Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: FAQ: Livemiksauksen etiketti
1 2
Sepe
25.10.2007 23:00:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oot ihana.
 
Mä en ymmärrä sitä, miks sitä prkl bassaria ja rumpuja yleensäkin pitää vääntää 90% soundcheckajasta. kaikki muut tehdään miten sattuu.
 
Veikkaan, että 99% miksaajista osaa miksata vaan vähän rumpuja - jos sitäkään.
 
Parhaan miksauksen ikinä, missä oon ollut, teki kaveri luurit päässä, kun jammailimme lavalla.

 
Niin pitäähän pöydän takana pask,,öö maukasta suklaata pystyä vääntämään,mutta kun ei pysty! Hohoo .
 
Hienoa kun vain 1% miksaajista ei osaa edes rumpuja miksata.
 
Ehkä kaverilla oli PA:n masterit kiinni.
 
isojussi
25.10.2007 23:02:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin pitäähän pöydän takana pask,,öö maukasta suklaata pystyä vääntämään,mutta kun ei pysty! Hohoo
 
Nooo - tilanne on ollu kokolailla toisin päin.
 
Ilman mersua Suomi olisi polkupyörien ja uiton varassa
Triskal
21.07.2008 12:13:10
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-älä koske master eq:hin kysymättä.
 
Mihin tämä perustuu? (Entä jos kysyy ja omistaja sanoo että ei?) Pakkohan siihen master-EQ:hun on saada koskea, koska ei se bändi samalla tavalla soi kuin se CD jonka mukaan PA on viritetty.
 
Your love came down / and it turned me around / Your love came down / and it saved me - kalamies#33 >-)))> Gospelin Suomenmestarit 2007!!! http://www.myspace.com/etappi
pitk
21.07.2008 12:53:12 (muokattu 21.07.2008 12:53:20)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin tämä perustuu? (Entä jos kysyy ja omistaja sanoo että ei?) Pakkohan siihen master-EQ:hun on saada koskea, koska ei se bändi samalla tavalla soi kuin se CD jonka mukaan PA on viritetty.
 
Tähän olen kehittänyt ratkaisun, että käytän prosessorin (Lake tai SounWeb) Eq:ta kasan virittämiseen ja jätän graafisen suoraksi, jolloin jokainen seppä saa vääntää oman meininkinsä mukaan. Ja prosessorin asetukseen ei kosketa.
 
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
stnprkl
22.07.2008 00:05:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin tämä perustuu? (Entä jos kysyy ja omistaja sanoo että ei?) Pakkohan siihen master-EQ:hun on saada koskea, koska ei se bändi samalla tavalla soi kuin se CD jonka mukaan PA on viritetty.
 
Jos omistaja/laitefirman edustaja kieltää koskemasta siihen mastereq:hun niin silloin on asiallista kertoa ongelmakohdat ja pyytää korjausta. yleensä silloin systeemikaveri tekee tarvittavat muutokset ja juurikin siitä syystä haluaa tehdä sen itse että voi helposti keikan jälkeen palauttaa alkuperäisen asetuksen takaisin, jos siis käytössä ei ole digitaalista laitetta, mihin asiat sais talteen. Noissa analogivehkeissä kun ei ole kuin se yksi muistipaikka ;)
 
Viltsu audiokantaja
Jaava
08.09.2008 21:08:48 (muokattu 08.09.2008 21:20:46)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mihin tämä perustuu? (Entä jos kysyy ja omistaja sanoo että ei?) Pakkohan siihen master-EQ:hun on saada koskea, koska ei se bändi samalla tavalla soi kuin se CD jonka mukaan PA on viritetty.
 
Älä koske master EQ:hun kysymättä, kiitos. Kun sitä on pitkään viritetty ja joku menee sotkemaan sen yhtä esitystä varten, saattaa pikkasen ottaa päähän. Kysyminen ei maksa mitään. Ja havaitut ongelmat usein korjataan varmasti mielellään.
 
Edit: tai vaikka sitten merkkaa ylös eq:n alkuperäiset säädöt ja laittaa ne itse takaisin käytön jälkeen.
 
Niin ja ajatelkaapa, kun se vakiokäyttäjä seuraavan kerran tulee tekemään jotain, eikä tiedä, että eq:hun on koskettu.
 
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
moder
14.10.2008 20:08:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onneks noi analogivehkeidenkin asetukset saa nykytekniikalla "digitaalimuistiin" , eli nappaa siitä kuvan vaikka kännykällä jossei muuten.
Ja tuon varalta talon äänimies vois laittaa räkkiin lapun, missä on piirrettynä EQ:n asetukset.
 
dewil
16.10.2008 22:38:01
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon itseasiassa kelannu tehdä muutamaan vakimestaan pahvista sabluunan, jolla tökkäis aina ekvalisaation kuntoon.
Sellanen analogipresetti seen :D
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Cornflake
17.10.2008 19:58:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä oon itseasiassa kelannu tehdä muutamaan vakimestaan pahvista sabluunan, jolla tökkäis aina ekvalisaation kuntoon.
Sellanen analogipresetti seen :D

 
Tai sitten pikaliimalla potikat kondikseen.
 
Ei tosin vissiin mene hyvän etiketin piiriin:-P
 
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
*Bandiitti*
21.11.2008 21:03:30
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos rummut, basso ja kitara mikitetään niin mites monitoreista saa kuulumaan vaan vaikka pelkän laulun?
 
"ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen
stnprkl
21.11.2008 21:13:43
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jos rummut, basso ja kitara mikitetään niin mites monitoreista saa kuulumaan vaan vaikka pelkän laulun?
 
Ei avaa sinne monitoriin muuta kun laulua.
 
Ymmärsinkä kysymyksen oikein vai eikö kysyjä tiedä mitä haluaa tietää?
 
Se että jonkin äänilähteen edessä on mikki ei automaattisestiu tarkoita että sitä vahvistetaan tai on edes tarve vahvistaa. Pienissä paikoissa usein on keikalla ylimääräisiä mikkejä kun ei ennen checkiä halua tehdä ratkaisuja vaan haluaa vasta itse tilanteessa todeta et tarviiko kanavaa aukoa ollenkaan.
 
Viltsu audiokantaja
rintapek
21.11.2008 22:56:58
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei avaa sinne monitoriin muuta kun laulua.
Ymmärsinkä kysymyksen oikein vai eikö kysyjä tiedä mitä haluaa tietää?

 
Ei, vaan veikkaan, että kysyjä ei tiedä miten toi mekaanisesti tehdään. Eipä näissä ketjuissa taida olla semmoista mikserin käyttämisen basiccia for beginners. Vois olla hyvä vaikka tehdä, mene ja tiedä?
 
Nimittäin taitaapi olla sillä tavalla, että jokseenkin jokaiselle meikäläisen menneelle ja olevalle bändikaverille mikseri on rivi liukusäätimiä. Jos jokin ei kuulu, niin sen liukusäädintä siirretään sormella kohti tappia. Sit ko kaikki liukusäätimet on tapissa, niin siirretään se sormi suuhun. Sinänsä tuossa ei o mitään ihmeellistä. Mikseri- niminen härpätin tarvitaan, niin semmoinen hankitaan. Käyttöohjeen lukeminen ei kuulu kulttuuriin ja soittaminen on pänditouhujen pääasia, eikä systeemisuunnittelu. Itte olen tuohon mäntyyn tarpeeksi monta kertaa pääni lyönyt.
 
Että tästä olisi jotain riemua kysyjällekin, niin niillä AUXeillahan tuo hoidetaan. Ne on apulähtöjä, joilla saa tehtyä MainOutista riippumattomia erillismiksauksia. Ne pre- AUXit on niitä, jotka lähtee kanavasta ennen liukusäädintä ulos, eli liukusäätimen sormeilu (saliäänen balanssimuutos) ei vaikuta monitoreihin. Ne post- AUXit on niitä, jotka otetaan kanavasta ulos liukusäätimen jälkeen, joten kun siirrät liukua, niin esim. kaikulaittetta ruokkiva signaali nousee/laskee sapamssa suhteessa. Siis liuku kiinni on se kaikukin mykkä.
Sit vaan tarttee katsoa mitä ominaisuuksia siinä omassa mikserissä on. Jos ei tiedä, tai ei manuskasta ymmärrä, niin kyseleepi lisää.
 
Tämmöinen kyl minust voisi kuulua tuonne mikserin ostajan aabeeceehen paremmin kuin tänne etikettiin.
 
One kind of music only - the good kind
*Bandiitti*
22.11.2008 08:59:05
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ei, vaan veikkaan, että kysyjä ei tiedä miten toi mekaanisesti tehdään. Eipä näissä ketjuissa taida olla semmoista mikserin käyttämisen basiccia for beginners. Vois olla hyvä vaikka tehdä, mene ja tiedä?
 
näin juuri. en oikein ymmärrä että miten saan vaan pelkän laulun säädettyä sinne monitoreihin. :( aloittelija kun olen. niin valaiskaa vähän? kiitos.
 
"ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen
pwc
22.11.2008 17:11:58 (muokattu 22.11.2008 17:13:20)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

näin juuri. en oikein ymmärrä että miten saan vaan pelkän laulun säädettyä sinne monitoreihin. :( aloittelija kun olen. niin valaiskaa vähän? kiitos.
 
Onko sulla manuaalia siihen mikseriin? Vilkaisepa siitä, taikasana on AUX.
 
e: Äh, rintapek kertoikin tuossa jo aiemmin kaikenlaista. No, lue se manuaali kuitenkin.
 
*Bandiitti*
22.11.2008 18:27:28
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joo ei ku ei mulla oo mikseriä.. mutta oon ostamassa pa vehkeitä jossain vaiheessa ja tietoo tarvii kaikkeen..
 
"ei sen väliä mitä tekee vaan miten sen tekee" - Remu Aaltonen
jsaastam
15.02.2009 01:14:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve kaikille,asiaahan täällä puhutaan.Hyvä!!
 
GrooveCore
03.10.2011 14:12:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tällaista tuli mieleen...
 
Mikäli toimii "Talon Miehenä" tai muuten miksaa itselleen tuntemattomia yhtyeitä, niin on ihan järkevää vähän edes tutustua siihen musaan, vaikkei se olisi juuri sitä mitä kotonaan kuuntelisi.
 
Tämähän koskee kokemattomampia teknikon planttuja enemmän kuin vuosien kokemuksen alalta omaavia kyrmyniskoja... On nimittäin kohtuu kiusallista, mikäli vedetään edellisen illan altsu-rock preseteillä death metallia seuraavana! ;)
 
Ja tietenkin tää: Jos olet teknikkona missä tahansa, niin on tosi hyvä juttu aina tehdä parhaansa. Vaikka se bändi olisi kuinka huono tai vihree tahansa. Aika monen bändin ekat keikat menisivät hieman paremmin, jos paikalla oleva ääni-henkilö jaksaisi ja viitsisi opastaa ja neuvoa aloittelijoita. Näin ei nimittäin läheskään aina ole, eikä se sali-ääni ainakaan sillä parane jos kitaristilla on kaikki nupit kaakossa, vaikka huone on 10x10 metriä...
 
Nimim. "Olethan Veijo?"
stnprkl
04.10.2011 02:59:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

GrooveCore: Tällaista tuli mieleen...
 
Mikäli toimii "Talon Miehenä" tai muuten miksaa itselleen tuntemattomia yhtyeitä, niin on ihan järkevää vähän edes tutustua siihen musaan, vaikkei se olisi juuri sitä mitä kotonaan kuuntelisi.
 
Tämähän koskee kokemattomampia teknikon planttuja enemmän kuin vuosien kokemuksen alalta omaavia kyrmyniskoja... On nimittäin kohtuu kiusallista, mikäli vedetään edellisen illan altsu-rock preseteillä death metallia seuraavana! ;)
 
Ja tietenkin tää: Jos olet teknikkona missä tahansa, niin on tosi hyvä juttu aina tehdä parhaansa. Vaikka se bändi olisi kuinka huono tai vihree tahansa. Aika monen bändin ekat keikat menisivät hieman paremmin, jos paikalla oleva ääni-henkilö jaksaisi ja viitsisi opastaa ja neuvoa aloittelijoita. Näin ei nimittäin läheskään aina ole, eikä se sali-ääni ainakaan sillä parane jos kitaristilla on kaikki nupit kaakossa, vaikka huone on 10x10 metriä...

 
Eli sulla on itselläs ilmeisestikin ollu huono kokemus nyt viime aikoina jostain talon sepästä :)
Pienempien/ns. nimettömien bändien kanssa puuhaillessa talon äänimiehet ei välttämättä enne iltamia oo kuullu edes bändin nimeä ni tavallaan on aika iso vaatimus pyytää tutustumaan materiaaliin etukäteen.
Itse henk. koht. puuhailen paljon orkestereiden kanssa vakkarina ja suht. usein myös talkkarina eri kokoisissa keikkapaikoissa ja yllättävän usein ei ennen töihin menoa tiedä edes orkesterien nimeä (nimenomaan mestoissa missä esiintyy lähinnä pienempiä nimiä). Pari viikkoa sitten en etukäteen tienny edes esiintyvien orkestereiden lukumäärää :)
Ja kyllä ne talon sepät yleennsä parhaansa tekee, toki itse kullakin on aina välillä huonoja päiviä. (eikä kukaan vetele millään "preseteillä" vaan aina se tapauskohtaisesti menee)
Plus se että jos joku aloitteleva orkesteri haluaa jonkun talon miksaajan ottavan matskun haltuun ilman eri korvausta on oikeasti aika iso asia. Esim. yhden levyllisen verran biisien haltuun ottaminen on oikeasti useampi kuuntelukerta ja muistiinpanot päälle (helposti täys työpäivä) ja kenenkään aika ei ole ilmaista. Itse henkilökohtaisesti otan levyltä biisejä haltuun JOS lähden tekemään etupäätä jollekkin orkesterille joka oikeasti maksaa MULLE siitä että juuri minä lähden mukaan, muussa tapauksessa mennään lennosta. Tottakai orkesterin kanssa keskustellaan soundcheckissä et minkä tyyppistä soundia/fiilistä/whatever tavoitellaan.
 
Ei pahalla
 
Viltsu audiokantaja
GrooveCore
04.10.2011 09:13:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edelliseen:
 
Ei, mulla ei ole ollu huonoja kokemuksia talon sepästä. Itte teen noita hommia sillon kun niitä tulee ja sillon sitä tekee parhaansa, tietty.
 
Ja tiedän tietty, että talon mies yrittää aina parhaansa, useimmissa tapauksissa. Tämä on suunnattu ehkä enemmän vaatimattomampien mestojen henkilöille. Niinkuin mainitsin aiemmin, oikeat alan jermut ottaa haltuun yleensä bändin kuin bändin, veikkaan että teikäläinen on sitä osastoa.
 
Täytyy kuitenkin muistaa, että läheskään kaikissa kapakeissa ei ole asiallista kalustoa tai edes ukkoa jota kiinnostaisi yhtää mitä lauteilta tulee. Ero Tavastian ja perähikiän livebaari X:n välillä on aika iso... ihan toimintatavoissakin.
 
Pistin aiemman kirjoituksen tänne siksi että tässäkin threadissa muistettaisiin ruohonjuuritaso. Tässä maassa iso osa keikoista vedetään kuiteski muualla kuin isoilla lavoilla, eikä ravintolan "Joo, on kaikki kamat ja ukko talon puolesta" -kommentti aina tarkoita sitä että homma on oikeasti niin.
 
BTW, muistan kun joskus kuupona ilman mitään käryä mistään menin erääseen tamperelaiseen kapakkiin tarkoituksena nauhoittaa livenä kaverin bändiä. Marko Tetri, bless his soul, oli silloin seppänä paikalla ja erittäin fiksusti neuvoi miten homma kannattaa hoitaa. Siitä sai aika hyvän esimerkin ammattilaisen asiallisuudesta.
 
Nimim. "Olethan Veijo?"
Janne Flinkkilä
02.05.2017 10:19:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Väittäisin, että jos lukee nämä kaikki ajatuksella läpi, on melkoisen hyvin perillä livemiksaamisen ja keikkakäyttäytymisen etiketistä. Siis siitä, miten kannattaa ja ei kannata toimia, jos haluaa, että keikka onnistuu ja kaikilla on kivaa.
 
https://www.rytmimanuaali.fi/talonm … sa-peve-hamalainen-tampereen-klubi/
https://www.rytmimanuaali.fi/talonmiehet-tommi-kurki/
https://www.rytmimanuaali.fi/talonm … ttelussa-antti-kirvesmaki-tavastia/
https://www.rytmimanuaali.fi/talonm … henkilokuvassa-jarttu-lahden-torvi/
https://www.rytmimanuaali.fi/talonm … telussa-jarski-jaakkola-45-special/
https://www.rytmimanuaali.fi/talonm … ehet-anni-sofia-annala-elmun-baari/
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «