Aihe: KOOLISTER kitarat by Huttulacustoms
1 2 3 4 5 6 7
Mandarax
08.09.2008 14:34:09
Kyllähän te kaikki tämän tiedättekin, mutta edelleen näyttää vaan olevan tuo katsanto aika yksisilmäistä linjalla; meksikolaisella on satumainen kyky osata tehdä parempia kitaroita kuin kiinalaisella, ja tarpeeksi monen välikäden kautta kun saadaan kitaralle tuntuvammin hintaa niin sitten on oltava kysymys laatupelistä.

Eihän tästä olekaan kyse, vaan eiköhän nämä suurimmat erot tule ihan laadunvalvonnasta sekä tehtaan omasta politiikasta - siis minkätasoista tuotetta on tarkoitus pukata markkinoille. Jos tavoitteena on saada mahdollisimman suuri määrä keskitason tuotetta linjan toisesta päästä ulos, niin silloin luultavasti on hyväksytty tosiasia, että laatu saattaa vaihdella yksittäisten kappaleiden välillä. En minä oikein usko, että aivan halvimpienkaan kitaroiden kohdalla ne kiinalaiset työntekijät jä esimiehet siellä linjan toisessa päässä ihmettelevät kun "ei me oikein parempaakaan vain saada aikaiseksi vaikka kuinka yrittäisi..." Jos se johtoporras päättää, että määrä korvaa laadun, niin siinä ei juuri työntekijän kansalaisuus tai taidon määrä vaikuta. Käsittäisin (ja korjatkaa toki jos olen väärässä!) että eräässäkin lähes tulenarassa Nashvillelaisessa tehtaassa laadunvalvonta sekä tuotteen laatutavoitteet ovat hieman eri luokkaa kuin vaikkapa suuren saksalaisen soitinliikkeen Kiinassa valmistetut nimikkokitarat. Toki siihen lopulliseen hintaan vaikuttaa moni muukin asia, mutta tämä seikka lähinnä tarkennuksena tuohon "harhaluuloon", että ameriikan mantereella osataan ja toisaalla ei.
I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx-
käsi
10.09.2008 09:51:56

Tämä oli mielenkiintoinen info. miten noi sun tilaamat kitarat eroaa tehtaan perusmalleista? onko niissä jotain erilaista, siis värien lisäksi? rungonleveys? kaulan pituus? mitäs?

mitä virittimiä niihin pääsääntöisesti tulee, onko jotain merkittömiä. Mielenkinto heräsi koolistereita kohtaan. itelläni on epphonen kiinassa valmistamia soittimia, eipä niissä moittimista ole. joutu tietenkin säätelemään aika paljon mutta paria todella pientä viimeistely virhettä laskemata hyvä laatuisia soittimia ollut.

kiinalaisia tuotteita kohtaan olen varmasti hyvin pitkään ennakkoluuloinen, niin paljon p:tä sieltä on tullut soittimina ja muuna tavarana.
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
jali
15.09.2008 11:23:33

Koolistereista siis.

En itseasiassa tiedä käyttääkö tehdas missään valmistamissaan kitaroissa näitä komponentteja samassa paketissa, luulisin että ei. Kaikki muut osat, kuten kaula, otelauta, viritimet jne. ovat sellaisia joita pääsin kokeilemaan ennakkoon, tosin aivan muunlaisissa soitimissa. Mikrofoneista ja niiden soundista esitin toivomusta muun kuin tehtaan valmistaman kitaran muodossa. Ja mikit ovatkin tosiaan yllättävän ärhäkkäät ja hyväsoundiset. Värit ovat sellaisia, joihin ei pitäisi muissa paikoissa törmätä.
töissätäällävaan
15.09.2008 16:44:18
Arvoisa kitaratehtailija"kröhöm" Sir Jali..Saisimmeko kenties jotakin Jazzmaster tai Jaguar- henkistä sillä vibralla ja hyvällä rullatalla,ja muilla laatuosilla ?.Tai jopa Bass VI:n näköispainoksen.Tai sen tyylisen,siis.
Vastaustanne innokkaasti odottaen...
jali
19.09.2008 09:50:10

Tere taas.

Sen verran inhvormaatiota Koolister-kitaroista, että Soitin-Huttusella on näitä nyt ihmeteltävänä. Sinne twangailemaan !
sepisti
08.01.2009 22:11:40
Pakko nostaa ja kysyä.

Luin jostain lehdestä, että Idols-voittaja Koop Arposelle oli ex-kotikunta tms. lahjoittanut sähkökitaran. Muistaakseni Koopster oli tämä spesiaaliskeba merkiltään. Lieneekö ihka aito Koolister kyseessä alunperin? Oli vähän samaa näköä.
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
jali
02.02.2009 21:32:29 (muokattu 02.02.2009 21:34:53)

Joo.

Kyllähän tuo Koopster ihan Koolister kitara on. Koittelin säädellä Koopille kitaran letkeään soittokuntoon, kun mainitsi että ei ole aiemmin sähkökitaraa omistanut. Lisäksi Koopster eroaa näistä vakiomalleista oman laserleikatun logonsa ansiosta. Koopster-logo on tehty rosterista ja Koopster teksti on aukotettu nuppiin. Kovasti on Koop kitarasta tykännyt, ja näyttää esiintyvän Koopin uusissa promokuvissakin tuo Huttulan peli. Kitaroista lisää juttua muuten Riffissä, olisikos tulossa maaliskuun numeroon.

Niin, ja itse asiassa Koopille tuon kitaran lahjoitti perheemme jälkikasvu, joilla on Mr.Dexter -niminen instrubändi, ja esiintyivät Koopin kanssa tuolla kansalaisjuhlassa.
Meisseli
03.02.2009 00:50:47

En ole vielä päässyt kokeilemaan, joskus jotain kyselinkin noista. Tästä on nyt tullu mukavasti tietoa meiningistä.
Rohkea veto oma merkki Jali, nostan kyllä hattua. Uskallan epäillä että ovat hintaansa nähden kelpo soittimia. ja aivan sairaan hyvännäkösiä. En ymmärrä miten joku kuvittelee voivansa tuomita nämä soittimet kokeilematta. Kokeilkaa ihmiset ennenkuin kitisette tyhjää.
Maata kiertävä soittopaska
duc
03.02.2009 08:10:08
Rohkea veto oma merkki Jali, nostan kyllä hattua. Uskallan epäillä että ovat hintaansa nähden kelpo soittimia. ja aivan sairaan hyvännäkösiä. En ymmärrä miten joku kuvittelee voivansa tuomita nämä soittimet kokeilematta. Kokeilkaa ihmiset ennenkuin kitisette tyhjää.

Samaahan tekevät monet Harley Bentonille, joita tehdään samalla periaatteella ja myydään vielä reilusti halvemmalla isompien myyntierien ansioista.
jali
11.02.2009 15:38:29

Joo.

Sen verran olen noita Harley Bentoneita ja hiukan muitakin pelejä päässyt kokeilemaan, että aivan suoraan tehtaan jäljiltä tahtoo olla vehkeessä kuin vehkeessä hiukan pureskeltavaa. Nämä Koolisterit kun tehdään aikalailla pienissä erissä per malli / väri ( 5-10 kipaletta), niin oikein kummoisia heittoja en ole kitaroiden välillä vielä huomannut.

Hienovireet ja tuommoiset perus-säädötkin ovat itseasiassa yllättävänkin napakasti kohdillaan. Ja kun tässä näiden kanssa päivittäin värkkään, niin jokaisen pelin säätelen vielä tässä paikanpäällä toiveiden mukaan sen verran kun kyvyt piisaa. ja hyvin nuo ovat niin asiakkaat kuin muutkin vehkeisiin tutustuneet tyytyväisiä. Eihän näitä ole kukaan tosin erityisesti moittinutkaan, mutta kun nyt tuli sellainen mahdollisuus puheeksi niin hiukan taustaa vielä.

Ja huomenna pitäisi olla mökissä sitten nuo Koolister Thinline Telet, Musari-mallin bassot, ja myös akustiset. Niin, ja tuota Gretsch-mallin bassoa tulee uusisa väreissä, kuten myös kaikkia laitoksia vasureina. Ja kuten sanottu, en minä tiedä ymmärtääkö tuo Riffin väki kitaroista mitään, mutta näytti kelpaavan käteen nämä vehkeet varsin hyvin sinnekin suuntaan..
superfly
11.02.2009 16:22:10
Noissa on kaikissa joku Bigsbyn tapainen kiinni... Perus 335-mallinen voisi vaikka vähän kiinnostaakin meikäläistä.
Killing internet dragons is serious business!
PekKampela
11.02.2009 17:53:23

Thinline Tele. Täytyy laittaa korvan taakse ja tulla testaamaan!
Veikeän oloisia pelejä. Tsemppiä!
Kis, Kish, Kisha.
koponen
11.02.2009 20:58:32
välissä ei ole maahantuojaa, välissä ei ole tukkukauppiasta, eikä välissä ole jällenmyyjää

Niin että ihan itse uivat kiinasta tänne ihmisten koteihin ja sulla on huvikseen vaan kuvat esillä?
I'm endorsed by Marshall
MarkoA
12.02.2009 10:24:58
Niin että ihan itse uivat kiinasta tänne ihmisten koteihin ja sulla on huvikseen vaan kuvat esillä?

Hö. Mies on periaatteessa itse tukkuri/kauppias/maahantuoja whadevö.. Kuljetus on "hoidettu" hänen toimestaan. Ei kai ne muutkaan maahantuojat ITSE niitä kitaroita sieltä laivassa kuljeta, vaan antaa tehtävän kuljetusfirmoille.
Myytävänä BOSS SD-1 modaamaton - torilta tiedot
jali
12.02.2009 11:43:50

Niin.

Kuten sanoin, VÄLISSÄ ei todellakan ole maahantuojaa, tukkuria, tai jälleenmyyjää. Teetän skitat itse, ja myyn ne itse. Tästä samalta Macilta lähtee tehtaalle värikoodit ja mikrofonispeksit, kuin myös ostajalle kuitti ja takuulappu taskuun. Mielestäni välimiehiä ei oikein montaa tässä ole euroja taskuunsa repimässä.

Käsittääkseni aika harvakseltaan skittaa pystyy ostamaan niin, että joku ei toimi VÄLISSÄ tuotemerkin hinnoittelijana, maahantuojana, tukkurina, ja vielä yleensä myös musiikkiliikkeen kaltaisena jälleenmyyjänä. Saattaahan siihen vielä jopparikin sopia matkaan ennenkuin kitara on vaihtanut omistajaa.

Kotimaiset soitinrakentajat toimivat tottakai pääosin ilman välikäsiä, ja se on hyvä juttu. Ei siinä mitään, kaikkia tarvitaan, mutta tahtovat vaan yleensä vaikuttaa hintaan nuo työntekjät tuossa joka rakosessa.

Ja hauskaa on havaita tässäkin touhussa että suomalaiset perusarvot nousevat keskustelussa esiin kerta toisensa jälkeen.. mutta niinhän toki kuuluukin kun suomessa ollaan.
koponen
12.02.2009 13:05:20
Niin.

Kuten sanoin, VÄLISSÄ ei todellakan ole maahantuojaa, tukkuria, tai jälleenmyyjää. Teetän skitat itse, ja myyn ne itse.

Niin, eli olet ITSE maahantuoja, tukkuri ja jälleenmyyjä. Nuo myymäsi kitarat on muuten lähtöpäässä hinnoiteltu niin kaliiksi, ettei niitten kauppaaminen muulla tavalla onnistuisikaan. Olen itse kysellyt noista kiinanpajoista 50-100kpl erää "Les Paulia" omalla merkillä ja hinnat on aina olleet sellaiset että vaikka toimisi itse maahantuojana ja jälleenmyyjänä, niin kohtalaisen katteen saamiseksi kilpaillaan kuitenkin merkkikitaroitten kanssa samasa hintaluokassa.
I'm endorsed by Marshall
Puavali
12.02.2009 14:14:51
Niin, eli olet ITSE maahantuoja, tukkuri ja jälleenmyyjä. Nuo myymäsi kitarat on muuten lähtöpäässä hinnoiteltu niin kaliiksi, ettei niitten kauppaaminen muulla tavalla onnistuisikaan...

Onnistunut veto kiinalaisilta!
Olen rento, rauhallinen ja ulospäin suuntautunut. Minulla on positiivinen mielikuva itsestäni.
kalamies#19 >-)))> ; ESTR #2 ; Relic #5
jali
12.02.2009 19:20:24

Joo.

Ei kai kukaan oikeasti ole olettanut että nämä vehkeet sekä sivuilleni, että tyytyväisille ostajille jotenkin itsestään ilmestyisivät ? Mielestäni olen aikalailla selkeästi tämän toimintaperiaatteen jo useampaankin kertaan kiinnostuneille tässäkin keskustelussa selvittänyt. Ihan vaan sen takia että minusta toiminta on niin suoraa ja kustannustehokasta kuin mahdollista, ja sen kehtaa kertoa. Ja kun vielä tuo laatukin on pahus jotenkin tolkullista.

Mitä hinnoitteluun tulee, niin hinnat kyllä poikkeavat tehtaiden välillä tosi reilusti toisistaan, aivan samoin kuin laatukin. En epäile yhtään etteikö suomeen olisi tarjottu kitaroita ties minkälaisilla hinnoilla, aivan varmasti korkeammilla, mutta sattaahan tuo olla että joku on saanut muutaman kappaleen erille sopivammatkin ehdot.

Sen verran täytyy kyllä vielä itse kitara-asian ulkopuolelta sanoa, että minulle ei nyt oikein aukea tämä "niin kun toimit itse ! jne."-pohjainen keskustelu, onko toiminnassani jotakin sellaista joka oikeasti harmittaa ? Olisiko tämänkaltainen ruokoton meno jopa laitonta ? Jos voin jotenkin hyvittää osalle kirjoittajista aiheuttamani mielipahaa, vaikka tarjoamalla tikkarin tai jotain, niin teen sen mielelläni..
koponen
12.02.2009 20:15:40
nyt oikein aukea tämä "niin kun toimit itse ! jne."-pohjainen keskustelu, onko toiminnassani jotakin sellaista joka oikeasti harmittaa ?

Ei minulla ole mitään valittamista muusta kuin siitä että mainostat joka käänteessä ettei ole maahantuojaa/jämyä/tukkua "vetämässä välistä" kun kuitenkin on. Ei ne kitarat itsestään tänne ui ja päädy soittajien koteihin. On kuluttajan näkövinkkelistä pelkästään hyvä asia että laitetilla on joku maahantuoja takuuasiota yms varten.
I'm endorsed by Marshall
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)