Aihe: Basso: särö kitaravahvarista, bottom DI:stä?
1
Antti1
04.09.2008 22:08:55 (muokattu 04.09.2008 22:09:49)
1. linja MXR eq pedaalin, jossa kaikki linjasoundin kanssa yhdessä turhalta kuulostava nollilla

2. linja kompressorin kautta mikseriin, äänikorttiin..

Mä jättäisin kompuran tässä vaiheessa vielä pois, ellei sulla sitten oo jotain erityisen hyvää, tai tiettyä matolaatikkoa muokkaamassa soundia halutunlaiseksi?

Ja nämä sitten summaisi DAWissa.

Eipä tarvii varsinaisesti summatakaan, jätä erillisiksi raidoikseen vaan ennen lopullista summaamista. Helpompi työstää erillään. Saat sä ne kuitenkin lähettyä sit johonkin ryhmään yms.

Leikkaakohan tuo MXR tarpeeksi noita alataajuuksia ettei hajoa vahvistimen elementti?

Eipä ne niin herkästi hajoa, mikäli ei ole "liian dynaaminen" basisti ja volat kaakossa. Onhan skittavahvareita käytetty bassolla maailman sivu.

Vaihevirhettä tulee ilmeisesti väkisin?

Vaihe-eroa. :) Onko mitään väliä? Kompuran kautta linjaan vs vahvarin läpi vedetty möly on jokatapauksessa rakenteeltaan niin erilaista, ettei haitanne mitään.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
tinde
04.09.2008 23:05:25

Eipä ne niin herkästi hajoa, mikäli ei ole "liian dynaaminen" basisti ja volat kaakossa. Onhan skittavahvareita käytetty bassolla maailman sivu.

Joo, meillä oli x vuotta sitten metelibändin keikoilla basso Marshallin JCM800:n läpi kovaa ja lujalla, hyvin kesti.

Eli en mä välttämättä leikkais sitä alapäätä pois styrkkarin kanssa, vaan äänittäisin molemmat omille raidoilleen ja niistä rakentelisin sitten halutun soundin. Sitä leikattua alapäätä kun on vaikea sinne jälkikäteen taikoa, pois sen saa helposti...
Mikael
04.09.2008 23:22:17 (muokattu 04.09.2008 23:25:00)

Samaa mieltä: EQ pois siitä ennen styrkkaria (ellei sillä ole siis muuta virkaa kuin alapään leikkaus) - mä käytän usein studiossa nimenomaan kitaravahvistinta bassolle koska studiossa ei tarvita suuria äänenpaineta ja pienempitehoinen vahvistin menee kivemmin särölle. Äänität vaan molemmat omille raidoilleen ja sit miksatessa kuuntelemalla päätät missä kohtaa menee jakotaajuus. Sama homma sen kompuran kanssa paitsi tietty jos se on joku hyvä ja tiedät mitä teet... muuten kandee hoitaa myös se kompressointi jälkikäteen jolloin voit kokeilla erilaisia asioita.

Mulla on miksatessa jakotaajuus usein n. 100-150Hz:n kieppeillä (DI siita alas ja styrkkari ylös) joten toi 500Hz tuntuu siinäkin mielessä aika hurjalta kelalta...

Vaihe-erot voi myös aika kätevästi säätää sit audioeditorissa jos tarvetta on.
Inhimillisyys on hyve.
Spiral
05.09.2008 08:09:55 (muokattu 05.09.2008 08:10:34)

Kiitoksia vastauksista!
Ehkäpä pistän jotain ääninäytteitä kokeiluistani, jos saan kelvollista aikaan.
Niq
05.09.2008 09:35:57

Putkitoimisella kitaravahvarilla voit huoletta luukuttaa bassoa suoraankin, siellä päätemuuntaja haukkaa pahimmat alataajuudet veks. Toisaalta millään trankkupelillä en lähtis säröjä kaivelemaan bassoon ollenkaan. ENGL Fireballilla on väännetty bassoraitoja hyvällä menestyksellä, muistaa vaan laittaa tarpeeks säröä.
"I have a cunning plan" -Baldrick
Mikael
05.09.2008 10:36:59

Putkitoimisella kitaravahvarilla voit huoletta luukuttaa bassoa suoraankin, siellä päätemuuntaja haukkaa pahimmat alataajuudet veks. Toisaalta millään trankkupelillä en lähtis säröjä kaivelemaan bassoon ollenkaan. ENGL Fireballilla on väännetty bassoraitoja hyvällä menestyksellä, muistaa vaan laittaa tarpeeks säröä.

Mä oon viehättynyt viime aikoina kombinaatioon josta löytyy suht pienitehoinen putkivahvistin (alle 50W mikä on bassolle aika vähän) ja 12" pahvikartio. Esim 20W/2x12" Magnatone -putkikombo tai Bassman-nuppi ja 2x12" VOX -kaiutin ovat toimineet hienosti. Tosin tuo VOX myös 100W Hiwat -styrkkarilla oli valtavan hyvä!

Särön kanssa kannattaa olla varuillaan, vaikka se usein bassolle toimiikin...
Inhimillisyys on hyve.
StJerky
05.09.2008 10:55:43 (muokattu 05.09.2008 10:56:15)
Itse kehitin sellaisen systeemin ihan reenejä varten bassoon että:

Kaksikanavaisessa putki-bassovahvistimessa (vanha Music Man) laitan basson 1-kanavalle ja siitä equtan treble ja middle hiljaiseksi. Sitten piuha 1-kanavan toisesta inputista overdrive pedaaliin (ja basso wahiin) ja siitä bassovahvistimen toiseen kanavaan josta taas equtan basson alas. Minusta toimii vallan mainiosti. Äänityksissä sitten käytän tuota DI-boksi - mikitys systeemiä (mistä tässä ketjussa puhutaan).
Noisy
08.09.2008 11:31:04
Äänittelin just viikonloppuna Rickenbackeria, josta kaula- ja tallamikit saa erikseen ulos. Kaulamikin otin linjaan ja bassostyrkkarin kautta mikitettynä, tallamikin Fender Twinin kautta mikitettynä. Toi tallamikki kitarastyrkkarin kautta taitaa olla aika käytetty kikka Rikujen kanssa ja toimi kyl aivan loistavasti.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)