Aihe: Aloittajalle apua.
1
aadakaulitz
23.08.2008 09:18:04
Ensiksi on aivan pakko sanoa anteeksi, jos tämä aihe on turha tai väärässä paikassa. Katsokaas, en ole todellakaan varma siitä, minne tämä pitäisi laittaa tai voisinko kysyä tästä muualla.

Mutta nyt itse aiheeseen; olen haaveillut kitaran soitosta jo vuoden, mutta vanhempani eivät oikein innostu ideastani. Haluaisin siis tietää, että mitä hyötyä on kitaran soitosta. Ja haluaisin tietää aivan kaikki.
Kaverini kertoi jo muutaman, mutta ne jäivät äidinkielen vihkoon ja vihko on koululla. (enosaa.com) Muistan kuitenkin muutaman(mm. sormien motoriikka kehittyy).

Haluaisin myös vinkkejä kitaran ostoon, kun en sellaista vielä omista. Akustisia olen kyllö katsellut netistä, mutten tiedä yhtään, mikä on hyvälaatuinen ja mikä ei. Sähkökitaroitakin on tullut katseltua,(ja ihastuin yhteen Gibsoniin.) mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että akustinen olisi Se Oikea minulle, ainakin näin alkuun.
Eli mistä päin nettiä voisin katsella kitaroita(Thomannin ja F-Musiikin olen katsastanut)? Ja mistä tiedän, millainen kitara sopii juuri minulle(pitääkö käydä ihan jossain musiikkikaupassa?)?
Ja muuten, olen oikeakätinen.

Tarvitsisin myös tietoa noista kitaratunneista ja niiden hinnoista. Yksi kaverini harrasti kitaransoittoa, mutta tällä oli yksityisopettaja, eli hintakin oli sen mukainen(n. 200€ kuussa). Ja olen kuullut, että opistoissa olisi halvempaa - onko totta?
Eli jos opistoissa on halvempaa, niin missä olisi lähin opisto? (Asun Espoossa) Vai kannattaisiko ottaa yksityistunteja?

Olisi todella mukava saada jonkinlaisia vastauksia. 8))
"Sen näkee naamasta, kun lakkaa saamasta."
Apricot
23.08.2008 11:36:56
olen haaveillut kitaran soitosta jo vuoden, mutta vanhempani eivät oikein innostu ideastani. Haluaisin siis tietää, että mitä hyötyä on kitaran soitosta. Ja haluaisin tietää aivan kaikki.

Otan osaa, jos vanhempasi oikeasti ovat noin nihkeitä. Kysypä heiltä, että mikä sitten olisi heidän mielestään hyvä harrastus ja miksi. Vai saako nuorella olla harrastuksia ollenkaan.

Kitaran soittoa ei voi perustella millään muulla kuin soittamisella itsellään. Mutta jos nyt aivan pakko on jotain keksiä, niin kysymyshän on siitä, että mitä musiikki merkitsee ihmiselle. Monien mielestä musiikki tekee hyvää ihmisen mielelle, kuunteleminen ja soittaminen. Sitä voi harrastaa koko elämänsä loppuun asti. Sillä ei ole niinkään väliä, että onko se juuri kitara vai joku muu soitin, mutta tietysti kannattaa valita se soitin joka itseä eniten miellyttää. Mutta musiikista siinä on kysymys, ei niinkään siitä että onko kitaransoitolla jotain erityisvaikutuksia ihmiseen.

mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että akustinen olisi Se Oikea minulle, ainakin näin alkuun.

Akustisella on hyvä aloittaa, useimpien soittajien ensimmäinen kitara on nylon-kielinen akustinen. Marssit vain esim. F-musiikkiin ja ostat sellaisen perus-Yamahan, esim. C-40. Ne ei paljoa maksa, eikä netistä saa yhtään halvemmalla.

Yksi kaverini harrasti kitaransoittoa, mutta tällä oli yksityisopettaja, eli hintakin oli sen mukainen(n. 200€ kuussa). Ja olen kuullut, että opistoissa olisi halvempaa - onko totta?

Yksityistuntien hinnat vaihtelevat suurinpiirtein välillä 15 e - 30 e / 45 minuuttia, riippuen opettajan kokemuksesta. Yleensä pidetään yksi 45 minuutin tunti kerran viikossa. Esim. jos opettaja pyytää 20 e tunnista, niin kuussa se tekee 80 euroa. Mistähän tuo 200 oikein on peräisin? Varmaan tilu-Petteriltä.

Musiikkikoulujen lukukausimaksut ovat kyllä keskimäärin enemmän kuin yksityistuntien hinnat, mutta niihin sisältyy yleensä mm. teoriatunnit samaan hintaan, mikä on erittäin hyödyllinen juttu. Jos kiinnostaa, niin laita googleen hakusanat "musiikkikoulu" ja "espoo". Ja sitten näiden sivujen wanted-palstalla on opettajien ilmoituksia, ja omankin ilmoituksen voi sinne laittaa.
mugena
23.08.2008 14:09:53
Espoosta löytyy Musiikkikoulu Tauko, jonne pääsee kuka vaan kunhan maksaa lukukausimaksun. Lisätietoa löytyy http://www.tauko.com

Opistoja löytyy ainakin Tapiolasta, pop/jazzopisto Ebeli sekä Espoon musiikkiopisto. Näihin tosin on pääsykokeet eli jonkinverran soittokokemusta täytyy löytyä.
Joe Pine (60's talk show host who sported a wooden leg) "So, with your long hair, I guess that makes you a woman." Frank Zappa's response "So with your wooden leg, I guess that makes you a table."
PappaSF
23.08.2008 14:22:28
Mutta nyt itse aiheeseen; olen haaveillut kitaran soitosta jo vuoden, mutta vanhempani eivät oikein innostu ideastani. Haluaisin siis tietää, että mitä hyötyä on kitaran soitosta. Ja haluaisin tietää aivan kaikki.
Kaverini kertoi jo muutaman, mutta ne jäivät äidinkielen vihkoon ja vihko on koululla. (enosaa.com) Muistan kuitenkin muutaman(mm. sormien motoriikka kehittyy).

Haluaisin myös vinkkejä kitaran ostoon, kun en sellaista vielä omista. Akustisia olen kyllö katsellut netistä, mutten tiedä yhtään, mikä on hyvälaatuinen ja mikä ei. Sähkökitaroitakin on tullut katseltua,(ja ihastuin yhteen Gibsoniin.) mutta olen kuitenkin sitä mieltä, että akustinen olisi Se Oikea minulle, ainakin näin alkuun.
Eli mistä päin nettiä voisin katsella kitaroita(Thomannin ja F-Musiikin olen katsastanut)? Ja mistä tiedän, millainen kitara sopii juuri minulle(pitääkö käydä ihan jossain musiikkikaupassa?)?
Ja muuten, olen oikeakätinen.

Tarvitsisin myös tietoa noista kitaratunneista ja niiden hinnoista. Yksi kaverini harrasti kitaransoittoa, mutta tällä oli yksityisopettaja, eli hintakin oli sen mukainen(n. 200€ kuussa). Ja olen kuullut, että opistoissa olisi halvempaa - onko totta?
Eli jos opistoissa on halvempaa, niin missä olisi lähin opisto? (Asun Espoossa) Vai kannattaisiko ottaa yksityistunteja?

Olisi todella mukava saada jonkinlaisia vastauksia. 8))

a) Kyllähän vanhempien tehtäviin kuuluu antaa tukea mahdollisuuksien mukaan hyvän harrastuksen suhteen. AIna ei tietysti rahat riitä mutta itelläni on periaate, että jos omat muksut haluavat jotain harrastaa niin tuen parhaani mukaan.

Musiikki on mitä parhain harrastus ja saattaapi siitä kehittyä myös ammatti, kaikkihan riippuu sitten mitä haluaa ja mitkä ovat mahdollisuudet.

Musiikista on hyötyä monessa suhteessa, se antaa henkiseti paljon, musiikki kehittää monenlaisia taitoa, ei pelkästään soittotaitoa, yksi ihmisen tärkeimmistä taidoista tänä päivänä on viestintä ja itsensä ilmaiseminen ja musiikki kyllä on mitä mainoimpia tapoja ilmaista itseään ja purkaa tunteitaan. Musiikki auttaa jaksamaan elämässäkin paremin, musiikki auttaa eri mielentiloissa ihmistä, se purkaa tuntoja kun olet surullinen, iloinen jne..

Musiikki on mitä mainoin tapa myös tehdä yhdessä muiden kanssa, saa kavereita ja kehittää myös tätä kautta ihmissuhteita. Musiikki luo tasapainoa elämään ja auttaa osaltaan muita asioita elämässä. Hyvä harrastus edesauttaa myös onnistumisia muissa aisoissa kuten koulun käynti jne. koska sitä kautta voi rentoutua, tyhjätä päätään ja hypätä irti arejesta mikä auttaa jaksamaan.

Musiikki, jos sitä harrastaa pidemmälle ja perehtyy ja oppii asioita vähän syvemmältä voit tuoda mukanaan mahdollisuuksia myös rahallisesti, esim. voi ansaita soittamalla, voi ansaita opettamalla jne.

Yksi asia mikä myös nyt tuli mieleen, meinaan se että kitaransoitossakin oppii koordinointia niin fyysistä (kädet, mieli, aivot) sekä koordinoimaan opettelemista, kaikki tämä myös edesauttaa ihmisen omia toimintoja kuten käden fysiikka, aivojen toiminta jne. (musiikkiahan käytetään mm. terapeuttisen välineenä esim. vammaisten suhteen).

b) Osittain itse jo tuossa ounastelit että ensimmäiseksi kitaraksi akustinen sopisi sinulle, on hyvä ja hieno asia, että olet tuota jo miettinyt mielessäsi ja lähdet sinun omista tarpeistasi. Akustine voi sitten olla nailon tai teräskielinen, mieti millaista musiikkia haluat soittaa ja päätät sitten mikä kitara on sulle sopiva. Akustisissa on vaihtoehtoine tavalliset akustiset ja sitten elektroakustiset, elektroakustinen on helpompi yhdistää vahvistimiin jos haluaa ääntä vahvistaa kajareiden läpi.

Alussa on varmaan ihan hyvä ostaa tavallinen akustinen ilman elekrtoniikkaa koska samalla rahalla saat sitten vähän enempi itse soittimeen laatua kun ei maksa elektroniikasta. 200 eurolla saa jo ihan kivoja kitaroita aloittelijalle. Merkeistä kannattaa katella ainakin Yamaha, Ibanez, Samick ja muutkin merkit, tärkeintä on se, että saat juuri itsellesi ja käsiisi sopivan kitaran jolla on hyvä ja suht helppo soittaa ja jossa on kiva ääni. Paras tapa ostaa kitara (mun mielipide) on itse testata se eikä ostaa netistä). Jos et itse kitaroista tiedä tarpeeksi vielä niin mukaan ehdottomasti sellainen kaveri joka tietää niistä ja osaa opastaa hankinnassa.

C) Musiikin oppiminen

On tärkeää, että ei etene liian nopeaa vaan opettelee perusteet hyvin eli soittaa alussa maltilla ja puhtaasti eikä edes yritä mitään liian vaikeaa jokaisella soittokerralla (joskushan on kiva kokeilla onnistuuko tilutus jne.). Etene harkitusti ja laadulla. Soita joka päivä, opettele perusotteet ekaksi ja sitten vaikeammat otteet, myös skaalat, tab/nuotit on hyvä opetella, soita myös korvakuulolta ja improvisoi (improvisointi auttaa oppimaan mistä ja miten kaulalta pitää painaa jotta saa juuri sen oikean korkeuden ja äänen jne.).
Kuuntele paljon musiikkia monipuolisesti, katso musavideoita ym. ja nauti sekä myös opi katsomaan kuuntelemaan kritiikillä miten, mistä jokin homma tehdään.
Älä vertaa itseäsi turhaan muihin, isoin vastus kitaran oppimisessa on ihminen itse eikä ne toiset, kitaran opettelu on siis itsenäs voittamista, kun onnistut se palkitsee kun epäonnistut ota siitä opiksi ja voita itsesi ja vahvista huonoja ja epäonnistuneita suorituksia treenaamalla ne kohdilleen ja oikein, jolloin tuleekin taas onnistuminen, kehityt askel askeleelta joko hitaammin tai nopeammin (ihmiset oppii eri tahtia).

Itä-Helsingissä ainakin on ollut esim. yksityis opetusta joka muistaakseni maksoi n. 300 euroa puolelta vuodelta, ja oli n. 1 tunti per viikko, opettaja oli erityisen hyvä, opetusta sai niin nuoteissa, tekniikassa, kappaleissa jne.

Opetusta voi myös saada ryhmäopetuksessa, tällöin mukana on ns. kohtalotovereita joista voi myös tulla kavereita :-)

Sitten on noita erillisiä kouluja, musiikkipainoitteisia (ala-asteet, yläasteet ja lukio ja sitten opistot, kannattaa tutkia ja katsoa niiden mahdollisuudet mitä voivat sinulle tarjota.

Alussa suosittelen hyvää yksityisopettajaa ainakin joksikin aikaa joka osaa heti kertoa ja opastaa joidenkin tekniikoiden suhteen, tärkeää on ettei opi jotain kriittistä teknikkaa väärin alussa koska sen korjaaminen voi olla sitten hankalampi juttu.

Uskoisin että Espoosta löytyy kitaralle opetusta.

Muuta:

Itse toivotan sinut tervetulleeksi mukavan harrastuksen pariin (kenties ehkä jatkossa susta tulee ties vaikka millainen muusikko, se on pitkälti itsestä kiinni ja jos onni potkaisee niin tiedä vaikka löytää itsensä huipulta, kovasti kuitenkin pitää töitäkin tehdä sen eteen). Nauti siitä mitä teet ja muista pitää hauskaa.

PS. Kerro vanhemmillesi mitä hyötyä sinulle on musiikista, harmi jos sitä pitää vähän enempi taivutella tai perustella mutta pidän peukkuja sulle että saat tahtosi läpi :-)

Sorry tämä pitkä stoori ja onnea menestystä elämälle jatkoon
Karipiirto
23.08.2008 15:02:39

PappaSF:lle plussa hyvästä tekstistä ja ketjun aloittajalle vielä että oletko tyystin vanhempien rahoissa kiinni? Meinaan jos eivät vanhemmat suostu rahoittamaan niin töihin ja hommaa omilla. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
aadakaulitz
23.08.2008 15:22:17
Kiitos todella paljon kaikille, varsinkin Papalle.

Karipiirto, en ole ihan täydellisesti kinni vanhempieni rahoissa, tilillä kun on jonkin verran rahaa. Riittäisi ihan hyvin esim. kitaraan.

Täytyy alkaa taivuttelemaan, mutta kiitos vielä kerran!
PappaSF
23.08.2008 16:04:51
Kiitoksia plussasta ja palautteesta kirjoitukseni suhteen.
On todella hyvä että meillä on näinkin kiva sivusto jossa voi keskustella, pyytää vinkkejä ja apua eri asioissa.

Itsekin olen kysymyksiä heittäny täällä omia mieltä askarruttaneista eri asioista ja hyvää palautetta ja apua olen saanut.

On myös kivaa ja antoisaa jos pystyy auttamaan muita heidän mieltä askarruttavissa asioissa.

Jos kysymyksiä tulee lisää mieleen niin ei kun kysymään, kyllä täällä miltei aina löytyy joltain vastaus :-)
Apricot
23.08.2008 18:52:33 (muokattu 23.08.2008 18:54:58)
en ole ihan täydellisesti kinni vanhempieni rahoissa, tilillä kun on jonkin verran rahaa. Riittäisi ihan hyvin esim. kitaraan.

Tuossa olisi siis ihan kelvollinen kitara:

http://www.f-musiikki.fi/kitarat_ja … -40a_yamaha_/_klassinen_kitara.html

Sen verran tarviit rahaa. Sitten ostat vaikka samasta liikkeestä Kitarakoulu 1 -kirjan, ja opettelet itsenäisesti virittämisen, avosointuja ym. perusjuttuja, ja tältä nettisivulta luet kaiken mikä kiinnostaa, FAQ:t ja muut viestiketjut joissa on perustietoa. Koulussa kannattaa aktivoitua musiikin tunneilla, ja rämpytellä kitaralla aina mukana kun mahdollista. Kyllä ne vanhemmatkin varmaan siitä sitten pikkuhiljaa heltyvät, kun näytät ensin että olet tosissasi.
Seba
24.08.2008 21:44:38

Otan osaa, jos vanhempasi oikeasti ovat noin nihkeitä. Kysypä heiltä, että mikä sitten olisi heidän mielestään hyvä harrastus ja miksi. Vai saako nuorella olla harrastuksia ollenkaan.

Tää on just niin tätä taas.
Silloin kun nuori oikeasti on kiinnostunut aloittamaan treenaamaan ja harrastamaan jotain niin aletaan nihkeilemään ja lyödään kapuloita rattaisiin.

Sitten 13 vuotias alkaa pissistelemään, vetämään kaljaa ja tupakkaa ja notkuu kaupungilla kaikki yöt, koulut menee päin persettä, eka abortti 14 vanhana..

Ja vuorossa onkin sitten tutustuminen huumehisiin joita espoosta ei ole vaikea löytää. Vaikeaa on olla törmäämättä niihin. Narkahdetaan ja teiniangsteissa hypätään parvekkeelta..

Sitten ihmetellään missä meni vikaan.

Sano kalkkiksille että hyvä harrastus pitää poissa pahanteosta.

Ja kyllä, olen elänyt espoossa nuoruuteni ja esimerkit on elävästä elämästä.

Vanhempien on tarkoitus tukea ja innostaa nuoria harrastusten pariin vaikka se vähän tulisikin maksamaan.

Perkele.
JamesHetfield
24.08.2008 22:56:40

Silloin kun nuori oikeasti on kiinnostunut aloittamaan treenaamaan ja harrastamaan jotain niin aletaan nihkeilemään ja lyödään kapuloita rattaisiin.

Sitten 13 vuotias alkaa pissistelemään, vetämään kaljaa ja tupakkaa ja notkuu kaupungilla kaikki yöt, koulut menee päin persettä, eka abortti 14 vanhana..

Ja vuorossa onkin sitten tutustuminen huumehisiin joita espoosta ei ole vaikea löytää. Vaikeaa on olla törmäämättä niihin. Narkahdetaan ja teiniangsteissa hypätään parvekkeelta..

Vanhempien on tarkoitus tukea ja innostaa nuoria harrastusten pariin vaikka se vähän tulisikin maksamaan.

Perkele.

Haha, itse olen kyllä täysin samalla kannalla, pakko vain sanoa että omalla kohdallani on tapahtunut juuri se päinvastainen reaktio, eli ennenkö tutustuin kitaransoittoon olin tunnollinen oppilas koulussa, en käyttänyt alkoholia tai hillunut kaupungilla myöhään...

Sitten se alkoi; kitaran soittaminen.
Innokkaana harjoittelijana aikaa ei enää jäänyt yhtä paljon läksyjen tekoon (varsinkin kun bändikuviot alkoivat) ja tutustuttuani rääveihin taiteilijapersooniin aloin myös harrastaa heidän kanssaan enenevässä määrin "muusikoiden elämäntapoja" jolla nyt tarkoitan tätä että käydään bileissä ja sitten tulee juotua, röökikin maistuu ja näin... Varsinkin keikkojen yhteydessä jos keikka on baarissa...:)

Nimim. Juuri privaattirökkenröll-festareilta palannut
;)
Kovaa mättöä: http://www.myspace.com/damagingfallout http://nervehell.net/studio/
Peku911
26.08.2008 14:02:59
Ehkä se suurin hyöty on, että saa naisia!
Peku911
26.08.2008 14:08:09

Perkele.

Tää oli plussan arvoinen!

Huipputekstiä ja toimii kyllä täydellisesti myös jyväskylän suunnalla.. Itse omasta kokemuksesta voin sanoa, että kun sitä alkoi kaljaa mättämään joskus 14 vanhana, niin nyt kun on ikää koht 18 niin sillon se oli niin "hienoo" olla kännissä joka viikonloppu, mutta kyllä nykyään ihan mielellään jää kitaran viereen ja soittelee mieluummin kun pyörii kaupungilla kylmissään.. Mutta kai se aina pitää oppia kantapäänkautta kaikki.. Niin kai se on..
Karipiirto
26.08.2008 14:30:03 (muokattu 26.08.2008 15:38:31)

Haha, itse olen kyllä täysin samalla kannalla, pakko vain sanoa että omalla kohdallani on tapahtunut juuri se päinvastainen reaktio, eli ennenkö tutustuin kitaransoittoon olin tunnollinen oppilas koulussa, en käyttänyt alkoholia tai hillunut kaupungilla myöhään...

Sitten se alkoi; kitaran soittaminen.
Innokkaana harjoittelijana aikaa ei enää jäänyt yhtä paljon läksyjen tekoon (varsinkin kun bändikuviot alkoivat) ja tutustuttuani rääveihin taiteilijapersooniin aloin myös harrastaa heidän kanssaan enenevässä määrin "muusikoiden elämäntapoja" jolla nyt tarkoitan tätä että käydään bileissä ja sitten tulee juotua, röökikin maistuu ja näin... Varsinkin keikkojen yhteydessä jos keikka on baarissa...:)

Nimim. Juuri privaattirökkenröll-festareilta palannut
;)

Hyss!
Ne vanhemmat saattaa lukea ton ja sitten se aloittaminen on tytölle vielä vaikeampaa. Krhm... Joo On hyvä harrastus. :)

Edit. Maskuliinit ilmaukset poites ko olikin ketjun aloittaja tyttö. :)
"There's no roll! They forgot the roll and they only kept the rock. The roll's the whole damn thing dude, the rock is nothing, deal with it, the roll is king. Unfortunately most cats don't get behind the roll." -Keith Richards
Mikaelo
26.08.2008 14:48:02

Ehkä se suurin hyöty on, että saa naisia!

Ai saa vai? Mistäköhän?
Sä oot pelottavan näkönen - Rocco Longfella ,Romantikkoitkijät #41
Peku911
26.08.2008 14:59:01
Ai saa vai? Mistäköhän?

Kuhankosken essolta
Jucciz
26.08.2008 15:10:28
Ai saa vai? Mistäköhän?

Pylkönmäen SEO:n tuulikaapista. Keskiviikkoisin aamuyöstä.
Tigerstedt
26.08.2008 15:16:21

Pylkönmäen SEO:n tuulikaapista. Keskiviikkoisin aamuyöstä.

Ei ole auki. Menee sulki klo 22.
That's utter nonsense!
G-Zus
28.08.2008 23:18:31
Papalle napsahti plussaa loistavasta kirjoituksesta.

Minä, keski-ikäinen perheellinen köriläs ostin ensimmäisen kitarani viime jouluna ja sanoin kersoille (4 kpl ikäluokat 4v. - 13v.) että jos kiinnostaa niin soittakaa ja kokeilkaa miltä tuntuu - jos rikotte sen niin sitten oli paska kitara kun ei lapsia kestä. Kerroin myös rehellisesti että ei se homma heti suju mutta jos jaksaa asiaan perehtyä ajan kanssa niin kyllä se siitä lähtee. Jokainen tavallaan ja tyylillään.

Poika 13v. innostui asiasta ja on pikkuhiljaa tutustunut kitaran soittoon ihan omin avuin ilman mitään oppitunteja. Yhdessä ollaan taivallettu tätä aloittelijoiden kivistä polkua ja mokoma on mennyt minusta ohi jo aikoja sitten.

Kaverin keskittymiskyky on kasvanut ihan silmissä eikä ota pultteja aivan pienistä asioista. Juuri nyt jantteri istuu tuolla sohvan nurkassa basson ja Rushin nuottikirjan kanssa. Aikaisemmin olisi luultavasti istunut X-Boxin edessä takomassa Haloa tai muuta vastaavaa.

Minä en henkilökohtaisesti ymmärrä pätkääkään vanhempia jotka haluavat kieltää lapseltaan niinkin loistavan harrastuken kuin musiikki - instrumentista riippumatta. Suorastaan kyrsii aivan perkeleesti innokkaan nuoren puolesta. Jos syitä ovat esimerkiksi kaljan juonti ja muut huonot elämäntavat niin voin kertoa että kyllä näitä kyseisiä harrastuksia on ollut nuorisolla läpi ihmiskunnan historian ilman kitaroitakin. Joka muuta väittää puhuu paskaa!

Ketjun aloittajalle kovasti tsemppiä. Älä anna periksi.
Winston Churchill: I may be drunk, Miss, but in the morning I will be sober and you will still be ugly.
aadakaulitz
05.09.2008 18:42:51
Vai että ihan naisista puhutaan. 8'''D

No joo, iskä osti ihan yllätyksenä käytetyn Yamahan, joka on todella hyvä. Jokseenkin epävireinen, mutta kaveri varmaan virittää sen.
Tunteja olen yrittänyt työväenopistolta katsella, mutta kaikki kurssit täynnä. Jonoon laitoin itseni, joten toivottavasti pääsen jonnekin tunneille. :)

Kiitos kaikille avusta ja tulen luultavasti kirjottelemaan tänne, jos esim. en pääse tunneille ja yritän etsiä uusia paikkoja. 8)))
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)