Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Bänditoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Teettekö yhdessä biisien sävellykset/sovitukset kämpällä
1
johnnyhawaii
09.09.2008 19:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse huomannut että biisin sävellys, sovitus tai sanoitus ei luonnistu reeniksellä yhdessä, häröilyä. Paras tehdä kotona rauhassa biisit ja hioskella sitten yhdessä timanteiksi^^
 
kitara, kahleet ja kermisvaahto ROK ROK
Kailis
10.09.2008 00:41:57
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se hioskelu on sitä sovittamista
 
art-turku
10.09.2008 17:41:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kyllä huomannu että oon itse yllättävän tiukka näissä. Yleensä homma toimii sillä tavalla että teen sanoituksia hitaasti ja vaan kun tulee inspiraatio, sävellyksissä sama juttu. Jos on jotain saanut muistiin kirjoitettua, niin menee se puolisen vuotta että jaksan sovittaa stemmat ym. valmiiksi. Elikkä lopulta tuon kaikille nuotit ja niitä sitten soitetaan. Ja ihan hyvä tapa tuo on. Tosin on biisejä ja suunnitelmia, joista ei ole niin selkeää visiota kaiken osalta, jotenka ne on parempi katsoa koko porukalla.
 
Kailis
10.09.2008 17:53:22
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mut ei oo kovin rock vetää lapuista. Kysy vaikka Remulta =D
 
art-turku
10.09.2008 18:00:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mut ei oo kovin rock vetää lapuista. Kysy vaikka Remulta =D
 
Joo mutta en tiedä ollaanko me kovin rock, enemmän folk :-D
 
Kukkis 77
11.09.2008 02:34:46
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mut ei oo kovin rock vetää lapuista. Kysy vaikka Remulta =D
 
Me vedetään lappuja.
 
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
Kailis
12.09.2008 00:48:01
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Me vedetään lappuja.
 
I know.
 
Virhe! Happo tai liian trippi kirjoitus!
 
JussiKoo
12.09.2008 18:52:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdessä sovittaminen hitsaa bändin yhteen. Jos menee häröilyksi, niin porukassa ei kaikki ole kunnossa ;)
 
Lukemattoman kerran olen ollut tilanteissa, joissa esim. basso- ja rumpuosasto yrittää sovittaa jonkun kohdan kuntoon ja samalla kitaristit "testailee" omia riffejä. Ei hyvä. Myös toisin päin on tapahtunut.
 
Toisessa bändissä on enemmän rock-meininkiä. Soitetaan enemmän ja mietitään vähemmän.
 
Exhausted
15.09.2008 16:40:08
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Säveltäminen ja sanoittaminen harvemmin onnistuu kämpillä porukalla, sovittamista taas ei oikein voi edes tehdä kokonaan kotona. Joskus tulee tilanne, että biisiin pitää saada yhtäkkiä vaikka c-osa kesken treenien, ja yleensä siitä ei tule mitään ellei kenelläkään ole biisiin sopivaa osaa takataskussa odottamassa. Toisaalta taas jos on tehnyt mielestään hiotun demon kotona niin bändi tekee siitä oman kuuloisensa, mikä on vain positiivista. Näin meillä.
 
Lennu
16.09.2008 00:54:16
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No joo, mut ei oo kovin rock vetää lapuista. Kysy vaikka Remulta =D
 
Nyt on pakko; tässä joku suunnilleen kuukaus sitten kaveri kertoi terassilla kun se meni Remulle ihan työasioissa juttelemaan yhden toisen kaverin kunnallisvaalihommia, niin Remun eka kommentti oli "emmätiiä, mut mul on sulle just tosi makee tsubu" ja toi jonkun just jostain ostaneensa lätsän ja tyrkkäs sen käteen. On se veijari.
 
Niin ja asiaan: me tehdään etukäteen ja sitten kämpillä vaan sovitetaan.
Kailis
16.09.2008 11:38:13
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt on pakko; tässä joku suunnilleen kuukaus sitten kaveri kertoi terassilla kun se meni Remulle ihan työasioissa juttelemaan yhden toisen kaverin kunnallisvaalihommia, niin Remun eka kommentti oli "emmätiiä, mut mul on sulle just tosi makee tsubu" ja toi jonkun just jostain ostaneensa lätsän ja tyrkkäs sen käteen. On se veijari.
 
Niin ja asiaan: me tehdään etukäteen ja sitten kämpillä vaan sovitetaan.

 
Remuhan on tunnettu siitä, että jakaa bändikavereilleen (ja näköjään muillekin) mm. kirppiksiltä ostelemiaan pukuja ym. Veijari on juu.
Meillä laulaja/kitaristi raahaa aihiot kämpille ja kimpassa sovitellaan. Aika usein myös uusia kohtia väsätään yhdessä, yleensä C-osia ja bridgejä.
 
miikka_the_basist
29.03.2009 22:24:40
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

johnnyhawaii: Itse huomannut että biisin sävellys, sovitus tai sanoitus ei luonnistu reeniksellä yhdessä, häröilyä. Paras tehdä kotona rauhassa biisit ja hioskella sitten yhdessä timanteiksi^^
 
Meillä yleensä jollakulla on biisiaihio joka sitten pistetään nauhalle ja jokainen alkaa tekemään siihen omia osuuksiaan. Sitten jonain kauniina päivänä kokeillaan miten eri osuudet toimivat ja alamme tehdä muutoksia jotta biisi kuulostaisi hyvältä. On mielestäni hyvä, että jokaisen instrumentin soittaja saa tuoda jotain omaa biisiin ja näin siitä syntyy meidän tekemä biisi ja näin lujitamme ryhmähenkeämme.
 
Jokaisella on tosiaan vapaus kokeilla juttuja ja yhdessä sitten mietimme mikä toimii ja mikä ei. Tosin tässä on se vaara, että jos esim. minä olen basistina keksinyt todella hienon bassokuvion johonkin biisiin ja muut ovat eri mieltä niin se kyllä loukkaa aika paljon kun omaa "neroutta" ei kukaan näe. Onneksi käymme usein kehityskeskuteluja uutta biisiä tehdessämme ja kaikki saavat sanoa sanottavansa, joten kompromissiin päädytään todella usein, joten esim. minäkin saan tehdä jonkinlaisen kompromissin siitä bassokuviostani ja biisi kuulostaa hyvältä kaikkien muidenkin mielestä.
 
Tämä työskentelytapa on kyllä vaativa ja täytyy sanoa, että onneksi meillä ei ole ketään sellaista henkilöä bändissä, jonka mielestä homman täytyy mennä juuri niin kuin hän sanoo vaan keskustelemalla saamme asiat aina hoidettua ja jokainen on aina saanut tuoda jotain omaa jokaiseen biisiin.
 
Can't you see tears won't wash out the rage? Memories of the years that started the pain Memories... FALLEN YEARS that started the hate Paradise Lost - Unreachable
Väinämöinen
29.03.2009 22:53:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Enimmäkseen tuntuis homma jakautuvan niin, että sävellys ja sanoitus kotona ja sovitus treeniksellä. Tokihan säveltämisen ja sovittamisen raja on häilyvä.
 
"Support music, not rumors." - Chuck Schuldiner
Caught In The Between Cause of Death Frozen Semen
Jööhannes
30.03.2009 11:56:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen huomannut, että se on melko bändikohtaista, miten biisit syntyvät. Pääbändini kanssa biisit syntyvät pääosin kotona säveltäessä ja sanoittaessa. Usein treenikämpällä sovitetaan lähinnä yksittäiset vaihdokset yms. kuosiin. Toki välillä teemme sävellystyötä porukallakin, mutta suurin osa materiaalista on syntynyt treenikämpän ulkopuolella omassa rauhassa tai toisen soittajan kanssa. Jokainen biisi on ollut pitkällisen työn tulos, ja kun biisi lopulta kuulostaa riittävän hyvältä ja valmiita, voi huokaista helpotuksesta.
 
Toisella bändilläni (joka soittaa melko erityylistä musiikkia) suurin osa biiseistä on syntynyt nimenomaan treenikämpällä kaikkien heittäessä ideoitaan ja sovittaessa oman instrumenttinsa yhteen muiden kanssa. Tällä tavoin biiseistä ei tule yhtä harkittuja, mutta tietyllä tapaa aidompia.
 
Bändin työskentelytapa lähtee kehittymään pikkuhiljaa bändin vanhetessa ja siihen kehittyy tietty rutiini. Uudistukset bändissä, kuten jäsenvaihdokset tai uusi treenikämppä, voivat vaikuttaa paljonkin työskentelymetodeihin. Itse olen huomannut, että sävellysrutiineita kannattaa uudistaa silloinkin, jos homma alkaa junnaamaan paikoillaan. Yleensä pienet uudistukset toimivat piristysruiskeena sekä bändin toiminnalle että soittajalle itselleen.
Nick Bone
20.04.2009 21:14:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kitarapartio teköö rihvit ym, porukalla liimaillaan biisi kasaan ja minä väännän lyriikat, kunhan kerkiän. Kaikilla vapaus esittää ajatuksensa.
 
Enemmän soittoa, vähemmän ajattelua :D
 
All work and no play makes Nick a dull boy
Drummer-K
13.06.2010 01:13:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minä yleensä teen biisit, jotka tulee aika nopeesti. Kirjotan lapulle ja opetellaan siihen asti lapuista, että menee ilman. Sanoituksen teen myöhemmin.
 
Studiotekniikka on nannaa.
CanYouStayStill
14.06.2010 00:05:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sovitustyö lähinnä.
Muuten joko minä tai toinen kitaristi teemme biisit kotona niin pitkälle kuin tehdään.
Omalta osaltani lähinnä löytyy riffit, sanat, järjestys, mutta esim. rumpukompit on jätetty kämpälle, jossa sitten rumpalillemme yritän selittää visioita ja sitten sovitellaan.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «