Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Presaria
1 2
Riku Rotten
09.09.2008 21:05:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paikallisen työväenopiston kurssille tuli ilmoittauduttua ja beisi pitää saada. Tarkemmin sanottuna presari. Koska kyseessä on ihka eka yritys, niin pitäisi kysellä viisaammilta.
 
Tämän hetkinen ajatus on, että runko leppää, kaula vahteraa ja otelauta ruusu tai edon.
 
Nauhallinen peli tulee, joten onko otelaudan materiaalilla merkitystä? Edoniin olisi jotenkin vetoa.
 
Liimat: porukoilla oli käytössä kiillon B3, Cascol ja sit ne jutteli jostain titebondista. Erikeepperiä kielsivät ostamasta..
Minkä valitsen? (snadi perustelu kiitos)
 
AmF: Onko tilailtu sieltä ja onko puut ollu hyviä?
 
Sit tarvii piirrustukset. Ostanko suosiolla AMF:stä? Kaula kuiteski tarvis olla jatsista, kun pienikätinen oon.
 
Minkä kokoista nauhaa presariin laittaisin? (Siis mikä on lähellä orgista)
 
MPU
09.09.2008 21:10:25 (muokattu 09.09.2008 21:12:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ruusupuu tai vaahtera otelautaan niinkuin presareissa on. Titebondin liima. Nauhoista en osaa sanoa. Puuta saat hankittua myös esmes Hakalan Puutukusta Lahdesta. AmF:n puut ovat olleet ihan käypää tavaraa. Piirustukset eivät ainakaan haittaa. Jazzarin kaulan mitat löytyy erikseenkin. Pyydä vaikka AmF:llä laittamaan ne mukaan piirustuksiin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Riku Rotten
09.09.2008 21:29:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia eri pikaisesta vastauksesta.
 
Tosta liimasta, miksi titebond on paremapaa ja kuinka paljon sitä tarvii? kg vai enemmän?
 
Eebeniä on ainaskin wikin mukaan käytetty presarissa.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Fender_Precision_Bass
 
spyykko
10.09.2008 00:32:25
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osta liimasta, miksi titebond on paremapaa
 
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=121115
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=31&t=72359
 
ja kuinka paljon sitä tarvii? kg vai enemmän?
 
Pilttipurkillisella tekee ainakin puoli tusinaa bassoa. Liimaa tarvitsee käytännössä kahteen saumaan, bodyyn (mikäli se siis on tehty useammasta kuin yhdestä palasta) ja otelaudan liimaamiseen kaulaan.
 
Ite olis taas tarvinnu tehdä
timppis
10.09.2008 00:48:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksia eri pikaisesta vastauksesta.
 
Tosta liimasta, miksi titebond on paremapaa ja kuinka paljon sitä tarvii? kg vai enemmän?

 
Väitetään, että Titebond ei puun kuivuessa ajanmyötä ryömi samalla tavalla, kuin satunnainen Bauhausin tms. puuliima. Tällä sitten vältettäisiin liimasaumojen pykältäminen. Kokemusta ei tuommoisesta luonnollisesti ole, joten sen paremmin en tiedä. Mutta Titebond on käytettävyydeltään varsin hyvää liimaa, ottaa kiinni kovaa ja melko nopeasti. Hyvä sillä on tehdä. Yhdellä litran purkilla tekee toistakymmentä kitaraa.
 
JPHe
10.09.2008 09:00:26 (muokattu 10.09.2008 09:01:00)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä tein presarin muodot siten, että suurensin fenderin sivulta kuvaa. Jos siihen hankkii valmiin pleksin, niin kannattaa tehdä alareuna ja kaulatasku sen mukaisesti, koska eroja on. Kaulan voi tehdä leveämmän tai kapeamman, koska se oikeastaan ainoa ero on presarilla ja jatsarilla. Otelautaudassa ruusupuu on soundillisesti lämpimin ja eben taas kirkain. Minä tein kokovaahterakaulan ja kaularaudan upotin takapuolelta.
 
Riku Rotten
10.09.2008 11:26:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tein tilauksen ja otelauta sitä kiellettyä mustaa sekä liimaksi tuo titebond. Kiitän avusta ja palaan asiaan, kun tunnen tarvetta kysellä lisää -.
 
tonicaster
13.09.2008 19:21:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi
 
Harmi että ehdin näin myöhään tähän kirjoitteluun... Huomioitavaa AMF:ltä tilatessa on että he myyvät esim runkopuita laadun mukaan jotenkin tyyliin : Maalattava-1 laatu. Näistä tossa maalattavassa laadussa saattaa hyvinkin möllöttää oksa keskellä lankkua näin ainakin kerran sattui... Että jos jotain burstia tms suunnittelit sillä vaan kirjoittelin...
 
näit on tehty ja teetetty, ja yks on onnistunu.
Little Savage
13.09.2008 23:04:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Piirustukset eivät ainakaan haittaa. Jazzarin kaulan mitat löytyy erikseenkin. Pyydä vaikka AmF:llä laittamaan ne mukaan piirustuksiin.
Marko

 
Aijaa pitääkö ne mitat pyytää erikseen piirrustuksiin amf:tä tilatessa. Luulis että kunnon piirrustuksiin ne kuuluu automaattisesti. Tilasin yhdet strato piirrustukset jotka oli paskat suoraan sanoen. Mittoja puuttui. Ei mun mielestä mitenkään ole sen rahan arvoisia AFM-piirrustukset ole jota ne pyytää. Täysin väärä lähtökohta jos luulevat asiakkaan alkavan mittailemaan piirrustuksia viivottimen kanssa.
 
MPU
14.09.2008 08:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Aijaa pitääkö ne mitat pyytää erikseen piirrustuksiin amf:tä tilatessa. Luulis että kunnon piirrustuksiin ne kuuluu automaattisesti. Tilasin yhdet strato piirrustukset jotka oli paskat suoraan sanoen. Mittoja puuttui. Ei mun mielestä mitenkään ole sen rahan arvoisia AFM-piirrustukset ole jota ne pyytää. Täysin väärä lähtökohta jos luulevat asiakkaan alkavan mittailemaan piirrustuksia viivottimen kanssa.
 
Siis jos tilaat presarin piirustukset niin ei niissä ole jazzin kaulan mittoja. Niitä tarkoitin kun sanoin, että pyydä mitat mukaan.
Piirustukset ovat Ikaalisten soitinrakennukoulussa tehtyjä, ei AmF:n omia tekeleitä. Samoja piirustuksia saa kaukolainana kirjastoista jos niitä ei hyllyssä ole. Näin ainakin Kouvolassa.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Riku Rotten
14.09.2008 12:34:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yritin ostaa parasta laatua, mutta ei ollu hyllys. Nyt tulee mitä saadaan. Julkisivu kuiteski kuulemma OK, takana mahdollista värivikaa. 2 palan body tulee. Täytynee mukauttaa pinta lankun mukaan. Maali ei oo ykkösvaihtoehto kuitenkaan.
 
Riku Rotten
15.09.2008 13:34:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kamat tuli, mutta jatsin kaulamitat puuttui. Löytyiskö auttavaa m.nettiläistä?
 
MPU
15.09.2008 14:54:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Warmothin sivuilta löytyy -62 Jazzin mitat kun jaksaa kaivella. Heidän jazzarin kaula on niiden mukaan tehty.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Riku Rotten
16.09.2008 15:21:20 (muokattu 16.09.2008 15:23:22)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitoksi Markolle.
 
Niinpä löytyi. Warmoth sanoo:
1. nauhalta 0.875'' (22.2mm) ja 12. nauha 0.990'' (25.1mm) Muuntolaskut jollain netin ilmaismuuntimella.
 
AMF piirrustuksissa on 1. nauha 21mm ja 12. nauha 24mm.
 
Mikä mahtaa olla normi presarin kaulanvahvuus? Ja paljonko uskaltais tinkiä tuosta 21mm? Noissa basson kielissä on aika raaka veto.
 
MPU
16.09.2008 15:40:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

19mm taitaa olla ohuin minkä olen nähnyt. Kaulan paksuudella on kokemuksieni mukaan melkoisesti vaikutusta sointiin. Liian ohut kaula jotenkin tuntuu tappavan soinnin. En tiedä tarkempaa syytä ilmiölle, mutta mulla on sellainen tuntuma, että hiukan tukevampi kaula soi paremmin.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
Riku Rotten
16.09.2008 16:26:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos jotain mielipidettä soivuuden alarajasta?
 
MPU
16.09.2008 18:13:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun mielestä alle 20 milliä on jo soitettavuuden kannalta liian ohut. Joku 21-22mm on mun käteen hyvä. Tämä siis ykkösnauhan tienoilta. Siitä paksummaksi kohti 12. nauhaa tai tasapaksuna.
Marko
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
PasiB
17.09.2008 00:51:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

19mm taitaa olla ohuin minkä olen nähnyt. Kaulan paksuudella on kokemuksieni mukaan melkoisesti vaikutusta sointiin. Liian ohut kaula jotenkin tuntuu tappavan soinnin. En tiedä tarkempaa syytä ilmiölle, mutta mulla on sellainen tuntuma, että hiukan tukevampi kaula soi paremmin.
Marko

 
Aikanaan kun Ala-Kuhan Jussilla teetin basson niin silloin oli puhetta kaulan paksuuden vaikutuksesta soundiin ja sustainiin. Paksumpi soi paremmin isomman massansa takia. Tätä sama periaatetta noudatin sitten omatekeleessä ja täytyy todeta, että kyllä Jussi-vainaa tiesi mitä puhui. Dead spotit loistaa poissaolollaan ja sointi on tuhti ja tasapainoinen. Palajasso mikä mulla on ei yllä JAK:in ja omatekoisen kanssa samalle viivalle vaikka sekään ei huono ole.
 
Riku Rotten
17.09.2008 13:52:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas tulee hyvää tietoa. Thanx.
 
PasiB:
 
Ei sattuis oleen kaulanpaksuusksista tietoo 1. nauhan tienoilta? Ihan kaikista 3.
 
PasiB
17.09.2008 16:52:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Taas tulee hyvää tietoa. Thanx.
 
PasiB:
 
Ei sattuis oleen kaulanpaksuusksista tietoo 1. nauhan tienoilta? Ihan kaikista 3.

 
Ala-Kuhassa 1. nauhalta 23.5mm ja 12 nauha 26mm, eli aika jööti. Kuitenkin tuohon kun tottuu, niin ei se haittaa.
Palajassossa 1. nauhalta 20mm ja 12 nauhalta 23.5mm.
Omatekele on treenikämpällä, en voi sitä nyt mitata, mutta se on jostain noiden välistä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «