Aihe: 1 vuosi kannuttelua takana..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
kattila
12.09.2008 18:33:36

Kannatan kyllä niiden tuplien kaappiin heittoa muutamaksi vuodeksi. Se treenaaminen lähtee AIVAN liian helposti siihen, että treenaa vaan tuplia, että pääsee täysii!!11
Olen huomannut muutamista tutuistani kyseisen ilmiön: Tuplat on ostettu heti alkuun ja monenkaan vuoden jälkeen kehitystä perusasioissa ei ole tapahtunut, mutta tuplat kulkee. Kuulostaa aivan vitullisen paskalta.
Onneksi itse aloitin sen verran nuorena, että kesti 3 vuotta ennenkuin edes hiffasin koko tuplahommat ja oli varaa ostaa ensimmäiset tuplat.

Mutta tämä kaikki siis jos ei ole pitkäjänteisyyttä treenata muutakin kuin tuplia. Tiedän ,että itselläni ei sitä olisi ollut silloin vuosia sitten, kun rumpujen ihmeelliseen maailmaan tutustuin. On ne sen verran jännittävät kapistukset.
http://www.myspace.com/malummeh Standardimetodissa pyritään paikantamaan sutura coronarian alaosa käyttämällä standardietäisyyttä kiintopisteinä toimivista zygomaluun yläreunasta ja orbitan lateraalireunasta.
Strumbali
12.09.2008 18:44:05 (muokattu 12.09.2008 19:49:39)
En saanut videota pyörimään, mutta kyllä mä oon vahvasti sitä mieltä, että sun pitäis ottaa pari rumputuntia. :-p

Suoraa 4/4:sta klikin kanssa nauhoittaen? Ei liian tosissaan, mutta havainnollistamaan itsellesi, että missä mennään ja mitkä iskut eivät ole kohillaan. Se on sitten sinun ja klikin välinen asia, että minkälaiseen sopimukseen pääsette. Täydellinen klikin kanssa naulaaminen ei ole helppoa. Ja niihin basareihin sen 16-osan voi sitten hitaalla temmolla kaivaa myös sieltä klikistä, mutta ensin paketti kuntoon ilman kahden jalan käyttöä.
Bentley
12.09.2008 19:58:32

Suoraa 4/4:sta klikin kanssa nauhoittaen?

En oo ikää käyttäny klikkiä, en edes 10 vuotta kitaraa soittaessani oo klikkiä käyttäny ku joskus mielenkiinnon vuoks kunnes lopetin ku en hiffannu koko hommaa (Siis mullahan ei rytmin kanssa oo mitään ongelmaa, te vaan sanotte et mulla on koska tuossa videossa mä soitan miten sattuu koska mulla ei tekniikka oo vielä kuosis :))
For those who can't be without the music!
moderndrummer88
12.09.2008 20:01:19
En oo ikää käyttäny klikkiä, en edes 10 vuotta kitaraa soittaessani oo klikkiä käyttäny ku joskus mielenkiinnon vuoks kunnes lopetin ku en hiffannu koko hommaa (Siis mullahan ei rytmin kanssa oo mitään ongelmaa, te vaan sanotte et mulla on koska tuossa videossa mä soitan miten sattuu koska mulla ei tekniikka oo vielä kuosis :))

Kai sitä nyt paskalla tekniikallakin voi soittaa hyvässä timessä...
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Bentley
12.09.2008 20:03:30

Kai sitä nyt paskalla tekniikallakin voi soittaa hyvässä timessä...

En mä tiä miten selittää asiaa, mut mitä muutakaa kehittää ku tekniikkaa et saa timen pelittään? Ehkä tuossa on vaa liian nopee tempo mitä tykkään soitella ja ku tekniikka ei oo kunnos ni taimi mättää?
moderndrummer88
12.09.2008 20:07:28
En mä tiä miten selittää asiaa, mut mitä muutakaa kehittää ku tekniikkaa et saa timen pelittään? Ehkä tuossa on vaa liian nopee tempo mitä tykkään soitella ja ku tekniikka ei oo kunnos ni taimi mättää?

Nyt en enää keksi, että miten voin selittää tän asian sulle:D
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Bentley
12.09.2008 20:11:02

Nyt en enää keksi, että miten voin selittää tän asian sulle:D

:P Pitää vissii nauhottaa metronomin kanssa joku pätkä, ja vaikka sitä ennen pari kertaa harjotella ni laittaa se tänne ni saatte enemmän käsitystä.

(Jos nyt oikein tarkkoja ollaan, niin mä vaan nauhotin itteeni varte tuon klipin eikä ollu sitä tarkotus koskaan tänne laittaakaan. Kaveri ehdotti et jos ny kuitenki laittaisin niin saisin kommentteja mut suurimman osan mä oonki tiedostanu mun virheistä :))
fish-eye
12.09.2008 20:37:47
Minä ainakin ymmärrän Bentleytä hyvin. Timehan on vaikein asia rumpujen soitossa. Varsinkin jos vain kokeilee kaikennäköistä, niin ei siinä sitä kokonaistimeä välttämättä niin koitakaan pitää kasassa. Mutta kyllä varmasti kannattaa klikin kanssa harjoitella, tuntuu kyllä vaikealta alkuun ja oudolta. Itsekään en ole ikinä tykännyt klikin kanssa soittaa..
It is all crimson.
Strumbali
12.09.2008 20:45:21
Oon käyttänyt klikkiä yli viisi vuotta. Hei, kaikkihan sitä käyttää. ;-)

Sitä ennen soittovuosia oli yli kymmenen ilman klikkiä. No se klikin kanssa soitto kyllä lähti aika samantien sujumaan. Mutta tietysti, jos ja kun aletaan oikeasti tarkistamaan sitä soittoa klikin kanssa, niin olihan siellä kaikennäköistä. En pidä omalta osaltani tärkeimpänä asiana soittaa tasan klikkiin. Klikki ehkä enemmänkin realisoi omasta soitosta asioita tässä tapauksessa. Toki se aiheutti myös korjausliikkeitä. Kun bändissä soittaa, niin se yhteensoitto sieltä kuuluu eikä rumpali, joka soittaa autuas hymy naamalla klikin kanssa täysin yhteen.

Kokeile ja tarkastele.

En tosiaan saanut sitä videota pyörimään, että enpä enempää uskalla sanoa "todellista" palautetta. Kai pitäis jotkut koodekit tai jotain asentaa ja nyt takkia niskaan....
Bentley
12.09.2008 20:56:18

Minusta kannattaisi miettiä vähän etukäteen, millaisia fillejä haluaa soittaa. Millainen rytmi fillissä on, montako iskua se vaatii, millaisella käsijärjestyksellä se soitetaan.

Tämä on yksi asia johon olen myös itse kiinnittänyt huomiota ja se tarvii työstöä kyllä. Ilman muuta. Fillit on vielä hukassa mulla :)

Toinen ehdotukseni on, että otat vasemman jalan välillä pois basarinpedaalilta ja laitat sen haitsunpedaalille. Soita haitsukädellä muutakin kuin pelkkiä neljäsosia. Opettele avaamaan ja sulkemaan haitsua jalalla sopivissa paikoissa.

Tätä oon myös harrastanu ja välillä soittelen myös näinkin. Enemmän tosin pitäis vaan harjotella. Jääny vähemmälle ku sain tuplat.

Mun pitäis vielä saada hankittua parempi haikkateline et saisin sitä vielä aavistuksen alemmas, ehkä kaapelihaikkateline. Nyt kun soittoasento mulla on hyvä niin vielä se haikka pitäis saada alemmas kun open handillä soittelen.

Ps. Ne tarvittavat codecit on varmaan Xvidit. VLC playerillä tosin pitäis saada auki kun siinä on sis.rakennetut codecit. Tai niiden purkajat.
Deino
12.09.2008 21:13:44

Mielestäni time ei ole kiinni tekniikasta tai tekniikka kiinni timestä... Rytmitaju on erikseen.

En tosiaan saanut sitä videota pyörimään, että enpä enempää uskalla sanoa "todellista" palautetta. Kai pitäis jotkut koodekit tai jotain asentaa ja nyt takkia niskaan....

http://www.free-codecs.com/download/Media_Player_Classic.htm
http://www.free-codecs.com/download/FFDshow.htm
fish-eye
12.09.2008 21:16:24
Jeshua Hamashiach !
akisetä
12.09.2008 21:28:16
Klikkiä kehiin ja 4/4 hitaasta temmosta aloittaen suositellaan myös täältä. Jos et halua tuplia heittää kaapin nurkkaan, niin minun mielestä ei tarvitse. Pääasia että saa kaiken pysymään jämäkästi ja tarkasti kasassa. Mutta ota toki perusjutut haltuun ihan sinkullakin, se on erittäin suositeltavaa. Lueskelin ketjun läpi ja sain kuvan että ilman tuplia soitto olisi sinun mielestä tylsää. Ymmärrän toki sen, mutta kun oppii ja tajuaa mitä kaikkea voi tehdä ihan yhdelläkin jalalla, tulee niitä paljon puhuttuja ahaa-elämyksiä. Itse käytän käytän tuplia ehkä 20% soittoajasta, loput 80% vedän sinkulla. Eli kaikkeen ei tarvitse eikä kannata tuplapedaaleja sotkea.

Pisti silmään että lyöt haitsun lisäksi crahsiä aina vasemmalla kädellä. Kannattaa ehdottomasti miettiä esim. seuraavaa; jos teet 4/4 biittiin vaikkapa 16-osa tomifillin aloittaen fillin oikealla kädellä. Olettaen että soitat fillin singleiskuina, eli vuorolyönnein oikea-vasen-oikea-vasen ja niin edelleen, fillin viimeinen isku osuu vasemmalle kädelle. Sitten kun yrität vasemmalla kädellä ehtiä vielä lyömään crashia seuraavalle ykköselle, niin tulee kiire ja todennäköisesti isku ei edes osu tarkasti ykköselle vaan epämääräisesti johonkin sinne ykkösen ja kakkosen välille. Eli kannattaa esim. tuossa tilanteessa löydä se crashi oikealla kädellä. Tekee soitosta ergonomisempaa ja paljon luonnollisempaa.

Muutenkin kannattaa kiinnittää huomiota siihen mitä lyö ja kummalla kädellä, ja treenata sitä käsijärjestystä. Voi olla että silläkin jo time ja tempon pysyminen parantuu. Mutta kuten jo sanottu, rumputunnit kannattaa aina, tunneille ei ole koskaan liian myöhäistä mennä. Itsekin kadun kun en aikanaan mennyt ja on pitänyt rymytä hidasta ja tuskaista itseopiskelun tietä.

Mitä tuohon kritiikki yms. nahisteluun tulee, niin minun mielestä kritiikkiä toki pitää sietää kun sitä itse tavallaan pyytää. Kuitenkin olen tavallaan "sinun puolellasi", noiden vuosia ja vuosia soittaneiden ja paljon keikkoja ja soittokokemusta omaavien kommentit osaavat joskus olla aika tyrmääviä ja masentavia, ja voi jopa tulla semmonen olo että pitäs lopettaa koko soitto ja antaa koko paskan olla. Kokeneita kannattaa toki kuunnella, mutta ei kannata ottaa henkilökohtaisesti jos/kun sieltä tulee vähän tiukempi sanaista settiä. Ei muuta kun hankit vaan vinkkejä harjoitteluun ja treenaat säännöllisesti ja kurinalaisesti, niin kehitystä kyllä tulee varmasti!
T.N.T
12.09.2008 22:46:30
Pakko sanoa tähän väliin, että itse on kanssa tullut nyt vajaa vuoden soiteltua, ja pakko sanoa että kyllä tuosta sinkkupedaalistakin saa pirun paljon iloa irti, kun on vaan vähän mielikuvitusta (no mä sanon tän vaan tietenkin, kun ei oo varaa tuplaan). Rumputunteja oon ottanu suunnilleen yhtä pitkään kun oon soittanutkin ja on ollut ihan mielettömästi apua. Että kannattaa harkita.
T: Karvaiset sääret
absentmind
12.09.2008 23:39:54
Mielestäni time ei ole kiinni tekniikasta tai tekniikka kiinni timestä... Rytmitaju on erikseen.

Kyllä mun mielestä aika iso osa timeä on silkkaa lihasmuistia, eli käytännössä tekniikkaa.
Deino
13.09.2008 00:06:22 (muokattu 13.09.2008 00:06:57)

siis lesbohan ei koskaan mieslihaa maista

Korkki kiinni.

Kyllä mun mielestä aika iso osa timeä on silkkaa lihasmuistia, eli käytännössä tekniikkaa.

No joo, jos on Thomas Langin tasoinen tekniikka niin varmasti siinä on väkisinkin hyvä time. Mutta hyvä time/rytmitaju voi olla vaikka ei olisi ikinä koskenutkaan rumpukapuloihin/mihinkään soittimeen.
Jupi57
13.09.2008 01:07:28 (muokattu 13.09.2008 01:38:49)
Mutta hyvä time/rytmitaju voi olla vaikka ei olisi ikinä koskenutkaan rumpukapuloihin

Pidä tuo minkä lasket, niin hyvä tulee.
Minä lähden, kun minusta puhutaan ihmisten oikeilla nimillä. -Kirofoni-
Strumbali
13.09.2008 02:03:15
Ps. Ne tarvittavat codecit on varmaan Xvidit. VLC playerillä tosin pitäis saada auki kun siinä on sis.rakennetut codecit. Tai niiden purkajat.

Jätän väliin. Pistä vaikka youtubeen se pätkä... no eipä mulla kummempaa sanottavaa siihen soittoon ole. 99,991 todennäköisyydellä. Eiku, pilkku.
jazzmies
13.09.2008 10:15:33

Se mikä ei iTuneilla tai QuickTimella aukene luonnostaan, on joko amatöörien tai nörttien puuhastelua. Formaatit kohdilleen!
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)