Mikko L 15.09.2008 15:11:44 | |
---|
Aiheesta on jo useampi keskustelu, mutta itselläni jäi epäselväksi sellainen asia että auttaako soundijuttuihin jonkinsorttinen kaapin eristäminen sisältäpäin. Elikkäs olin jo vähää vaille vaihtamassa omani Mesan vastaavaan kokeillaakseni soundieroa yms. koska kaapilla on kuulemma paljon eroja vaikka elementit olisivatkin täsmälleen samat. Ihan pikkuisen on sellainen olo paikoin että soundi jää löysäksi ja kaappi ei kestä mun Roadsterin bassopäätä. Jos aukaisen kaapin ja pursutan polyuretaanilla koko kaapin tukkoon sisältä ja löyn kiinni, niin mitä tapahtuu? :) Eikö soundin pitäis olla jymäkämpi eikä niin löysä? Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
Aiheesta on jo useampi keskustelu, mutta itselläni jäi epäselväksi sellainen asia että auttaako soundijuttuihin jonkinsorttinen kaapin eristäminen sisältäpäin. Elikkäs olin jo vähää vaille vaihtamassa omani Mesan vastaavaan kokeillaakseni soundieroa yms. koska kaapilla on kuulemma paljon eroja vaikka elementit olisivatkin täsmälleen samat. Pitää paikkansa että kaapin rakenne vaikuttaa, mutta Mesan elementit ei kuitenkaan ole samat, vaan ne on jotkut Mesalle customina tehdyt. |
haggi goira 15.09.2008 16:28:21 | |
---|
Ne o mesas USA:s tehdyt.???? Benttonis kiinas???? See u in HELL!! |
WinterMad 15.09.2008 18:09:53 (muokattu 15.09.2008 18:10:57) | |
---|
Ne o mesas USA:s tehdyt.???? Benttonis kiinas???? Celestion valmistaa Englannissa (niinkuin aiemmin kaikki Celestonit) pienen erän vain Mesan käyttöön. Tavalliset "liukuhihna" Celestion Vintage 30:set tehdään Kiinassa muiden (paitsi Heritage -sarja, joka tehdään edelleen Englannissa) Celestionein tavoin. |
jutimone 15.09.2008 19:04:53 (muokattu 15.09.2008 19:05:53) | |
---|
. Jos aukaisen kaapin ja pursutan polyuretaanilla koko kaapin tukkoon sisältä ja löyn kiinni, niin mitä tapahtuu? öö sulla on sitten foam täytteinen kaappi :) Ehkä parempi keino on tukevoittaa kaapin rakennetta tuki rimoilla. Marsun kaapeissa olen nähnyt n. 50x50 puun laitetun keskelle kaappia etu- ja takaseinän väliin, todennäköisenä tarkoituksena etuseinän resonoinnin vähentäminen. Vastaavia ristikkäisiä rimoja voisi laittaa kaapin katon ja lattian sekä sivuseinien välille. -JTi |
jutimone 15.09.2008 19:18:57 | |
---|
|
Dropped C 15.09.2008 19:24:44 | |
---|
Monessa bassoskobessa ainakin on jaoteltu ämyreitä omiin osastoihinsa ylimääräisen resonoinnin ja huminan poistamiseksi. Toimii varmasti myös kitarakaapeissa. Tosin jos tykkää sellaisesta resonoivasta alapäästä, niin tuolla osastoinnilla voipi sitten taas tulla liian tiukat soundit, en tiiä. "El Coyote cut a deep hole into giants heart and lava flowed" |
Mikko L 15.09.2008 20:55:08 | |
---|
Jaahas. Taitaa jäädä mulla remontti tekemättä. :) Voishan tuon kopan aukasta jos siellä löytyis jotain korjattavaa, mutta kyllä se ihan jykevä kaappi on jo valmiiksi. Ainoa huono asia oikeastaan oli se Bentonin logo jonka revin irti ja sitten sen lisäksi se että renkaat ei pysy sitten mitenkään kiinni pohjassa. Onko tähän lääkettä? Kaiken voi oppia kunhan vaan lopettaa harjoittelemisen. |
WinterMad 15.09.2008 20:56:55 | |
---|
Sen lisäksi se että renkaat ei pysy sitten mitenkään kiinni pohjassa. Onko tähän lääkettä? Itse pyöräytin Framuksen kaapin renkaan varren ympäri kierroksen jesaria ja laitoin takaisin koloon. Kyllä pysyy! |
oiva tumpeloinen 15.09.2008 20:57:02 (muokattu 15.09.2008 21:00:41) | |
---|
Kyllä niitä tukirimoituksia on tehty muihinkin tukeviin kaappeihin. Kyllä ne melkein kaikki resonoivat, kun tarpeeksi antaa tökyä. |
Vemmy 15.09.2008 21:12:39 | |
---|
Marsun kaapeissa olen nähnyt n. 50x50 puun laitetun keskelle kaappia etu- ja takaseinän väliin, todennäköisenä tarkoituksena etuseinän resonoinnin vähentäminen. Vastaavia ristikkäisiä rimoja voisi laittaa kaapin katon ja lattian sekä sivuseinien välille. -JTi Marsun uudemmissa kaapeissa oleva pölkky on tarkoitettu vähentämään takaseinän resonointia. Vanhemmathan ovat luonnollisesti niin paljon parempia, että eivät moista tarvitse. ;) Ketä kiinnostaa. |
JuSu 15.09.2008 21:43:16 (muokattu 15.09.2008 21:43:28) | |
---|
Marsun uudemmissa kaapeissa oleva pölkky on tarkoitettu vähentämään takaseinän resonointia. Vanhemmathan ovat luonnollisesti niin paljon parempia, että eivät moista tarvitse. ;) Olennaisin ero vanhoissa ja uusissa marsuissa on takaseinän materiaali. Uudemmissa se on lastulevyä, vanhoissa vaneria. Ylipäätään edellä on paljon puhuttu resonoinnin vaimentamisesta. Mä uskoisin mieluummin, että suht' resonoimaton kaappi on paljon helpompi tehdä, kuin sellainen, joka resonoi kauniisti. Uskon myös, että nimenomaan jälkimmäiset ovat niitä hyvin soivia komeroita. Kotelolla, rakenteella ja materiaaleilla on huomattava vaikutus soundiin. JuSu |