Cable 13.09.2008 18:26:56 | |
---|
Päivää! Onko joku tehnyt nauhallisesta kitarasta/bassosta nauhattoman? Itsellä on moinen työn alla ja kaikki mahdollinen vinkki kelpaa. Suurin kysymys tällä hetkellä on, että mitä materiaalia nauhojen tilalle? Ymmärrän, että jotain, mikä pysyy hyvin kiinni, on hiottavissa, kestää kulutusta ja ei aiheuta sormille harmia. |
Roksennus 13.09.2008 18:34:46 (muokattu 13.09.2008 18:35:54) | |
---|
Hio nauhat veke niin että ne juuret jää uriinsa. Toimii! Edit: Vai oliks tässä jokin kompa mitä en tajunnut? itse olen tehnyt yllämainitulla tavalla ja hyvin toimii. "Time's never wasted when you're wasted all the time!" |
Dirty Hero 13.09.2008 19:07:52 (muokattu 13.09.2008 19:09:46) | |
---|
Hio nauhat veke niin että ne juuret jää uriinsa. Toimii! Mun käsityksen mukaan tuo ei toimi. Puu kuluu nopeammin kuin metalliset nauhat ja jonkun ajan päästä sulla on taas nauhallinen basso :) Mä tein joskus Harley Bentonin bassosta nauhattoman, ja pistin nauhaväleihin ihan vaan puuliimaa. Kyllä se toimi, mutta myin basson eteenpäin enkä osaa sanoa että miten se on ajan kuluessa kestänyt.. |
Wolfie 13.09.2008 19:13:36 | |
---|
Mun käsityksen mukaan tuo ei toimi. Puu kuluu nopeammin kuin metalliset nauhat ja jonkun ajan päästä sulla on taas nauhallinen basso :) Mä tein joskus Harley Bentonin bassosta nauhattoman, ja pistin nauhaväleihin ihan vaan puuliimaa. Kyllä se toimi, mutta myin basson eteenpäin enkä osaa sanoa että miten se on ajan kuluessa kestänyt.. Eikös se kuitenkin käsitellä jollain kovalla aineella tuo otelauta nauhattomissa? Jollain epoksilla tahi vastaavalla tökötillä, mikä kestää ja kestää ja vielä kerran kestää... Mitään allekirjoituksia/sooloja/ajatuksia tarvita... |
Eikös se kuitenkin käsitellä jollain kovalla aineella tuo otelauta nauhattomissa? Jollain epoksilla tahi vastaavalla tökötillä, mikä kestää ja kestää ja vielä kerran kestää... Toi on muuten totta. Niinkuin sanoin, poistin nauhat Harley Bentonista. En vaivautunut tekemään sille mitään muuta. Nauhat pois ja vanhat kielet takaisin :) Nyt kun tarkemmin ajattelee, niin ainakin Fenderin nauhattomissa on nauhojen paikoilla metalliset listat.. Eli Vrmaan onnistuu parhaiten juuri hiomalla nauhat pois ja jotain ainetta siihen pintaan. |
Murgo 13.09.2008 19:29:18 | |
---|
Puuviilun suikaleilla on kuulemma hyvä täyttää nauhaurat, liimataan uriin ja höylätään/hiotaan tasan otelaudan kanssa. Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa! |
jukcat 13.09.2008 21:02:18 | |
---|
Käytäpä hakua ja tsekkaa tuo soitinrakennus-osasto tällä palstalla. Juttua ja vinkkejä löytyy kyllä. Toiset näkee maan ja kokee taivaan. |
Antti1 13.09.2008 21:10:20 (muokattu 13.09.2008 21:11:40) | |
---|
Ruusupuiseen otelautaan mä törkkäisin vaikka vaahtera-/koivuviilut nauhauriin ja vaahteralautaan vastaavasti jotain muuta. Helpottaa nauhojen hahmottamista, kun on selkeä kontrasti. Ensin siis nauhat normaaliin tapaan pois, mahdollisten liimojen ja sotkujen siistiminen nauhaurista, viilu uraan ja otelaudan hionta. Ei mikään kamalan vaikea homma. Ruusupuiseen tai ebenlautaan mä en laittais mitään mömmöä öljyn lisäks kyl päälle, mutta vaahteran vähintään lakkaisin. Kitaran kielet ei kuitenkaan jauha sitä puuta ihan samaan malliin ku bassossa ja lisäksi siinä voi käyttää hiottuja kieliä. Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
kloppis 14.09.2008 00:38:05 | |
---|
Miten edes nauhaton kitara toimii? En ollenkaan ymmärrä. |
Antti1 14.09.2008 00:40:10 | |
---|
Miten edes nauhaton kitara toimii? En ollenkaan ymmärrä. Siinä on sellasia kieliä, joita painetaan yleensä sormella ja sit sitä kieltä näpäytetään. Sit sieltä tulee jonkinlainen ääni riippuen siitä, missä kohtaa sormi on otelaudalla. Tajusiks nyt niinku, vai selitinks liian vaikeesti? Diezel huone: http://muusikoiden.net/huoneet/tiedot.php?id=775 |
Muusikonrenttu 14.09.2008 04:05:27 | |
---|
Siinä on sellasia kieliä, joita painetaan yleensä sormella ja sit sitä kieltä näpäytetään. Sit sieltä tulee jonkinlainen ääni riippuen siitä, missä kohtaa sormi on otelaudalla. Tajusiks nyt niinku, vai selitinks liian vaikeesti? Eiks toi oo sit vähä niinku kitara? Aika vintage.. |
kid ego 14.09.2008 04:18:47 | |
---|
Miten edes nauhaton kitara toimii? En ollenkaan ymmärrä. Nauhallisessa sävelkorkeudet menee porrastetusti, nauhattomassa portaattomasti. Tälleen niinkö pähkinänkuoressa. |
Jucciz 14.09.2008 04:20:07 | |
---|
Eiks toi oo sit vähä niinku kitara? Ei, nyt oot kujalla. Ihan eri homma. |
kloppis 14.09.2008 10:42:24 | |
---|
Voiko tuollasella sitten soittaa ihan selvästi kappaleita, vai meneekö se vähän enemmän fiilistelypohjalle? |
Thule 14.09.2008 11:05:11 | |
---|
Voiko tuollasella sitten soittaa ihan selvästi kappaleita, vai meneekö se vähän enemmän fiilistelypohjalle? Tottakai voi, mutta vireinen soitto nauhattomalla on huomattavasti hankalampaa kuin nauhallisella ja vaatii harjoittelua. Nauhatonta kitaraa en ole kokeillut, mutta nauhatonta bassoa kylläkin. Vieläpä sellaista missä ei ollut minkäänlaisia nauhamerkintöjä otelaudassa. Ja se jos jokin oli hankalaa. Señorita mas fina, who's that girl? |
fox 14.09.2008 11:08:18 | |
---|
Voiko tuollasella sitten soittaa ihan selvästi kappaleita, vai meneekö se vähän enemmän fiilistelypohjalle? Täytyy tietää, mistä painaa sitä kieltä..Ajattele vaikka noita sellasia soittimia kuten kontrabasso, sello ja viulut.. eihän niissäkään ole nauhoja. ;) |
Akkaset 14.09.2008 11:12:04 | |
---|
Jäsen Fineday tilasi itselleen yhden nauhattoman kitaran eräässä kimppatilauksessa. Itsekin tuota olen testannut ja vähän oli totuttelemista, että sai edes jotain järkevän kuuloista ääntä aikaiseksi. Yhtä kieltä soitettaessa ei vaikeuksia liiemmin ole, mutta soinnut yms. on jo kyllä tosi haastavia. |
Mika Kangas 14.09.2008 11:22:46 | |
---|
Nauhattomista kitaroista en ole kuullutkaan. Onko noi nauhat työlästäkin poistaa?Voisi tilata jonkun viidenkympin Harley Bentonin ja kokeilla ihan mielenkiinnosta. |
Fineday 14.09.2008 12:14:40 (muokattu 14.09.2008 12:18:55) | |
---|
Jäsen Fineday tilasi itselleen yhden nauhattoman kitaran eräässä kimppatilauksessa. Itsekin tuota olen testannut ja vähän oli totuttelemista, että sai edes jotain järkevän kuuloista ääntä aikaiseksi. Yhtä kieltä soitettaessa ei vaikeuksia liiemmin ole, mutta soinnut yms. on jo kyllä tosi haastavia. Todellakin. Sointujen väsääminen nauhattomalla on aika naurettavaa puuhaa. Alle millinkin heitto kuuluu jo ihan törkeän epävireiseltä. Sitä ei välttis usko, ennen kuin koikelee. Tervetuloa vaan testailemaan. ;) Kun yhtä kieltä soittaa, se kuulostaa älyttömän hienolta kun liu'uttaa pitkin kaulaa. Siihen ne plussapuolet sitten jääkin. Heti kun jatkat sooloa jollekin muulle kielelle, se pitää olla just eikä melkeen keskellä nauhaväliä (jota ei edes näy), jotta se kuulostaisi hyvältä. Mutta kyllä soolot saa vielä kulkemaan, sointuja ei niinkään. Mutta jos joku tykkää harjoitella pari vuotta nauhattomalla soittoa, voi siihen tähtäilemiseen ehkä jo pikkuhiljaa tottua. Itseltä loppui mielenkiinto. Ehkä joihinkin biiseihin sillä voisi tehdä hienoja efektejä liu'uttamalla, mihin se sopiikin parhaiten. Bassossa idea toimii paljon paremmin. Tai ylipäätänsä toimii, kitarassa ei niinkään hyvin.
Paitsi jos on 'tusti säröä!!! (hymiö) |
Numb 14.09.2008 12:16:11 | |
---|
Täytyy tietää, mistä painaa sitä kieltä..Ajattele vaikka noita sellasia soittimia kuten kontrabasso, sello ja viulut.. eihän niissäkään ole nauhoja. ;) Juu, ja soittaahan ihmiset slidekitaraakin... :) A waist is a terrible thing to mind. |