Aihe: Auttakaa palikkaa :D
1 2 3
Emmma
08.09.2008 19:44:57
eli siis olen haaveillut jo kauan aloittaa kitaransoiton, ja olen vihdoin tarttunut tuumasta toimeen ja ostaa kitaran yms. mutta minulla ei ole melkein mitään tietoa kitaroista ja nuoteista, ja ns. "kitarasanasto" on minulle kuin hepreaa. voisikos joku antaa pieniä vinkkejä miten oppis kotona soittamaan? (en jostain kumman syystä ole innostunut menemään tunneille) olen kuullut että suuri kitarakirja on hyvä apuväline, ja aion sen kirjastosta luultavasti lainata. en siis ymmärrä mitään nuoteista ja en ole kovin hyvä muutenkaan musiikin teoriassa. siis jos haluaa osata soittaa kitaraa ihan kohtalaisesti (kotona opetellen), tarvitseeko tietää ihan kaikki nuoteista ja kitaroista ? Vastauksia jos sais olis tosi kiva, ja kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!
Emmma
08.09.2008 19:47:18
Siis nailonkielistä akustista kitaraa olen miettinyt näin aluksi :)
kid ego
08.09.2008 19:48:44 (muokattu 08.09.2008 19:49:39)
Opettajan kanssa pääsisit nopeasti alkuun, mutta kyllä netistäkin löytyy kaikenlaista opasta. Käyt hakemassa kaupasta jonkun toivelaulukirjan ja soittelet niitä biisejä mukana.

Sointujen muodostaminen kitaralla:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=62355

EDIT: Eikä heti aluksi tarvitse tietää kaikkea, jos edes mitään. Äkkiäkös sitä oppii. Mä en valitettavasti tuon nylonkielisen hankinnassa osaa auttaa.
Sergei Fallinen
08.09.2008 19:51:34
siis jos haluaa osata soittaa kitaraa ihan kohtalaisesti (kotona opetellen), tarvitseeko tietää ihan kaikki nuoteista ja kitaroista ?

ei, vaan ideana on että sen oppii ajan kanssa. Yllättäen.

Tunneista voi olla hyötyä, mutta jos innostusta vaan piisaa, suurella kitarakirjallakin pääsee pitkälle.

En ole ihan varma mikä kysymys oli, mutta onnea uuteen harrastukseen:)
--Tomppa--
08.09.2008 19:52:06
eli siis olen haaveillut jo kauan aloittaa kitaransoiton, ja olen vihdoin tarttunut tuumasta toimeen ja ostaa kitaran yms. mutta minulla ei ole melkein mitään tietoa kitaroista ja nuoteista, ja ns. "kitarasanasto" on minulle kuin hepreaa. voisikos joku antaa pieniä vinkkejä miten oppis kotona soittamaan? (en jostain kumman syystä ole innostunut menemään tunneille) olen kuullut että suuri kitarakirja on hyvä apuväline, ja aion sen kirjastosta luultavasti lainata. en siis ymmärrä mitään nuoteista ja en ole kovin hyvä muutenkaan musiikin teoriassa. siis jos haluaa osata soittaa kitaraa ihan kohtalaisesti (kotona opetellen), tarvitseeko tietää ihan kaikki nuoteista ja kitaroista ? Vastauksia jos sais olis tosi kiva, ja kiitos jo etukäteen kaikille vastanneille!

Ei niitä nuotteja periaatteessa osata tarvi, mutta kunhan oppii edes jossain vaiheessa hahmottamaan sen perusteorian niiden taustalla ni hyvä ois. Emminäkää suoraan nuoteista osaa lukea, mutta kuitenkin (ajan kanssa) pystyn soittelemaan niistä jotain helppoja melodioita.
Mutta se pääsi hyvään kotiin, hyvään kotiin se pääsi.. ihan varmasti se on hyvä koti mihin se pääsi, hyviä tyyppejä, mukavia poikia olivat.. hyvään kotiin, hyvään kotiin pääsi Marshall. - JCM
Muusikonrenttu
10.09.2008 02:07:46

Ei niitä nuotteja periaatteessa osata tarvi, mutta kunhan oppii edes jossain vaiheessa hahmottamaan sen perusteorian niiden taustalla ni hyvä ois. Emminäkää suoraan nuoteista osaa lukea, mutta kuitenkin (ajan kanssa) pystyn soittelemaan niistä jotain helppoja melodioita.

Toisaalta jos taas meinaa jossain vaiheessa niitä opetella kunnolla lukemaan, niin itse ainakin suosittelen harrastuksen alkua. On nimittäin rasittavaa laahata nuottien kanssa jos "soittotaito" on jo pidemmällä. :P
Aika vintage..
schwlzschwl
10.09.2008 08:39:36
tuskinpa se ekojen nuottien tahkominen ikinä sen kivempaa on, oli sitten harrastuksen alussa tai lopussa.

itse suosittelen harjoittelemaan perussointuja, kuten Am, C, G, D7 etc. sitten vaan harjottelemaan kappaleiden säestystä ja laulamista tulostetuista nuoteista tai nuottikirjoista. sitten kun tuntuu olevan helppoa kauraa, voi alkaa katselemaan niitä nuotteja ja tabeja.

on toki myös muita tapoja päästä kitaransoiton makuun, mutta näin aloitin itse ja sama jatkuu edelleen. myös soittotunteja yms on mahtunut mukaan, mutta omasta mielestäni on vain löydettävä se oma tapansa kitaransoiton harjoitteluun.
chimm
10.09.2008 12:26:31
Kannattaa kuitenkin harkita sitä tunneilla käymistä. Käy vaikka kerran parissa viikossa muutaman kuukauden ajan niin saa paljon eväitä harjoitteluun sekä ammattilaisen opastuksen oikeisiin tekniikoihin.

Jos se on ylitsepääsemätöntä niin kannattaa tutustua esim. www.rockway.fi, Sieltä löytyy kohtuuhintaan hyviä opetusvideoita ihan aloittelijoillekin. Ja tosiaan perussoinnut kannatta ottaa haltuun ja säestellä jostain laulukirjasta tunnettuja kappaleita..
Mika Kangas
11.09.2008 20:19:49
Kyllä pelkällä innostuksellakin pääsee pitkälle ja itsekseen opiskelu saattaa tuottaa tulosta.Itse tiedän kitaristin joka on ihan perhanan hyvä ja opetellut koko soittamisen alusta lähtien itse.Ja siihen aikaan kun aloitti ei ollut muuta kuin sointuvihkoja ja Hurriganes levyjä.

Itse kävin muutamalla tunnilla joskus ja sain ainoastaan ikuisen vihan nuotteja ja teoriaa kohtaan,johtui kylläkin ainoastaan siitä että tuo "opettaja" oli siskoni mies joka oli kai ottanut elämäntehtäväkseen minun julkisen nöyryyttämisen lievän ylipainon takia.Mutta jotkut ovat saaneet kyllä paljon tunneiltakin joten yksilöllistä on toikin.
electrick
11.09.2008 21:47:00
on se kumma kun joku aloittelija nimimerkillä emmma kysyy jotain niin tulee monta asiallista ja huoliteltua vastausta mutta jos joku kysyisi saman kysymyksen esim nimimerkilläö laihofani666 niin vois olla vastaukset tyyliin "mee kattoo alottelijat osastolta pälli" ;D
Mika Kangas
11.09.2008 22:51:00
on se kumma kun joku aloittelija nimimerkillä emmma kysyy jotain niin tulee monta asiallista ja huoliteltua vastausta mutta jos joku kysyisi saman kysymyksen esim nimimerkilläö laihofani666 niin vois olla vastaukset tyyliin "mee kattoo alottelijat osastolta pälli" ;D

No itse satuin vain huomaamaan kyseisen aiheen.Olisin kirjoittanut samalla tavalla jos olisin huomannut saman aiheen tuollakin nimimerkillä.Itse en juurikaan mitään nimimerkkejä katsele.
Ottoko
11.09.2008 22:54:15
Kannattaa opetella eka lukemaan tabulatuureja. Sitten opetella perussoinnut ja alkaa soittelemaan jotain kappaleita hitaalla temmolla.
Behold bastard son. I am the evil one.
kid ego
12.09.2008 08:29:57
Kannattaa opetella eka lukemaan tabulatuureja. Sitten opetella perussoinnut ja alkaa soittelemaan jotain kappaleita hitaalla temmolla.

Kannattaa opetella ensin perussoinnut, sitten vasta tabulatuurit.
Karipiirto
12.09.2008 19:47:35

Kannattaa opetella ensin perussoinnut sekä joitain rytmityksiä, sitten vasta tabulatuurit.

Virhe! Tyhmä ja liian lyhyt kirjoittaja.
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Schenker
12.09.2008 20:57:15
tuskinpa se ekojen nuottien tahkominen ikinä sen kivempaa on, oli sitten harrastuksen alussa tai lopussa.

itse suosittelen harjoittelemaan perussointuja, kuten Am, C, G, D7 etc. sitten vaan harjottelemaan kappaleiden säestystä ja laulamista tulostetuista nuoteista tai nuottikirjoista. sitten kun tuntuu olevan helppoa kauraa, voi alkaa katselemaan niitä nuotteja ja tabeja.

Tätä täytyy kompata täysillä. Perussoinnut ensin haltuun ajan kanssa, niillä pääsee jo pitkälle.
What are You gonna do...Bleed on Me?
Jucciz
12.09.2008 21:49:24 (muokattu 12.09.2008 21:53:40)

Kannattaa opetella perussoinnut, korvakuulolta soitto ja nuotit, mielellään kaikkia vähän rinnakkain ja hiljalleen vaikeusastetta nostaen. Tabulatuurit unohtaisin ensimmäisenä, ne kun tekevät enemmän hallaa kuin hyötyä oman soittimesi ymmärtämiselle. Varsinkin netissä olevat tabulatuurit ovat valitettavan usein ihan päin seiniä tehtyjä joutavanpäiväisiä lottorivejä, joista ei edes yleensä sävelten kestot selviä kunnolla, saati että musiikillinen kokonaisuus hahmottuisi, kuten nuottikuvasta.

Tässä vähän treeniohjelman tynkää, jota joskus hahmottelin:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=154912#p7828675

Ja tässä vielä lyhyt mielipidekirjoitus nuoteista soittamisen opettelun puolesta:
http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=38&t=118155#p4543569
Valdemart
12.09.2008 22:41:24

Varsinkin netissä olevat tabulatuurit ovat valitettavan usein ihan päin seiniä tehtyjä joutavanpäiväisiä lottorivejä, joista ei edes yleensä sävelten kestot selviä kunnolla, saati että musiikillinen kokonaisuus hahmottuisi, kuten nuottikuvasta.

Toisaalta eikö niitä korjaten ja niitä aika-arvoja kuuntelemalla plokaten tule myös opetelleeksi samaa, mitä suoraan korvakuulolta, mutta vain vähän pienemmässä mittakaavassa? Mä oon sun kanssa samaa mieltä, että paras tapa olisi opetella korvalla jne. niinkuin sanoit, mutta se on aika kivikkoinen tie, varsinkin ilman ohjastajaa. Parempi soitella tabeista paljon kuin yrittää tuolla "oikealla tavalla" hakata päätä seinään. Helposti tappaa innostuksen, jos ei meinaa mitään löytää. Tärkeintä olisi musta aluksi soittaa vain mahdollisimman paljon kaikenlaista musaa. Sitten kun alkaa sormet löytää sinne, minne haluaa, voi aloittaa tuon suoraan korvakuulolta opettelun. Itselläni ainakin meinasi innostus vähän loppua, mutta läpi harmaan kiven hakkasin itseni ja nykyään pystyn jo melko hyvin plokkaamaan suoraan levyltä. Mutta tuossa välissä oli semmoinen kuiva kausi, ettei meinannut mitään viitsiä opettelemaan, joten aika meni samoja vanhoja ralleja toistaessa.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
Jucciz
13.09.2008 01:26:23
Periaatteessa muuten samaa mieltä, mutta...

Parempi soitella nuoteista paljon kuin yrittää tuolla "oikealla tavalla" hakata päätä seinään.
Valdemart
13.09.2008 12:51:52

Periaatteessa muuten samaa mieltä, mutta...

nuoteista

Nuotteja toki saa hirveästi eri musiikkiin, jos vain on rahaa, jota musaliikkeisiin kantaa tai sitten pitää jaksaa kirjastoon vääntäytyä. Monella herää vain kiusaus siihen, että menee nettiin ja ottaa sieltä tabit parilla napin painalluksella. Mutta kyllä nuotteja kannattaa munki mielestä lukea, niistä on aina hyötyä.
You Can't Put Your Arms Around a Memory
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)