Aihe: straton valinta: vintage vai custom shop?
1
bluesman99
03.09.2008 21:37:19

Tätä kysymystä pyörittelen. Tarkoitus olisi hankkia strato rock/pop-keikkakäyttöön. Ei siis niinkään rautalankaosastolle. Budjetti on siellä 1800-2400e paikkeilla eli olisi tarkoitus löytää keppi jota ei enää kierrätetä. Mitä plussia/miinuksia löytyy 70-luvun stratoista, entä uusista custom NOS:eista tai Reliceistä? Miten näitä voi vertailla vai mennäänkö fiilispohjalta?

Spekseistä sen verran että ruusupuuotelauta, 60-luvun kaulaprofiili miellyttää, kielet 010-sarjaa, ei paksumpaa, lace sensoreita vierastan. Myös kampi olisi käytössä eli vireessä pysyminen olisi myös kysymys. Vahvarina on Bognerin Shiva combo el-putkilla.
Poppia ikä kaikki
Les Fender
03.09.2008 22:17:13
Tätä kysymystä pyörittelen. Tarkoitus olisi hankkia strato rock/pop-keikkakäyttöön. Ei siis niinkään rautalankaosastolle. Budjetti on siellä 1800-2400e paikkeilla eli olisi tarkoitus löytää keppi jota ei enää kierrätetä. Mitä plussia/miinuksia löytyy 70-luvun stratoista, entä uusista custom NOS:eista tai Reliceistä? Miten näitä voi vertailla vai mennäänkö fiilispohjalta?

Mun valinta keikkarassiksi olis CS:n (kevyesti relicoitu) relic strato. Perusteina hyvä ja tasainen laatu, hyvät vallinnan mahdollisuudet spekseissä, helppo saatavuus. Eikä tarvi varoa kolhuja. Käytettynä löytyy runsaasti tuohon budjettiin.

Hyvän 70-luvun straton löytäminen tuohon budjettiin on ainakin huomattavasti hankalampaa, laatu kun tuolloin oli todella ailahtelevaa. Painavia ja soundeiltaan kuolleita, huonosti tehtyjä möhkäleitä löytyy huomattava määrä tuolta aikakaudelta. Toki erinomaisiakin löytyy ja sen oikean kohdalle sattuessa tuon etsiminen on palkitsevaa.
"Living is easy with eyes closed!"
Sammo
04.09.2008 08:57:21
Mun valinta keikkarassiksi olis CS:n (kevyesti relicoitu) relic strato.

Jos on pakko valita Fender niin tuo on hyvä neuvo. Varsinkin käytettynä. Jos ei ole pakko olla Fender, niin ostaisin torilta tämän (Tyler Classic):
http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=254562 (itse asiassa jos ois varaa niin ostaisin tuon itse)

Ite myin CS Straton pois kun rahoitin omaa Tyleriä (Studio Elite) enkä ole päivääkään katunut. Toisaalta ne on spekseiltään aivan eri kitarat.
PLO
04.09.2008 09:49:28 (muokattu 04.09.2008 10:04:30)
Itellä on ollut molempia ja täytyy sanoo, että CS-stratot on kyllä tasalaatuisempia, mutta kyllä noista 70-lukulaisistakin hakemalla löytää huippu yksilöitä. Maksavat vaan tänä päivänä hyvinkin kolmisen tonnia. Stratot jos mitkä on yksilöitä soinniltaan ja tuntumaltaan, joten kannattaa uhrata aikaa etsimiseen, jotta mieleinen löytyy. (Mulla se osu CS-65 NOSiin)

Les tuossa jo kertoilikin noista 70-luvun ongelmista, mutta erityisesti kannattaa noista kattoo, että kaulaliitos on tehty kunnolla.
JuSu
04.09.2008 09:54:40
Budjetti on siellä 1800-2400e paikkeilla eli olisi tarkoitus löytää keppi jota ei enää kierrätetä.

Suomessa on varsin päteviä soitinrakentajia, jotka tekevät sulle kitaran juuri niinkuin sen itse haluat. Varmasti mahtuu strato tuohon hintahaarukkaan, ja on sitten just eikä melkein.

Jos siis ei tarvitse olla Fender. Ja miksi tarvitsisi?

JuSu
ahvenonkala
04.09.2008 09:58:01

Jos siis ei tarvitse olla Fender. Ja miksi tarvitsisi?

Tähän voisin käyttää valmentajani paljolti viljelemää sanontaa: "Villissä lännessä ois jo ammuttu" :)
Hei. Minä olen Juho ja olen Serranoaddikti.
Krice
04.09.2008 12:23:05

Jos olisi 2400€ hassata niin hankkisin Godin RG3:n. Siinä on aktiivi/passiivi-valinta mikeille, joten tarvittaessa saa rokimpaa soundia pelkästään nappia painamalla!

http://www.godinguitars.com/godinpassionp.htm
MadMatt
04.09.2008 13:36:45

Jos olisi 2400€ hassata niin hankkisin Godin RG3:n. Siinä on aktiivi/passiivi-valinta mikeille, joten tarvittaessa saa rokimpaa soundia pelkästään nappia painamalla!

http://www.godinguitars.com/godinpassionp.htm

Mitä ihmettä tälläisellä postauksella on tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa...
Nothin' but the blues
Krice
04.09.2008 16:15:34

Mitä ihmettä tälläisellä postauksella on tekemistä alkuperäisen aiheen kanssa...

No tuohan on strato-mallinen ja muutenkin -henkinen kitara. Vai voisiko olla niin, että kitara hankitaan näön vuoksi ja pitää olla juuri Fenderin valmistama strato?
LamaAjanElvis
04.09.2008 16:26:44 (muokattu 04.09.2008 16:27:17)
Kuvauksessas lukee että Lessun soittaja olet. Lähemmäksi samaa soittotatsia varmaan pääsisit 12"radiuksella (sama lessussa) olevalla Stratocasterilla, eli Eric Johnson signaturella tai SRV:llä. Koe ainakin nuo jossain putiikissa.
Sormet lähtee saundista. "My fave country song is -Its midnight in montana, and i cant get my dick out of this cow" -George Carlin
BBHendrixon
04.09.2008 16:30:02
Ottaakseni kantaa yllä olevaan argumentointiin, ketjun aloitusviestistä on aistittavissa, että nyt on oltava se Fenderi. Ja nimenomaan vintage-henkinen sellainen.. Mutta toisaalta miksei siihen saisi muutakin vastaavanlaista ehdottaa.

Käykääpä lukemassa juuri kirjoituttu artikkeli "Fender Stratocaster 1973". Mielenkiintoista luettavaa ja siinähän on oltu vastaavanlaisen kysymyksen äärellä. Sanotaan näin, että Custom Shop on varma hyvä valinta, mutta ehkä pitkässä juoksussa tulet olemaan tyytyväinen, jos sijoitat "mojoon", eli tässä tapauksessa '70-luvun vintageen :)

Niin mainioita CS-Stratoja pyörii torilla, että uutta en itse lähtisi ostamaan..
Voi kuulkaa, kaikki biisit ja kitarakamat on tehty jo aikoja sitten ;)
BBHendrixon
04.09.2008 16:47:12
Kuvauksessas lukee että Lessun soittaja olet. Lähemmäksi samaa soittotatsia varmaan pääsisit 12"radiuksella (sama lessussa) olevalla Stratocasterilla, eli Eric Johnson signaturella tai SRV:llä. Koe ainakin nuo jossain putiikissa.

Itselläni on EJ ja se on mahtava mutta en tiedä mitä tykkäät kaulasta..Sehän ei oo ihan perusprofiili. Ja otelauta on vaahteraa. Mutta testata kannattaa, se on kitarana CS:n tasoa.
Geetar
04.09.2008 20:44:05
Kannattaa tsekata siis nää uusimmat fenkun tulokkaat. Itse myös pitkäaikaisena Les Paul soittajana olen kokeillut eri stratoja saatuani strato-kuumeen. Tuo EJ on soittotatsiltaan hieman samantyylinen kuin LP.

Mielestäni todella hyvä kitara on myös tää uusi fenkun stankku. Kokeile niin yllätyt...!!
Ei ollut minkäänlaista hankaluutta saada heti hyvää soittotatsia. Eli jos keikkaratsua harkitset niin kannattaa tsekata myös ihan se perus-stankku.. Lyöt jotkut läskit vintage-mikit kiinni ja avot (jää vielä fyrkkaa tilille).
Keep practising
bluesman99
04.09.2008 21:31:29

Ottaakseni kantaa yllä olevaan argumentointiin, ketjun aloitusviestistä on aistittavissa, että nyt on oltava se Fenderi. Ja nimenomaan vintage-henkinen sellainen.. Mutta toisaalta miksei siihen saisi muutakin vastaavanlaista ehdottaa.

Käykääpä lukemassa juuri kirjoituttu artikkeli "Fender Stratocaster 1973". Mielenkiintoista luettavaa ja siinähän on oltu vastaavanlaisen kysymyksen äärellä. Sanotaan näin, että Custom Shop on varma hyvä valinta, mutta ehkä pitkässä juoksussa tulet olemaan tyytyväinen, jos sijoitat "mojoon", eli tässä tapauksessa '70-luvun vintageen :)

Niin mainioita CS-Stratoja pyörii torilla, että uutta en itse lähtisi ostamaan..

Right. Olen ns vanhan liiton miehiä tässä ja noi Tylerit, Suhrit ja kotimaiset handmadejustforyou ei vaan nyt iske, vaikka vähintään tosi hyviä ovatkin. Ts. fiilis voittaa järjen voisi joku todeta. Tuo Lespan kaulaprofiilin löytäminen stratosta on hyvä juttu. Samoin ruusupuu-otelauta on ehdoton. Uuden stankun kokeilin hesan DLXssä mutta en jatkanut kassan kautta. Käyn testaamassa SRV:n ja kyttään vintageja koska ei tässä jäniksen selässä olla. Jos customiin päädyn niin käytettyyn toki. Tulevan Lontoon reissun aikana tsekkaan myös Denmark streetin tarjonnan. Tosin tuntuu, että UK:n hintataso on yli meidän tällä hetkellä.
Poppia ikä kaikki
jumara
04.09.2008 23:11:01
Right. Olen ns vanhan liiton miehiä tässä ja noi Tylerit, Suhrit ja kotimaiset handmadejustforyou ei vaan nyt iske, vaikka vähintään tosi hyviä ovatkin. Ts. fiilis voittaa järjen voisi joku todeta.

Terppa,

tsekkaa nyt kuitenkin vielä Tokain Made in Japan Strato (AST-50). Mäkin etsin vintage-henkistä stratoa ja kävin monta Fender-tuotetta läpi. Otin (epäilevin ennakkoasentein) Tokain käteen ja tiesin heti, että tämä se on. Ei häiritse epäortodoksinen lapakaan, on muutoin niin hyvä ja kaunis soitin.

Budjettikin tipahti saman tien tosi paljon - ensi viikolla lomaillaan perheen kanssa, ties vaikka matkabudjettiin mahtuisi joku kiva pedaalihankintakin... ;-)

Taitaa käydä niin, että seuraava strato on joku vintage-f.. eiku -tokai! Fiilisjärki astui kuvaan...
Marshall 2203 Marshall 1974X Marshall 1974CX Marshall 2061X Marshall 1922 Koch Studiotone Boss&Fulltone on the floor. Fender '72 Tele RI Fender STD Strat Tokai Goldstar MIJ Washburn LP "lawsuit" Union Jack Telepartscaster
Zed
05.09.2008 08:46:37 (muokattu 05.09.2008 08:48:14)

Käykääpä lukemassa juuri kirjoituttu artikkeli "Fender Stratocaster 1973".

Hetken jo mietin että mikä helevetin "artikkeli", kun linkkiäkään ei näy mailla eikä halmeilla, mutta googlettaminen pelasti. Tästä on luultavasti kyse:

http://muusikoiden.net/artikkelit/1296
"moi, tässä ketjussa ois tarkoitus tehdä 10 eri kitara merkkiä PARHAUS JÄRJESTYKSESSÄ" -Sike
BBHendrixon
05.09.2008 09:20:01
Hetken jo mietin että mikä helevetin "artikkeli", kun linkkiäkään ei näy mailla eikä halmeilla, mutta googlettaminen pelasti. Tästä on luultavasti kyse:

http://muusikoiden.net/artikkelit/1296

Jep, kiitos linkistä. Kelasin, että artikkeli on tietty m.netin artikkeli ja sen tietty huomaa tosta m.netin etusivulta, mutta vähän liikaa oletuksia :)
Jii-Gee
05.09.2008 09:42:45

Right. Olen ns vanhan liiton miehiä.. .. ja kyttään vintageja koska ei tässä jäniksen selässä olla. Jos customiin päädyn niin käytettyyn toki. Tulevan Lontoon reissun aikana tsekkaan myös Denmark streetin tarjonnan. Tosin tuntuu, että UK:n hintataso on yli meidän tällä hetkellä.

Kannattaa tsekata kans Ruåtsin/Tukholman tarjonta,esim pelkästään Södermalmin alueella taitaa olla n 6 soitinkauppaa ja todella hyvät valikoimat vintage skittaa.Viikkarin terminaalihan on melkein Tip Top'in oven edessä,ja ne muutkin n 1-2km säteellä.
Oltiin Elokuussa Tukholmassa keikalla,melkein kokonainen päivä sit tuli luuhattua just tuolla Södermalmilla... :-D
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)