Aihe: Maaliruisku ja kompressori
1 2
tommiot
04.09.2008 14:17:07
Moi!

Mua on tässä viimeaikoina alkanut kiinnostaa opetella maalaamaan kynäruiskulla. Ja myös soitinten rakentelua aloittelen tässä aikuisopiston kurssilla piakkoin, joten pitäisi ruisku saada pintakäsittelyynkin. Mitään järjettömiä summia en ajatellut tähän hommaan kuitenkaan sijoittaa.

Eli vaatiiko ylipäätänsä kitaran pintakäsittely tommosta isompaa ruiskua, vai pystyykö kynäruiskulla maalaamaan ja lakkaamaan? Ruiskuthan ei toisaalta paljon maksa halvimmillaan (ilmeisesti tollasella bilteman halpiksellakin maalaa tasaiset pinnat) mutta kunnollinen kompura sitten maksaa. Noi isommat ruiskut vaatii kuitenkin sitä ilmaa aika monta litraa minuutissa. Olis kiva jos pysyis hintaluokka alle 400 euron koko läjälle. Onko mahdoton ajatus?
Juzzu
04.09.2008 14:33:49
Olis kiva jos pysyis hintaluokka alle 400 euron koko läjälle. Onko mahdoton ajatus?

Maalaaminen sujuu "huonollakin" kynäruiskuilla, lakkaaminen varmaan paremmin isommalla härpäkkeellä. Itse maksoin molemmista 10€ kappale, joten aika hyvin budjetin sisällä pysyy.

Mitään Badgereita tai vastaavia kynäruiskuja ei näissä hommissa nimen omaan tartte - tosin ei varmaan oo haittaakaan.

Näistä hommista on paljoltikin ketjuja viime vuosilta, katso faqit ja pysyvät ja selaile palstaa taaksepäin ja haustakin saattaa olla jotain hyötyä.
tommiot
04.09.2008 14:47:14
Maalaaminen sujuu "huonollakin" kynäruiskuilla, lakkaaminen varmaan paremmin isommalla härpäkkeellä. Itse maksoin molemmista 10€ kappale, joten aika hyvin budjetin sisällä pysyy.

Mitään Badgereita tai vastaavia kynäruiskuja ei näissä hommissa nimen omaan tartte - tosin ei varmaan oo haittaakaan.

Näistä hommista on paljoltikin ketjuja viime vuosilta, katso faqit ja pysyvät ja selaile palstaa taaksepäin ja haustakin saattaa olla jotain hyötyä.

Mä löysin noista ruiskuista jonkin verran juttua mutta kompuroista ei osunu silmään. Eli kun noissa isommissa ruiskuissa tarvitaan sitä ilmaa sellasta >150l/min ja noi pienet kynäruiskukompurat tuottaa 20-40l/min... Eli minkälaisia kompuroita jengillä on tossa hommassa?
Antti1
04.09.2008 14:58:01
Eli minkälaisia kompuroita jengillä on tossa hommassa?

ISOJA. Sun 400€ budjettisi ei riitä kunnolliseen kompuraan, vedenerottimeen, paineensäätimeen ja ruiskuun. Jostain pitää tinkiä, mä en osaa sanoa mistä kannattaisi. Kompurassa se ilmantuotto ei ole ainoa pointti, vaan sen ilmantuoton pitäisi olla jatkuvasti vähintään tuolla tasolla. Se ei siis toisinsanoen saa tipahtaa, näkyy heti jäljessä.

Sitä mä en sano, etteikö halvemmillakin systeemeillä onnistuisi. Niillä se on vain vaikeampaa ja välihionnat työläämpiä.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
tommiot
04.09.2008 15:03:17
ISOJA. Sun 400€ budjettisi ei riitä kunnolliseen kompuraan, vedenerottimeen, paineensäätimeen ja ruiskuun. Jostain pitää tinkiä, mä en osaa sanoa mistä kannattaisi. Kompurassa se ilmantuotto ei ole ainoa pointti, vaan sen ilmantuoton pitäisi olla jatkuvasti vähintään tuolla tasolla. Se ei siis toisinsanoen saa tipahtaa, näkyy heti jäljessä.

Sitä mä en sano, etteikö halvemmillakin systeemeillä onnistuisi. Niillä se on vain vaikeampaa ja välihionnat työläämpiä.

Jepjep...

Noi halvemmat systeemit lähinnä kiinnostaa. Että miten porukka on hoitanut noi lakkaukset ruiskuilla, tuskin täällä kaikilla kuitenkaan on mitään älyttömän kalliita työkaluja. Tosin jos ei halvalla onnistu kunnolla niin sit vaan täytyy ostaa kunnollinen kompura, noilla paukkukannuilla mä en ala leikkii. Tai lähinnä toi akryylilakka on perseestä, ei se tahdo kuivua ikinä kovaksi.
Antti1
04.09.2008 15:07:22
Tai lähinnä toi akryylilakka on perseestä, ei se tahdo kuivua ikinä kovaksi.

Niitähän saat muuten haettua 2-k sekoitteinakin sopivasta puodista. Ne kuivuvat kyllä, mutta jälki ei niilläkään ole välttämättä ihan parasta mahdollista.

Mun itseasiassa varmaan pitäis tommosiin tässä turvautuakin, kun pitäis kitara pikkuhiljaa saada valmiiksi ja ei ole nyt vempaimia käytettävissä.
Juniper
04.09.2008 15:09:33
Minulla on käytössä kompurana vajaan 100€ 25 litran perushalpiskompura.
Siihen perään laitoin kunnollisen vedenerottimen ja ruiskuna on perushyvä airgunzan matalapaineruisku( ei kuitenkaan mikään hvlp).
Näiden hinta on yhteensä joku vajaa 350€, josta ruiskun osuus ylivoimaisesti suurin.
Tällä yhdistelmällä voi vedellä maaleja ja lakkoja todella hyvin. Kompuran tuotto riittää mainiosti tälle yhdistelmälle.
Kynäruisku toimii myös isosta kompurasta, eli sille ei tarvitse erillistä kynäruiskukompuraa.
tommiot
04.09.2008 15:19:35
Tietty faijan duunissa olis joku helvetin järee ruuvikompressori, mitä vois ehkä käyttää lakkaamiseen hyvällä tuurilla...

Olisko suosituksia noista halpiskompuroista?

Entä ruiskuista? Onko Badger 360-7:stä mihinkään? Vai mieluummin erillisillä suuttimilla varustettu malli (tuossahan onnistuu kaikki leveydet suuttimen säädöillä)
Johnson D
05.09.2008 08:06:57
Pieneen piperrykseen voi kompuran sijaan käyttää autonrengasta. Markkinoilla on letku, jolla kynäruisku liitetään autonrenkaan venttiiliin. Ottaa ilmanpaineen renkaasta. Löytyy myöskin ilmanpaine-spraypulloja, jotka saa jotenkin liitettyä kynäruiskuun. Yksi kaveri teki aikoinaan sellaisilla ison seinämaalauksen baariin. Muistikuvan mukaan ne on kuitenkin suhteellisen tyyriitä.
Se, kellä on kuollessaan eniten romua, on voittaja!
santa
05.09.2008 08:37:57
Pieneen piperrykseen voi kompuran sijaan käyttää autonrengasta. Markkinoilla on letku, jolla kynäruisku liitetään autonrenkaan venttiiliin. Ottaa ilmanpaineen renkaasta. Löytyy myöskin ilmanpaine-spraypulloja, jotka saa jotenkin liitettyä kynäruiskuun. Yksi kaveri teki aikoinaan sellaisilla ison seinämaalauksen baariin. Muistikuvan mukaan ne on kuitenkin suhteellisen tyyriitä.

kuinka paljon auton renkaalla suihkuttelee suurinpiirtein??
humppahanuristi
05.09.2008 09:17:23

kuinka paljon auton renkaalla suihkuttelee suurinpiirtein??

Tuohan riippuu ihan renkaasta.
Sellainen nykyaikainen matalaprofiili ei kovin pitkään kestä mutta vanhempi jenkkikoko, vaikka 275/60-15, kestää jo hetken pidempään. Ainakin niillä kannettavilla rengaspainemittareilla joutuu 2barista neljä kannullista täyttämään ennenkuin saa 2.5bariin paineet.
Humpasta rautalankaan...
tommiot
05.09.2008 11:23:01
Niin toisaalta tuleekohan se sitten kuitenkaan älyttömästi halvemmaksi hakea jostain romikselta tommosta rengasta kun se pitää kuitenkin olla vanteilla, kuin että ostais jonkun halvan pienen kompuran...
-Aqu-
05.09.2008 12:08:23
Itse en kyllä ensimmäisenä menisi hankkimaan kynäruiskua jos tarkoitus lakata ja peittomaalata. Joku näppärän kokoinen yläsäiliöllinen, noin 100e ruisku vaikkapa parilla erinkokoisella suuttimella ajaisi asian oikein hyvin.

Tietenki jos tarkoitus tehdä erikoismaalauksia niin sitten toki, mutta en kyllä usko että sillä saa lakkausta tehtyä hyvin... Ei ainakaan omassa kynäruiskussa riitä kapasiteetti lakkaukseen...
tommiot
05.09.2008 12:22:20
Itse en kyllä ensimmäisenä menisi hankkimaan kynäruiskua jos tarkoitus lakata ja peittomaalata. Joku näppärän kokoinen yläsäiliöllinen, noin 100e ruisku vaikkapa parilla erinkokoisella suuttimella ajaisi asian oikein hyvin.

Tietenki jos tarkoitus tehdä erikoismaalauksia niin sitten toki, mutta en kyllä usko että sillä saa lakkausta tehtyä hyvin... Ei ainakaan omassa kynäruiskussa riitä kapasiteetti lakkaukseen...

Erikoismaalaukset on tarkoituksena, mutta pitäähän tietenkin lakkaus tehdä soittimiin myös. Se vaan että kompuraan en viittis mitään 500 euroa sijoittaa.
humppahanuristi
05.09.2008 12:32:39

Erikoismaalaukset on tarkoituksena, mutta pitäähän tietenkin lakkaus tehdä soittimiin myös. Se vaan että kompuraan en viittis mitään 500 euroa sijoittaa.

Kyllä noilla ~100€:n kompuroillakin pärjää tuossa touhussa, riittää ne vähän muuhunkin. Vingun ja pulttipyssyn kanssa kyllä käy koko ajan ja runkonaulaimellakin aika tiheään mutta kitaran runko on sen verran pienehkö, että pitäisi 25l säiliöllä kohtuullisesti keretä.
Meillä on kaksi tuollaista pientä, tarkoituksena linkittää ne eli tehdä 50l säiliöllä oleva ja vähän kokeilla auton pintaan jossain välissä väriä. Ei sillä kerralla ehken koko autoa maalata mutta pieniä kokonaisuuksia, kuten helmat ja kaaret.

Niin ja sähköisiä maaliruiskuja on myös kaupan, hintaa jotain 30€ huitteilla. Ei ole kokemusta.
Humpasta rautalankaan...
tommiot
05.09.2008 12:46:01
No mitenkäs tollanen sitten toimis: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=17636.htm&tuote=17636

Ei varmaan oo mikään äänettömin, mutta hoitaako hommansa paremman puutteessa?
Antti1
05.09.2008 12:49:45

Tietojen puolesta toimii, käytännössä sit taas... En tiedä, ota selvää ja kerro meille muille. :)
humppahanuristi
05.09.2008 13:06:46

No mitenkäs tollanen sitten toimis: http://www.biltema.fi/osteri/osteri … mp;linkki=17636.htm&tuote=17636

Radikaali veikkaus on, että toimii, aikansa.
Tuo öljytön on pidemmän päälle ehkä vähän huono, se on siis kestovoideltu ja saattaa leikata kiinni jossain vaiheessa. Miksei öljyvoideltu malli kävisi ja sitten vaan vedenerotin lisäksi, sen kun tarvitsee joka tapauksessa.
Humpasta rautalankaan...
tommiot
05.09.2008 13:08:52
Radikaali veikkaus on, että toimii, aikansa.
Tuo öljytön on pidemmän päälle ehkä vähän huono, se on siis kestovoideltu ja saattaa leikata kiinni jossain vaiheessa. Miksei öljyvoideltu malli kävisi ja sitten vaan vedenerotin lisäksi, sen kun tarvitsee joka tapauksessa.

Joo mä mietin samaa että "öljytön" voi olla sama kuin "kertakäyttöinen" noissa halpiksissa... :)
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)