Aihe: Kitaransoiton opettaminen
1
aleksi-
08.09.2008 23:03:23
Muistaakseni aiheesta on täällä puhuttu, mutta haulla en löytänyt mitään, pistäkää ihmeessä linkkiä jos jotain löydätte..
Eli kitaratunteja alan pitämään 8-vuotiaalle muusikonalulle, ja vinkkejä kaipaisin hommaa harrastaneilta. Mistä pitäisi lähteä liikkeelle, pitäisikö kenties mennä jonkin kirjan mukaan, jos, niin minkä kirjan, miten pidetään oppilas motivoituneena, pitäisikö heti ottaa nuotit ja soinnut ja paljonko 8-vuotias voi oppia teoriasta?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Niin ja itse olen 17.
In God We Trust
mll
08.09.2008 23:54:11
Muistaakseni aiheesta on täällä puhuttu, mutta haulla en löytänyt mitään, pistäkää ihmeessä linkkiä jos jotain löydätte..
Eli kitaratunteja alan pitämään 8-vuotiaalle muusikonalulle, ja vinkkejä kaipaisin hommaa harrastaneilta. Mistä pitäisi lähteä liikkeelle, pitäisikö kenties mennä jonkin kirjan mukaan, jos, niin minkä kirjan, miten pidetään oppilas motivoituneena, pitäisikö heti ottaa nuotit ja soinnut ja paljonko 8-vuotias voi oppia teoriasta?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita. Niin ja itse olen 17.

Eiköhän soittaminen kannata pitää vain mahdollisimman mukavana.

Olen joutunut/päässyt opettamaan tuon ikäisiä lapsiä ryhmässä. Olen lähtenyt liikkeelle yhden kielen melodioista, Tuiki tuiki tähtönen, ukko nooa, tutskovin polska jne.

Kaikki riippuu hyvin paljon penskan innostuneisuudesta ja motorisista valmiuksista. Suosittelisin opettelemaan ulkoa/korvakuulolta. Oppivat käyttämään hieman korviansa ja muistiansa.

Teorian voi pitää aluksi minimissään. Kyllä sitä ehtii myöhemminkin oppia.
Apricot
09.09.2008 11:25:41
Kannattaa jakaa tunti esim. kolmeen osaan, jotka ovat melodia, soinnut ja kirja. Kirjaksi sopii Will Scmidin Kitarakoulu 1, josta edetään yksi sivu / oppitunti -vauhtia.

Soinnuissa lähdetään siitä mikä on helpointa, eli ensin Em, Am ja Dm, sitten vastaavat duurisoinnut. Harjoitellaan sointupareja, esim. vuorotellen neljä iskua Am:a ja Em:a.

Melodiasoittoon on hyvä lähteä niin, että opetellaan soittamaan 1. eli ohuimmalla kielellä yksinkertaisia melodioita joita voi kirjoittaa tabulatuurille, esim. Tuiki tuiki tähtönen yms., niitä voi keksiä loputtomasti. Sitten kun muksu on edennyt sen verran, että kitara pysyy jotenkin kädessä, niin voi ottaa mukaan rokkiriffit ja kvinttiotteen, sillä edellytyksellä että kädet ja sormet yltää kitaran kaulan ympäri. Smoke on the water ja Iron man on hyviä. Siitä se homma lähtee itsekseen edistymään.

Lapsille soittotuntien pitäminen on oikeastaan lasten kanssa soittamista ja harjoittelua, koska eivät ne juurikaan itse kotona harjoittele.
r0b1n
09.09.2008 18:53:14
Kannattaa myös ottaa selvää onko tällä henkilöllä jotain erityistä musiikkityyliä/bändiä, jota hän haluaisi oppia. Kokemuksesta voin sanoa, että kun oppi ekan Metallican biisin(ainakin osan siitä) kitaratunnilla, niin se oli todella riemukas kokemus, joka innosti oppimaan lisää.
Aika kinkkinen
aleksi-
09.09.2008 20:02:39
Millainen kirja tuo Will Scmidin Kitarakoulu 1 on sisällöltään, siis mitä asioita siinä käydään? Ja lisää kirjaehdotuksia saa heittää.
In God We Trust
Apricot
10.09.2008 00:38:05
Millainen kirja tuo Will Scmidin Kitarakoulu 1 on sisällöltään, siis mitä asioita siinä käydään?

Siinä on perusteet nuoteista ja kitaran äänet avoasemassa, sekä paljon helppoja melodioita. Jos opettaja ei osaa itse nuotteja, niin tästä kirjasta ne oppii samalla :)
4-T
11.09.2008 15:27:33
Kannattaa myös ottaa selvää onko tällä henkilöllä jotain erityistä musiikkityyliä/bändiä, jota hän haluaisi oppia. Kokemuksesta voin sanoa, että kun oppi ekan Metallican biisin(ainakin osan siitä) kitaratunnilla, niin se oli todella riemukas kokemus, joka innosti oppimaan lisää.

Joo tuon olen huomannut myös. Mutta entäs kun oppilasta ei innosta "muu" soitto, soinnut, teoria... Ite oon aatellut että aloitetaan teorialla eli "ikävällä" asialla ja jätetään herkut loppuun.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)