Aihe: Suomalaiset taitavat olla aika mielikuvituksetonta sakkia..
1 2 3 4
jenrg
13.09.2008 12:05:32
zepeteus kirjoitti paljon painavaa asiaa, mm. "Edellisten lähestymistapojen ero on siinä, että ensimmäisessä yrittämällä yritetään jotain erilaista mutta saatetaan viimein päätyä melkeinpä just olemassaolevaan, jälkimmäisessä tiedostetaan että olemassaoleva ratkaisu toimii, mutta katsotaan saisiko sitä itselle vielä paremmaksi."

Itse kuulun tuohon jälkimmäiseen ryhmään. Hankin joskus aikoinaan Ibanezin RG:n ja pidinkin siitä kovasti mutta kaula oli liian ohut. Mallistosta en suoraan löytänyt myöskään sellaisella ulkonäöllä ja muilla ominaisuuksilla varustettua yksilöä joka olisi ollut juuri omaan makuun sopiva. Siispä päätin tehdä tuosta kopion, jonka muokkailin sitten omaan makuun sopivaksi (ulkomuotoon en tosin juurikaan puuttunut). Strato/tele/lespaul mallit eivät itseäni juurikaan säväytä, mutten silti lähde mollaamaan niiden rakentajia saati vanno etten ikinä itse tekisi sellaista. Samalla tavalla niiden rakentelu vaatii taitoa ja jos malli on rakentajalle mieleinen niin millä muulla on väliä? Kukin taaplaa tyylillään, sanoisin.
Jymi
13.09.2008 12:56:36 (muokattu 13.09.2008 13:04:17)
Lainausksia jtt:

Oma makuni on melko konservatiivinen kitaran pitää näyttää kitaralta
vaikka omaa mallia koitan kovasti kehittää, kyllä silti aion vielä tehdä kopioitakin
ihan olemassa olevista malleista, koska pitäähän niitäkin olla.
Mutta on tuossa pointtia tunnistettavuus massasta on hyvä asia vaikka olisikin
muotoilultaan perinteistä.

laitetaan ny sitten kuvasarja. samalla mallilla on kaksi umpilankkusta tekeillä myös

http://personal.inet.fi/koti/juha.t … n/puoliakustinen/puoliakustinen.htm

No niin, saatiin sitä kaivattua omaa muotoilua. Asenteestasi pidän, on pokkaa tehdä niitä kopioita mutta innostuksen iskiessä omakiin mallia. Tuo oma malli on mielestäni ensinnäkin oikein siistiä ja hienoa työtä.

Muotoilu, on mielestäni keskimääräistä parempi, kun ajattelee niitä kaikkia omia malleja mitä nettiä selatessa on tullut vastaan. Kitaran tunnistaa omaksi malliksi sekä hyvässä että hieman pahassakin. Rungon ääriviivoista pidän, sarvista oikeinkin paljon. Runkoa tosin pidän hieman isona, kavennus voisi tehdä hyvää samoin nuo Rickenbacker tyyliset "f-aukot" eivät täysin istu kokonaisuuteen. Tilannetta voisi parantaa, jos sisäänpäin kääntymisen sijasta seuraisivat rungon kaarretta.

No, henkilökohtaisesti se oma malli on vielä tekemättä, koska en ole koskaan saanut piirrettyä mitään noin onnistunutta, jonka ei näyttäisi liikaa miltään vakiomallilta.
MPU
13.09.2008 15:32:25
itselläni on jonkimoinen tarve. haluan olla omaperäinen.

Tarve tai ei, ei designin "hyvyyttä" mielestäni ratkaise se, onko se omaperäinen eli ei. Enemmän nuo edellämainitut ergonomia, soitettavuus ja sointi vaikuttavat minulla soittimen "hyvyyteen" kuin ulkomuoto.
Marko
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
arppah8
14.09.2008 01:39:10

Tarve tai ei, ei designin "hyvyyttä" mielestäni ratkaise se, onko se omaperäinen eli ei. Enemmän nuo edellämainitut ergonomia, soitettavuus ja sointi vaikuttavat minulla soittimen "hyvyyteen" kuin ulkomuoto.
Marko

Tämän mäkin voisin allekirjoittaa. Olen tosin itse yrittänyt tehdä omatekeleistä jollain tavalla omannäköisiä, vaikka ne Fender-muotoiluun pohjaavatkin. Omistamani tehdaskitarat ovat paria poikkeusta lukuunottamatta olleet Fender-tyyppisiä, joten siihen ergonomiaan ja muotoiluun on kasvanut kiinni. Kaikki kurvit ja viisteet ovat omalle kropalle oikeissa paikoissa. Tästä perusmuotoilusta en ole lähtenyt tinkimään, vaan yrittänyt pienillä muutoksilla saada ulkonäköön jotain omaa ja kommenteista päätellen jopa jossain määrin positiivisesti onnistunutkin.
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30.
Teijo K.
14.09.2008 12:51:39

Tämän mäkin voisin allekirjoittaa. Olen tosin itse yrittänyt tehdä omatekeleistä jollain tavalla omannäköisiä, vaikka ne Fender-muotoiluun pohjaavatkin. Omistamani tehdaskitarat ovat paria poikkeusta lukuunottamatta olleet Fender-tyyppisiä, joten siihen ergonomiaan ja muotoiluun on kasvanut kiinni. Kaikki kurvit ja viisteet ovat omalle kropalle oikeissa paikoissa. Tästä perusmuotoilusta en ole lähtenyt tinkimään, vaan yrittänyt pienillä muutoksilla saada ulkonäköön jotain omaa ja kommenteista päätellen jopa jossain määrin positiivisesti onnistunutkin.

Mie olen taas lähtenyt ihan omasta disainista ja samat sanat. Mukavia soittaa ja on niitä muutkin kehuneet ihan kivoiksi. Ergonomia ja soitettavuus( njoo, tavallaan sama asia) ja ulkonäkö.

Toisaalta onhan noita tehdastekoisiakin jotka joittenkin mielestä on tosi tyhmän näköisiä. Tai sitten niitten tehdastekoisten kopsut samalla malliin. Esim. mun silmä ei kyllä lavattomiin totu oli sitten omaa tai lainattua se design. Ei vaan pysty.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3 4
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)