Aihe: Kielet hevibasistille
1 2
Henri93
07.09.2008 21:19:08 (muokattu 07.09.2008 21:19:51)

Eli viime treeneissä katkes basson e kieli. Mul on jammun Rpx 374 basso, eli 4 kieltä ja hevi musaa soitan. Tällä hetkellä vire on ihan droppi d, mut voi kyl joskus laskea alaski päin, niin mitkä kielet kanttis hommata. Pitäs olla kestävät ainaki ja hyvä soundiset. En tiedä sitten paksuuksita mitään. Kato ekan kerran vaihan bassonkieliä :D.

Sit semmone vielä et vääntyyköhän toi kaula nyt ku siitä puuttuu 1 kieli.

E: tästä vois kirjottaa faqin kuka jaksaa, ku on varmaan aika yleinen aihe :D
jeejee
Henri93
07.09.2008 22:44:07

kiitoksia!
jeejee
ubik
08.09.2008 10:19:58
skull stringit oli ainakin itelle turhan "jäykän" oloiset elikkäs raskaat soittaa pitemmän päälle. outoa mutta totta, warvickin red labelit tuntuu kestävän keikkailua kaikista parhaiten, ghs ja d'dariot menivät kuminauhoiksi aina keikan jälkeen mut noi warvickin halpis kielet tuntu ja soi melkein ku uudet viel kolmenki keikan jälkeen, makuasioitaha nää melkein on eli kokeilemal selviää ne omat kultsimuruset :)
T-ROD
08.09.2008 20:06:49

Ite kokeilin joskus Skull kieliä, mut ei ollu mun mielestä sen ihmeellisemmät ku daddariot. Eli kuitenki iahn perushyvät.

Warwickeilla soitin pitkään ku oli niin halpoja, hyvältähän ne soundaa aluksi, mutta ei kyllä kestä kovin kauaa soivina ja kirkkaina jos parikin kertaa viikossa soittaa.

Sitten kokeilin kerran elixirin kieliä ja pois en o vaihtanu, enkä vaihda! Aivan helvetin kova ja kirkas soundi.. No niitähä hehkutetaa tosi pitkäikäsinä, mut samalla tavalla neki menettää soundinsa ajan myötä, ainut et ne ei kyl o ikinä poikki napsahtanu vaik ois kuinka vanhoja.

Soitetaa bändin kanssa D-vireessä eli D-G-C-F ja ite käytän elixirin heavy settiä ja sitten vielä irtokielenä vaihdan paksuimman kielen 130 ettei oo niin epävireinen paksuin kieli, paksulla kielellä ei värähtele niin laajalti ja helpompi kompata.

Eli paksuudet taitaa olla 130 - 085 - 070 - 050

Oon kyllä tyytyväinen tähän settiin ja heviä pistellään täälläkin!

WWW.THAUROROD.COM
Cornflake
08.09.2008 20:35:19
Skulleille ääni täältäkin. Jämäkät on, mutta minusta erittäin hyväsoundiset ja mikä tärkeintä: toimii alemman vireen kanssa juurikin hyvin.
I ain't gonna work on Maggie's farm no more
UncleFester
09.09.2008 14:01:24
Ittelä käytössä DR:n Lo Riderit ja en voi muuta kuin suositella erittäin paljon. Noitahan kovasti mainostetaan näyttävästi funk-musiikkin sopivina ja erityisesti sopivat släppäilyyn ja täppäilyyn niiden jäykkyyden vuoksi.

Mulla ne on käytössä rockin jyystämisessä ja ovat kyllä siihen hommaan sopineet erinomaisesti. Kirkkautta riittää, kielet ovat tiukat ja itteä tämä auttaa soittotatsin ja tarkkuuden säilyttämisessä. Tosin eivät ole niin keskiäänipainotteiset kielet mitä D'Addariot oli, joten middleä saa mukavasti nostaa jos kaipaa erottuvuutta ja napakkuutta DR Lo Ridereilla. Poies en ole noista vaihtamassa. Olen niillä nyt soitellut kotona useita tunteja ja parit treenit. Silti kuulostavat melkeinpä uusilta.
"Se mennee siittä pallojen kohalta."
jaakonam
09.09.2008 23:44:38

Jotkut pitävät 115-50 settiä E-vireessä.

Käsi pystyssä ilmoittautuu hän: GHS Bass Boomers Heavy H3045 (.50-.115) toimii mainiosti. Seilaavat D:n ja E:n välillä ilman mitään ongelmia -- muttei pyytämättä ja yllättäen :-). Hyvä tatsi ja tottumiskysymys.
"Basso on yksinkertaisten miesten monimutkainen instrumentti."
Sir Härö
10.09.2008 07:25:44
Itse en voi suositella mitään muuta kuin DR:n kieliä.
saatanan saatana :|
pehko
10.09.2008 13:02:36

et turhan paksuilla soita d-vireessä...

Ite tykkään jotenkin löysemmästä tatsista soittaa, mutta sitten taas toisaalta, kun on ruvennut soittamaan nopeempaa tavaraa, niin se tuppaa vaikeutumaan vähän lötköillä kielillä...täytyneis itekkin miettiä tuota....kielten vaihtoa...EBS:N Northern Lights Heavy Bass 110 setistä oon tykänny...sillä oon soitellu Eb/D/droppi C...mutta niin...ehkä tuolle C:lle se on jo vähän liika ohkanen...D:hen bueno
Corruption, war and pain is god.
olex_tur
29.09.2008 14:57:30

Itse soittelen ESP B-55 ja vire on ADADG

Kielet: Ernie Ball
* Type: Regular Slinky 5-string
* Gauge: .045 .065 .080 .100 .130

Jännä tapaus kävi kun vedin paksuimmalta kieleltä kunnon bend ja sitten kuului napsahdus ja kieli meni aivan veltoksi. Viritin uudestaan mutta jotenkin jämäkkyys katosi kielestä tosin vireen pitää moitteettomasti. Uutuuden soundihan niistäkin katoaa ajan mittaan, mutta kelpo kieliä ovat muuten.
ubik
29.09.2008 16:17:46
jos haluaa käyttää 130. kieltä d:ssä ni kantsii sitä tallapalaa vähä viilailla et se kieli ei on niitten kulmien varassa, auttaa ehkäsemään noita napsahuksia.
j4kk1
11.10.2008 11:21:25
Itse en voi suositella mitään muuta kuin DR:n kieliä.

Mä kävin aikanaan melkein kaikki mahdolliset kielet läpi ja voittajaksi selviytyi Warwick Red Label. Noita karsastetaan varmaan sen vuoksi, että ovat liian halpoja ollakseen hyviä. C-vireessä nelikielisellä toimii hyvin 5-kielisen setti silleen että ohuin kieli heitetään mehtään.
L.Ruoska
11.10.2008 17:08:23

Mä kävin aikanaan melkein kaikki mahdolliset kielet läpi ja voittajaksi selviytyi Warwick Red Label. Noita karsastetaan varmaan sen vuoksi, että ovat liian halpoja ollakseen hyviä. C-vireessä nelikielisellä toimii hyvin 5-kielisen setti silleen että ohuin kieli heitetään mehtään.

Mul on yks setti noita ollu ja jos en ihan väärin muista niin samassa tarkoituksessa, eli ostin femmasetin ja kokeilin aluks BEAD-virheessä. Myöhemmin sit laitoin siitä ne EADG-kielet kiinni. Täytyy sanoa että karuin setti mitä mulla on koskaan ollu, hintaan katsomatta. Todella "takkuisen" tuntuset kielet, soittaminen ei siis luistanu ja liukunu ollenkaan niinkuin muilla kieliseteillä.

Kaikki muut täällä mainitut setit (GHS, d'Addario, DR, Elixir) on ajaneet asiansa ziljoona kertaa paremmin kuin Warren redit.
Myynnissä pari Ibanez SR800-bassoa, tsekkaa mun Tori-ilmoitukset.
Luie
11.10.2008 17:11:54
3vuotta soitin rotosoundin 45-105 setillä ja nyt siirryin ghs:n kautta elixirien nanowebbeihin ja voin niiden pohjalta sanoa että sopii hyvin ku vanhaan ihmiseen.
"Hernekeitoa ja persseksiä"
Wailey
14.10.2008 01:15:25

Ite soittelen A#-D#-G#-C# vireellä, kielisettinä useimmiten Warwickin blacklabel .065" .085" .105" .135".

Ihan hyvä perussetti, halpakin vielä. Miinuksena suht lyhyt kesto ainakin mun tahmasormikäytössä. Kannattaisi varmaan puhdistella kieliä jollain töhnällä silloin tällöin..

Kerran ollu kiinni Elixirit ja ne kyllä kesti tolkuttoman pitkään ja soundasi aina hyvältä. Sitten ne rupesi purkautumaan enkä ole vielä tohtinut ostaa toista settiä.
Flesh matters the most when splattered around
Saikkonen
16.10.2008 09:14:06

Oon kyllä tyytyväinen tähän settiin ja heviä pistellään täälläkin!

Pitikö viilata satulasta, että mahtuu? Itse ajattelin samaa järjestelyä, mutta pitäisi viilata eikä paluuta ole muuten kuin koko satulan vaihtamalla. Lähinnä epäilyttää onko "soittotatsillisesti" ongelma tuo iso kokoharppaus paksuimman ja seuraavan kielen välillä?
Lätkämailan irtolapaa kannattaa taivuttaa esim. kuuman lämmityspatterin välissä.
olex_tur
20.12.2008 22:40:08 (muokattu 21.12.2008 13:26:25)

Pitikö viilata satulasta, että mahtuu? Itse ajattelin samaa järjestelyä, mutta pitäisi viilata eikä paluuta ole muuten kuin koko satulan vaihtamalla. Lähinnä epäilyttää onko "soittotatsillisesti" ongelma tuo iso kokoharppaus paksuimman ja seuraavan kielen välillä?

Skull Stringeissä on hevi basisteille helpottava tekijä ainakin nykyään.

Lainaus on http://www.skullstrings.com/products_lg1.php sivulta.

"The .135 has an exposed core at the bridge and over the saddle.
This particularity gives to this string more flexibility and sustain and something more important: an incredible tone ! "

0.45 0.65 0.85 0.110 0.135

Eli toisin sanoen kielen ydin tulee satulapalaan eikä kokopaksu osa. Olin itse skeptinen aluksi kun niitä asentelin mutta hyvin näyttää pelaavan aina itsellä.
Testattu ja toimii plekulla ja sormilla. En tule kyllä aivan heti vaihtamaan vaikka olis mitkä!!! Älytön saundi tuossa paksussa

Kuten ylempänä käynyt ilmi soitan ADADG-vireellä ja tuossa toimii pirun hyvin!
Saa jopa paksuimmastakin loisto soundin!

E: .135 paksuudessa ainoastaan tuo ydin juttu. (jälkiviisautta)
leksi-B
21.12.2008 12:49:28
Kuten ylempänä käynyt ilmi soitan ADADG-vireellä ja tuossa toimii pirun hyvin!
Saa jopa paksuimmastakin loisto soundin!

Jumankekka, onko tosiaan näin, että toimii tuossa vireessä hyvin? Täytyykös kokeilla vaihtaa DR:n lo-riderit noihin skullsseihin. DR:n kielien paksuudet itelläni on 50-70-90-110-130 ja ihan hyvin pelittäny, välillä vaan tuntuu, että paksu A ei oikein kunnolla soi, varsinkaan kun se uusien kielien alku sointi on hieman lähtenyt pois.
http://www.myspace.com/thecelene
olex_tur
21.12.2008 13:27:59

Itsellä toimii jopa niin hyvin että väliaikaisesti vaihdoin plekun pois ja rupesin soittelemaan sormin ku on niin hieno soundi minun ltd b-55:ssa.....hehe :)
tein itte......nou roblem
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)