Aihe: KOOLISTER kitarat by Huttulacustoms
1 2 3 4 5 6 7
BBHendrixon
04.09.2008 17:13:56
Olivat ne sitten Japanista, Kiinasta tai Taiwanista... on hienoa, että markkinoilla on myös edullisempia ja kuitenkin soittokelpoisia vaihtoehtoja, ettei harrastus jää rahasta kiinni. Mutta miksi ne pitää yrittää kopioida yksityiskohtia myöten Fenderiltä ja Gibsonilta? Se on rikollista, mutta näköjään laillista. Onhan siitä oikeutta käyty mutta kovin näyttävät vieläkin "tutuilta" nuo Aasian tuotokset. Minkäs teet..
Voi kuulkaa, kaikki biisit ja kitarakamat on tehty jo aikoja sitten ;)
HeiNo
04.09.2008 17:27:26
Ennäe tuota ongelmana ainakaan ekologiselta kannalta, jos nuo voi hävittää polttamalla, kuten itsekin päättelit.

Kertakäyttöhyödykkeillä en tarkoittanut pelkästään kitaroita vaikka tämä topic aiheesta onkin. Lasken niihin myös halpatuotanto vahvistimet, pedaalit, viihde elektroniikan ym. mitä nyt ei takassa polteta. Eikä muuten polteta umpilakattuja kitaroitakaan.

Tottakai jos tuote on laadullisesti niin hyvä että se on mahdollista aikanaan laittaa kiertoon niin ollaan oikeilla jäljillä mutta epäilen.
oiva tumpeloinen
04.09.2008 17:31:45
Tottakai jos tuote on laadullisesti niin hyvä että se on mahdollista aikanaan laittaa kiertoon niin ollaan oikeilla jäljillä mutta epäilen.

Miksi nuo eivät menisi kiertoon jatkossa? Puuosaa siinä kuitenkin, mikä kestää oman aikansa ihan hyvin. Aloitteleville tai nikkareille varmasti ihan otollista maaperää. Jos vielä puhutaan kitaroista, niin kovin moni saattaa ripustaa tiensä päähän tulleen halpiksen vaikka seinälle koristeeksi. Silloin se on ihan yhtä turha kuin vastapäisellä seinällä roikkuva taulu, mistä ei kukaan valita.
Dog Breath
04.09.2008 17:36:00
Kyllähän kiinalaisista (aidoista) Squierista löytyy nykyään myös Fenderin logo, tosin lavan takaa. Gibsonia ei sitten kyllä lue missään muussa kuin oikeissa Gibsoneissa (USA) ja näissä laittomissa Kiinan piraateissa.

Kyllä mulla näkyy Epiluurin kaularaudansuojuksessa lukevan että Gibson... :P
In the Year of the Plague
jali
05.09.2008 14:21:10

Just.

Itseasiassa koko näiden kitaroiden teettämisen takana on ajatus siitä että enää en vintage-keppejä viitsi baarin kulmaan potkittavaksi viedä. Teetin juuri kahteen Coronadoon helkkarin isot rempat kun eräs urpo kaatoi PA-pinon kitaroiden päälle. Onneksi oli yksi kädessä niin meni ainoastaan kahdesta Bigsbyt etukannesta läpi ja tuollatavalla.. En minä väitä että nämä olisivat parempia / huonompia / yhtä hyviä / keräilykitaroita tai mitään muutakaan. Nämä kitarat ovat varsin kohtuullisesti viimeisteltyjä kitaroita ihan hyvillä mikeillä, soitettavilla kauloilla, ja jonkun mielestä ovat jopa ihan mukavan näköisiäkin. Jokainen miettii itse millaisen kitaran milläkin hinnalla ostaa, ei tämä sen vakavampaa ole.

Mielestäni kenelläkään ei voi olla sellaista kaiken ylitsekäyvää tietämystä tai osaamista jolla joku kitara muuttuu kokeilematta 300 kilometrin päästä hyväksi tai huonoksi. Että edelleenkin tervetuloa vaan näpelöimään.

Koska oma kokemukseni kitaroista ja bassoista rajoittuu rocknrollin soittamiseen parilla tuhannella keikalla viimeisten kolmen vuosikymmenen aikana, olen pakotettu arvostamaan kaikkien asiantuntijoiden mielipiteitä vaikka ihan vaan kuvan, paikkakunnan, nimen tai naamanvärin perusteella arvioitaisiinkin laitteita..
fox
05.09.2008 14:34:27

Jokainen miettii itse millaisen kitaran milläkin hinnalla ostaa, ei tämä sen vakavampaa ole.

Lähinnä näi, mutta onpa tässä tullut vuosien mittaan poikkeaviakin näkemyksiä kuultua, suuntaan jos toiseenkin.. ;)

Mielestäni kenelläkään ei voi olla sellaista kaiken ylitsekäyvää tietämystä tai osaamista jolla joku kitara muuttuu kokeilematta 300 kilometrin päästä hyväksi tai huonoksi.

Tähän täytyy myös todeta, että ks. edellinen kirjoitukseni. Kyllä niit "selvänäkijöitä" täältäkin löytyy.. 8)

Että edelleenkin tervetuloa vaan näpelöimään.

Kiitos, täytyy tsekkailla, josko joskus..
PS. olen pahoillani Coronadojen puolesta.. Oikein hienoja kitaroita on ne, ja Suomessa vallankin melko harvoin nähtyjä...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Lilli
05.09.2008 16:11:34
http://www.huttulacustoms.fi/?p=3

Onkos kukaan päässyt tuommoista kokeilemaan.. Tuo keltainen onttokoppa vaikuttaa mielenkiintoisen näköiseltä.. No eikä ole hinnallakaan pilattu, liekö sitten mitenkään käyttökelpoisia laitteita..

Pari viikkoa sitten poikkesin Keuruun Musiikissa kieliostoksilla kun pystitelineestä silmiini pisti kolme jazz-mallista Koolisteria. Koklasin. Hiukan omanlaisensa tuntuma kaulaosastolla, mutta varmasti säädettävissä mieleiseksi. Bigsby, ainakin pienellä momentilla käsiteltynä, tuntui pitävän vireen. Viimeistely varsin laadukasta, pikkuisen vaan jäi semmoinen muovinen jälkikuva. - Mutta menkää nyt kaikki Keuruunhemmot kokeilemaan ja kommentoikaa! - Muutenhan Keuruun Musiikin tuotevalikoima on monipuolistunut uuden omistajan myötä hienosti: Harvassa liikkeessä muuten on vahvistinmerkkivalikoimassa Marshall-Mesa-Boogie-Hughes&Kettner-valikoiman lisänä muunmuassa niinkin harvinaista merkkiä kuin Yerasov...;-)
"Saarijärven Paavoa en ole nähnyt mutta aamulla luulen nähneeni vessanpöntössä Jeesuksen!" - vaimo juhannusaamuna 2000
sepisti
05.09.2008 16:16:51
Mitä tässä kenenkään liikeideoita mollaamaaan. Tuota kimppatilausrojua, kuitenkin monet täällä tuntuvat hommaavan. Eikös tässä ole kyse samasta asiasta, noin periaatteessa?

Tosin nämä, jotka postauksiensa perusteella tuntuvat ammatikseen musiikkihommia tekevän, eivät ole wolffeilla pahemmin rehvastelleet:)
Mäntä-Seppo JYRÄÄ!!!
fox
05.09.2008 16:25:46

Tosin nämä, jotka postauksiensa perusteella tuntuvat ammatikseen musiikkihommia tekevän, eivät ole wolffeilla pahemmin rehvastelleet:)

Käypä lukemassa mun artikkeli Wolf SS-kitarasta.. valitettavasti en oo vielä ehtinyt päivittämään tuota, tulossa on kyllä päivitys.
Ja omakuvassa löytyy sitten yks kuva, jota tuolla kimppatilaushuoneessa arvuuttelin, että mikäpä mahtaa olla se kitara...
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
HeiNo
05.09.2008 16:52:48
Silloin se on ihan yhtä turha kuin vastapäisellä seinällä roikkuva taulu, mistä ei kukaan valita.

Kun tapanasi tuntuu olevan irrotella lauseita sisällöstä niin vastataan nyt tähän sinun tokaisuusi yhtä fiksusti. Kerro ihmeessä mikä kiinalainen tehdas maalaa tauluja sarjatuotantona?
Kefiiri
05.09.2008 17:03:02
Kerro ihmeessä mikä kiinalainen tehdas maalaa tauluja sarjatuotantona?

Minultahan ei kysytty, mutta kyllä taulujakin liukuhihnalla tehdään. Yksi "taiteilija" sutaisee puunoksan, toinen kiven, kolmas pilven kunnes kangas on peitetty maalilla.
nannne
05.09.2008 17:11:52

Juu, ja parhaimmat printterit sylkee aika monta mona lisaa minuutissa.
Les Fender
05.09.2008 18:11:59
Kun tapanasi tuntuu olevan irrotella lauseita sisällöstä niin vastataan nyt tähän sinun tokaisuusi yhtä fiksusti. Kerro ihmeessä mikä kiinalainen tehdas maalaa tauluja sarjatuotantona?

Vaikkei ollu mullekkaan niin vaikka tämä:

http://www.paintingspal.com/

Hauskaa ja kätevää että "taidetta" myydään neliöhinnalla.
"Living is easy with eyes closed!"
jra
05.09.2008 19:37:36 (muokattu 05.09.2008 19:50:18)
Taiteen puolella kopioiden tekeminen ja myyminen on niin kauan täysin laillista toimintaa kunhan teosta ei signeerata alkuperäisen taiteilijan nimellä tai kaupata aitona. Nimenomaan tuossa signeeraamisessa menee se raja, ei siinä kuinka 1:1 itse teos on kopio.
Timo JM
05.09.2008 19:43:30

Minultahan ei kysytty, mutta kyllä taulujakin liukuhihnalla tehdään. Yksi "taiteilija" sutaisee puunoksan, toinen kiven, kolmas pilven kunnes kangas on peitetty maalilla.

Nimenomaan! Halpakaupat on pullollaan näitä tauluja. Monet kyllä ihan kivan näköisiä :-)
...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | DIVARi | Cupido |
oiva tumpeloinen
05.09.2008 20:58:08

Kun mun tapani irroittaa lauseita asiayhteydestä ei näytä menevän ihan perille asti, niin koitetaan nyt vähän eri tavalla.

Sinä olet ollut sitä mieltä, että nuo kitarat on pelkkää kertakäyttöistä paskaa. Korjaa ihmeessä, jos mä olen ymmärtänyt sun jutun väärin. Mä olen sitä mieltä, että se ei pidä paikkansa, koska noita voi varmasti laittaa uudelleen kiertoon vaikkapa nikkareille, jotka voivat sitten modata niistä haluamansa tai vaikka tehdä siitä pelkkä koriste kotiinsa. Silloin se ei ole sen kertakäyttöisempää kuin mikä tahansa esine, jota kotiin laitetaan. Joka tapauksessa, vaikka unohdettaisiin nyt ne kaiksita olennaisimmat taulut tuosta aiemmasta kirjoituksestani, niin tarkoitus oli sanoa, että ne ei ole kertakäyttöpaskaa. Niille löytyy varmasti käyttäjänsä ja ne kyllä kestää viimeistään pienellä parantelulla vaikka kuinka pitkään ihan tarkoitetussa käytössäkin. Jos tää nyt vielä pitää selittää tarkemmin, niin joku muu saa sen tehdä, koska minä en siihen välttämättä kykene.

Ja nyt, kun olen purkanut huoleni kaikesta näin hävyttömästi vielä irroittamalla sinun sanomisiasi asiayhteydestäänh, palauttanet minut maan pinnalle ja kerrot, missä menin vikaan. Ei muuten, mutta tämä epätietoisuus ja tyhmyys ei ole kovin kivaa.
jali
06.09.2008 12:27:03

No niin.

Koska keskustelu näytää käyvän vilkkaana ja mukavasti aiheesta toiseen polveillen, niin en malta olla vielä hiukan osallistumatta. Ensinnäkin olen kyllä sitä mieltä että mikäli työnlaadusta noin yleisesti puhutaan, niin en olisi yhtään vakuuttunut siitä että se meksikaani ameriikan tehtaalla suhtautuu työhönsä jotenkin erityisellä pietetillä verrattuna vaikkapa siihen kiinalaisrouvaan joka esim. näitä minunkin Koolister-kitaroitani kasaa. Noin äkkiseltään molemmat työssä ihan livenä nähneenä väittäisin tilanteen olevan itseasiassa pänvastoin.

Se, että instrumentti on edullisempi kuin joku toinen, ei välttämättä tarkoita sitä että siitä ei ole kuin koristeeksi tai hyväksi aihioksi remonttimiehelle. Kuten alussa mainitsin, tämä kaava millä hinta muodostuu on aika simppeli; tuotemerkkki maksaa jotakin, maahantuoja otta omat kymmenet prosenttinsa, tukkukauppias ottaa taas omat kymmenet prosenttinsa, ja kitarakauppa ottaa taas omat kymmenet prosenttinsa. Tällä meiningillä esim. Koolister-puoliakustinen joka minulla maksaa tässä paikanpäällä kotelon kanssa 495, tulee perinteisellä tavalla myyntiin toimitettuna maksamaan hyvinkin tuplat. Tai joku tekee työnsä ilmaiseksi.

Kääntäen sama juttu, jos kitara maksaa merkistä riippumatta liikkeessä tonnin, tuostahan sitä voi laskeskella kuinka paljon se tonnin skitta maksaisi ilman perinteisiä välimiehiä. Kitaran laadun kanssa näillä satasilla ei ole valitettavasti mitään tekemistä.

Kyllähän te kaikki tämän tiedättekin, mutta edelleen näyttää vaan olevan tuo katsanto aika yksisilmäistä linjalla; meksikolaisella on satumainen kyky osata tehdä parempia kitaroita kuin kiinalaisella, ja tarpeeksi monen välikäden kautta kun saadaan kitaralle tuntuvammin hintaa niin sitten on oltava kysymys laatupelistä. Että tervemenoa van näpelöimään edelleen, vaikkapa juuri tuonne Keuruun Musiikkiin, jossa muuten on nähtävänä sopivasti aiheeseen liityen myös tuota tämänpäivän ameriikkalaista työnjälkeä..
Lilli
07.09.2008 18:19:56
Nyt kun tämä keskustelu Koolister-kitaroista alkaa taas pyöriä pois varsinaisesta asiasta, niin voisiko joku antaa aivan oikean ja kokemusperäisen kommentin näistä soittimista? Olisi hieno lukea jonkinlainen analyysi!
But she never lost her head Even when she was given head She says, hey babe, take a walk on the wild side
käsi
08.09.2008 11:38:33

jos nyt ymmärrän jali oikein, niin koolister kitara on sun merkkisi ja teet sen alihankintaduunina kiinalaisessa tehtaassa? vai onko se joku oma kiinalainen merkki jota tuota maahan?

millaiset takuut on soittimille? jos hajoaa heti kouraan saako rahat pois vai uuden tilalle?

ihan ok kuvio mun mielestä. Mutta ymmärrän myös antipatiat kiinalaisia soittimia kohtaan. sieltä on tullut aikamoinen kasa sitä itteänsä. Ja kyllähän heidän raaka kopioiminen ja väärentäminen on ollut aika karmeaa.

itselläni on kiinassa eräänmerkin tekemiä soittimia. sinänsä mitään vikaa laadussa ei ole. pieniä viimeistelyvirheitä tosin on mutta muuten toimii moitteetta. ok soittimia hintaisikseen. Pientähän hiedän laiton kitarabisneksensä on verrattuna esim nettipeleissä harrastamaan laittomuuteen tai sitten muuhun kaupan käyntiin jossa ihan yhtäräikeästi kopioivat muiden juttuja. tämän ei pitäisi olla nyky päivää mutta niin vain on, rahalla on ihmeellinen valta ihmiseen
Kun on korvia myöten kusessa on paree pitää suu kiinni
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)