kitaristijeesus 08.09.2008 22:49:14 | |
---|
elikkäs vanha 80 luvun esp:ni kaipaa nauhojen vaihtamista, tietääkseni nykyiset ovat olleet paikallaan kitaran rakennuksesta asti. Nuo edelliset ovat jotkut keskikokoset lyttyynkuluneet matalan actionin tappajat. SIIS: Jos vien tän soitinrakentajalle ja sanon että vetelis jumbonauhat tuohon niin onkse teoriassa mahollista? asdfsaasdasd |
hapan 08.09.2008 23:01:03 | |
---|
On se ihan käytännössäkin mahdollista. Varaat vaan pari sataa euroa rahaa ja viet ritsan sedälle. |
Mandarax 08.09.2008 23:50:12 | |
---|
Eiköhän lähestulkoon kuka tahansa pätevä soitinkorjaaja noita toimenpiteitä tee. Semmoinen huomio vielä, että tuossa Navigaattorissahan on vaahteraotelauta jonka nauhat esim. Ruokankaan pajalla taitaa olla reippasti noramaalia kalliimmat vaihtaa. Ruokangas nyt ei varmasti halvin paikka ole huollattaa, mutta jälki on varmasti ensiluokkaista. Löytyipä muuten tuo huoltohinnastokin netistä: OTENAUHOJEN VAIHTO / VAAHTERA, alkaen 330e... I don't care to belong to a club that accepts people like me as members. -Groucho Marx- |
jra 09.09.2008 00:12:40 | |
---|
Eiköhän lähestulkoon kuka tahansa pätevä soitinkorjaaja noita toimenpiteitä tee. Semmoinen huomio vielä, että tuossa Navigaattorissahan on vaahteraotelauta jonka nauhat esim. Ruokankaan pajalla taitaa olla reippasti noramaalia kalliimmat vaihtaa. Ruokangas nyt ei varmasti halvin paikka ole huollattaa, mutta jälki on varmasti ensiluokkaista. Löytyipä muuten tuo huoltohinnastokin netistä: OTENAUHOJEN VAIHTO / VAAHTERA, alkaen 330e... Kun en itse ole nauhoja koskaan vaihtanut, niin ihmetyttää mikä tekee vaahteraotelaudasta vaikeamman (tai ainakin kalliimman) nauhojen vaihdon suhteen kuin ruusupuisesta? Pitääkö esim. lakata uudelleen? |
HeavyMachinery 09.09.2008 00:35:53 | |
---|
Kun en itse ole nauhoja koskaan vaihtanut, niin ihmetyttää mikä tekee vaahteraotelaudasta vaikeamman (tai ainakin kalliimman) nauhojen vaihdon suhteen kuin ruusupuisesta? Pitääkö esim. lakata uudelleen? Kyllä monasti näin käy. Riippuu siitä onko nauhat lyöty ennen vai jälkeen viimmeisen lakkaus kerran. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Antti1 09.09.2008 00:39:54 (muokattu 09.09.2008 00:40:08) | |
---|
Osaatko sä Arto (tai miksei joku muukin) sanoa, että onko vaahterasta tehdyn otelaudan lakkaamisessa mitään muuta pointtia, kuin ulkonäkö? Siis se, ettei pääse kertymään paskaa ja tummumaan. |
HeavyMachinery 09.09.2008 00:46:45 | |
---|
Osaatko sä Arto (tai miksei joku muukin) sanoa, että onko vaahterasta tehdyn otelaudan lakkaamisessa mitään muuta pointtia, kuin ulkonäkö? Siis se, ettei pääse kertymään paskaa ja tummumaan. Pää osin sen paskaistuminsen esto on se suurin syy. Toinen syy on se ettei esim kyynet jauha sitä otelautaa kuopalle. Jotkut tykkä ettei sitä lakata koska se muuttaa hieman sen soundia mutta se on aika pieni vaikutus kun kaulaa ei muutenkaan lakata niin paljoa kuin bodya. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
HeavyMachinery 09.09.2008 00:52:22 | |
---|
elikkäs vanha 80 luvun esp:ni kaipaa nauhojen vaihtamista, tietääkseni nykyiset ovat olleet paikallaan kitaran rakennuksesta asti. Nuo edelliset ovat jotkut keskikokoset lyttyynkuluneet matalan actionin tappajat. SIIS: Jos vien tän soitinrakentajalle ja sanon että vetelis jumbonauhat tuohon niin onkse teoriassa mahollista? Vastaanpa varsinaiseenkin kysymykseen :D Siis on se mahdollista eikä hirveän vaikeaa. Isompien nauhojen vaihto on helpompaa kuin pienempien. Isot nääs peittävät paremmin :D Jumbo ei ole aina se key to low action, monasti paras vaihto ehto kevyelle tatsille on hi crown nauhat esin dunlop 6150 jota itse suosin. -Niissä on jumbo nauhan leveys mutta extra korkeutta. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
Osaatko sä Arto (tai miksei joku muukin) sanoa, että onko vaahterasta tehdyn otelaudan lakkaamisessa mitään muuta pointtia, kuin ulkonäkö? Siis se, ettei pääse kertymään paskaa ja tummumaan. Itse oon yhden telen vaahteraotelaudan lakannut, kun käsittelemätön otti sormista melkoisen helposti mustaa. Kevyen hionnan ja parin ohuen lakkakerroksen jälkeen otelauta on ollut siisti ja omiin sormiin parempi soittaa, Kaula on muuten ohuesti mattalakattu, mutta jostain syystä otelaudassa tuntuu paremmalta ohut kiiltävä lakka. Oon käsittänyt että ruusupuu on vaahteraan verrattuna öljyinen puulaji ja se sen vuoksi hylkii likaa. Vaahtera taas melkein imee ja on ilman lakkaa mahdoton pitää puhtaana. Sormiinkin käsittelemätön vaahtera tuntui jotenkin epämääräiseltä. |
Antti1 09.09.2008 00:57:15 | |
---|
Toinen syy on se ettei esim kyynet jauha sitä otelautaa kuopalle. Tää tieto mua kiinnostikin erityisesti. Onko vaahteralankku huomattavastikin herkempi mekaaniselle kulutukselle, kuin esim. ruusupuu? Kohtalaisen kovia ja kestäviä puumateriaaleja kun kumpainenkin kuitenkin on. |
HeavyMachinery 09.09.2008 01:12:40 | |
---|
Tää tieto mua kiinnostikin erityisesti. Onko vaahteralankku huomattavastikin herkempi mekaaniselle kulutukselle, kuin esim. ruusupuu? Kohtalaisen kovia ja kestäviä puumateriaaleja kun kumpainenkin kuitenkin on. Kyllä vaahtera antaa enemmän periksi kynsien alla. Vaahtera on kova mutta sen syyrakennen on "pahvimaisempi" kun taas ruusu puu on "tikkumainen" ja siten tavallaan kestävämpi. Kasitellään ruusi puukin eli öljy tai vaha mikä siihen laitetaan vahvistaa ja ehkäisee kulumista. Pardy : "Varallisuus on vaan järjestelykysymys" |
arppah8 09.09.2008 01:19:12 | |
---|
Mä oon käsitellyt omatekeleitten kokovaahterakaulat ihan vaan öljyllä. Parissa on Liberonia ja yhdessä DanishOilia. Hyvin pelittää toistaiseksi, töhnät lähtevät ihan normipuhdistuksella ja hyvin kiillottuu. Vanhin kaula on tosin vasta pari vuotta vanha, notta ans kattoo mitä vuosien varrella tapahtuu. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |