Aihe: Viritysmittari Livekäyttöön
1 2 3
Beelsebub
03.09.2008 15:02:35
Viritysmittarikeskusteluja ei ole vähään aikaan ollutkaan ja nyt kun on taas uusiakin pedaalimallisia mittareita olemassa niin avataanpas uusi keskustelu aiheesta.

Mitä virtysmittaria käytätte? Miksi? Mikä on tärkeää viritysmittarissa livekäytössä?

Itselläni ei tällä hetkellä ole erillistä viritysmittaria ollenkaan vaan olen käyttänyt joko multihärpäkkeissä olevia tai luottanut siihen että kitara pysyy koko keikan vireessä tai sitä pystyy siedettävästi säätämään korvakuulolta. Nyt ajattelin vähitellen luovuttaa ja ostaa ihan oikean viritysmittarin.

Seuraavat mahdolliset vaihtoehdot ovat itselläni harkinnassa:

Boss TU-2
Korg DT-10
Korg Pitchblack
Korg Pitchblack+

Muita merkkejä en ole edes katsellut ja noistakin lähinnä nuo Korgin mittarit ovat olleet oikeasti harkinnassa koska en pidä Bossin pedaalien polkutuntumasta.

Onko kellään kokemusta tuosta Pitchblackista? Ominaisuuksiltaanhan tuo on aika samanlainen DT-10:n kanssa mutta koko on pienempi. Onkohan peräti liian pieni livekäyttöä ajatellen eli näkeekö tuosta näytöstä mitään tositilanteessa? Pitchblack+ olisi taas isommalla näytöllä , mutta siinä tulee jo lisää hintaa ja ominaisuuksia joita en välttämättä tarvitse.

Onko vielä muita merkkejä/malleja joita kannattais ottaa tosissaan vertailuun mukaan? Näistä ylläolevista saa laittaa tänne käyttökokemuksia.
wilo
03.09.2008 15:13:13 (muokattu 03.09.2008 15:13:45)
Mulla on muuten sama juttu, viritin hakusessa. Oon kattellu just noita (mutta jättäny Bossin pois samasta syystä kuin sä =) ja lisäksi näitä:
Fender PT-100
Artec Pedal Tuner Big Dot
Planet Waves CT-04

Korg Pitchblack tai Pitchblack+ ois varmaan hyvä, mut tartteeko plussan suurempaa tarkkuutta (0,1 cent) muuhun kuin hienoviritykseen? Eiks sit kandeis jo hommata Peterson Strobostomp...

03.09.2008 15:18:10

Korgin DT-10 on ollu käytössä jokusen vuoden. Simppeli, riittävän tarkka, tukeva rakenne ja selkeä näyttö. Vielä kohtuullinen hinta, niin siinäpä nuo tärkeimmät kriteerit omalta kohdalta.
myy mulle Bossin HM-2
oiva tumpeloinen
03.09.2008 15:26:47
Jos noista mittareista pitäisi valita, niin mä ottaisin DT10:n. Siinä on jämäkkä kotelo, hyvä näyttö, tuner mute ja TBP. Lisäksi se on riittävän tarkka. Yhdessä kokeilemassani vehkeessä pitää kyllä antaa miinusta kytkimestä, mikä on aika tunnoton. Muuten tuo kyseinenkin viritin on ollut otdella toimiva. Jos nyt pitää vielä perustella, että miksi ei noista muita, niin ihan vain siksi, että tuon tiedän käytännössä hoitavan kaiken keikalla sopuhintaan.

Mittarissa ylensäkään ei oikein mun mielestä kannata panostaa mihinkään ylimääräiseen. Niistä ei käytännössä ole mitään iloa nin kauan kuin mittari on kromaattinen. Näin on ainakin tullut huomattua tuon räkkikojeen kanssa. Räkkivirikojeista vielä sen verran, että lattiamalli on kovin usein huomattavasti helpompi livekäytössä, näytön leveys on taas sitten oikein kiva juttu studiolla ja kitaran/basson säätämisessä.
wilo
03.09.2008 15:31:02
Jos noista mittareista pitäisi valita, niin mä ottaisin DT10:n. Siinä on jämäkkä kotelo, hyvä näyttö, tuner mute ja TBP. Lisäksi se on riittävän tarkka.

Onko DT10:ssä tosiaan true bypass? Korgin sivuilla ei mainita mitään.
Molemmissa Pitchblackeissa sen sijaan true bypass näkys olevan.

03.09.2008 15:53:42
Mitenkäs tuossa DT10:ssä toimii tuo virran anto muihin pedaaleihin? Mainosteksteissä lukee että laitteessa olisi power out liitäntä, mutta laitteen kuvissa sellaista ei näy. On vaan normi power in. Pitchblackissa löytyy power out liitäntäkin(max 200mA).
Marzi
03.09.2008 15:53:42

Boss ja Korg hoitaa molemmat hommansa. Piste.

Mulla on DT-10 käytössä, mutta siinä on pieni vika: kun vihreä led syttyy, styrkkarista kuuluu bmmm-tyyppinen ääni. Jos siis vahvistimen särö on päällä. Boss ei ole tehnyt samaa. Tosin, NS-2 poistaa kyl ton äänen, mut kuitenkin.

BOSS on siinä mielessä selkeämpi käyttää, että siinä ei oo niitä typeriä pikkupisteitä, joista pitäisi ylennysmerkki arvata. Lisäksi normaalivireen kanssa pelavalle ne guitar- ja bassmoodit on toimivia.

Kummankaan näytöstä ei näe auringonpaisteessa mitään. Korg on kestävän oloinen, mutta niin on Bosskin. Korgissa vähemmän ominaisuuksia.

Eli pisteet Bossille täältä.

Niin joo, jossain oli joskus huhu, että Boss syö ääntä ollessaan pois päältä. Tein testin, jossa ajoin kohinaa kahdesta rännistä ulos äänikortista ja kahteen ränniin sisään. Toisessa lenkissä oli vaan välissä Boss-TU2. Joka ikinen taajuusalue oli identtinen kummassakin inputissa. Joku vissiin luuli, että tuner mute on vika, eikä ominaisuus. :D
Liikaa on tarpeeksi.
harpist
03.09.2008 16:45:40
Kertokaahan ....

eikö tuosta strobo ominaisuudesta olisi hyötyä jos soittaa "pillipiipareiden" ja "torvien" keskellä ? Tarvittaessa siis "Hertzeillä" tarkasti ylös tai alas ???

http://www.zzounds.com/item--PTWCT04

http://www.zzounds.com/productreview--PTWCT04

Olenko käsittänyt kyseisen pedaalin ominaisuuden oikein ??

Esim. Korgeissahan ei ko. ominaisuutta ole.
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
Mando
03.09.2008 16:50:10
Onko kellään kokemusta tuosta Pitchblackista? Ominaisuuksiltaanhan tuo on aika samanlainen DT-10:n kanssa mutta koko on pienempi. Onkohan peräti liian pieni livekäyttöä ajatellen eli näkeekö tuosta näytöstä mitään tositilanteessa? Pitchblack+ olisi taas isommalla näytöllä , mutta siinä tulee jo lisää hintaa ja ominaisuuksia joita en välttämättä tarvitse.

Muutama kuukausi sitten laitoin boardiin tuon Pitchblackin ja olen ollut tosi tyytyväinen. Ostaessa testailin myös Bossia ja Planet wavesia, mutta tämä vei kyllä voiton. Erittäin tarkka, TBP, ei poksu polkaistessa pois tai päälle ja taatusti riittävän iso näyttö.
Suorassa auringon paisteessa voi olla hiukan vaikea lukea, mutta ongelma on sama kaikissa pedaalimallisissa tuneressa.
Mando
03.09.2008 16:54:58
Kertokaahan ....

eikö tuosta strobo ominaisuudesta olisi hyötyä jos soittaa "pillipiipareiden" ja "torvien" keskellä ? Tarvittaessa siis "Hertzeillä" tarkasti ylös tai alas ???

http://www.zzounds.com/item--PTWCT04

http://www.zzounds.com/productreview--PTWCT04

Olenko käsittänyt kyseisen pedaalin ominaisuuden oikein ??

Esim. Korgeissahan ei ko. ominaisuutta ole.

Kummassakaan ei ole "oikeaa" stroboa, mutta eräänlainen ledeillä toteutettu strobomallinnos löytyy myös Pitchblackista.
Broadcaster
03.09.2008 18:04:39
Itse ajattelin kokeilla tota ST-200 Turbo Tuneria. Katselin youtubesta pätkiä ja vaikuttaa oikein hyvältä.

http://www.turbo-tuner.com/
koponen
03.09.2008 18:16:03
Kohta tulee suomen musakauppoihin Digitech HardWire -sarjasta sellanen virimittari ettei muuta kannata ostaakaan. Samassa mittarissa valittavissa ritariässä tai sitten strobe. Svh. 115€.
If it says Marshall on the front, you're good to go
1976
03.09.2008 18:39:54 (muokattu 03.09.2008 18:42:55)
Mulla on ollut Pitchblack käytössä muutaman viikon ja olen kyllä tykännyt siitä.

+ selkeä näyttö
+ nopeus
+ virransyöttö
+ pieni koko

edit:
Ai niin, noista alennus/ylennys -merkeistä. Pitchblack näyttää esim. Eb = d# ja näitä moodeja ei pysty vaihtamaan. Itseni tämä ei haittaa, mutta voi olla, että joku toinen ei tykkää.
harpist
03.09.2008 18:58:54
Kummassakaan ei ole "oikeaa" stroboa, mutta eräänlainen ledeillä toteutettu strobomallinnos löytyy myös Pitchblackista.

Tässä siis ilmeisesti - ainakin tekstin mukaan - on "aito" strobe ... ? Ei kuitenkaan ketjussa haettu lattiaspedu .... tarkoitettu ilmeisesti styrkan päälle ?????

http://www.musicalinstrumentsetc.co … esktop%20True%20Strobe%20Tuner.html

http://www.music123.com/Planet-Wave … 086-i1386577.Music123?CJPID=2188395
" Soittaa tunteella - tarvittaessa vähemmän " ....... soittotaitoa sekin.
oiva tumpeloinen
03.09.2008 19:01:46
Onko DT10:ssä tosiaan true bypass? Korgin sivuilla ei mainita mitään.
Molemmissa Pitchblackeissa sen sijaan true bypass näkys olevan.

Mun moka, sorry. Muisti pettää näköjään. Mut eipä toi ketjussa haittaa.

Ai niin, noista alennus/ylennys -merkeistä. Pitchblack näyttää esim. Eb = d# ja näitä moodeja ei pysty vaihtamaan. Itseni tämä ei haittaa, mutta voi olla, että joku toinen ei tykkää.

Näyttääkö yleensäkään mikään mittari alennusmerkkejä? En ainakaan heti muista nähneeni semmoista. Kaikissa tuntuu aina olevan #-merkki.
Jättis
03.09.2008 20:17:37 (muokattu 03.09.2008 20:18:00)
Näyttääkö yleensäkään mikään mittari alennusmerkkejä? En ainakaan heti muista nähneeni semmoista. Kaikissa tuntuu aina olevan #-merkki.

Kyllä ainakin yhdessä halpiskorgissa tulee vaan b siihen perään. Lattiamallihan tämä ei sitten ole. Taisi olla mahdollista saada siinä ainakin Ebbbbb. Vaikeaselkoista, mutta vire riittää sitten tr00 hevareille ;-)
penatuna
03.09.2008 20:22:31
Pitchblack+ ollut käytössä pari viikkoa. Kohtuu kestävän oloinen, tarkka ja nopea. MUkana myös valmiita avoimia erikoisvirityksiä ja viisi paikkaa omille virityksille (en ole juuri näihin vielä tutustunut).Lisäksi myllyyn saa kaksi soitinta kiinni yhtä aikaa. Kestävyydestä ei tietoa. Tuskin näistä ledimittareista mikään hyvin näkyy suorassa päivänvalossa, mutta se ei ole suurikaan puute, kun ei ole päässyt noita festarikeikkoja vetämään.
McNulty
03.09.2008 21:18:26
Miulla on laudassa myös Korg Pitchblack. Diggailen kovasti seuraavista syistä:
+ Mukavan tarkka
+ Rauhallinen näyttö ja ledit, eli virittäminen on helppoa kiireessäkin
+ Hyvä, selkeä näyttö... myös toimivat moodit eli strobot yms.
+ Pieni koko, kestävä kotelointi ja kytkin (ei vie tilaa pedalboardissa turhaan)
+ Hinta

Eihän tämä siis mikään Peterson ole, mutta ajaa asiansa enemmän kuin hyvin. Eikä harmitakaan niin paljoa jos sattuu särkymään/katoamaan tms.
Laidallinen Mul Mul!
apuri
03.09.2008 21:31:25
Ibanez LU20 on ihan ok miina keikkakäyttöön.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)