivempi kuin Edge pro, IMO, Dimarzio NEW:t vai mitkä nyt onkaan toimii loistavasti ko. kitarassa. Mulla on EVO7 valmiina odottelemassa asennusta mutta ei ainakaan vielä ole tarvinnut mikkiä vaihdella.

Vanhoista Universeistä joutuu sitten maksamaan päälle 1000€ oli ebaystä tai kotimaan markkinoilta.

EDIT: + vanhoissa UV:issä on old-school neck jointti.

Itse en kamalasti tietoa tosta 7620:sestä löytänyt, joten eroaako se kovinkin paljon 1527:sta? Tosta 7620:stä ainakin pyydetään kovempaa hintaa käytettynä, mitä nyt on muutaman kappaleen nähnyt. Onko puissa eroa yms? Ensiasennus mikit eivät ole tärkeä sillä nehän voi vaihtaa. Tuossa 1527:ssa ainakin varmaan joutuu aika tummat mikit etsimään. Mites muuten nämä 2017, 2027 yms, joita ei oikein missään näy?
maggot
17.09.2008 13:52:50
Tässä nämä RG7620:n speksit kopsattuna -98 Ibanezin katalookista:

-Basswood body
-Wizard neck
-Jumbo frets
-Lo-pro Edge7
-Dimarzio Blazet tallassa ja kaulassa -> tästä on käyty keskustelua ovatko oikeasti blazet niinkuin esite väittää, ilmeisesti eivät, ovat siis Dimarzio New:t tms.
-Dot inlays

Luulenpa että tuosta sen takia pyydetään enemmän että moni pitää sitä parempana kuin nykyistä RG1527:aa.
"In space no one can hear you scream.."
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)