Aihe: Aloittavan kitaristin sormivaivat
1
Mr K
13.09.2008 21:37:42
Olen täydellisen vasta-alkaja kitaran soitossa. Ikää on jo pian 47 ja päätin ottaa selvää opinko soittamaan. Ostin musiikkiliikkeestä sähkökitaran ja liikkeessä sen vakuutettiin olevan säädöissään ja viritettykin. Näin varmaan onkin. Otekäden sormenpäät vaan tuntuu kipeytyvän aivan älyttömästi eikä otekäden sormivoimissakaan ole kehumista.

Tiedän, että sormenpäät tottuvat ajan myötä eli harjoittelua ja harjoittelua vaan. Mutta.. Onko olemassa jotain millä voisi edesauttaa kehittymistä ja sormenpäiden vahvistumista? Jotain muita "kepulikonsteja" tms. Vai onko vaan kestettävä ja odotettava? Kuinka kauan sormenpäiden "kovettuminen" yleensä ottaa jos treenaisi vaikka tunnin päivässä?

Hakua käytin ja kipeät sormet kyllä mainittiin mutta kysymyksiini en löytänyt vastausta.

Kyselee "helläkätinen" aloittelija ;)
Sergei Fallinen
13.09.2008 21:57:07
Kannattaa ainakin tarkistaa ettei paina kieliä tarpeettoman lujaa. Yleensä aika vähä voima riittää kuitenkin, joten kannattaa opetella painamaan kieliä mahdollisimman kevyesti.
Tulipa muuten tautologinen viesti.
Harrastelija
13.09.2008 22:31:57
Jos ja kun sormenpäät kipeytyvät, älä treenaa pakolla tuntia päivässä. Pidä joskus päivän väli. Mitään kiirettä ei ole ja sormet vaativat aina hetken toipuakseenkin, niin ne alkavat kovettua. Toinen vaihtoehto on että nahka alkaa kuoriutua jos tauotta soittaa.

Itselläni aloituksesta on jo pikku hetki, mutta muutamia taukojakin on ollut ja sama kovettaminen siinä aina on. Sormet alkavat kestää hiljalleen, viikossa kahdessa aina pitempiä soittosessioita.

Olen kuullut joittenkin käyttävän esim. pikaliimaa apuna sormenpäissä. Tiedä sitten sen hyödyllisyydestä. Ei se siinä kauaa pysy ja joka tapauksessa estää kovettumisen luonnostaan.

Taiteilijan tie on tuskaa täynnä :)

Kyllä se siitä, pientä kärsivällisyyttä vaan.

Harrastelija
Tärkeintä on musiikki, kitara on vain väline sen tuottamiseen.
Mr K
13.09.2008 23:25:06
Kiitos nopeista vastauksista. Ei ne näpit vielä kestä sitä tunnin harjoittelua mutta vähän kerrallaan - Oikotietä ei taida olla kuten elämässä yleensäkään. Täytyy tosiaan tarkkailla sitä, millaisella voimalla kieliä painaa. Voi olla, että alkujännityksessä kieliä tulee painettua liiankin kanssa ja muutenkin jännitettyä kättä.

Tässä lajissa ei ilmeisesti voi voimalla korvata puuttuvaa tekniikkaa ;)
ravensoul
13.09.2008 23:54:32 (muokattu 13.09.2008 23:56:49)
Sormenpäät kipeytyvät koska aloittelijalla ne eivät ole vielä kovettuneet tarpeeksi. Se ei ole vaarallista vaikka kivuliasta voi ollakin. Eli raakasti soittoa vain, niin paljon kuin kestää. Sitten jos ranteet tai kyynärnivel alkaa tuntua kipeiltä ni kannattaa ottaa rauhallisemmin, tarkistaa soittoasentoa jne.
Sam Hotman
14.09.2008 13:40:58
Kyllä ne siitä ajan kanssa kovettuu. Ja älä paina kieliä liian kovaa ja ohuempien kielien laitto voisi auttaa, jos haluaa.
Löytyykö kiinostusta mnetin junnumiittiin? Lähetäppä huoneanomusta jäsen Hohhoijaa:lle http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=766
Kalmo
14.09.2008 19:08:55
Samansuuntaisesti kuin jo todettu: Sormista saa valua veri, ei se mitään, mutta jos nivelet tulehtuvat, voi lääkäri pistää muutaman kuukauden soittokieltoon.
Asus P5B, E6600 Core 2, E-MU 1820, 2 G RAM, GF 7300 Keski-ikäisellä amatöörillä on se etu, että edessä olevia turhautumisen vuosia on vähemmän.
Mr K
14.09.2008 20:39:13
Kyllä noiden sormenpäiden kanssa näköjään pärjää. Harjoittelen vaan lyhyemmissä pätkissä ja niin kai se on parempikin. Nyt alkuun on tekemistä sormien venyttämisessä otteisiin ja ranteen oikeassa asennossa ym.

Pyrkimys oli päästä aikuisopiston kitaran soiton alkeiskurssille mutta sain ilmoituksen, että haluamani ryhmän kurssi on peruutettu. Täytyy kysellä jos joku muu ryhmä toteutuisi niin saisi heti alkuun opettajalta oppia myös oikeaan tekniikkaan. Ja jos aikuisopistossa ei onnistu, niin sitten hommaan tunteja jostain muualta.

Noin niinkuin teoriassa tuo kitaran soitto ei vaikuta mahdottomalta opetella itsenäisesti. Apuna mulla on pari kirjaa ja tietty rockway.fi mutta uskon, että open kanssa pääsisin nopeammin tuloksiin. Loppu on sitten vain itsestä ja treenaamisesta kiinni.
Rocco_Longfella
15.09.2008 06:00:28
Sehän on juuri parasta, kun sormet kipeytyy. Tietää soittaneensa.

Tulet vielä kaipaamaan sitä myöhemmin. :)
Täydellisimmässäkin naisessa on 150g paskaa.
weelie
15.09.2008 13:38:40 (muokattu 15.09.2008 13:42:50)
Pyrkimys oli päästä aikuisopiston kitaran soiton alkeiskurssille mutta sain ilmoituksen, että haluamani ryhmän kurssi on peruutettu.

Noin niinkuin teoriassa tuo kitaran soitto ei vaikuta mahdottomalta opetella itsenäisesti. Apuna mulla on pari kirjaa ja tietty rockway.fi mutta uskon, että open kanssa pääsisin nopeammin tuloksiin. Loppu on sitten vain itsestä ja treenaamisesta kiinni.

Ikävä kun opistokursseja peruuntuu. Itse varmuuden vuoksi ilmoittauduin kahdelle kurssille nyt (bändikursseja). Ja kävi niin ongelmallisesti, että pääsin kummallekin. Saas nährä kuinka kantti kestää!

Mun täytyy (aikuisopettelijana) sanoa, että jokaiselta opettajalta (nyt 5kpl) olen jotain oppinut (vaikken pariin ekaan vuoteen opettajalla käynytkään), ja kyllä opin taas kun perjantaina uudelle kurssille meni. Tuli sellainen olo, että enhän mä osaa mitään! Ja se on kai osin ihan tervettäkin, että siltä tuntuu. :)

Rockway:tä en ole kokeillut. Mutta yhden opettajan kanssa olen kyllä siitä sivustosta jutellut (Joscho Stephanin keikalla). Noita nettivideoita ja DVD:itä kun vain on niiin paljon, että en välttämättä koe, että tuo nettiopetus on minulle ominta.

Mutta sen mitä osaan opetan mielelläni eteenpäinkin. Että ota joskus yhteyttä niin "jammaillaan". :)

Niin ja sormenpäiden kipeytyminen on normaalia. Itse aloitin nailonkielisellä, ja ne on pehmeämpiä ja leveämpiä ne kielet, mutta sattui se vaan silti! Mutta ohjehan on että jos sattuu pidä tauko, niin yksinkertaista se on. :) Mutta toinen ohjenuora treenaa joka päivä, tai ainakin mahdollisimman usein. Pidä kitara esillä, että tulee kokeiltua vaikka minuutti mahdollisimman usein.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
Peku911
15.09.2008 21:25:40
Olen täydellisen vasta-alkaja kitaran soitossa. Ikää on jo pian 47 ja päätin ottaa selvää opinko soittamaan. Ostin musiikkiliikkeestä sähkökitaran ja liikkeessä sen vakuutettiin olevan säädöissään ja viritettykin. Näin varmaan onkin. Otekäden sormenpäät vaan tuntuu kipeytyvän aivan älyttömästi eikä otekäden sormivoimissakaan ole kehumista.

Tiedän, että sormenpäät tottuvat ajan myötä eli harjoittelua ja harjoittelua vaan. Mutta.. Onko olemassa jotain millä voisi edesauttaa kehittymistä ja sormenpäiden vahvistumista? Jotain muita "kepulikonsteja" tms. Vai onko vaan kestettävä ja odotettava? Kuinka kauan sormenpäiden "kovettuminen" yleensä ottaa jos treenaisi vaikka tunnin päivässä?

Hakua käytin ja kipeät sormet kyllä mainittiin mutta kysymyksiini en löytänyt vastausta.

Kyselee "helläkätinen" aloittelija ;)

Normaalia on ja suosittelisin kuitenkin jättämään sen kitaran sen jälkeen kun on saanut ne haavat tai muuten ei kestä soittaa niin pari päivää väliä ja sit taas... Kun mulla oli soitosta kolmen viikon tauko niin sillä aikaa sormet pehmenivät jonkin verran niin.. Keksin sitten hyvän kostin, että hinkkaa raakasti vaan otekäden sormia B-kielen päällä voimalla niin kauan että sattuu niin parin päivän päästä olivat taas mulla "vanhassa" kunnossaan ja taas voi soitella hyvin.. En tiiä toimiiko kaikilla, mutta mulla toimii:)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)