Aihe: Masterointi - lyhyt oppimäärä
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15
Velli
18.07.2008 14:28:39
Kun otsikko on "Masterointi - lyhyt oppimäärä" niin kiinnostaakohan ihmisiä lukea sivun mittaista selostusta jonkun yksittäisen m.nettiläisen kuuntelumieltymyksistä ja ajatuksista remasteroinneista?

-

Ei, ei kiinnosta.

Totta, eiköhän tämä ole nyt jo käsitelty. Nämä ovat vain omia näkemyksiäni asiasta ja fiilisjuttuja on hyvin vaikea selittää toiselle, jolla ei ole samaa fiilistä, joten annan asian olla.
Timo JM
18.07.2008 15:27:56

Kun otsikko on "Masterointi - lyhyt oppimäärä" niin kiinnostaakohan ihmisiä lukea sivun mittaista selostusta jonkun yksittäisen m.nettiläisen kuuntelumieltymyksistä ja ajatuksista remasteroinneista?

Joo, nää kirjoitukset vois kyllä poistaa.

Jos jonkun mielestä kaupoissa ei saisi myydä muunlaisia äänitteitä kuin sellaisia mitä hän on itse joskus alunperin ensimmäisen kerran sattunut kuulemaan, niin eiköhän tää ihminen voi pitää tällaiset mielipiteet ihan ominansa. Turha sen asian kanssa on muiden päätään seinään lyödä ;-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
Mättöpiiska
19.07.2008 01:58:04
Mun stereot ei onneksi ole niin hifit, että noiden korostuksien olemassaoloa tai niiden puutetta huomaisi. Tai vaikka huomaisikin, niin mulle noilla ei ole merkitystä. Helkatin hyvältä ne mun korvaan kuulostavat.

Tätä on hyvä siteerata, koska tämän takiahan kaikki masterointi ja remasterointi tehdään. Ajat muuttuvat ja niin muuttuvat myös laitteet, formaatit ja kuuntelutottumukset.

Jos jonakin päivänä tulevaisuudessa haluat kuunnella AC/DC:tä upouudelta BlyRaySuperHDDVD-GenerationX-levyltä (tai vast.), koska 3-vuotias lapsesi veti vinyyli- ja cd-soittimesi johdoista lattialle, eikä uusia enää valmisteta, niin olet ehkä kiitollinen, että joku epäsosiaalinen ääni-insinööri, jolla on liikaa ajateltavaa, on osannut vääntää ja koodata ne alkuperäiset vinyylit biteiksi, jotka uusi BluRaySUperHDDVD-GenerationX-soitin osaa toistaa niin, ettei koodauksen olemassaoloa juuri huomaa ja biisit kuulostavat yhä helkatin hyvältä sun korvaan, eikä silloin enää haittaa, että taas kerran uusituissa levynkansissa lukee remastered, koska materiaali sinänsä ei ole muuttunut miksikään - mitä nyt vähän lujempaa tulee ja 36 kilohertsiä korostuu, että lepakotkin tykkää - vaan teksti on kansilehdessä markkinointisyistä, tai siksi, että minä saisin muodostettua pisimmän lauseen ikinä.
Groovi
19.07.2008 02:15:14 (muokattu 19.07.2008 02:15:59)
En tiedä masteroinnista kuin korkeintaan 1% sen koko totuudesta ja mahdollisuuksista, mutta jaksan kuitenkin tavallisena kuulijana ja musiikin suurkuluttajana todeta orkkiksen ja remasteroidun levyn erot hyvin selkeästi toisistaan.

Mieleen tulee ihan sekunnissa ainakin seuraavat tarjolla olevat ja A:lla alkavat rock-henkiset remastered -julkaisut:

Accept: Balls to the wall
Accept: Eat the heat
AC/DC: If you want blood
AC/DC: Fly on the wall

ja jotta aakkosten toinen ääripääkin tulee tyydytettyä, niin heitetään kehiin vaikkapa:

Whitesnake: In the shadow of the blues (live)

Nämä olkoon esimerkkinä siitä, että alkuperäisen (vinyylin/c-kasetin tai cd:n) soundipoliittinen avautuma on erilainen kuin remasteroidussa veljessään. Joissakin julkaisuissa jopa melko radikaalisti.

Deep Purplen biisiä "burn" ei olisi koskaan pitänyt jälleenmiksata sekä remasteroida orkkis raidoista. Vituix män, sanon mä.
Hyvä rumpali saa satasen kamat kuulostamaan miljoonaluokan vehkeiltä. Huono rumpali ei saa miljoonan kamoja kuulostamaan edes satasen vehkeiltä.
zehow
03.08.2008 15:20:31
Moikka, kannattaako raitoja kompressoida erikseen? Jos on rummut äänitetty monelle raidalle ja haluaa siitä sitten yhden stereoraidan, niin samalla olisin sitä hieman kompressoinut. Samaa ajattelin tehdä myös muille raidoille? Kuten bassolle ja laululle???
Mismatch error
03.08.2008 16:17:01
Moikka, kannattaako raitoja kompressoida erikseen? Jos on rummut äänitetty monelle raidalle ja haluaa siitä sitten yhden stereoraidan, niin samalla olisin sitä hieman kompressoinut. Samaa ajattelin tehdä myös muille raidoille? Kuten bassolle ja laululle???

Väärä ketju. Laita vaikka aloittelijaketjuun tai tee oma.
La musique est le seul des talents qui jouissement de lui-même, tous les autres veulent des témoins.
Mikael
05.09.2008 10:19:34 (muokattu 05.09.2008 10:20:15)

Mitä enemmän oikeiden masterointi-ihmisten palveluita oon käyttänyt, sitä vakuuttuneempi olen siitä että se asia on todellakin syytä teettää ihmisellä joka todella osaa. Aika usein multa kysytään et voisinko mä masteroida sen mitä oon miksannut ja yhä helpompi mun on kieltäytyä. Aina kun oon itse ensin "demomastroinut" ja vaikka tietty koittanyt tehdä mahdollisimman hyvin ja sitten se sama on masteroitu jonkun oikean masteroijan toimesta niin se oikea masteroija on saanut biisistä huomattavasti paremman. Masterointi on ihan oma taiteenlaji.
Inhimillisyys on hyve.
kalleh
05.09.2008 12:23:24
Noin se varmaan onkin että selkeästi parempaa jälkeä tekee joku ammatikseen tekevä.

Mutta toisaalta jos ajatellaan että täällä olisi niitä tulevaisuuden potentiaalisia ammattimasteroijia, jotka ovat vasta tajunneet mitä masterointi tarkoittaa, niin näillä neuvoilla ja oppailla on tärkeä merkitys myös niiden ihmisten kehitystä ajatellen :)

Saatikka sitten ne kaverit joilla on äänitysten budjetti lähellä nollaa.
Mikael
05.09.2008 13:56:23 (muokattu 05.09.2008 14:10:44)

Mutta toisaalta jos ajatellaan että täällä olisi niitä tulevaisuuden potentiaalisia ammattimasteroijia, jotka ovat vasta tajunneet mitä masterointi tarkoittaa, niin näillä neuvoilla ja oppailla on tärkeä merkitys myös niiden ihmisten kehitystä ajatellen :)

Joo, tottakai... mä vaan meinasin snadisti alleviivata tän asian tärkeyttä ja sitä että miksaminen ja masterointi ovat todellakin kaksi eri asiaa ja useinkaan ei ole järkevää että sama henkilö, samoilla laitteila ja samassa tilassa ensin miksaa ja sitten masteroi.
Inhimillisyys on hyve.
kalleh
05.09.2008 16:25:23
Joo, tottakai... mä vaan meinasin snadisti alleviivata tän asian tärkeyttä ja sitä että miksaminen ja masterointi ovat todellakin kaksi eri asiaa ja useinkaan ei ole järkevää että sama henkilö, samoilla laitteila ja samassa tilassa ensin miksaa ja sitten masteroi.

Jep, näinhän se on :)
Ze Kink
08.09.2008 15:07:09
Jos jollain löytyy jotain "ennen & jälkeen" -näytteitä, minua kiinnostaisi. Eli siis lähinnä mietin, että kuinka "valmiiksi" ihmisillä on tapana miksata matsku ennen masterointia, vai katsovatko useimmat vaan balanssit kohdilleen ja jättävät loput masterointiin.
"If by noise you mean uncomfortable sound, then pop music is noise to me" -Masami Akita | Aberrant Vascular
JoKo
08.09.2008 18:20:45
Jos jollain löytyy jotain "ennen & jälkeen" -näytteitä, minua kiinnostaisi. Eli siis lähinnä mietin, että kuinka "valmiiksi" ihmisillä on tapana miksata matsku ennen masterointia, vai katsovatko useimmat vaan balanssit kohdilleen ja jättävät loput masterointiin.

Kyllä se pitää tehdä niin valmiiksi kun ikinä osaa. Masteroija kuuntelee sen sitten tuoreemmilla korvilla ja tekee mitä tarvii.
kalleh
08.09.2008 19:00:03
Kyllä se pitää tehdä niin valmiiksi kun ikinä osaa. Masteroija kuuntelee sen sitten tuoreemmilla korvilla ja tekee mitä tarvii.

Näin. Kaikki niin hyvän kuuloiseksi kuin saat, kaikki raitojen balanssit ja ekutukset täysin kuntoon. Ja mitään ei kannata jättää tekemättä asenteella 'sen voi korjata sitten masteroinnissa' :)
Timo JM
08.09.2008 20:30:53

...miksaminen ja masterointi ovat todellakin kaksi eri asiaa ja useinkaan ei ole järkevää että sama henkilö, samoilla laitteila ja samassa tilassa ensin miksaa ja sitten masteroi.

Joo, tää on tosiasia jonka kanssa joutuu kamppailemaan kun tekee omia juttuja, eikä ole varaa maksaa masteroinnista. Toisaalta tässä maassa ei ole montaa tyyppiä joille kyseisestä toimituksesta viitsisi maksaa. Eli joiden jälki olis niin paljon parempaa omiin räpellyksiin verrattuna. Heh, älkää vaan arvioiko mun masterointeja Mikserin perusteella. Ne on pelkkää loudnes waria ;-)

Edullisemmissa paikoissa jälki tuppaa jäämään sille tasolle, että omatkin mestaroinnit vaikuttaa ihan kelvollisilta. (Sori yleistys.) Tavallaan tietysti helpottavaa kun noiden osaavien hinnat on niin reilusti oman lompakon ulottumattomissa, ettei tarvitse edes haaveilla koko jutusta. ;-)
samic
08.09.2008 22:35:13 (muokattu 08.09.2008 22:37:38)

Joo, tää on tosiasia jonka kanssa joutuu kamppailemaan kun tekee omia juttuja, eikä ole varaa maksaa masteroinnista. Toisaalta tässä maassa ei ole montaa tyyppiä joille kyseisestä toimituksesta viitsisi maksaa. Eli joiden jälki olis niin paljon parempaa omiin räpellyksiin verrattuna. Heh, älkää vaan arvioiko mun masterointeja Mikserin perusteella. Ne on pelkkää loudnes waria ;-)

Edullisemmissa paikoissa jälki tuppaa jäämään sille tasolle, että omatkin mestaroinnit vaikuttaa ihan kelvollisilta. (Sori yleistys.) Tavallaan tietysti helpottavaa kun noiden osaavien hinnat on niin reilusti oman lompakon ulottumattomissa, ettei tarvitse edes haaveilla koko jutusta. ;-)

e-mastering foxil ja svantella apaut 60 ekee biisi...ei oo kyl paha hinta...
muutaman ja kerran oon noitten servolle mixin tunkenu..ihan jees.
http://www.sn-audio.com
Timo JM
08.09.2008 22:41:54

e-mastering foxil ja svantella apaut 60 ekee biisi...ei oo kyl paha hinta...

Kaikki on suhteellista. Meidän perhe syö viikon tuolla hinnalla ja kun ylimääräistäkään ei ole niin helppo valita kumpaan rahat menee.
dewil
09.09.2008 11:32:50

Kaikki on suhteellista. Meidän perhe syö viikon tuolla hinnalla ja kun ylimääräistäkään ei ole niin helppo valita kumpaan rahat menee.

Masterointi onkin työvaiheena osa ammattimaista levyntekoprosessia, kuten miksauskin ja äänitys. Vaikkei yltiökaupallista julkaisua olisikaan tekmässä, onhan yleensä ideana saada julkaisustaan edes "omat pois" tavalla tai toisella.
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
Mikael
09.09.2008 12:22:23 (muokattu 09.09.2008 12:35:40)

Joo, tää on tosiasia jonka kanssa joutuu kamppailemaan kun tekee omia juttuja, eikä ole varaa maksaa masteroinnista.

Joo, demot on eri asia. Ehkä silleen opettelumielessä täälläkin vois perustaa masterointitreeniryhmän jolle vois lähttää demoja masteroitavaksi... Treenaajat sais muutakin kuin omaa matskua ja sit palautetta tekemisilleen. Lisäks demot sais uusia tuoreita korvia joilla on intoa paneutua, kuunnella ja auttaa lopputuloksen hyväksi.

Oikeasti on ihan avartavaa jos/kun pääsee joskus omia miksauksiaan masteroimaan ammatilaisen toimesta niin koittaa eka ite ja sit vertaa siihen mitä masteroija on saanut aikaan. Mä ainakin oon ite hävinnyt sen "kisan" joka kerta.
Inhimillisyys on hyve.
JoKo
09.09.2008 12:30:23
Vaikka joskus tosiaan joutuu tekemään itse "masterointeja", nekin kannattaa tehdä jossain toisessa tilassa kuin siinä missä se alunperin miksattiin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)