Potifar 11.09.2008 17:18:55 | |
---|
Olen nyt aikeissa ostaa ensimmäistä omaa bassoani ja olen selaillut sivuja etsien omaan hintaluokkaani ja malliini sopivaa. Mietin kuitenkin, kuinka suositeltavaan on tilata basso suoraan netistä sen sijaan, että pääsisi kokeilemaan bassoa ensin? Olen kuitenkin erilaisia bassoja soitellut ja huomannut isojakin eroja niiden välillä. Toiset sopivat paljon paremmin toisia käteen, soundeista taas en tajua vielä hölkäsen pöläystä. Jos basson sitten tosiaan tilaa suoran netistä ilman kokeilua ja se ei tunnu itselleen sittenkään sopivalta, niin tottuuko siihen nopeasti? Ja jos ei, niin eikö useimmilla musiikkiliikkeillä ole 30 päivän palautusoikeus tai vastaava? |
Karipiirto 11.09.2008 17:43:27 | |
---|
Jos vähänkään arvelluttaa tilaaminen niin ei kannata. Ei huonoon soittotatsiin totu. Kyllä se testaamalla kannattaa hankkia niin ei tule sitten ikäviä yllätyksiä. Itse suunnittelin aluksi tilaamista muuta tulin siihen tulokseen että riski saada kapistus mikä ei sovi kätöseen on liian suuri joten marssin kauppaan ja nyt tossa hyllyssä pönöttää ihan kelpopeli. "There's no roll!
They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards |
UncleFester 12.09.2008 09:24:30 | |
---|
Itte tein aikoinaan sen virheen että tilasin 5-kielisen testaamatta, mitä nyt vain arvosteluja luin. Eipäs tuo kauaa mulla ollut kun en sitten loppupeleissä siitä pahemmin tykänny. Eli kannattaa ehottomasti testata jos vain suinkin mahollista. Jos löytyy heti ittele sopiva niin semmosella soittelee vuosia. Jos ostat ittele huonon niin sitten se harmittaa kokoajan ja häviät rahaa jos koitat sitä myydä. "Se mennee siittä pallojen kohalta." |
nro5 12.09.2008 10:30:09 | |
---|
Vähän kuin ostaisi silmälasit testaamatta. Kaverin päässä näytti hyvältä, mutta omaan naamaan ei sovi millään. Käy kaupoissa testailemassa niin tiedät mikä bassomalli tuntuu sopivalta. Torilta kannaattaa seurata käytettyjä, mutta älä kokeilematta osta. Soittimet on yksilöitä vaikka yleensä massatuotantoa ovatkin. |
Vähän kuin ostaisi silmälasit testaamatta. Kaverin päässä näytti hyvältä, mutta omaan naamaan ei sovi millään. Käy kaupoissa testailemassa niin tiedät mikä bassomalli tuntuu sopivalta. Torilta kannaattaa seurata käytettyjä, mutta älä kokeilematta osta. Soittimet on yksilöitä vaikka yleensä massatuotantoa ovatkin. Pyh, yhtään bassoa en ole ostanut silleen, että olisin aluksi testannut. Ja hyvin on kädessä taipuneet kaikki :) Ei vaan, kannattaa testata jos mahdollisuuksia on. Jos ei ole, voi sitä summassakin tilata. Itse olen sitä mieltä, että bassoon kuin bassoon käsi tottuu kun tarpeeksi soittaa. "Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta |
TommiW. 12.09.2008 12:27:29 | |
---|
Pyh, yhtään bassoa en ole ostanut silleen, että olisin aluksi testannut. Ja hyvin on kädessä taipuneet kaikki :) Ei vaan, kannattaa testata jos mahdollisuuksia on. Jos ei ole, voi sitä summassakin tilata. Itse olen sitä mieltä, että bassoon kuin bassoon käsi tottuu kun tarpeeksi soittaa. Emnyt oikein tiedä. Kyllähän kaikkeen tottuu pakon edessä, mutta lähtökohtaisesti soittimen pitäisi tuntua hyvältä käteen. "Illumination is not reached by visualizing the light but by exploring the darkness" - Jung |
MuzaK 12.09.2008 12:35:13 | |
---|
Tuntuma soittimeen on paljon kiinni säädöistä jos pelin fysiikka muuten miellyttää. Hyvällä setupilla saa ihmeitä aikaan. Olen itse tilannut Jazzarin USA:sta sokkona luottaen Fenderin laatuun ja eipä tullut pettymystä. Tosiaan, täällä voi kaupoissa käydä kokeilemassa malleja ja jos hinnasta ei pääse kotimaisen kanssa yhteisymmärrykseen, voi soittimen tilata ulkomailta. |
JaS 12.09.2008 12:59:41 | |
---|
Soittotasissa on aika paljon kyse säädöistä. Pidätkö korkealla olevista kielistä? Kuinka paksut kielet? Roundwoundia vai sileätä? Soundi tulee taasen soittimesta itsestään, joten pitäisi sitten tietää jo vähän mikrofoneista ja puulajeista jotain. Tähän tietysti auttaa soittimien kokeileminen kaupassa. Sitten on taas asioita, joihin ei voi vaikuttaa. Esimerkiksi kielivälit. Itse soitin pitkään Falconin P-kopiolla, jonka jälkeen ostin merkittömän 5-kielisen, jonka kieliväli on todella kapea. Kyllä siinä meni muutama kuukausi tottua pieneen kieliväliin. 5 kieleen tottuminen kesti jo sitten pari vuotta. :) Otelaudan ja kaulan muoto on myös oleellinen tatsin kannalta. Halvat soittimet saattavat usein olla säätöominaisuuksiltaan heikot. Esimerkiksi kaula saattaa olla sopivasti kiero. Joilloin voi olla vaikeata saada kieliä riittävän alas. P-kopiossani kaularauta pitää säätää irrottamalla koko kaula, jota en koskaan ole jaksanut tehdä, niin olen joutunut soittamaan kielet aika korkealla. Kitaroissa olen törmännyt jopa sellaisiin, jossa talla oli asennettu väärään paikkaan. Tämä aiheutti sen, että minkään paksuisilla kielillä ei oktaaveja saanut viritettyä parilta kieleltä. Summa summarum... Jos tietää mitä soittimelta haluaa, niin soittimen voi ostaa vain lukemalla speksit. Muuten saatta tulla yllätyksiä. Mielestäni millä tahansa pelillä tottuu soittamaan, mutta jos aloittaa soittamisen vaikeasoittoisella pelillä, niin saattaa mennä soittofiilikset. Soittimen voi säädättää yleensä missä tahansa liikkeessä. Säätää voi myös itse, mutta siinä kannattaa olla todella tarkka ja varovainen. Säätöohjeita löytyy täältä m-netistä. |
pekezu 12.09.2008 13:10:27 | |
---|
Emnyt oikein tiedä. Kyllähän kaikkeen tottuu pakon edessä, mutta lähtökohtaisesti soittimen pitäisi tuntua hyvältä käteen. No kai sä ny tiedät ko oot reissannu kaikki maailman beisit lävitte? ;) "Ei mielipiteit välttämättä tarvii perustella, riittää kun on vaan jotain mieltä!!!1!" -Tuntematon teini IRC-Galleriasta |
TommiW. 12.09.2008 13:35:47 | |
---|
No kai sä ny tiedät ko oot reissannu kaikki maailman beisit lävitte? ;) Nimenomaan senkin takia. Oon huomannut, että pystyn vetämään hyvillä custom-bassoilla siinä missä täysin ropellikaulaisella Höfnerilläkin, mutta erityisesti jos kyseessä on ensimmäinen / toinen basso on tärkeää, että soitin tuntuu hyvältä kädessä ja että se saadaan hyviin säätöihin. "Illumination is not reached by visualizing the light but by exploring the darkness" - Jung |