Aihe: Millä tolex kiinni?
1
spm
11.01.2005 20:18:40
Mitä liimaa olette käyttäneet tolexin/nahkan kiinnityksessä.
Kontaktiliimalla (Bison) olen itse sotkenut, mutta
löytyykö siistimpää vaihtoehtoa?
poppamies
11.01.2005 22:25:20

Mitä liimaa olette käyttäneet tolexin/nahkan kiinnityksessä.
Kontaktiliimalla (Bison) olen itse sotkenut, mutta
löytyykö siistimpää vaihtoehtoa?

Kontaktiliimalla (Bostik) olen myös itse liimaillut.
Eräs siistimpi tapa voisi olla tullainen kontaktiliima joka on spraypurkissa.
Ainakin 3M'llä on sellainen ja sitä myydään valokuvaliikkeissä "valokuvaliimana".
"G-strings are for strippers"
Kumiankka
12.01.2005 07:24:27
Onko kukaan kokeillut muovimattojen kiinnitykseen tarkoitettua liimaa tolexiin? Olin kerran raksalla töissä ja kokenut mattomies ja pitkän linjan pomo keskusteli millä liimalla "seinälle nosto" kannattaa tehdä, kontaktiliimalla vai sillä samalla mattoliimalla millä lattiaankin. Purkin kyljessä oli ohje miten se tehdään (annettiin kuivahtaa suht kuivaksi ja kuumailmapuhaltimella herkistys ennen liimausta tai jotain sinnepäin). Ammattimies sanoi että mattoliimalla loppulujuus on parempi kuin kontaktiliimalla, ja pomo komppasi nyökytellen myöntyvästi.

Olen yhden 160 litran subbarin päällystänyt huopamatolla, ja käytin vesiohenteista muovimattojen kiinnitykseen tarkoitettua liimaa. Levitin liiman hammastetulla lastalla ja tasoitin pensselillä. Aine on vesiohenteista mutta ei tietenkään liuotteetonta eli hieman mukavampi ja haitattomampi kuin liimanhaistelijoiden suosikkiaineet.
Mikko Kankaanpää
12.01.2005 10:16:20

Aikalailla monenmoisella liimalla kankaan saa puuhun hyvin tarttumaan, mutta tuo sprayliima lienee helpoin tapa. Mattoliima on hyvä idea ja sellaista oikeata tolex liimaakin löytyy, vaikka tuskin sitä kukaan suomessa myy.

Mikko
http://www.uraltone.com
kivi
12.01.2005 16:39:37
Ainakin 3M'llä on sellainen ja sitä myydään valokuvaliikkeissä "valokuvaliimana".

Kannattaa sitten katsoa, ostaako 3M:ää punaisessa vai sinisessä purkissa. Toinen niistä on nimittäin irtoavaa, tilapäiskäyttöön (esim asemointiin) ja toinen sitten sitä ihtiään.
"This is nothing to me! Nothing! Just a hobby! I could be basking in the sun in Florida!"
(Handsome Dick Manitoba)    
tsrautia
07.08.2006 12:30:20
Spray-liimaa en todellakaan suosittele. Minimanin ja Bilteman tuotteet olivat ainakin todella turhaa tavaraa. Kontaktiliiman pitävyys oli selvästi parempi kuin sprayliiman. Vinyylin sai spraykäsittelyn jälkeen vedettyä helposti pois ja irtoili jopa itsestäänkin. Lisäksi se suutin menee helposti tukkoon.
Kahdessa päällystyksessä olen sprayliimaa kokeillut ja on se vihdoin uskottava, että ei siitä mihinkään ole.
Murgo
08.08.2006 07:42:16

Huopamatto ainakin pysyi 3M:n srayliimalla,tosin aika kallista oli tuo. Ko. liimaa ainakin piti ruiskuttaa molempiin puoliin ja antaa kuivua ennen kiinnitystä, oli ihan kuin kontaktiliimaa mutta hiukan ohuempaa(ja paljon helpompi levittää).
Olis kiva kun osais soittaa mutta asenteellakin pärjää.
hliimatta
08.08.2006 08:31:39
Itse olen viimeisimpänänä käyttänyt Bison Tix -geelimäistä kontaktiliimaa. Tähän asti parasta tuo on ollut. Leviää helposti eikä sotke.

Yksi huomio vielä tuosta tolexin liimauksesta (ainakin tuolla Tix:llä) sen tulee antaa kuivaa, ennenkun kiinnittää sen tolexin, vain 5-10 min koska muuten se iskee kerralla kiinni. Lyhyemmällä kuivausajalla saa hieman pelivaraa jos nahka menee esim. hieman vinoon.
jra
12.09.2008 22:33:52 (muokattu 12.09.2008 22:35:37)
Ikivanha ketju ja vielä hieman ohi otsikon, mutta en tämmöiselle pikkujutulle viitsinyt uutta ketjua perustaa.

Osaisiko joku antaa vinkkiä millä vitivalkoisen tolexin saisi värjättyä kotikonstein esim. tämän väriseksi?
http://images7.thomann.de/pics/prod/112903_large.jpg
http://www.thomann.de/fi/prod_bdb_AR_137262.html?image=0

Kyseessä on tämä pikku-Vox, joka nyt loistaa olkkarinnurkassa kuin minikokoinen jääkaappi tms.
http://www.thomann.de/fi/vox_da5_white.htm
Hieman kellastuneempi ulkoasu ei olisi pahitteeksi. Ihan Tweedin ruskeaa en ole hakemassa, vaan pientä sävytystä luonnonvalkeaan tai kermaan.
SirElwood
12.09.2008 22:52:21
Viet johonkin baarin röökikoppiin pariksi viikoksi. Ketjulla kiinni ettei kukaan vie mennessään... =P
jra
13.09.2008 05:26:32
Viet johonkin baarin röökikoppiin pariksi viikoksi. Ketjulla kiinni ettei kukaan vie mennessään... =P

Tarttuis sarjatuotantolaatikkoon samalla savuista karismaa ja jokunen kourallinen tumppeja sisään. No, ehkä jotain muuta.
Kefiiri
13.09.2008 11:52:30
Mitenkä toimisi ruskea kenkälankki...

Tätä minäkin ajattelin. Eikös joku ole vanhentanut tarpeettoman vaaleaa kitaran kaulaakin kenkälankkisävytyksellä?

Toki tässä voidaan joutua myös ojasta allikkoon. Mutta reilusti ohennettua soveliaan sävyistä kenkälankkia itse varovasti kokeilisin.
teemu-t-k
13.09.2008 13:32:03 (muokattu 13.09.2008 13:32:53)
Henk. Koht. en erityisemmin perusta tuosta keinotekoisesta vanhentamisesta, siitä kun välillä aiheutuu ongelmia sitä myötä kun se esine -oikeasti- vanhenee. Välillä lopputuloskin on vain kauhean suttuinen tai teennäisen näköinen. Ei se uuden uutukainen vahvistin kauhean pitkään sellaisena pysy - ellet sitten konservoi sitä johonkin ilma/valotiiviiseen säiliöön ja käsittele sitä varovasti silkkihansikkain kerran vuodessa.

edit: Ei tästä ehkä apua ole, mutta onpahan ns. toinen mielipide.
harpist
14.09.2008 00:09:44
Osaisiko joku antaa vinkkiä millä vitivalkoisen tolexin saisi värjättyä kotikonstein esim. tämän väriseksi?
http://images7.thomann.de/pics/prod/112903_large.jpg
http://www.thomann.de/fi/prod_bdb_AR_137262.html?image=0

Kyseessä on tämä pikku-Vox, joka nyt loistaa olkkarinnurkassa kuin minikokoinen jääkaappi tms.
http://www.thomann.de/fi/vox_da5_white.htm
Hieman kellastuneempi ulkoasu ei olisi pahitteeksi. Ihan Tweedin ruskeaa en ole hakemassa, vaan pientä sävytystä luonnonvalkeaan tai kermaan.

Merkille pantua: Ruskeiksi petsatuista huonekaluista jää miltei aina jälki muovimattoon - vaikka petsi olisi kuinka kuivanutta tahansa. Väri "imeytyy" syvälle muovin sisään - eikä lähde pois edes kuluttamalla.

Jos petsiä laimentaisi ja vetäisisi vaahtomuovin kanssa tasaisilla vedoilla - ylimääräisen "märkyyden" nopeasti pois pyyhkien kuivalla vaahtomuovilla ..... ????

Saattaisi onnistua ... ??? Johonkin sisäpäärmeeseen voisi ensin kokeilla ...
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
jra
14.09.2008 00:19:49 (muokattu 14.09.2008 00:21:00)
Henk. Koht. en erityisemmin perusta tuosta keinotekoisesta vanhentamisesta, siitä kun välillä aiheutuu ongelmia sitä myötä kun se esine -oikeasti- vanhenee. Välillä lopputuloskin on vain kauhean suttuinen tai teennäisen näköinen. Ei se uuden uutukainen vahvistin kauhean pitkään sellaisena pysy - ellet sitten konservoi sitä johonkin ilma/valotiiviiseen säiliöön ja käsittele sitä varovasti silkkihansikkain kerran vuodessa.

edit: Ei tästä ehkä apua ole, mutta onpahan ns. toinen mielipide.

Itsekin olen soittimien kohdalla samaa mieltä, ne vanhenee riittävästi kovalla soitolla. Varsinkin uusien soittimien rankempi relicointi tuntuu oudolta, vähäisempi relikointikäsittely taas voi mennä enemmänkin viimeistelynä tai pintakäsittelynä, ei niinkään keinotekoisena vanhentamisena.

Tuommoinen tolex-pintainen vahvistin olkkarin nurkassa taas on varmaankin vielä 100 vuoden kuluttua kirkaan valkoinen, vaikka tuskin on enää pitkään aikaan sen digitekniikka onkaan enää toiminut. Itse en ajatellut että vanhentaisin, vaan enemmänkin sävyttäisin vain hieman luonnonvalkoisen tai kerman suuntaan.

Pitää testata tolexin sisäkäänteisiin muutamaa vinkkiä. Yksi mahdollisuus saattaisi olla sopivan laiha miksaus akryyliväreistä ja sen kuivutta päälle spray-lakkaa ohut kerros suojaksi. Oikein laiha väri ("laveeraus") saattaisi sopivasti taittaa kylmää valkoista lämpimämpään sävyyn päin.
karkki
14.09.2008 21:36:05

Minä kyllä kokeilisin ensimmäisenä pyyhkäistä siihen rätillä teetä tai kahvia. Tulee samalla hyvä tuoksukin :-)

Muistan nähneeni, että teetä olisi suositelutu valkoisten muoviosien relikoimiseen, mutta en tiedä onko sävy samaa kuin toivekuvissasi. Kahvilla voisi saada sävyn lähemmäs kuin teellä, mutta en tiedä pysyvyydestä. Teen aiheuttamat rukettumat ainakin istivat vaaleassa kupissa kuin tauti, jos sitä ei ahkerasti puhdista pian teehetken jälkeen.
jra
15.09.2008 04:18:14
Minä kyllä kokeilisin ensimmäisenä pyyhkäistä siihen rätillä teetä tai kahvia. Tulee samalla hyvä tuoksukin :-)

Muistan nähneeni, että teetä olisi suositelutu valkoisten muoviosien relikoimiseen, mutta en tiedä onko sävy samaa kuin toivekuvissasi. Kahvilla voisi saada sävyn lähemmäs kuin teellä, mutta en tiedä pysyvyydestä. Teen aiheuttamat rukettumat ainakin istivat vaaleassa kupissa kuin tauti, jos sitä ei ahkerasti puhdista pian teehetken jälkeen.

Tee tosiaan voisi olla ratkaisu, jos se tarttuu posliiniin niin varmasti mihin vain. Lisäksi se ei haise pahasti ja saa ohuen pinnan aikaiseksi. Pitääpä tehdä kokeiluja kääntöpuolelle, nyt ei tosin ole kuin vihreää teetä kaapissa, sillä ei tule oikeaa sävyä. Huomenna oikea sävy mielessä teen ostoon.

Hyvä idea! +
Tumbe
17.09.2008 15:31:46
Teestä ja kahvista. Yritin joskus värjätä straton mikkien suojamuovia kahvilla kun kirkkaan valkoinen särähti silmään.

Tässä havainnot:
-Muovi on ensin "avattava" jollain hienolla hiekkapaperilla tjms. Liotin osia kahvissa päivätolkulla ja kun vähän pyyhkäisi osia paperilla, niin väri lähti.
-Tee ei toiminut sen paremmin
-Mielestäni sain mikkeihin tarttumaan hieman väriä, mutta se taisi olla enemmän psykologista. Kukaan ei huomannut. En kertonut.

Uskon, että tolexin kanssa on sama juttu, pyyhkiminen ei riitä. Miksiköhän en ajatellut petsiä silloin aikanaan.
Aamenta
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)