Aihe: Seagullin Performer Folk cutaway Cedar
1
Matias.
31.08.2008 15:29:18
Onkohan porukalla tuommoisesta kokemusta?

Hakusessa olisi Drednoughtia pienempi ja kevytsoittoisempi metallikielinen lähinnä sorminäppäilyyn ja komppiin ihan kotirämpyttelyssä.

Yllämainittu vaikuttaa ominaisuuksiltaan aika sopivalta.

Seetrikansi lienee vähän tummempi soundiltaan kuin kuusi Miten lienee käytännössä.
Muitakin vastaavia voi ehdottaa tuossa hintaluokassa.

Ovationejakin olen miettinyt mutta niissä on aika kapea kaula ainakin yläpäässä speksien mukaan. Sieltäkin löytyisi midpaksulla kopalla aika lailla syliin menevä peli.

Ovationit tosin on soinniltaan kokemukseni mukaan aikä ärhäköitä ja herkkiä.
Itse etsiskelen vähän tummasointisempaa ja rauhallisempaa peliä.
hapan
31.08.2008 16:58:05
Seetrikansi lienee vähän tummempi soundiltaan kuin kuusi Miten lienee käytännössä.

Itse olen käsittänyt tuon juuri päin vastoin, seetri on kuusta kirkkaampaa. Mikä lie todellisuus? Puukorvat vai valkeat sieraimet?

Muitakin vastaavia voi ehdottaa tuossa hintaluokassa.

Yamahan LS-16. Kokopuuta, kuusi kansi ja ruusupuu sivut ja pohja. Tossa seagullissahan on jotain prässättyä kirsikkaa sivut ja pohja (mikäli on sama, mitä kävin Millbrookissa tesimässä). Vantaanportin F-musassa on yksi tommonen Yamaha.

Ovationit tosin on soinniltaan kokemukseni mukaan aikä ärhäköitä ja herkkiä.
Itse etsiskelen vähän tummasointisempaa ja rauhallisempaa peliä.

Seagullissa on kyllä mielestäni aika kirkassoundiset puut, jonka takia se putosi vertailusta pois (oon kans hommaamassa folk-koppaista kitaraa, Morgan Monroe M-30 tulossa jenkeistä). Se, mikä taas olisi Seagullissa maiskista, on tuo 24.84" skaala, eli sopivasti löysyyttä kielissä.
Matias.
31.08.2008 17:45:26
Joo, oma tietoni puulajien vaikutuksesta sointiin on luettua enkä täältä maaseudulta ole päässyt noita laajemmin vertailemaan.

Jammussa ei ole muuta vikaa kuin että se on kiinalainen. Ei viitsisi hirveästi niitten raakaa tehotaloutta tukea. Jyräävät meidät kohta muutenkin.
Eipä silti, yksi Jammun SG vintage on jo. Mikähän Yamahan mensuuri on näissä akustisissa?

Tuo lyhyempi skaala kiinnostaa ihan samasta syystä. Näppäillessä arvostaa tuota pienempää kireyttä ja kevyempää tatsia. Se on kitaran koon ohella yksi tärkein valintaperuste laadun lisäks.

Tuo Morgan Monroe on täysin vieras. Ei varmaan täällä päin edustusta. Pitkä matka hakea.....
mll
31.08.2008 17:56:39
En suosittele tuota Seagullin seetrikantista kitaraa. Mulla on 12-kielinen seetrikannella.

Siihen kanteen tulee todella herkästi kauheat kolot. Jos plektralla sipasee hieman kantta, niin siitä karrikoiden puoli milliä puuta veks. Joskus kun remppasin tallaa niin kynnellä raapaisin kantta. Tästä seurauksena oli n 5 cm pitkä puoli milliä syvä uurre kanteen.

Toiseksi seetrikannella on oma ominaissoundinsa, mikä ei ainakaan minua teräskielisessä miellytä. Napakka heleä atakki, sammuu nopeammin, kuin kuusi kansi, ainakin oman kokemukseni mukaan. Siitä ei myöskään saa sellaista kunnollista punchia, vaikka rouhisi kuinka paljon. Soundi on hyvin pinnallinene, toisia se miellyttää, minua ei kauheasti.

Mutta makuasioita sanoi koira, kun muniansa nuoli.
hapan
31.08.2008 17:59:25
Jammussa ei ole muuta vikaa kuin että se on kiinalainen. Ei viitsisi hirveästi niitten raakaa tehotaloutta tukea.

Japanialaisia. Tietysti jos se on ongelma, niin olkoon.

Mikähän Yamahan mensuuri on näissä akustisissa?

25 9/16" eli hiukan pidempi kuin vaikka Fenderissä.

Tuo Morgan Monroe on täysin vieras. Ei varmaan täällä päin edustusta. Pitkä matka hakea.....

On joo, sokkona itekkin sitä hommailin. Mutta jos firma tekee vain akustisia instrumentteja monien vuosien kokemuksella Kanadassa, ei ne ihan paskaa VOI olla. Vaan näkeepähän sitten kun se tulee. Sen mensuuri on 25.4". Kokopuuta, kuusi kansi ja ruusupuuta sivut ja pohja.
Matias.
31.08.2008 18:46:28
Japanialaisia. Tietysti jos se on ongelma, niin olkoon.

No ei tuo ongelma ole mutten hirveästi arvosta kiinasta tuotuja soittimen tai työkalun näköisiä esineitä. Globaalia tuhlausta tehdä joku täällä kymmenen euron rälläkkä joka kestää vartin käyttöä. Ensin tuhlataan luonnonvaroja, energiaa, kuljetetaan tänne ja rahastetaan työkalulla joka on, kuten mainitsin, työkalun näköinen esine......

Japsit on osannut tehdä mielestäni hyviä keppejä jo 70 -luvulta saakka.
Varsinkin kasarikymmenen alun soittimet on ollut tosi hyviä. Sieltä tuo oma Jammun SG sähkiskin on.
On myös ollut -80 mallin handmade Ibanez Dreadnought joka oli todella asiallinen, mutta myin aikanaan rahapulassa pois (piti saada rahaa New Yorkin matkaan)
Siinä oli ainoa miinus sen soundi. Se oli vähä liian "iso" ja ns. flyygelimäinen ja kolkko minulle. Arvostan lämmintä puista soundia. Sen ajan Jammut soi mielestäni paremmin.

On joo, sokkona itekkin sitä hommailin. Mutta jos firma tekee vain akustisia instrumentteja monien vuosien kokemuksella Kanadassa, ei ne ihan paskaa VOI olla. Vaan näkeepähän sitten kun se tulee. Sen mensuuri on 25.4". Kokopuuta, kuusi kansi ja ruusupuuta sivut ja pohja.

Enpäs ehtinyt aikaisemmin. Olisi voinut tehdä vaikka yhteistilauksen.
mll
31.08.2008 19:26:47

Oon ite kanssa joskus meinannu morgan monroeta tilata. Vaikuttaa kovin lupaavalta.

Ootko varma, että noi tehdään Kanadassa. Hinnat kielii enemmän tuonne kaukoidän puoleen, vaikka firma onkin kanadalainen.
hapan
31.08.2008 19:32:27
Ootko varma, että noi tehdään Kanadassa. Hinnat kielii enemmän tuonne kaukoidän puoleen, vaikka firma onkin kanadalainen.

En ole varma. Tehdäänhän Alvarezitkin Kiinassa, vaikka yhtiö on Jenkkiläinen. Ei ne siitä huolimatta mitään huonoja ole.
Matias.
31.08.2008 19:42:08
Kiitokset kommenteista koskien Seagulleja. Taitaa olla muitakin vaihtoehtoja.
Minkä kautta tilasit Morganin?

Noihin EU:n ulkopuolelta tuleviin tulee vielä pieni tullimaksu ja alv 22 prosenttia mukaan.
Tosin nuo Morganit näyttää olevan aika edullisia Suomen hintatasoon verrattuna.
Ja komeat kotelot...................
hapan
31.08.2008 20:04:22 (muokattu 31.08.2008 20:07:50)
Minkä kautta tilasit Morganin?

Ebaysta, en nyt muista firman nimeä. Voin tarkistaa sen kohta...

E: Coyle's Richboro Music
hapan
05.09.2008 19:12:57
Jees, M-30 tuli tänään taloon ja kyllä - Made In China - kuten tohon hintaan voi epäilläkin. Eipä silti, kitara soi hemmetin hyvin. Paremmin, kuin Yamahan LS16, joka myös on pirun kova kitara.

Seuraavaksi tämä lähtee Öskin käsittelyyn, earvana-satula ja AER-mikkisysteemi. Sen jälkeen luulis rokkaavan entistä röyhkeemmin.
hapan
06.09.2008 00:30:37
Voitko kertoa tuosta AER- mikkisysteemistä? Olisi tarvetta mikittää akustinen teräskielinen ja hakusessa tietenkin mahdollisimman luonnollinen ääni.

Mulla ei ole mitään kokemusta itse laitteesta. Tilasin sen täysin tämän palstan kirjoituksen perusteella (nimimerkkiä en nyt millään muista). Siinä sanottiin, että pitäis muistuttaa aika plajon Tommy Emmanuelin soundia. En ole herran fani, mutta soundi ei ole hassumpi, joten tuskin tolla voi hirveästi metsään mennä.

Itse systeemissa on kaksi mikkiä - tai oikeastaan piezo ja varsinainen mikki. Piezon toiminnan ja sijainnin varmaan tiedätkin ja tämä varsinainen mikki on siinä hihnatapin reikään asennettavassa etuasteessa kiinni ja ottaa konkkamikinlailla soundia kopan sisältä. Näitä kahta sitten pystyy säätämään kaikuaukon sisäreunaan teipattavilla rullasäätimillä (mastervolume ja blend -säädin).

http://www.thomann.de/fi/aer_ak15.htm
wedevirtanen
06.09.2008 01:09:26
Kiitos tiedoista.

Yritin etsiä haulla tota, mutta en löytänyt, mutta laitoin kyselyn uuteen ketjuun, josko jollain olisi kokemuksia siitä.
Peace and love brothers and sisters!
Matias.
06.09.2008 21:31:40
Tuo Earvana on minulle ihan outo ja uusi tuote.

Eikös tuohon intonaation hienosäätöön vaikuta se onko alasatula suora vai se että se on valmiiksi pykälöity että eri kielet on vähän eri pituiset.

Tuo Morgan Monroe on aika kiinnostava merkki
Erityisesti tuo vaikuttaa aika hyvältä:
http://www.morganmonroe.com/Creekside-MV01_14fbc6c7bc734d0a8.html

Tuollaista vähän etsiskelen.
Onkohan muilla valmistajilla vastaavia?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)