Aihe: 1 vuosi kannuttelua takana..
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Bentley
12.09.2008 09:50:06

Harvoin kuulee bassarifillejä, jotka ovat 13:3 suhteessa. Näytteen loppupuolella sellaisia löytyi tyyliin "kapakala-kapakala-sekatavara-pök". Zappan bändissä sellaisia joskus vaadittiin, mutta nyt tulee kysymättäkin.

Mitähän tää tarkottaa? Etenkin tuo 13:3 suhteessa... :D
For those who can't be without the music!
jazzmies
12.09.2008 11:11:39
Mitähän tää tarkottaa? Etenkin tuo 13:3 suhteessa... :D

Se tarkoittaa sitä, että 1/16:t meinaavat hieman kaatua nokilleen, joten tulee soitettua 13 polkaisua 12 aikana:)
Oiligi. Aaltonen elämä kans oikeesti kiinnosta. Ronnie Österberg. Muutenki mua kinnosta hirvesti tausta. Henkilökuva on tarkea. - Kailis 2008 -
passe
12.09.2008 11:11:51 (muokattu 12.09.2008 11:52:02)
Jo useampaan kertaan mainitut rumputunnit ovat AINA hyvä idea! Niiden merkitystä ei voi liikaa korostaa!

Kaikilla rumputunneilla sitten taas törmää siihen välillä turhauttavaankin seikkaan, että maikka pistää treenaamaan "ihan ihme juttuja". Ne ihme jutut ovat kuitenkin rumpujen soiton aakkosia ja kannattaa luottaa siihen, että maikka on oikeassa. Ensin opetellaan aakkoset, sitten tavaamaan, sitten lukemaan ja sitten suuntaudutaan minne kukin (toinen tanssilavoille, toinen Slipknotin jalanjäljille). Ihan samalla tavalla oppiminen tapahtuu soittamisessakin, perusteet ovat kaikille samat ja ne on otettava haltuun aivan ensimmäiseksi.

"Jätä tuplat pois..." tyyliset kommentit ovat mielestäni täyttä paskaa. Mutta treenaa eniten niitä rumpujen soiton perusteita ja herkuttele sitten aina viimeinen puolituntinen tuplilla.

Ps. Rumputunnit toki maksavat, mutta innokkaat nuoret rumpalit kyllä opettavat/opastavat jopa alle kympillä/kerta. Yksi kerta viikossa riittää mainiosti.

Ps.2 Vastatakseni threadin varsinaiseen aiheeseenkin...

Tämä nyt kuulosti lähinnä sellaiselta tuplabasaritreeniltä, jonka päälle sitten sohitaan jotain sinne tänne. Korjauslistaa:

1. Empiminen. Pahin asia bändissä kuin bändissä on olemukseltaan empivä rumpali. Itsevarma "nyt mentiin" ilme naamalle jo treeneissä, niin sujuu sitten tantereellakin.

2. Aiemmin mainitsemiani perusasioita oli monia treenattu nihkeästi. Kun esim. perehdyt nuottiarvoihin, niin ymmärrät mitä Jazzmies tarkoitti omalla kommentillaan.

3. "In the pocket". Ota selvää mitä termi tarkoittaa ja mieti onko oma soittosi sitä. Ne perusasiat taas... Toisilla on luontaisesti tietynlaista imua soitossa jo alkumetreillä, toiset taas joutuvat tekemään duunia sen eteen enemmän. Sulla vielä hajoilee pakka vähän joka suuntaan ja kokonaiskuva on kovin hajanainen. Otappa videolle kaikista tiukinta AC/DC komppiasi, se opettanee itseäsikin paljon enemmän kuin tällainen.
Sometimes more is more
Bentley
12.09.2008 12:24:59 (muokattu 12.09.2008 12:26:21)

Ps. Rumputunnit toki maksavat, mutta innokkaat nuoret rumpalit kyllä opettavat/opastavat jopa alle kympillä/kerta. Yksi kerta viikossa riittää mainiosti.

Ps.2 Vastatakseni threadin varsinaiseen aiheeseenkin...

Tämä nyt kuulosti lähinnä sellaiselta tuplabasaritreeniltä, jonka päälle sitten sohitaan jotain sinne tänne. Korjauslistaa:

1. Empiminen. Pahin asia bändissä kuin bändissä on olemukseltaan empivä rumpali. Itsevarma "nyt mentiin" ilme naamalle jo treeneissä, niin sujuu sitten tantereellakin.

2. Aiemmin mainitsemiani perusasioita oli monia treenattu nihkeästi. Kun esim. perehdyt nuottiarvoihin, niin ymmärrät mitä Jazzmies tarkoitti omalla kommentillaan.

3. "In the pocket". Ota selvää mitä termi tarkoittaa ja mieti onko oma soittosi sitä. Ne perusasiat taas... Toisilla on luontaisesti tietynlaista imua soitossa jo alkumetreillä, toiset taas joutuvat tekemään duunia sen eteen enemmän. Sulla vielä hajoilee pakka vähän joka suuntaan ja kokonaiskuva on kovin hajanainen. Otappa videolle kaikista tiukinta AC/DC komppiasi, se opettanee itseäsikin paljon enemmän kuin tällainen.

Mulla on kaverina yks pätevä rumpali jolla käy oppilaita mutta lähinnä konsultointitasolla on pysyny homma. Ei oo vielä pakka kunnossa että voi alottaa oppitunnit :) Mut se sano tuosta videosta että oon huimasti kehittyny eli tuskin väärillä jäljillä ollaan.

Tuo temmon vaihtuminen on oikeestaan tahalleen tehty tuossa videossa ja oon soitellu jotain mitä on tullu mieleen ja empiminen johtuu just improvoinnista ja hitaasta sytytyksestä :D

Tuplilla mulla ei taimi kyllä pysy vielä, mutta kyllä mä huomaan taimiin liittyvät ongelmat, sinänsä ehkä harjaanjohtava tuo video mutta seli seli seli :)

Vaikka mä tuplilla soittelenkin, niin kyllä mä sinkkujuttuja treenaan molemmilla jaloilla erikseen ettei se ihan täysin aina oo ta-ta ta-ta tuplamättöä vaa.

Hyviä ideoita on tullu kyllä mihi kiinnittää huomiota ja jotkut jutun oonki tiedostanu mistä on mainittu et kiitos vaivaa nähneille jokka ei oo "kaikkitietävälläasenteellajasormillelyödenrumpukapuloillajoskerrankifalskaa" ope-egoisteja :)
Niq
12.09.2008 13:01:46 (muokattu 12.09.2008 13:04:57)

"kaikkitietävälläasenteellajasormillelyödenrumpukapuloillajoskerrankifalskaa" ope-egoisteja :)

Älä nyt ainakaan väheksy näitä kommentteja, oikeasti osaavat soittajat kuitenkin sua tässä yrittää opastaa. Mun mielestä tossa oli suurin ongelma se, että siitä puuttui rytmi ihan totaalisesti. Ei ollu mitään mistä ottaa kiinni, basarin iskut meni metsiin eikä niissä ollut kunnolla iskua, vaan tuollaista voimatonta hiplailua, puhumattakaan virvelin hipomisesta.

Otat ja soitat sitä biittikomppia vaan, vaikka hampaat irvessä, ja katsot että haitsulyönti tulee yhtäaikaisesti virvelin tai basarin kanssa, virveliä pitää lyödä napakasti kun on aksentin aika, samoin basarin polkaisuun on laitettava tarpeeksi voimaa ettei kuulosta epävarmalta ja mene harakoille. Treenaa polkaisemaan sitä basaria ensin kerran virvelin iskujen välissä, kun se menee vitun hyvin, niin otat sinne tänne tuplaiskun mukaan.

Ja heitä nyt hyvä mies se tuplapedaalin toinen puolisko nurkkaan, jos et osaa biittikomppia soittaa yhdellä jalalla, niin motoriikka ei varmasti piisaa kahdella soittamiseen!

Oma soitto oli kovastikin tuon kuuloista vielä muutama vuosi sitten (ja yhtälailla homma meni selittelyksi ja puolusteluksi kun kovat ukot täällä antoivat palautetta), sittemmin kyllästyin paskaan soittooni ja otin kokeneiden neuvoista vaarin.Jos en olisi treenannut rudimenttejä ja keskittynyt yksinkertaisen komppisoiton kuntoon saamiseen, olisin edelleen samassa pisteessä.

Tuplapedaalin hylkäsin jo pari vuotta sitten, kun huomasin että vaatisi todella paljon lisätreeniä että sillä voisi soittaa hyvällä maulla muutakin kuin tukutukutuku lampaitani, en näe että treenaaminen olisi sen vaivan väärti, mieluummin käytän vähän treeniaikani paremman komppisoiton treenaamiseen yhdellä pedaalilla.

Ja muista: treenaaminen on hyödyllisintä silloin kun treenaaminen tuntuu ihan pirun hankalalta ja mikään ei tunnu onnistuvat. Menee pari päivää tai viikko ja jo tuntuu että kaikki onnistuu mikä hetki sitten ei mennyt ollenkaan. Treenaaminen vaatii kärsivällisyyttä, hyväksi ei voi tulla vaan huvikseen soittelemalla sillon kun kivalta tuntuu.

EDIT: Syy, miksi kommentit tuntuu aika kärkkäiltä ja jopa vihamielisiltä, on siinä, että ukot haluaa ottaa sulta luulot ja hyvänolontunteen pois: Ei olisi sun kannalta oikein että kehuttaisiin, soitto kun oikeasti oli aika kehnoa millä tahansa mittapuulla mitattuna.
"I have a cunning plan" -Baldrick
passe
12.09.2008 13:03:02
Ei oo vielä pakka kunnossa että voi alottaa oppitunnit :)

Höpönlöpö! Senhän takia sinne tunneille just mennään, että saadaan se paketti kasaan. Ei ole olemassa mitään lähtötasoa, jonka jälkeen voi mennä rumputunneille, pikemminkin päinvastoin.
Sometimes more is more
Perro Stupido
12.09.2008 13:04:10

Word!

Jämäkästi ja päättäväisesti kun soittaa niin se kuulostaakin jo paremmalta. Ja näyttää myös. Ei tule sellainen sunnuntai-fiilis kuulijoille ja katselijoille.
"If you think you are too old to rock 'n roll then you are." -Lemmy
Niq
12.09.2008 13:07:22

Word!

Jämäkästi ja päättäväisesti kun soittaa niin se kuulostaakin jo paremmalta. Ja näyttää myös. Ei tule sellainen sunnuntai-fiilis kuulijoille ja katselijoille.

Kyllä. Kun huolehtii että basari tulee ykköselle ja virppa seuraavalle iskulle samassa tahdissa jatkuen,vaikka ois kuinka pihalla tahansa tai ei tietäisi mitä muut soittaa, on rumpali jo hommansa hoitanut ainakin puoliksi.
Bentley
12.09.2008 13:11:09

Höpönlöpö! Senhän takia sinne tunneille just mennään, että saadaan se paketti kasaan. Ei ole olemassa mitään lähtötasoa, jonka jälkeen voi mennä rumputunneille, pikemminkin päinvastoin.

Tarkotin lähinnä tuota raha puolta :)
fifehole
12.09.2008 13:12:54 (muokattu 12.09.2008 13:17:59)

Ei oo vielä pakka kunnossa että voi alottaa oppitunnit :)

Mene ihmeessä sille tunnille ennen kuin on "pakka" kasassa. Väärin oppineena on vaikeampi aloittaa alusta.

Hyviä ideoita on tullu kyllä mihi kiinnittää huomiota ja jotkut jutun oonki tiedostanu mistä on mainittu et kiitos vaivaa nähneille jokka ei oo "kaikkitietävälläasenteellajasormillelyödenrumpukapuloillajoskerrankifalskaa" ope-egoisteja :)

Ei kannata pyytää komentteja soitostaan, jos ei ole valmis ottamaan vastaan kritiikkiä. Tosin senkin voi antaa tyylikkäästi.

Niin kuin tuossa yllä mainittiin, treenaa ensin ne perusasiat ja huomaat mihin lisätä tuplia sitten ihan itsestään. Ei kitaran soittoakaan käsittääkseni sooloilla aloitella?

Sulla on nyt kalliimmat pedaalit kuin setti, joten luulempa ettet niistä mielelläsi luovu. ;)
Head for an eye
Niq
12.09.2008 13:16:16

Myy Axikset, käyt sillä rahalla tunneilla aika monta kertaa. Tarvitset niitä ehkä parin kolmen vuoden päästä, ostat sit uudet. :)
fifehole
12.09.2008 13:16:52

No myy se Axis, niin saat 3v tunnit. ;)
Head for an eye
Bentley
12.09.2008 13:18:01 (muokattu 12.09.2008 13:18:55)

Myy Axikset, käyt sillä rahalla tunneilla aika monta kertaa. Tarvitset niitä ehkä parin kolmen vuoden päästä, ostat sit uudet. :)

Ei silloin saa niin hyvää tarjousta mitä noista maksoin :) Sain pari vuotta käytettynä ja kunto on kuin uusilla ja hinta oli enemmän kuin kohillaan. Puhumattakaan siitä että sain ne osarilla ;) Eli noiden osto oli sijoitus, ei ehkä ajankohtainen kuitenkaan ;)
hollmi-5
12.09.2008 14:47:56
Totta, se on niin totta. Kaveri kysyy mitä kannatais reenata, eikä jonku vatipään mielipidettä, että kannataako jatkaa soittoharrastusta.

Pitikö tuota kehua? Kaikki olette niitä "meidän poka teki upean kakan" -sössöttäjiä, jos ette ilkeä ääneen sanoa sitä, että soitto oli oikein huonoa siihen nähden, että vuosi on treenattu.

Minulla on satojen oppilaiden otanta taustalla omalle mielipiteelleni. Joka siis on vain omani.

Mitä pitäis treenata? Ihan kaikkea kapulaotteen kautta peruslyönneistä settibalanssiin asti.
Soundit, piuhat ja kajarit.
Bentley
12.09.2008 15:01:55

Pitikö tuota kehua? Kaikki olette niitä "meidän poka teki upean kakan" -sössöttäjiä, jos ette ilkeä ääneen sanoa sitä, että soitto oli oikein huonoa siihen nähden, että vuosi on treenattu.

Minulla on satojen oppilaiden otanta taustalla omalle mielipiteelleni. Joka siis on vain omani.

Mitä pitäis treenata? Ihan kaikkea kapulaotteen kautta peruslyönneistä settibalanssiin asti.

Sulla kaikki oppilaat on siis superluonnonlahjakkuuksia? Aika uskomatonta.. ehkä Guinnesiin ois aineksi sit.. Sitä mä en ymmärrä että jos sulla oikeesti on ollu satoja oppilaita, niin miks sulla on noussu päähän toi homma? Tuskin sä ketään oppilasta rupeet heti haukkumaan et ooks sä kännissä ku toi kuulostaa iha paskalta. En mä ainakaan sun tunneilla kävis jos sulla tuollanen asenne on :)
shamoon
12.09.2008 15:19:41
hoi.

"jos vuosi on treenattu" mitäh? Jannuhan postas aiemmin, että soitellut vaan sitä tätä dimpadaa. "Kommenttia otetaan kehityksen kannalta".
Itse en ainakaan pidä ns treeninä sitä, että vain soitellaan sen kummempia ajattelematta. Ei toimi, ainakaan minulla. höh
Kahvia ei voi koskaan juoda liikaa, mutta aina liian vähän
Niq
12.09.2008 15:20:43 (muokattu 12.09.2008 15:21:26)

Sulla kaikki oppilaat on siis superluonnonlahjakkuuksia?

No ei sitä hirveetä luonnonlahjakkuutta tarvita, että voi soittaa vuoden _oikein suunnatulla_ treenillä huomattavasti teikäläistä parempaa komppia. Älä nyt hyvä mies ittees ota, ei sillä vuodella ole paskankaan väliä jos olet treenannut väärin ja vääriä asioita. Mä soitin aluks varmaan 3-4 vuotta vähintään yhtä kömpelösti ennenkuin hokasin alkaa treenaamaan oikeita asioita. Itsekin kitara taustana ja aloin vaan kaverin kanssa soittelemaan huvikseen. Vuodessa oppii ihan mielettömästi, nytkin ihan hävettää kuunnella vuoden takaisia äänitteitä, kuinka perseelleen onkaan vetänyt silloin. Todennäköisesti vuoden päästä taas käy ihan samalla tapaa. :)
Bentley
12.09.2008 15:41:41

Älä nyt hyvä mies ittees ota, ei sillä vuodella ole paskankaan väliä jos olet treenannut väärin ja vääriä asioita.

Joo en otakaan, se vaa harmittaa muidenki puolesta ku tollasia egoisteja puhuu noin jyrkällä äänensävyllä ja haukkuen. Tottakai kritiikki on aina tervetullutta mutta asialinja tottakai pitäis pitää :) Varsinki jos yli 100 oppilasta on opettanu...

Mä tosiaan alotin ihan muuten vaa rumpujen harrastuksen kitaran lisäksi (ja käyn myös pianotunneillaki) ja jäin jumiin totaalisesti rummutteluun. En mä tähtää mihinkään leipäammatiin, vaikka tottakai tässä voi käydä samallalailla kuten kitaran soittelussa että nälkä kasvaa syödessä :)
moderndrummer88
12.09.2008 16:03:48
ajattelin kysellä teiltä, missä vaiheessa olen yhden vuoden jälkeen?

Eikö hollmi tuossa kertoillu aika tyhjentävästi tuon sun tilanteen, näin yhden vuoden jälkeen? Ei pitäis kysellä jos ei kestä kritiikkiä.

Täälläkin tuntuu pyörivän paljon sakkia mitkä laittaa omia videoitaan arvosteltavaksi ja sitten saatteeksi sellaisen "Kuhan nyt soittelin, antaa tulla vaan kommenttia" ja sit kun tuleekin kritiikkiä niin video poistetaan kiireen vilkkaa.
"jazzahtavia ridekomppeja tyyliin Ian Paice" -Brother Michael
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)