StevieRayVehkakoski 01.09.2008 10:29:53 | |
---|
You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Umas 01.09.2008 10:32:42 (muokattu 01.09.2008 10:33:17) | |
---|
edit.,eiku ei mitää Luuletko osaavasi soittee kitaraa? http://www.youtube.com/watch?v=uNw9YaXemlM&feature=related |
varakeef 01.09.2008 10:42:07 (muokattu 01.09.2008 10:44:03) | |
---|
Tässä ketju vastaavasta tilanteesta isokokoisempien humpparien vaihtamisesta onttokoppaiseen. Samat ohjeet ja huomautukset soveltuvat. Kaksi piuhaa per mikki. Sinänsä simppeli kytkeä, mutta ahtaat ja hankalat ovat työskentelyolosuhteet. Mitään muuta ei tarvitse vaihtaa. http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=15&t=168020&oo=30 EDIT: tai no, mistäs minä tiedän miten tuo puolitus tähän vaikuttaa. Luulisin, että ne potikat sinänsä käyvät. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
StevieRayVehkakoski 03.09.2008 12:25:43 | |
---|
Hetken tutkin noita kytkentäkaavioita ja tulin siihen tulokseen, että ne tonepotikan switchit ovat ainoastaan 0/1-kytkimiä joilla kytketään humpparin kelat sarjaan? Toisin sanoen potikka on aivan normaali yksi-alueinen 500k riippumatta siitä onko nuppi ylhäällä vai alhaalla ja toi push-pull-kytkin on täysin itse säätövastuksesta riippumaton juttunsa? Tämä helpottaisi tätä funtsimista kummasti.. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Numb 03.09.2008 12:29:51 | |
---|
Hetken tutkin noita kytkentäkaavioita ja tulin siihen tulokseen, että ne tonepotikan switchit ovat ainoastaan 0/1-kytkimiä joilla kytketään humpparin kelat sarjaan? Toisin sanoen potikka on aivan normaali yksi-alueinen 500k riippumatta siitä onko nuppi ylhäällä vai alhaalla ja toi push-pull-kytkin on täysin itse säätövastuksesta riippumaton juttunsa? Näin minäkin olen ymmärtänyt. Omaan (ikuisuus)projektiin on menossa stacked p90 ja push-pull (tod. näk.) rinnan -sarjaan. Tai sitten jompikumpi edellisistä ja puolitus... Epäilen, siis saatan olla |
StevieRayVehkakoski 04.09.2008 16:00:50 (muokattu 04.09.2008 16:12:19) | |
---|
No nyt on mikit vaihdettu ja tuli erottelevuutta lisää kummasti mutta samalla tuli vähän liikaakin terävyyttä. Mä olettaisin, että tässä on alunperin 500k potikat joten vaihto 250k potikoihin vähän tummentaisi ääntä, mutta muuttaakos se itse asiassa mitään? Jos otan 500k lineaarisen potikan niin eikös siinä ole 250k-potikka nollasta puoleen väliin? Mitäs ne pikkukonkat, saako niita vaihtamalla soundia tummemmaksi? You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Freewheeler 04.09.2008 16:14:36 | |
---|
No nyt on mikit vaihdettu ja tuli erottelevuutta lisää kummasti mutta samalla tuli vähän liikaakin terävyyttä. Mä olettaisin, että tässä on alunperin 500k potikat joten vaihto 250k potikoihin vähän tummentaisi ääntä, mutta muuttaakos se itse asiassa mitään? Jos otan 500k lineaarisen potikan ja eikös siinä ole 250k-potikka nollasta puoleen väliin? Mitäs ne pikkukonkat, saako niita vaihtamalla soundia tummemmaksi? Ne GFS:t on "heleäsoundiset" yläpäästään, ei se ole liiallista terävyyttä. Laita tonepotikkaa pari pykälää pienemmälle, sillä soundi taittuu pehmeämmäksi. Tai pienennä snadisti volapotikkaa, sekin tummentaa soundia. Potikoiden vaihto ei niin paljoa vaikuta, että lähtisin testaamaan sitä... Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
StevieRayVehkakoski 04.09.2008 16:27:22 | |
---|
Onkos noilla potikan ja konkan arvoilla mitään merkitystä silloin kun on volat ja tonet täysillä? You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Onkos noilla potikan ja konkan arvoilla mitään merkitystä silloin kun on volat ja tonet täysillä? Ainakin omassa -69 Telessäni vaihdoin alkuperäiset 1M potikat 250k:hin. Saundi kyllä pehmeni ja ylikirkkaus (tässä tapauksessa oli kyse hampaanpaikkojen irtoamiskirkkaudesta) katosi, myös nuppien täysillä ollessa. Mutta ota omassa projektissasi huomioon, että megasta varttimegaan vaihtaessa soundi muuttui vain pikkaisen. Unohda potikat. Säädä uudet mikit mahd. lähelle kieliä, ne ovat aika vaisutehoiset ja samalla saat lisää munaa soundiin, ja ennenkaikkea nauti! Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
StevieRayVehkakoski 04.09.2008 16:40:53 | |
---|
Huomasin muuten joo että sitä paremmaksi tulee mitä lähemmäs säätää kieliä. Kuinkas lähelle olet itse laittanut? You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Freewheeler 04.09.2008 16:52:17 | |
---|
Huomasin muuten joo että sitä paremmaksi tulee mitä lähemmäs säätää kieliä. Kuinkas lähelle olet itse laittanut? Lähes kiinni, niin ettei kieli osu magneettiin kun sitä painaa ylimmältä nauhalta. Ja sitten hienosäätämällä sointibalanssi kohdilleen, yleensä bassopuolta pitää laskea snadisti. P90 lähellä kieliä ei vaikuta kitaran vireeseen eikä sointiin, ainakaan mun Yamahassani. Ja siinä on 3 x P90. Ja sitten vaan rouheaa soundia aikaansaamaan! Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
StevieRayVehkakoski 05.09.2008 10:40:37 (muokattu 05.09.2008 10:41:29) | |
---|
Jatketaan vielä riplaamista; tällaista soundia haen: http://www.youtube.com/watch?v=9L7o4Df8tUE Ei meinaa löytyä sinnepäinkään tone-potikalla ja/tai volumella virittelemällä, sellaista kireyttä ja ohuutta ei saa millään pois soundista. Ton youtube-samplen soundista jää toi lämmin keskialue kokonaan puuttumaan? Milläs saadaan säädettyä tone-potikan vaikutusaluetta, nyt tuntuu siltä että tone-potikkaa kääntämällä hukkuu kaikki middletkin? Toisin sanoen tone-potikasta ensimmäinen neljäsosa on edes jollain tavalla käyttökelpoinen, loput kolme neljäsosaa on ihan pelkkää bassomuhjua. Tonen säätöaluetta pitäisi saada huomattavasti ylöspäin niin, että se vaikuttaisi ensin diskantteihin, sitten ylä-middleen ym. Nyt noin neljänneksen käännettyä on volumekin tippunut huomattavasti ja tosiaan keskialue hukkuu ihan täysin vaikka haluaisi vain kesyttää diskantteja. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |
Freewheeler 05.09.2008 11:05:44 | |
---|
Jatketaan vielä riplaamista; tällaista soundia haen: http://www.youtube.com/watch?v=9L7o4Df8tUE Ei meinaa löytyä sinnepäinkään tone-potikalla ja/tai volumella virittelemällä, sellaista kireyttä ja ohuutta ei saa millään pois soundista. Ton youtube-samplen soundista jää toi lämmin keskialue kokonaan puuttumaan? Milläs saadaan säädettyä tone-potikan vaikutusaluetta, nyt tuntuu siltä että tone-potikkaa kääntämällä hukkuu kaikki middletkin? Toisin sanoen tone-potikasta ensimmäinen neljäsosa on edes jollain tavalla käyttökelpoinen, loput kolme neljäsosaa on ihan pelkkää bassomuhjua. Tonen säätöaluetta pitäisi saada huomattavasti ylöspäin niin, että se vaikuttaisi ensin diskantteihin, sitten ylä-middleen ym. Nyt noin neljänneksen käännettyä on volumekin tippunut huomattavasti ja tosiaan keskialue hukkuu ihan täysin vaikka haluaisi vain kesyttää diskantteja. Kyllä sun Yamaha / GFS P90 -yhdistelmästä pitäisi löytyä tuollainen Gibson-jatsisoundi. Mikä vahvistin sulla on? Sehän tekee enemmän kuin puolet soundista. Mitkä kielet? Jazz-setit ovat yleensä paksumpia, hiottuja ja niissä on punottu G. Muuttujia on paljon, testaile. Väitän, että tuon soundin saa vaikka Telecasterista kun vain osaa säätää asiat kohdilleen! Ei vinopäähevikeppejä mulle, kiitos. |
StevieRayVehkakoski 05.09.2008 11:36:41 (muokattu 05.09.2008 11:38:18) | |
---|
Vahvarit on vanhat Selmerin Treble'n'Bass -68 ja Zodiac -64. Kumpikin suht lämpimän kuuloisia putkipelejä ja kajari on 2x12 Eminence Alnico Legend 122. Kielet on Jammussa 11-setti punomattomalla G:llä. Se tässä ihmetyttää, että kuuluuko näiden oikeasti olla näin kirkkaat? Edellisillä mikeillä (Dimarzio puolitettavat P-90-kokoiset humpparit) Jammu oli paljon tummempisoundinen kuin Gretsch Dearmond-mikeillä ja nyt on aivan selkeästi toisinpäin. Kun säätää vahvarin säädöt passeliksi Gretschille niin Jammu on aivan ylikirkas tämän jälkeen. Eikös siinä sun kepissä ollut alunperinkin P90:set? Jos siinä vaan onkin 250k-potikat ja 0,022 konkat toneissa, veikkaan ettei ole tälle muutakaan selitystä. Tässä näitä vahvareita parilla muulla kitaralla soitettuna: http://www.youtube.com/watch?v=bp0tW9CyB48http://www.youtube.com/watch?v=igAdZR4rDm8 Enkä oikein jaksa uskoa mihinkään kytkentäkämmeihinkään, kun kaikki toimii niinkuin pitää, mikkien output on suunnilleen sama kuin noissa Gretscheissä ym. You can't spend what you ain't got, you can't lose what you ain't never had |