Aihe: kitaratunneista
1 2 3
Pico
04.09.2008 22:04:35
Tänään ois illalla ensimmäiset soittotunnit pohjankartanossa. Mitenkä tuohon ensimmäiseen kertaan tulisi varautua laitteiston suhteen. Sähkis on kuitenkin minun pääsoitin. Eli "roudaanko" tunnille kitaran+vahvistimen. Vaiko vanhan nailoni landolani. Kyseesä on ryhmäopetus jossa 15 henkeä. Opiston puolelta ei ole tullut minkäänlaista infoa asiasta.

Mukaan kannattaa ottaa kirves ja haulikko. :)
PISTE.
Laxter
06.09.2008 21:48:46
itse en kitara tunneilla oo käynyt ikinä.en joskus halunnut.nykyään harmittaa etten oo menny. pitäis alottaa kyl varmaa.basso tunneilla onneks oon käyny.huomaa kyl heti kuinka paljon enemmän oppii kuin ite räpeltämällä.teoria puoli mul tosin on hanskassa ni se o auttanu kitarahommissakin aika paljo.Ot ihan turha kieli opista mitään vääntää ku ihan hyvin saa selvää kirjotti sit miten vaa.

No kyllä ylläolevaa tekstiä lukiessa saa edetä sana kerrallan. Ketä haittaa, ketä ei..
Juzpe
08.09.2008 08:19:44

Opettele alkuun ennen vaan riffejä biiseistä kuin koko biisejä

Tämähän on vähän ninkuin pizzan syöntiä: Harvempi sitä tilsii koko lätyn kerralla kitaansa, vaan tehdään siitä selvää viipale kerrallaan. Ihan sama juttu soittamisen kanssa. Ei kaikkea tarvitse, eikä voi kerralla selättää.

Vähän kerrallaan. Tarpeeksi vähän kerrallaan.

Kannattaa kuitenkin jossain vaiheessa opetella myös kokonaisia biisejä, että saa kehitettyä myös hahmottamiskykyä suuremmista kokonaisuuksista. Ensin vaikkapa plokkailee biisin perussointurakenteen, sitten riffit/sointukäännökset/pikku kikat ja sen jälkeen yhdistää ne kokonaisuudeksi. Jos opettelee pelkästään riffin sieltä ja toisen naapurin tunkiolta, ei koskaan opi hahmottamaan sitä miten kokonainen biisi etenee ja "rullaa".

Suosittelen myös etsiytymään aktiivisesti bändiin soittamaan, siinä sitä vasta motivaatio kehittyy ja oppii uusia asioita. Useimmiten sähkökitaristeja tapaa erinäisistä kokoonpanoista, kuin täysin soolona vetämässä. Bändissä soittaminen sitäpaitsi saattaa kehittää maksa-arvojen lisäksi myös sosiaalisia taitoja ja olla hyvä kannustin reenailla soittoa kotonakin. Bändissä soittaessa myös tuo em. kokonaisuuksien hahmotuskyky kehittyy.
Kitaristi = Suuhun asetettava krusifiksi
mapi
08.09.2008 15:50:54
Itse olen nyt muutaman kerran käynyt yksityistunneilla ja ollaan opeteltu yleisimpiä rytmejä, sointukulkuja, jotain korvakuulolta soittoa ja C-duuri skaalaa ollaan tutkailtu ja sen soittamista korvakuulolta.

Soittimena siis teräskielinen akustinen.

Sen syvällisemmin en ole mihinkään aiheeseen vielä lähtenyt ryntäämään vaan ollaan otettu haltuun kitaraa ja musiikkia ihan yleisesti.

Hyvin on kuitenkin lähtenyt rullaamaan ja opittua tulee ihan hyvin.
topi74
10.09.2008 22:24:41 (muokattu 10.09.2008 22:26:08)
Tänään ois illalla ensimmäiset soittotunnit pohjankartanossa. Mitenkä tuohon ensimmäiseen kertaan tulisi varautua laitteiston suhteen. Sähkis on kuitenkin minun pääsoitin. Eli "roudaanko" tunnille kitaran+vahvistimen. Vaiko vanhan nailoni landolani. Kyseesä on ryhmäopetus jossa 15 henkeä. Opiston puolelta ei ole tullut minkäänlaista infoa asiasta.

Itseäni lainaillen. Tuli käytyä eka tunnilla, ja todella alkeista lähdettiin. Eli suurin osa porukasta oli typpejä jotka ei olleet koskaan kitaraan koskenu tai ainakaan soitellu kitaralla mitään musiikilta kuulostavaa. Oma kitaran tuntemikseni ja soittotaitoni on aika paljon edellä tuosta asteesta. Tästä syystä vaihdoinkin kurssini musiikin teorian opetteluun ja näillä tunneilla olenkin nyt pari kertaa käynyt. Teoriaahan minä en juurikaan ole aiemmin opetellu, jos nyt ei lasketa peruskouluun kuuluvia musiikin tunteja. Kurssihan on musiikin teorian kuntokoulu, joka on tarkoitettu musiikin teorian alkeet jo osaaville.

Ja nyt itse asiaan. Kurssin minimihenkilömäärä on 7. Ja kurssilla on tällä hetkellä vain 6 oppilasta. Eli jos ei lisää oppilaita saada niin opetus loppuu. Eikö oululaisissa tai lähikuntalaisissa ole musiikin teoriasta kiinnostuneita. Nyt vaan kaikki kiinnostuneet mukaan. Kurssin hintakaan (38€) ei päätä huimaa. Tähän tietenkin lisätään oppikirja 25€ (Priit Raik. Perusaskel 2). Erillistä ilmoittautumistakaan ei tarvitse tehdä. Riittää että tulet vain paikalle pohjankartanoon KE klo 17.30. Toki voit myös halutessasi ilmoittautua ouluopiston nettisivuillakin.
mll
11.09.2008 08:56:10
Haluaisin 9-vuotiaan kanssa yhdessä kitaratunneille, ajatuksena että molemmat oppisimme jotakin ja yhdessä tekeminen olisi kivempaa kuin kumpikin omassa sarjassaan.

Missäköhän tällainen olisi mahdollista? Yritettiin Toimelan vapaaopistoon, mutta sieltä saatiin monoa, kun ei kuulemma ole tapana että aikuiset ja lapset harrastaa yhdessä.

Kansanmusiikkiopisto www.kansanmusiikkiopisto.fi Helsingissä järjestää myös lapsi-vanhempi-kitaraopetusta Pitskun kulttuurikirkolla. Opetan siellä ja voin kokemuksesta sanoa, että konsepti on todella toimiva.

Nuo perheryhmät ovat kyllä tällä erää jo täynnä. Jos saat tuttujasi innostumaan, niin ei uuden ryhmänkään järjestäminen ole mahdottomuus. Kannattaa olla yhteydessä kansanmusiikkiopistoon asian tiimoilta.

Markus
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)