Aihe: Taas rahankeruu ja mediatemppu muodossa Idols 2008
1 2
Cimble
12.09.2008 15:30:40
No niin, taas se lähtee, taas se ärsyttää, taas se koukuttaa nauramaan ja arvostelemaan tv:n ääreen, taas.. Rahaa en tälle hommalle anna, pelkästään tirkistelen. Silti vihaan enemmän jotain BB:tä, jota en edes tirkistele. Musiikki on sentään mielenkiintoinen asia ja Idols liittyy jollain tavalla musiikkiin. Ainakin siinä ratsastetaan itse musiikin arvolla, vaikka kyseessä on vain pinnallinen rahankeruu-temppu. Siltikin useat kilpailijat ottavat itsensä vähän liian tosissaan. Kilpailu, missä ei haeta parasta artistia, vaan mediakilpeä rahaa ahnehtiville levy-yhtiöille ja niiden kumppaneille. Vai miten se meni..?
Ei Venäjästä selviä hengissä...
DJKaaos
12.09.2008 15:34:04
Vai miten se meni..?

Se meni siten, että on olemassa jo yksi Idols-ketju.
Minä olen minä.
jajuhani
12.09.2008 15:35:54
Enpä katsele saati kuuntele koko ohjelmaa. Rahaahan sillä tehdään, siis tällä formaatilla. Joku saattaapi onnistua ja tulla hetkeksi iskelmätaivaan tähdeksi, saa sitten nähdä?
Ellei tiedä minne on menossa, päätyy todennäköisesti jonnekin muualle.
kimurantti1
12.09.2008 15:38:56
Idols-formaatti meinaa kuitenkin aika paljon työtä musiikkialalle, etten ainakaan mä halua sitä kovin huononakaan nähdä. Ja vaikken noista Idolsista putkahtaneista artisteista mitenkään erityisemmin diggaile, niin enemmän mua ärsyttää juurikin tuon formaatin ja "ahneiden/riistävien" levy-yhtiöiden demonisointi, aivan kuin se olisi joltakin jotenkin pois.
Raimo Luksusjahti
12.09.2008 15:53:51
Idols-formaatti meinaa kuitenkin aika paljon työtä musiikkialalle, etten ainakaan mä halua sitä kovin huononakaan nähdä. Ja vaikken noista Idolsista putkahtaneista artisteista mitenkään erityisemmin diggaile, niin enemmän mua ärsyttää juurikin tuon formaatin ja "ahneiden/riistävien" levy-yhtiöiden demonisointi, aivan kuin se olisi joltakin jotenkin pois.

Oon aika samaa mieltä että tuo "RAHA-AHNE LEVYLAFKA!" -ajattelu on jo aikansa elänyt eli: If you cant stand the heat then get out of the kitchen.
Mutta henkkoht. en välitä ollenkaan miten idolsBBariteimikäabreuminnoille käykään koska en ole heidän tuotteittensa kuluttaja metriäkään.
Valitettavaa sanoa mutta heidänkin tuotteilleen on markkinarako...ja iso sellainen!
sanokaa mitä sanotte, mutta tankki se on!
-J.-
12.09.2008 16:12:44 (muokattu 12.09.2008 16:13:01)
Rahankeruusta ja Idolsista puheen ollen, onko kukaan huomannu bussikoppien kylkeen ilmestyneet Idols mainokset?

Menee suunnilleen näin:

''Miksi vuoden 1969 Idols-finaali jäi ratkaisematta?
Lähetä viesti '' X '' numeroon XXXXX, ja saat vastauksen kysymykseen.''

Kuka näihin oikein menee? Okei... Saadaan mainosta, joka on aika varma pää idea, mutta kokonaisuutena toi idea on helvetin tyhmä!
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
eewo
12.09.2008 16:30:51
On idols-"tähdissä" jotain hyvääkin. Ennen tätä formaattia jouduin kuuntelemaan pienempien serkku/pikkuserkku tms. sukulaislasten ansiosta Smurffeja jne. lastenmusaa. Nyt serkkutyttöjen luona soi Anna Abreu ja Ari Koivunen. Kyllä mä mielummin ne valitsen kuin Smurffit.
"The blues ain't about feeling better. It's about making other people feel worse."
Ronsto
12.09.2008 17:06:43

Parasta tässä ohjelmassa on nuo ekat jaksot. Paskoja laulajia ja esiintyjiä. Saan tästä jotain sairasta tyydytystä.

"Moi, mä oon Sami ja haluan julkkikseks :D Ajattelin tässä laulaa luikauttaa hieman Yötä!"
Mystisesti hintahtavat romantikot #2 / The power of the riff compels me!
-J.-
12.09.2008 17:08:15
Parasta tässä ohjelmassa on nuo ekat jaksot. Paskoja laulajia ja esiintyjiä. Saan tästä jotain sairasta tyydytystä.

"Moi, mä oon Sami ja haluan julkkikseks :D Ajattelin tässä laulaa luikauttaa hieman Yötä!"

*Sormet korviin*
Khamoun evripadi lets tuusimuusii....
Kailis
12.09.2008 17:14:14

"Musiikin kuluttajia ei voi koskaan aliarvioida tarpeeksi" sanonta ruumillistuu tässä formaatissa kivasti. Tulen varmaan vahingossa katsomaan, BB:tä en pysty. Tulee liian irrationaalinen olo.
Bonesaw
12.09.2008 17:50:32 (muokattu 12.09.2008 17:53:09)
Moikka. Mä oon tyttö 14v 168/55, mä katon Idolsia ja BB:täkin joskus :) Mun mielestä ne on ihan kivoja ohjelmia. Onx normaalii? Menkat on säännölliset.
Joo'o
Simo78
12.09.2008 18:47:26
On idols-"tähdissä" jotain hyvääkin. Ennen tätä formaattia jouduin kuuntelemaan pienempien serkku/pikkuserkku tms. sukulaislasten ansiosta Smurffeja jne. lastenmusaa. Nyt serkkutyttöjen luona soi Anna Abreu ja Ari Koivunen. Kyllä mä mielummin ne valitsen kuin Smurffit.

Smurffit vs. Koivunen? Aika paha... Smurffeista tulee mieleen hyviä lapsuusmuistoja, joten mä valitsen ne!
Painajaismainen
12.09.2008 19:03:01
Smurffit voi ottaa tosissaan, Koivusta ei.

Tähän kuuluu hymiö. Näin: =DD
"Palkkapäivä iskee kuin miljoona GASia" - Kivijalka
Cimble
12.09.2008 19:26:49 (muokattu 12.09.2008 19:39:31)

Mulle ihan sama jos levy-yhtöt rullaa rahaa noilla mediatempuilla ja vie liukuhihnatuotannollaan musiikin yleistä arvoa halvemmaksi. Ei se ole minun palkasta pois, enkä ole demonisoinut.

Se vaan on niin feikkiä aina ollut myydä levyjä vain artistin kuuluisuudella. Idolsissakin tyypeistä tehdään ensin kuuluisia ja teini-idoleita telkkarilla, lehdillä ja netillä, ja vasta sitten aletaan räätälöimään niille se musiikillinen luonne ja anti. Sellainen ei saa kunnioitusta ihmisiltä, jotka haluavat ja tuntevat musiikilta vähän eri arvoja. Ja hyvin usein tuo artistin myyminen pelkästään sen räjähdysmäisen julkisuuden avulla on aika toimimatonta sekä taiteellisessa mielessä, että artistin annin osalta. Usein nämä artistit ovat ihan autotalliraakileita, vaikka niille pedataan ihan mestaruussarjan olosuhteet ja tuotannolliset avut. Minä en nää tässä kyllä mitään puolustettavaa, vaikka onhan se kiva että saadaan tälläkin töitä musiikkialalle..!! Mut ne työt vois tehdä vaikka jonkun bändin tai artistin kans, joka on tehnyt pitkään juttuaan ja jalostunut annissaan ihan eri tasolle kuin nämä "pelkät julkkikset". Sitäkin vaan arvostaa että artisti tekee itse musiikkinsa joka toimii. Eikä millään pahalla Idols-staroja kohtaan, mut ne on vaan toisten tekemän musiikin esittäjiä, jotka saadaan myymään ihan sillä julkisuudella.

Mutta jotta ei ihan vaan nähtäisi negatiivisiä asioita, niin onhan se välillä ihan kiva kattoo Idolsin älyttömyyttä telkkarista. Ja toisaalta kyllä sieltä on putkahtanut musiikkimarkinoille ihan lahjakkaitakin artisteja, jotka kuulostaa hyvälle. Anna Abreu on sellainen ja mielestäni lahjakkain sekä toimivin artisti Idolseista. Vaikka en ko. tyyliä kuuntelekaan. Toinen tyylissään karismaattinen osaaja on Jani Wickholm. En kuuntele sitäkään tyyliä, mutta kyllähän se on ihan vakuuttavaa. Hanna Pakarisessakaan ei ole vikaa, mut puuttuu vähän semmoista persoonaa ja syvyyttä siitä tulkinnasta. Ei se pelkkä ääni riitä.

Kunnon floppeja ja toimimatonta hosumista ovat taas Koivunen ja Tuisku. Ihan sama mitä ovat myyneet, voisivat vaan olla edes vähän lahjakkaampia laulajia. Ja mitään sanomaton on taas Kristian Meurman, joka veti Lapin Kesän hyvin. Siihenpä se tulkinta sitten jäikin. Tekee mitään sanomattoman kliseisiä iskelmärock-biisejä tylsillä, nynnyillä ja kliseisillä sanoilla. Esiintyminenkin aina niin pelokasta ja epävarmaa, eikä varmempi laulutaitokaan olis kovin pahasta.

Mutta oikein hyvä esimerkki Idols-tehtaan laatuvaatimuksista on Ilkka Jääskeläinen. Se voitti!

Odotellaanpa nyt millaisia tyyppejä sieltä tällä kertaa nostetaan medialla ylös, että lapset pääsee ostamaan taas levyjä ja tekstaamaan ääniään! ihQuu!

on olemassa jo yksi Idols-ketju.

Ihan sama. Se on jo kuitenkin niin täynnä, ettei niitä sivuja jaksa kukaan enää plärätä tämän vuoden nimissä. Ja tähänkin pelkkään "Idols 2008-aiheeseen" tullee niin paljon juttua, että ihan omanaan menee. Enkä lisäksikään löytänyt vielä 2008 vuodelle omaa juttua.
Rakkikoira
12.09.2008 19:27:51
Moikka. Mä oon tyttö 14v 168/55, mä katon Idolsia ja BB:täkin joskus :) Mun mielestä ne on ihan kivoja ohjelmia. Onx normaalii? Menkat on säännölliset.

Ethän ole ollut veljen kanssa saunassa?

No. Ei nämä formaatit kiinnosta, mutta hyvin pärjää sillä ettei katso. Mutta ärsyttää kun saa taas ties monta kuukautta törmätä näihin otsikoihin liittyen aiheisiin.

^^ Joskus muistan lukeneeni ihan saman viestin ^^
aikavaikea
12.09.2008 19:50:06
Enkä lisäksikään löytänyt vielä 2008 vuodelle omaa juttua.

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=26&t=168949
...and I had some regrets. But if I had to do it all again. Well, it's something I'd like to do...
kimurantti1
12.09.2008 19:51:03 (muokattu 12.09.2008 20:00:18)
Mulle ihan sama jos levy-yhtöt rullaa rahaa noilla mediatempuilla ja vie liukuhihnatuotannollaan musiikin yleistä arvoa halvemmaksi. Ei se ole minun palkasta pois, enkä ole demonisoinut.

Kyllä puheet musiikin kaupallistumisesta ja huononemisesta/arvon alenemisesta on tasan yhtä vanhoja kuin koko musiikkiteollisuus. Milläs esimerkiksi Metallicaa tai Beatlesia myydään, jos ei artistin kuuluisuudella? Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä siitä, että autotalliraakileille artisteille pedataan mestarussarjan olosuhteet, mutta esimerkiksi Jani Wickholm on ilmeisesti päässyt aika hyvin leivän kantaan kiinni, eikä tosiaankaan ollut mikään autotalliraakile enää Idolsien aikoihin. Hanna Pakarinen on musta pikkuhiljaa kehittynyt paremmaksi ja Katri Ylanderissakin on ihan potentiaalia. Ylander vetää ainakin livenä älyttömän hyvin. Tapaus Jääskeläinen & iso floppi on toki eri juttu, mutta olihan se nyt odotettavissa, eikä sekään ollut keneltäkään pois. Musta ei myöskään voida minkään valtakunnan perusteella sanoa, ettäkö se olisi jotenkin laskenut suomalaisen musiikin tasoa noin yleisesti. Menneiltä vuosikymmeniltä löytyy kasapäin monien mielestä kehnoja artisteja, mutta niitä ei vain monet muista, eikä flopanneissa Idols-staroissa ole mitään sen kummempaa.

Onko ongelma siis se, että Idols on mukamas helppo tie päästä ns. "tähtikaartiin"? Nyt nimiä mainitsematta, ei monet ihan tällä hetkellä aivan muita reittejä pinnalle putkahtaneet artistit ole yhtään sen kaksisempia kuin muutamat Idols-artistitkaan.

Mitä tulee siihen "työtä musiikkialalle"-juttuuni, niin siellä Idolsissa on mm. ammattimuusikot bändissä soittamassa. Sitten kun artistit lähtevät kukin omalle tielleen Idolsien jälkeen, niin he tarvitsevat vakituisen kiertävän bändin. Kun ruvetaan tekemään levyä, niin jonkun tarvii tehdä biisejä ellei artisti itse sitä tee. Jonkun tarvitsee tuottaa/äänittää/miksata/masteroida ko. levy ja jonkun tarvitsee ylipäätään soittaa se. Eli kyse on siis paljon muustakin kuin siitä, että levy-yhtiöt rullaisivat vain mediatempulla rahaa taskuunsa.
Credence
12.09.2008 20:53:39
Ketjun aloittajalle ja muillekin voisi sanoa sen verran että Idolssiin, BBhen sun muihin sensaatioihin ei tule kiinnitettyä huomiota läheskään niin paljon kun pitää sen television kiinni/poltettuna ja jättää roskalehdet ostamatta.
Olin autuaan tietämätön jostain Idols voittajista, kunnes kaupassa tuli nämä levyt vastaan ja niissä keikkuloivat 12-vuotiaan pärställä ja äänellä varustetut ketjupolttajat. Siitä huolimatta levyt eivät tarttuneet mukaan....
Jos ei vituta, ei ole nukkunut tarpeeksi
Cimble
13.09.2008 08:30:22
Olen kyllä täsmälleen samaa mieltä siitä, että autotalliraakileille artisteille pedataan mestarussarjan olosuhteet, mutta esimerkiksi Jani Wickholm on ilmeisesti päässyt aika hyvin leivän kantaan kiinni, eikä tosiaankaan ollut mikään autotalliraakile enää Idolsien aikoihin.

Kehuinkin mm. Wickholmin Idols-huttustaroista poikkeavaksi. Wickholm on tyylissään kypsä ja tyylikäs.

Hanna Pakarinen on musta pikkuhiljaa kehittynyt paremmaksi ja Katri Ylanderissakin on ihan potentiaalia. Ylander vetää ainakin livenä älyttömän hyvin.

Hanna on kehittynyt ja Ylanderin laulussa on fiilistä ja sillä on hieno ääni. Jos Idols-starat jaetaan minun vaatimusten ja fiilisten mukaan toimiviin ja ei toimiviin, niin nämä naiset kyllä toimivat.

Tapaus Jääskeläinen & iso floppi on toki eri juttu, mutta olihan se nyt odotettavissa, eikä sekään ollut keneltäkään pois. Musta ei myöskään voida minkään valtakunnan perusteella sanoa, ettäkö se olisi jotenkin laskenut suomalaisen musiikin tasoa noin yleisesti. Menneiltä vuosikymmeniltä löytyy kasapäin monien mielestä kehnoja artisteja, mutta niitä ei vain monet muista, eikä flopanneissa Idols-staroissa ole mitään sen kummempaa.

Niin, itse käytin tuossa aikaisemmin ehkä väärin sanaa floppi. Tarkoitin sillä artistin musiikillista toimimattomuutta huomioimatta myyntilukuja. Jääskeläinen oli joka suhteessa superfloppi, mutta mm. helvetisti myynyt "Hevi-Ari" on mielestäni floppi laulutaidoiltaan, asenteeltaan ja esiintymiseltään. Voisi toivoa Suomen oloissa supersuosion ja supernäkyvyyden saavuttaneen kykykilpailun voittajalta vähän enemmän oivallisuutta siihen tekemäänsä juttuun. Ehkäpä se homma meneekin juuri siinä harakoille, että kyseessä on joku erittäin massiivinen ihQu tekstrariäänestysskaba. Jos tässäkin kykykilpailussa kilpailijoiden järjestykseen laittamisessa käytettäisiin enemmän musiikkillisia vaatimuksia ja asiantuntemusta, niin olis hitusen laadukkaampi formaatti. Eikä sieltä likuhihnalta putkahtelisi näitä puolilahjakkaita ja alle keskitasoa olevia artisteja.

Mutta edelleenkin, toimivia, osaavia ja karismaattisia breikkaajia ovat siis ainakin Abreu, Wickholm, Ylander ja Pakarinen.

Mitä tulee siihen "työtä musiikkialalle"-juttuuni, niin siellä Idolsissa on mm. ammattimuusikot bändissä soittamassa. Sitten kun artistit lähtevät kukin omalle tielleen Idolsien jälkeen, niin he tarvitsevat vakituisen kiertävän bändin. Kun ruvetaan tekemään levyä, niin jonkun tarvii tehdä biisejä ellei artisti itse sitä tee. Jonkun tarvitsee tuottaa/äänittää/miksata/masteroida ko. levy ja jonkun tarvitsee ylipäätään soittaa se. Eli kyse on siis paljon muustakin kuin siitä, että levy-yhtiöt rullaisivat vain mediatempulla rahaa taskuunsa.

Kyllä minäkin kannatan aina sitä, että musiikkia ylläpidetään ammattimaisestikin. Lisäksi on hyvä kun on töitä ammattimuusikoille. Siinä, eikä muissakaan musiikkiammateissa ei ole mitään väärää ja kohtuutonta, mitä taas on mm. politiikassa. Usein vaan nuo keinot saada toimiva bisnes vähentävät musiikin persoonallisuutta ja syvyyttä. Samanarvoistit mm. Metallicaa Idols-meininkiin, että levyjä myydään vaan kuuluisuudella. Ehkä niinkin nykyään, enkä diggaa Metallican kikkaa myydä nyt levyjä menestysaikojen saundilla ja biisirakenteilla. Se vaan että bändin luova anti jo ehtynyt vuosia sitten. En ole ikinä ollut Metallica-fani ja mulla on vain yks levy, mutta Metallica on noussut omalla väännöllään ja meiningillään vuosikymmeniksi esille.

Kyl se on joka suhteessa paljon toimivampi resepti kuin Idols, jonka "starat" tehdään ensin mediatempulla kuuluisaksi, ja sitten nimenomaan tehdään jotain radiohuttua ammattilaisten taustatyönä laulettavaksi. Käytännössä paljon on jo levyjä myyty ennen kuin yhtään biisiä tai keikkaa on edes tehty. Sitten muutaman vuoden sisällä kaikki on ohi. Temppu oli lööppejä, ehkä jopa joitakin kymmeniä tuhansia myytyjä levyjä ja keikkaa vaihtelevalla menestyksellä. Ja tuotantokoneiston liukuhihna on siihen mennessä tuottanut jo kymmeniä uusia kollegoita vaihtelevilla menestyksillä. Enkä usko että yhdenkään musiikki olisi alle keskitason radiohuttua kummempaa. Persoonatonta muovia joka tapauksessa, ellei artisti ole karismaattinen ja taitava. Ja vaikka Metallica on nykyään vain nostalgiaa ja bisnestä, on se silti saanut menestyksensä omalla jutullaan ja karismallaan tehdä sitä. Ihmiset kiinnostuivat nimenomaan heidän tekemänsä ja esittämänsä musiikin voimasta. Ei heitä pukattu ensin medialla julkkiksiksi ja vasta sitten tekaistu heille jotain esitettävää.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)