Aihe: Mensuurin muutos 25.5" -> 24.75" ?
1
JuSu
10.02.2004 11:25:45 (muokattu 10.02.2004 11:26:04)
Tervehdys!

Niin. Eli on alkanut kovasti kiinnostaa strato lyhyellä skaalalla. Warmoth tekee muunnoskauloja, jotka menevät stratoon heittämällä muuttaen skaalan lyhyeksi. Nurkissa on noita stratoaihioita useampia, johonkin voisi huitaista tuollaisen kaulan kiinni.

Onkos tietoa/kokemusta tällaisesta? Mistä Suomesta/Euroopasta saa Warmothin osia, ja onko muilla valmistajilla vastaavia tuotteita - Warmothit kun ovat sieltä kalliimmasta päästä (?). Entäpä teettäminen, minkä verran mahtaisi kustantaa?

Kiitos,

JuSu
Ooostakaa ooostakaa, Hughes&Kettner Tube 50. Katso Tori.
Juzzu
10.02.2004 11:54:35
Ihan mielenkiinnosta, miksi lyhyempi skaala? Eikös tuo lyhyt skaala ole paljon tukkoisempi kuin tavallinen fenkun skaala...?
Tonttoroi! Ponkkolaala piu! Tiruliru löts!
JuSu
10.02.2004 12:09:01
Ihan mielenkiinnosta, miksi lyhyempi skaala? Eikös tuo lyhyt skaala ole paljon tukkoisempi kuin tavallinen fenkun skaala...?

Niin no, enpä ole koskaan soittanut/kuullut lyhytskaalaista stratoa...

Kiinnostuin tästä, kun tuli ostettua tuollainen Charvel Fusion Plus, joka on 24.75" -skaalalla. Se vaan jontenkin tuntuu olevan kivasti hanskassa. Eli ei tässä olla hakemassa Stratosta lespaulin soundeja tms, vaan yksinkertaisesti stratoon lyhyen skaalan tuntumaa.

Toki ymmärrän, että tämä vaikuttaa osaltaan myös soundiin.

JuSu
Juzzu
10.02.2004 12:20:01
Jooh, eihän siinä mitään, tervettä kokeilumieltä pitää aina tukea. Enkä tosiaankaan tiedä tuosta tukkoisuudesta, muistan vain joskus jostakin jotain tuollaista lukeneeni. Mutta ehkei ihan kaikki netissä oleva ole aina totta, ehkei... :o)
larinparaske
10.02.2004 14:11:19 (muokattu 10.02.2004 14:14:32)

Noin teoriassa (ja kärjistetysti) sä oot nyt yhdistämässä mun mielestä Les paulin ja Stratocasterin 'huonoimmat' ominaisuudet yhdeksi kepiksi...eli siis lespasta lyhyt skaala, ja stratosta loput :)

Tuo veisi varmaan vähän attakkiva poies stratosta. Mun mielestä se iskevyys just on ainoa tekosyy omistaa strato :)

EDIT: Siis mun mielestäni, ja minä nyt olen hiukan outo muutenkin.
I want to be the king and queen of cheese
JuSu
10.02.2004 14:42:01
sä oot nyt yhdistämässä mun mielestä Les paulin ja Stratocasterin 'huonoimmat' ominaisuudet yhdeksi kepiksi

No, koskas me olis oltu samaa mieltä tällaisista asioista...? Mä taas näen tuon just toisin päin, eli straton soundimaailma (noin about) ja lespaulin tuntuma.

EDIT: Siis mun mielestäni, ja minä nyt olen hiukan outo muutenkin.

Sanos muuta, say something else.

=)

JuSu
fox
10.02.2004 14:42:05

Ei se niin "kauhee" muutos loppuviimeks oo, minun mielestäni tulee kiva siitä. Nevalainen teki joskus vuonna Nekalankulma lyhytmensuurisen stratonnäköisen, jossa oli ihan hupaisa soittotuntuma.. Ja hei, kyllähän lyhytmensuurisella kitaralla on ainakin tämmösen pienisormisen ja hintelän kiva soitella.. Ja hei, Larinparaskellaki lyhytmensuurinen Artisti...
JuSu
10.02.2004 14:47:51
Ja hei, kyllähän lyhytmensuurisella kitaralla on ainakin tämmösen pienisormisen ja hintelän kiva soitella..

Niin... Ehkä tuo ajatus lyhyestä mensuurista on tuotakautta herännyt, sillä vaikken itse missään nimessä mene hintelästä, niin mulla on aika pienet kädet.

Eli kyllä tuota pitäisi päästä koittamaan. Onko tietoa, mistä tuollaisen kaulan voisi hankkia, vai pitääkö tilata suoraan Warmothilta?

JuSu
larinparaske
10.02.2004 14:51:16

Ja hei, Larinparaskellaki lyhytmensuurinen Artisti...

Niin onpi, ja kyllä tykkään soitella sillä mensuurilla, ei siinä mitään. Pitää tuota bändikaveria vähän psyykata ennen sulkapallopeliä :)
I want to be the king and queen of cheese
fox
10.02.2004 15:00:30

Pitää tuota bändikaveria vähän psyykata ennen sulkapallopeliä :)

No jesh, näenpä nyt sen "the big picture":n. Ei siinä mitn atakkia sen enempää oo, jouset siellä vähän rämisee... (onneks tää on tämä "asiallisempi" palsta) =)
Ei vaiskaan, kyllä minä ainakin henkilökohtaisesti koen tuon lyhyemmän skaalan helpommaks ja mukavammaks itselleni. Vaikka molempia löytyy jopa omista kitaroista niin kyllähän sitä soiteltua tulee mieluummin lyhkösellä. Tottumisjuttu tietenkin tämä..mutta vanha kettu ei opi uusia koloja. (vanha viidakon sanonta)
Juzzu
11.02.2004 07:29:30
Otanpa itselleni oikeuden pieneen mainostamiseen, nimittäin itseltäni löytyy noiden kahden lisäksi myös tuota kolmatta skaalaa, nimittäin välistä pullahtavaa 25":sta. Mielestäni oivallinen kompromissi tuosta välistä, ehdottomasti soitettavin (tosin taitaa kitara olla muutenkin helpposoittoinen vaikka skaala olisi muu). Ja mitä soundeihin tulee, niin en tiedä mistä kaikista seikoista sekin muodostuu mutta myös selkeästi selkeämpi kuin 24.75".

Harmi vaan, ettei 25":a ole liiemmin muilla valmistajilla (?) ja PRS taas maksaa liikaa. Itse meinasin tehdä 25" LP:n, mutta perinnetietoisuus voitti ja se tavallinen skaalahan se nauhoitusta odottaa... Pelkuri.. ;o)
JuSu
11.02.2004 08:46:52 (muokattu 11.02.2004 08:47:09)
Harmi vaan, ettei 25":a ole liiemmin muilla valmistajilla (?)

Ibanezin SZ -mallisto on 25" mensuurilla. Tuotannosta poistetun (?) SC -malliston mensuuri oli 25.1".

JuSu
Prian
13.02.2004 08:56:54
Kokeilin toisen paikallisen (ja hemmetin paljon parempia kitaroita tekevän) rakentelijan tekemää stratoa lyhyellä skaalalla. Soitin sillä n. 10 min. ja fiilis oli: 'tällainen on pakko saada.'
Suurin vaikuttava tekijä oli se "hanskassa" olon tuntu, balanssi ja tatsi. Koko paketti oli ns. läsnä. Ei lentokentän toisessa päässä.
Tän jälkeen normaali strato tuntui isolta, avaralta ja laiskalta.
Mutta, mutta... vintage on vintagea, mut kokeilut kannattaa. Itse valitsisin tuon lyhyen skaalan mallin, paitsi rautalankaan. plaah plaah voisha tätä spekulointia jatkaa... Kuitenkin suosittelen hyvä ol'.
JuSu
13.02.2004 09:37:30
Kokeilin toisen paikallisen (ja hemmetin paljon parempia kitaroita tekevän) rakentelijan tekemää stratoa lyhyellä skaalalla

Paljonkohan ko. rakentelija ottaisi pelkän kaulan tekemisestä? Siis sellaisen, joka voisi vaihtaa päikseen 'normaalin' stratokaulan tilalle.

JuSu
Prian
13.02.2004 10:32:28 (muokattu 13.02.2004 11:14:21)
moka kuinka tän saa pois
Juzzu
13.02.2004 11:44:07
Oman kapean ja vaatimattoman näkemykseni mukaan kotomaiset (ammatti)rakentajat ottavat fender-tyylisen kaulan teosta karkeasti n. 300-500 euroa. Korjatkaa, jos on parempaa tietoa.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)