Aihe: Harjoitteletko?
1 2 3 4 5 6 7
kimurantti1
01.09.2008 08:45:12
Mä en oikein enää halua tehdä eroa biisien ja tekniikan treenaamisen välille. Joskus tuli renkattua hirveästi skaaloja ja kaikenmaailman höpöhöpö tekniikkaharjoituksia, jotka oli kyllä saakelin vaikeita, mutta kovin vähän niille löytyi suoraa käyttöä oikeaan musiikkiin. Jossain vaiheessa sitten tajusin että homma meni aivan överiksi, kun ne tekniikkaharjoitukset kyllä irtosi, muttei monet biisit. Kyllä lähestulkoon kaikesta musiikista löytyy sisäänkirjoitettuna ne olennaisimmat tekniikkaharjoitukset, joita sen musiikin soittamiseen tarvitaan. Sitten jos biisissä on joku kohta joka tuntuisi vaativan lisätreeniä, niin sen mukaan kehittelen pari erilaista harjoitusta. Mutta kun aletaan soittamaan erikseen tekniikkaharjoituksia tai skaaloja, niin se mikä ensimmäisenä helposti katoaa, on musiikillinen konteksti, jolloin niistä harjoituksista todellakin tulee vain pelkkiä tekniikkaharjoituksia.

Tuntuisi siltä, ettei ole oikeasti niin paljon väliä, että mitä treenaa vaan miten treenaa sekä se, että opettelee säännöllisesti jotain uutta. Siispä jos haluan treenata vaikka pikkausta, niin otan jonkun biisin, missä sitä tekniikkaa paljon tarvii. Samalla tulee treenattua motoriikkaa ja soitettua oikeaa musiikkia. Näin myös mielenkiinto treenaamiseen pysyy paremmin yllä, kun treenaaminen ei ole pelkkää "punttistreeniä". Aivan sama juttu skaalojen kanssa. En mä sitä sano etteikö niitä pitäisi treenata, päinvastoin, muttei niistäkään kantsi tehdä isompaa juttua kuin ne oikeasti onkaan. Niistä skaaloista jotka on oikeasti olennaisia löytyy kyllä loputtomasti käytännön esimerkkejä oikeasta musiikista. Samalla hahmottuu niiden järkevä käyttö ja fraasirakenteet, jotka onkin jotain aivan muuta kuin diatoninen 16-osien nakutus tempossa 180 bpm.

Tosi on että mä olen tämän palstan ikähaarukassa nuori jamppa enkä tiedä, että minkä verran meikäläisen "treenaamisen filosofia" ketään kiinnostaa, mutta olen mielestäni oppinut aika tehokkaaksi treenaajaksi, ja aika monen mutkan kautta.

Jaa niin se treenimäärä? Keskimäärin 4 tuntia päivässä.
vanhami
01.09.2008 09:33:33
Treenaan huomattavasti vähemmän, kuin olisi oikea tarve ja haluaisin treenata.

Treenaan ainoastaan uusia biisejä varten pakon edessä. Joskus soittelen biisejä läpi kun pitää mennä yksin keikalle, jotta ne muistuu mieleen. Joskus aikaisemmin saatoin treenaa 6-8 tuntia päivässä. Ei ole enää mitään jakoja sellaiseen. Tunnin jos saa joskus omaa aikaa niin se on ihan luxusta.
Musiikkia korville
01.09.2008 09:40:00

... Tunnin jos saa joskus omaa aikaa niin se on ihan luxusta.

Tämä on NIIN totta.
By: MK
KoskPaavo
01.09.2008 10:14:30
"Tunnin jos saa joskus omaa aikaa niin se on ihan luxusta"

Näinhän se on kun on esim. pieniä lapsia, sitten kun lapset on isoja ja pois kotoa , onkin mahdollisuus harjoitella mutta onkin itse vanha eikä kukaan pyydä keikoille.
Mulla on tämä tilanne , ja on itsellä tuntu etten koskaan ole osannut soittaa niin hyvin kuin nyt. No, onhan noita muutamia kissanristiäisiä vieläkin.
" Tällainen elämä käy laatuun, onhan se välimmiten lystiäkin ja kohottelee kantapäitä" Aleksis K.
baron
01.09.2008 11:28:09

"Tunnin jos saa joskus omaa aikaa niin se on ihan luxusta"

Näinhän se on kun on esim. pieniä lapsia, sitten kun lapset on isoja ja pois kotoa , onkin mahdollisuus harjoitella mutta onkin itse vanha eikä kukaan pyydä keikoille.
Mulla on tämä tilanne , ja on itsellä tuntu etten koskaan ole osannut soittaa niin hyvin kuin nyt. No, onhan noita muutamia kissanristiäisiä vieläkin.

Musta treenaaminen on oikeesti kivaa, myös asteikkojen soittaminen sormiharjoitusmielessä, piiseistä puhumattakaan.
mack the knife
01.09.2008 12:05:22
Joskus aikaisemmin saatoin treenaa 6-8 tuntia päivässä

Noin paljon mä en oo treenannu päivässä kuin 80 -luvulla dartsia.
COVS n:o 1.
Thefish
01.09.2008 20:30:21

Ja sen kyllä kuulee..
Kolmiomaisella evällä varustetusta petokalasta otettu solunäyte.=?
mack the knife
01.09.2008 20:47:53
Ja sen kyllä kuulee..

Sinä taas. Vedät tukka silmillä etkä näe etkä kuule mitään. Ja vielä tumppaat mun kaljatuoppiin.
Thefish
01.09.2008 20:57:42
Sinä taas. Vedät tukka silmillä etkä näe etkä kuule mitään. Ja vielä tumppaat mun kaljatuoppiin.

Soli mun vesituoppi jonka se rööki oli värjännyt hiukka keltaiseksi.

Olihan siellä lavalla pimeetä muttei sentäs niin hämärää ettei kaljatuoppia vesituopista erota.Tai siis olisin olettanut että sähän vanhana konkarina haistat jo metrien päästä onko lasissa kaljaa vai vettä.

Hähähä.
mack the knife
01.09.2008 21:09:02
Soli mun vesituoppi jonka se rööki oli värjännyt hiukka keltaiseksi.

Olihan siellä lavalla pimeetä muttei sentäs niin hämärää ettei kaljatuoppia vesituopista erota.Tai siis olisin olettanut että sähän vanhana konkarina haistat jo metrien päästä onko lasissa kaljaa vai vettä.

Hähähä.

Niinhän se pitäis erottaa... Niitä oli niin monta siinä, että olin varma sun laittaneen sen just väärään.
Thefish
01.09.2008 21:13:04
Niinhän se pitäis erottaa... Niitä oli niin monta siinä, että olin varma sun laittaneen sen just väärään.

Kai sä varmistit ja maistoit?
mack the knife
01.09.2008 21:15:08
Kai sä varmistit ja maistoit?

Ensinhän mä haukuin sut varmuuden vuoksi ja join siitä viereisestä. Ja mitä noilla on väliä kun ilmaiseksi saa, sitten haetaan lisää.
Thefish
01.09.2008 21:20:27
Ensinhän mä haukuin sut varmuuden vuoksi ja join siitä viereisestä. Ja mitä noilla on väliä kun ilmaiseksi saa, sitten haetaan lisää.

Jatketaan Aromassa paskanjauhamista,menee asiallinen ketju lukkoon.
vanhami
01.09.2008 22:33:52

Olin joskus poikamies ja kolmivuorotöissä. Päivisin oli hyvin aikaa. EI ole enää.
lotjauuno
10.09.2008 10:27:29
Rumpalistin ikuinen ongelma, kotona ei voi treenata jos ei satu asumaan omassa talossa kaukana naapureista. Kämpällekään lähtö ei aina houkuta kun matkaa on muka liikaa. Joten tulee lähinnä naputeltua treenipädillä rudimentteja kotosalla, on sekin sentään parempi kun ei mitään, pysyy tuntuma kapuloihin tallella. Kuitenkin viimeaikoina olen ollut havaitsevani outoja sivuääniä olohuoneesta, "lopeta se naputus, ei pysty keskittyyn salkkareihin!"

Vaihda muijjaa,niin loppuu se vähemmän tärkee naputus.
lotjauuno
10.09.2008 10:29:12
Lahjattomat treenaa.....
baron
10.09.2008 10:44:02

Lahjattomat treenaa.....

Mut ei siitä oo mitään hyötyä....
Tankero
10.09.2008 11:12:35
Mistä ne aina keksii noita uusia juttuja.
Humppajyrä
Aune
10.09.2008 16:48:51
Pakosta. Tänään lusmusin.
"Define irony: a bunch of idiots dancing around on a plane to a song made famous by a band that died in a plane crash."
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)