Aihe: Tokai Love Rock saakin olla jatkossa "Les Paul"
1 2 3 4
joukov
06.09.2008 17:54:25
Kylläpä tästä ketjusta tuli nopeasti paskanheiton malliesimerkki. Sen tosin tajusi jo tyhmempikin jos luki vain otsikon ja näki ketkä osallistuivat keskusteluun. :)

Bonecrusher kiteytti termillään "Les Paul -mallinen" asian hyvin. Nyt voidaan mainostaa singlecut-kitaraa Les Paul -mallisena ja kaikki tajuavat mistä puhutaan näkemättä tuotetta ilman, että joku on haasteen kanssa vieressä huohottamassa. Kaupan setä ja täti voivat olla rauhassa.

En usko, että kukaan heti tuo kitaramallia nimeltä Les Paul markkinoille. Kitaroista vain puhutaan nyt Les Paul -mallisina kuten on tehty jo kauan aikaa. Ei tässä suuremmasta asiasta ole kyse.
( * )( * ) KISS - World Tour 2009 ( * )( * )
M-Juhana
06.09.2008 18:06:03

Jos nyt jätetään tästä aiheesta varsinainen tuote eli kitara pois, niin tämä on aika tyypillinen Amerikkalainen juttu. 50-60- ja 70-luvulla koko Amerikkalainen kulutushyödyketeollisuus oli sisämarkkinoille suunattu. Oikeuksista pidettiin kynsin hampain kiinni. Siellä ei sodan jälkeen nähty koko muuta maailmaa. Juurikin tämän sisämarkkina-ajattelun mukana USA on menettänyt monilla aloilla johtavan asemansa valmistajana. Hyvin harvoilla Amerikkalaisilla tuotteilla on markkinoita yli 20% USA:n ulkopuolella ja se on ihan heidän omaa aikaansaannostaan. Aseet lienee enää ainut valtti siellä ns. haluttuna kauppa-artikkelina. Lisäksi heidän typerä luulonsa, että sikäläinen lainsäädäntö ja patentit kattaisivat koko maailman on monissa tapauksissa antanut kopioijille täysin vapaat kädet muualla.
"Akaan Saabisti" -Veikko
Leikari
06.09.2008 18:20:33
En usko, että kukaan heti tuo kitaramallia nimeltä Les Paul markkinoille. Kitaroista vain puhutaan nyt Les Paul -mallisina kuten on tehty jo kauan aikaa. Ei tässä suuremmasta asiasta ole kyse.

jeps...

onkohan kukaan tämän ketjun kirjoittajista lukenut oikeuden päätöstä (minä en) ?

Keskustelu ainakin on yhtä intohimoista kuin tekijänoikeusasioista yleensäkin ;-)
Roksennus
06.09.2008 18:29:15
Millon on pojat viimeks syönyt fetajuustoo?
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Jucciz
06.09.2008 18:53:42 (muokattu 06.09.2008 18:55:16)
Millon on pojat viimeks syönyt fetajuustoo?

Tänään. Kuinka niin?

Lyhyesti aiheeseen: Gibson (ja ilmeisesti lisenssillä myös Epiphone) tekee Les Pauleja, muut valmistajat puolestaan Les Paul -kopioita, -näköispainoksia, -jäljitelmiä tai -mallisia kitaroita, mutta ei Les Pauleja. Yksinkertaista.

Aidon ja kopion välisiin eroihin soitettavuuden, soundin, viimeistelyn yms. kannalta on turha mennä tässä, varsinkin kun jokainen käy keskustelua vain omista lähtökohdistaan, ts. niiden yksilöiden perusteella, joita on päässyt hiplaamaan. Alle viittäsataa Gibsonia, Tokaita, Epiphonea, Grecoa yms. testanneen kaverin mielipiteelle ei voitane laskea paljon painoarvoa. Siltikin kitarat ovat aina yksilöitä.
Roksennus
06.09.2008 19:16:12
Itse en näe mitään väärää siinä että Love Rockia kutsutaan kansankielessä tai markkinoinnissa Les Pauliksi. Kuten en myöskään siinä että lähikauppiaani myy minulle tiettyjä esim Arlan valmistamia juustotuotteita nimellä Feta, vaikka se nimike onkin kreikkalaisten juustovalmistajien nimisuojan alla.
"Time's never wasted when you're wasted all the time!"
Mika Kangas
06.09.2008 19:17:20
Siltikin kitarat ovat aina yksilöitä

Juurikin hyvä pointti.Mielestäni nämä Gibson/Tokai vertailut ovat sikäli turhia koska kaikki kuitenkin riippuu siitä käyttäjästä kuka niillä soittaa.Joillekin vain yksinkertaisesti sopii Tokai paremmin.Mutta myönnän itsekin että jos olisi rahaa niin toki ostaisin sen neljän/viiden tonnin Les Paulin sen enempää epäröimättä,onhan siinä nyt kuitenkin "se fiilis" :).Mutta tällä Korean Tokaillakin tulen loistavasti toimeen.
koponen
06.09.2008 21:01:29
Tänään. Kuinka niin?

Tässä haetaan varmaan sitä, että nykyisin vain kreikassa valmistetusta vuohen- ja lampaanmaitojuustosta saa käyttää nimeä feta.
If it says Marshall on the front, you're good to go
Dunga
06.09.2008 21:20:15 (muokattu 06.09.2008 21:21:03)
Tässä haetaan varmaan sitä, että nykyisin vain kreikassa valmistetusta vuohen- ja lampaanmaitojuustosta saa käyttää nimeä feta.

Joo, näin järkeilin. Ihan kreikkalaista fetaa tuli syötyä. Les Paulien kohdallakin suosin aitoa tavaraa :)

e. katos, quottasitkin juccizta.. tsori.
Interstellar overdrive.
jra
06.09.2008 21:25:43
Kylläpä tästä ketjusta tuli nopeasti paskanheiton malliesimerkki. Sen tosin tajusi jo tyhmempikin jos luki vain otsikon ja näki ketkä osallistuivat keskusteluun. :)

Asiallistahan tämä keskustelu on ollut. Minun mielestä tästäkin asiasta voi keskustella ihan vapaasti ilman että osallistujat ovat varatuomareita. Erittäin mielenkiistoista, kun toivottavasti jatkossa tästä tapauksesta tulee muutakin tietoa kuin vain tämä yksi, tulkinnan varaa osapuolista ja perusteista jättävä, HS:n uutinen.

Toivottavasti myös muiden merkkien edustajat malttavat olla tunkematta Les Paul -nimeä suoraan kitaroihin tai mainoksiin, saattaa moinen kääntyä omaan nilkkaan. Itselle ainakin tulee tunne kopiosta jos se on mallinimeä myöten sama kuin alkuperäisessä. LP-malli on tietysti niin vakiintunut että se on Straton kanssa melkein kuin akustisten tai viulujen perusmuodot, toivoisi kuitenkin että valmistajat haluaisivat erottua edes mallinimen ja joidenkin pienten omien innovaatioiden ja ratkaisujen kautta.
Jaava
06.09.2008 21:40:18

Hassua on se, että Kreikassa syödään pääasiassa bulgariassa tehtyä fetaa, koska oma tuotanto on aika pientä verrattuna maailman kysyntään. Mä luulen, että ne kutsuu sitä kuitenkin fetaksi kreikassa.
''Miten voi olla jano, vaikka on juonut koko yön?''
koponen
06.09.2008 23:03:17
Hassua on se, että Kreikassa syödään pääasiassa bulgariassa tehtyä fetaa, koska oma tuotanto on aika pientä verrattuna maailman kysyntään. Mä luulen, että ne kutsuu sitä kuitenkin fetaksi kreikassa.

Ihmisethän saa kutsua mitä vaan miksi vaan, mutta paketissa tai mainoksessa ei kyllä voi lukea feta.
Grugi
06.09.2008 23:05:06
On se nyt helvata ku nää hommat kääntyy jo juustoihin täällä :D Ihan yks hailee mitä missäki lukee jos se on A: Toimiva B: Syötävää
SDMF
Sensonic
07.09.2008 00:46:41
En tiedä, liittyykö tämä mitenkään aiheeseen, mutta Floyd Rose on hoitanut tuon mallisuojan varsin mallikkaasti. Hänen luomustaan voi siis kopioida, mutta ainoastaan lisenssillä. Näin ollen maailmassa on muistaakseni joku 13-15 floikkaa lisenssillä valmistavaa puljua. Tämä ei sitten tietenkään estä sitä, että vaikkapa Kiinasta tulisi floikkakopioita, joita ei ole lainkaan lisenssoitu.

Kun Gibson toi LP:n markkinoille, niin eivät varmaan silloin vielä hokanneet, että moni muukin kitaravalmistaja voisi tehdä kopioita tuosta kitaramallista. Jos olisivat hokanneet sen, niin olisivat varmaan tehneet "Floyd Roset". Tai sitten siihen aikaan se ei vielä ollut laillisesti mahdollista.
Kitarat (kaikki vasureita): Ibanez RG-550, Ibanez PF-200, Ibanez "Jem", Charvel 3, Schecter Omen-7, Wolf KS-70, Wolf KS-70LX, Wolf KP3C, Wolf-SS, Wolf KLP45-FM Aram-701L Landola F6/Cut Bailing BL-05
sepisti
07.09.2008 06:04:31
Missasit pointtini harvinaisen lahjakkaasti. Onnea. Siihen nähden ettet ole kiinnostunut merkeistä, olet yllättävän kova pudottelemaan niitä kuvauksessasi ;)

Onnea vaan sullekkin:) Ei sillä, että yksityiskohtaisesti kerron, minkä merkkisiä kitaroita ja vahvistimia yms. käytän, ole mitään tekemistä tämän asian kanssa. Reilusti olen ilmoittanut kamalistaukseni, että jos joku haluaa kyseisistä värkeistä jotain kysellä, niin noista ainakin kokemusta löytyy. Kyse ei ole mistään brassailusta, eikä tuo lista mielestäni sellaiseen ihmeempää aihetta edes anna.

Ja tuosta puolien ottamisesta vielä, niin mielummin seison perinteisen kitaranrakennuksen ja alkuperäisten asioiden takana, kuin niitten ketkä ryöstöviljelee toisten keksinnöt. Mutta jokainen tyylillään.

Mun molemmissa kitaroissa näkyy vahvasti kotimaisen kitaranrakennuksen jälki. Mutta ehkä se johtuu just siitä, että toi mun fenkku on japsi ja ilman rakentelua siihen ei olis saanut sitä tunnesidettä ja intohimoa aikaiseksi:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
koponen
07.09.2008 08:45:46
Mun molemmissa kitaroissa näkyy vahvasti kotimaisen kitaranrakennuksen jälki. Mutta ehkä se johtuu just siitä, että toi mun fenkku on japsi ja ilman rakentelua siihen ei olis saanut sitä tunnesidettä ja intohimoa aikaiseksi:)

Ostakaa Gibsoneita. Niissä intohimo on ihan vakiovaruste :)
varakeef
07.09.2008 12:02:13
Minusta kiinnostavampaa ja laajakantoisempaa asiassa on argumentti siitä, että Les Paul on vakiintunut yleiskieliseksi termiksi tietyn tyyppisesestä sähkökitarasta. Tämähän sopii myös Stratocasteriin ja Telecasteriin. Ainakin Suomessa. Tokaina minä koettaisin myydä Breezysoundinikin teleinä.
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
tonehound
06.11.2008 21:52:44
OOn sitä mieltä että vain Epiphonea saisi kutsua Les Pauliksi
Syy:Les Paul möi kitaransa Epiphonelle sen jälkeen kun oli tarjonnut sitä gibsonille josta todettiin että "sun kitaras on vain luuta jossa on mikit" jonka jälkeen gibson osti Epiphonen ja sai Les Paulin, ja myöhemmin gibson päätti lopettaa koko kitaran tuotannon.

Nooo. brobleema on siinä että gibsonin työjälki on Tokaihin verrattuna täyttä paskaa
Tokailta löytyy kyllä ne nitrot ja muut finish:it kun lyö vaan rahaa pöytään mutta harva maksaa Tokaista enempää kun se on se kopiomerkki.

pari kertaa on meinannut tulla pataan näistä mielipiteistä mutta kantani on vain vahvistunut. Nyky g paulilla (standardilla) ei ole mitään tekemista Les Paulin suunnitteleman kitaran kanssa koska se kitara on täynnä reikiä sisältä

Tietysti gibson tekee myös kunnon pauleja mutta sitten pitää varata rahnaa joku 4t.

Mulle ei kitaran merkillä ole mitään väliä.
bfoc
07.11.2008 09:53:12 (muokattu 07.11.2008 09:53:20)
Tää kopiokitaran tekijöiden Les paul -nimivimma on ihan sama juttu kun se että kaikkia margariienja yrittettiin taannoin markinoida tyyliin "Et erota tätä voista millään."

Jos se oma tuote on huonompi (brändillisesti) kun alkuperäinen, surkeat tis*iposkiset markkinamiehet yrittävät ratsastaa sillä alkuperäisellä tuotteella sen sijaan että keskittyisivät oman tuotteensa vahvuuksien markkinointiin.

Jos olisin Mr Gibson, katsoisin jutun KO:n asti ja nauraisin kun Tokaista tehtäis Oivariiniä tai jotain. On nimittäin näitä ennakkopäätöksiä ihan yleisistä voi-feta -jne nimityssuojista ihan riittämiin. Epäilisin hyvin vahvasti että ylemmät oikaustasot eivät vaihtaisi aiempia ihan Eurooppatasolla vahvistettuja tuomioita.

Tokai Pes Laul:ia ja ESP Poster Lelfus:ia odottaen, bfoc
sutiojrikellA
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)