Aihe: Verotus?
1 2
Kukkis 77
10.09.2008 06:49:12

Itse samaisessa tilanteessa laittaisin sen satasen taskuun enkä kertoisi verottajalle mitään. Paitsi jos ammatikseni soittaisin, sittenhän toki verot maksaisin.
"Olen ohjannut suurimman osan elokuvistani kännissä. Poliisikoirakaan ei pysty sanomaan mikä niistä on tehty selvinpäin." -Aki Kaurismäki
OPJ1974
10.09.2008 08:29:00

Kai tämä tänne soittamisen puolelle kuuluu..

Mitä tapahtuu, jos menen soittamaan hääkeikan ja saan siitä satasen? Miten pitää toimia verottajan kanssa?

Haulla en löytänyt, joka ei tarkoita, ettei olisi ollut..

Periaatteessa kaikesta tulosta pitää maksaa veroa, varsinkin, jos ammatiksesi hommaa teet.

Mainitsemassasi esimerkissä on käytännössä kolme vaihtoehtoa:

1) Laskutat oman yrityksesi kautta (henkilöyritys tai toiminimikin riittää). Tällöin maksajaosapuoli maksaa sulle satasen ja sun firma maksaa siitä satasesta sitten verottajalle kaikki verot plus työnantajasuoritukset (TyEl, SoTu yms.), kun palkkana sen satasen lompakkoosi kotiutat firman tililtä. Sulle jää käteen... ööö.. aika vähän siitä satasesta.

2) Laskutat yksityishenkilönä. Tässä tapauksessa sinä maksat muusta tulosta verottajalle lisäveroprosentin mukaan tuloveroa. Maksajaosapuoli hoitaa henkilösivukustannukset ja työnantajasuoritukset, tai ainakin pitäisi

3) Et ilmoita verottajalle mitään, kuten jo mainittiinkin.

On olemassa tilitoimistoja/firmoja, joiden kautta muusikot/bändit laskuttavat ja jotka hoitavat noi verojutut ja tilitykset sitten muusikoiden tilille. Niitä kannattaa hyödyntää, jos enemmänkin keikkaa tekee. Ottavat välistä pienehkön palkkion.
lakjsdf. hö laoalal! kskdoaosk. prkl.
fifehole
10.09.2008 11:55:13

Jos keikka on ollut toisella paikkakunnalla tai joku soittajista on muualta, sen voi laskuttaa matkalaskuna? Kilometri + päivärahakorvaus, verotonta tuloa? Kokopäiväraha 32€, puolipäivä 14€ ja olikos se 0.42€/km + 0.2€/kyydissäolija. Pitäisi olla ihan kelpaava systeemi.
Head for an eye
sabian
10.09.2008 13:44:09
Jos keikka on ollut toisella paikkakunnalla tai joku soittajista on muualta, sen voi laskuttaa matkalaskuna? Kilometri + päivärahakorvaus, verotonta tuloa? Kokopäiväraha 32€, puolipäivä 14€ ja olikos se 0.42€/km + 0.2€/kyydissäolija. Pitäisi olla ihan kelpaava systeemi.

kilometrikorvaus on 0.44€/km , kyydissä olevasta saa 0.02€/km/naama,
ja peräkärrystä saapi 0.07€/km ja kikkareesta jonka paino ylittää 80 kiloa ja joka kulkee auton takalootassa saa vielä 0.02€€/km.
Rokin soittaminen nelisilmäisenä on maailman turhinta hommaa.
fifehole
10.09.2008 14:24:00

kilometrikorvaus on 0.44€/km , kyydissä olevasta saa 0.02€/km/naama,
ja peräkärrystä saapi 0.07€/km ja kikkareesta jonka paino ylittää 80 kiloa ja joka kulkee auton takalootassa saa vielä 0.02€€/km.

Hienoa! + tästä. Oivaa tietoa!!
Head for an eye
OPJ1974
10.09.2008 14:53:59

Aivan niin, matkakorvauksethan unehtui kokonaan multa. Sorge.
lakjsdf. hö laoalal! kskdoaosk. prkl.
arse
10.09.2008 15:01:06

Kulautat sen satasen kurkusta alas ennen kuin kukaan ehtii huomata mitään. Satunnainen satanen hääkeikalta silloin tällöin ei herätä mitään epäilyksiä, verokarhulla on isompiakin kelmejä vahdittavana.

Nyt mä saan varmaan syytteen rikokseen yllyttämisestä...
"The first thing, when you go into the studio, is that the engineer says, 'I hear all this ringing,' and I say, 'That's the sound of the drumkit, you prick! That's the way it's supposed to sound.'" -Cozy Powell
Timi
10.09.2008 21:14:09

Mitä tapahtuu, jos menen soittamaan hääkeikan ja saan siitä satasen? Miten pitää toimia verottajan kanssa?

Et kerro kenellekkään että lähdit niin halvalla.
Kylmän viileesti!
Timi
10.09.2008 21:45:51

Muusikkojen liiton yksiselkeinen ohje on.Palkkaa ei saa maksaa kilometri ja tai puoli tahi kokopäivärahakorvauksina.Nämä kuuluvat luonnollisesti palkan lisäksi tuleviin kustannuksiin kun matkustetaan keikkakohteisiin.Luonnollisesti,jos ateria tarjotaan.Ei kokopäivä rahaan ole oikeutta?On vielä olemassa lisäksi yömatkaraha.Oli aikoinaan toimistoilla yleistä,että kaikki nuo kasattiin samaan kimppaan,että jäisi soittajaretkulle ennes jotain handuun.Eli verotettava tulo olisi mahdollisimman pieni.Saati että nykyään eräät lähtevät keikalle vielä alle liiton minimin!!!
Kylmän viileesti!
fifehole
10.09.2008 21:50:34

Muusikkojen liiton yksiselkeinen ohje on.Palkkaa ei saa maksaa kilometri ja tai puoli tahi kokopäivärahakorvauksina.

No pätee varmaan silloin jos joutuu maksamaan soittamisesta? ;)
Head for an eye
rymy
11.09.2008 11:18:03
Eiköhän se ole totuttu maan tapa, että enemmän tai vähemmän satunnaiset hää-,synttäri jne-keikat tehdään "kuutamokeikkana".
Ei se oo ny niin v...n tarkkaa.
Analuuk
11.09.2008 11:50:16
Mitä tapahtuu, jos menen soittamaan hääkeikan ja saan siitä satasen? Miten pitää toimia

Pyytää seuraavalla kerralla lisää liksaa! =D
http://youtube.com/watch?v=U2w4ZVWb3_Y
Timi
11.09.2008 18:09:04
Eiköhän se ole totuttu maan tapa, että enemmän tai vähemmän satunnaiset hää-,synttäri jne-keikat tehdään "kuutamokeikkana".

Oikeassa olet.Noinhan se käytännössä menee.Harva vissiin tekee niitä toimiston kautta,kun niissä on aina aikamoisesti "säätämistä".Normaalit ravintola keikat on helppoja.Alkaa silloin ja loppuu silloin.Ja liksa on liiton minimi.Kunhan ei tarvii mennä kauas.
Kylmän viileesti!
sutikomppi
12.09.2008 01:07:46

Jos sä nyt ihan tosissas kysyt, niin laita satanen taskuun ja suuntaa kohti uutta keikkaa, josta pyydät käteen 150 eukkaa. Olet siitäkin hiljaa. Ostat uudet kapulat ja loput elämiseen.
Rumpujensoitto on yksinkertaisten rytmikuvioiden toistoa, erilaisilla nopeuksilla.
Olly
12.09.2008 02:04:02
Tänks,

ihan tosissani kyselen, edellisellä (ja toistaiseksi ainoalla) hääkeikalla kitaristi oli sulhasen bestman, joten bändi ei toki rahaa ottanut. Katson siis pois päin, kun se huntti laitetaan mun taskuun.

Pitänee sitten laittaa proxy, ettei verottaja näitä sivuja seuraamalla saa mun tietoja. Tylsää olis olla samalla syyttäjällä kuin WinCapita... Ehkä hymiö tähän...
Due to lack of interest, tomorrow has been cancelled.
Vallu-Veke
12.09.2008 21:01:24

No ei nämä jutut ole hakukoneissa.

Ei mitenkään, jos häävieraissa ei ole verotoimiston misukoita.
Laitat liiviin ne rahat ja vedät ilmasta viinaa pään täyteen. Jos se verotoimiston misukka on siellä ja se on ihan raponen, niin ei kun polkemaan.
Häissä on aina kimaisia sukulaistyttöjä. Siitä vaan kuormasta syömään. Se on luontaisetu, noilla hinnoilla.

PS.
100 e ei ole niin iso summa, että siitä pitää maksaa veroja minun mielestäni. Luontaisedut kuuluu sitä vastoin siihen aivan luontevasti.
Velli
16.09.2008 21:19:56
PS. 100 e ei ole niin iso summa, että siitä pitää maksaa veroja minun mielestäni.

Sen kummemmin käsillä olevaan asiaan kommentoimatta täytyy kuitenkin todeta, että vähänkö olisi mahtavaa kun voisi maksaa verot aina vaan sellaisista summista, mikä itsestä tuntuu oikealta.
hollmi-5
16.09.2008 21:57:28
Sen kummemmin käsillä olevaan asiaan kommentoimatta täytyy kuitenkin todeta, että vähänkö olisi mahtavaa kun voisi maksaa verot aina vaan sellaisista summista, mikä itsestä tuntuu oikealta.

Tuo satanen on pieni summa, mutta soittotulojen kasvaessa verottaja kannattaa ottaa mukaan bisnekseen :-)

Rumpuhommilla tulee huikea määrä vähennyksiäkin, jos tapaa ilmoittaa soittamalla saadut tulot. Kaikki tarvikkeet käyvät suoraan vähennyksiin. Isommat hankinnat vähennetään pidemmällä aikavälillä.

Olen laskettanut itselleni kokonaisveroprosentin, joten kaikesta tulosta verotetaan saman verran. Ennen meni soittotulot lisäansioprosentilla. Silloin veroprosentti oli 50-60% ja se tuntui väärältä, vaikka kokonaisverostus olikin kaikesta tulosta sama...
Soundit, piuhat ja kajarit.
Vallu-Veke
17.09.2008 13:37:54
.. vähänkö olisi mahtavaa kun voisi maksaa verot aina vaan sellaisista summista, mikä itsestä tuntuu oikealta.

Enpä tiedä onko niin mahtavaa. Itse olen päättänyt joskus, hieman vastaavassa tilanteessa aivan itse. Lienenkö johtajaluonne ja kykenen tekemään itsenäisiä ratkaisuja?

No periaatteessa tulkitsen tuollaiset työt ihan talkootöiksi ja varsinkin jos kyseessä olisi esim. jonkin tutun häät ja/tai työ on aivan kertaluonteinen.
Kyseessä on vastikkeeton talkootyö minusta, jos ko. summan käsittää, nimenomaan itse, vaikkapa ruokarahaksi ja päivärahaksi. Nämä taas on perinteisesti verovapaata tuloa. Summa on vielä kohtuullisen pieni ja se muistuttaa luonteeltaan hieman päivärahaa ja pikku kulukorvausta. Näin voisi käsittää taktisesti ja turha Byrokratia, johon ne verot uppoaisi tuollaisesta summasta jää välistä. Ryystäkööt verotoimiston possut sen ajan vaikka kahvia.

Mahtavaahan se on, kun pystyy itse tekemään veroratkaisun verotusasiassa, mutta tässä tapauksessa, kun ei olla kenenkään kirjoilla, niin ratkaisu on oma näkemys.
Itsehän se pitää vastaavasti isommissakin summissa päättää, mutta silloin pitää kyllä päättää maksaa ne verot ja varsinkin, jos sitä keikkaa pukkaa useampana iltana.

Eri asia miten verottaja näkee nämä pikkujutut. Talkootyökin on verollista useimmiten verottajan näkemyksen mukaan. Veikkaan, että tuokin, jos verottajalta kysyy.

En minä yllytä sentään ihan mihin vaan. Kyllä ne muusikotkin niitä sydän- ja keuhkokoneita tarvitsee aikanaan ja jos nyt ei ihan HIM:issä soita, niin omasta pussista niitä kuluja ei sitten kenenkään perse kestä maksaa.
Oma osuus pitää veroista maksaa, mutta en alkaisi niuhottamaan, jos joku nuori sälli olisi tienanannut satasen.

Onko muuten kätevää tapaa esim. opiskelijalle maksaa ne verot tuollaisesta summasta, jos ei ole sen kummemmin ammatinharjoittaja, tms.?
Sen kait voi tehdä, vaikka maksamalla ne verot vaan jollain verotoimiston kupongilla, mutta maksajalle saattaa tulla myös velvoitteita. No enpä tiedä.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)