Aihe: Sormenpäillä soittaminen - väärä tekniikka?
1
Veska
01.09.2008 20:42:58
Joskus tuntuu vaan ettei kukaan soita samalla lailla kuin mä, eli peukalonpäällä ja muut sormet kitaran alla tukemassa peukaloa. :D Ei vaan tunnu oikeelta tekniikalta eikä tuo monen kielen näppäily plekulla tunnu onnistuvan.

Aattelin vaan että ku sähkökitaraa oon hommaamassa niin muodostuuko tästä ongelma, esim jos nopeita tiluja pitää vetää peukalolla. En osaa soittaa plekulla muuta kuin rämpytystä..
PappaSF
01.09.2008 20:54:20 (muokattu 01.09.2008 20:56:29)
West Montgomery soitteli Jazzia peukalolla, katoppas Youtubesta videota :-)

Olisi kyllä hyvä jos soittais ihan kaikkia sormia hyväksikäyttäen koska jatkossa voi tulla vaikeaksi jos vaan peukalolla vetelee, tosin "pokkeus vahvistaa säännön" sanotaan joten eihän sitä tiedä millainen peukalo virtuoosi jatkossa kehkeytyy.

Kyllähän monta sormea kait yleensä on nopeampi kuin yksi peukalo, toisaalta nopeus ei aina ratkaise vaan itse musiikki ja että se tulee sydämmestä hienoilla kappaleilla nätisti soitettuna. Mutta joo, suosittelen käyttämään kaikkia sormia oppikirjojen mukaisesti ja opettelemaan monipuolisesti pelku, sormi ym. tekniikat ja voithan silti vedellä joskus pelkällä peukalolla silti :-)
Veska
01.09.2008 22:25:16
ja voithan silti vedellä joskus pelkällä peukalolla silti :-)

Muuten vois mutta se vaan näyttää nii hemmetin typerältä. :D
Pitää tosiaa alkaa treenaileen plekulla soittoa, siis kyllä ihan powersoinnut ja perussoinnut plektralla menee mutta näppäily ei sitten millää.
Diili
01.09.2008 22:50:18
Mitä nyt olen kitaraa soittaessani huomannut, että yleensä sähkökitaraa soitetaan plektralla + M A C sormilla sointuja otettaessa/näppäillessä.
Jos soitat klassista kitaraa silloin ihan oikea tekniikka on käyttää P, I, M, A sormia eli peukaloa, etusormea, keskisormea ja nimetöntä.
flattopguitar
02.09.2008 09:29:53 (muokattu 02.09.2008 09:30:09)
Itse osaan soittaa etusormen päällä ja kynnellä kuten plektralla, eli rämpytys onnistuu ihan hyvin. Opettelin tuon tavan joskus aloitusaikoina, kun podottelin jatkuvasti plektraa. Pidän etusormea ja peukaloa vastatusten pinsettiotteessa (jossa sormenpäät ovat vastakkain ja väliin muodostuu ympyrä). Siis lähes sama ote kuin plektraa kädessä pidettäessä. Siirrän vain peukalon päätä hieman alemmas etusormea jolloin rämpyttäessä vain sen pää osuu kieliin ja toimii kuin plektrana. Tästä pystyy nopeasti vaihtamaan myös näppäilyyn ja päinvastoin.
PappaSF
02.09.2008 12:16:53
Kyllä mä peukulla soittelen, mutten ymmärrä miten muut sormet on kitaran alla...

Mutta mä ainakin soittelen plekulla, peukkuplekulla, sormiplekuilla, sormilla, millä vain oikealta kuullostaa ja tuntuu. Kyllähän hevissä käytetään vain plekua, mutta itse kun en heviä suostu soittamaan, niin eipä tarvitse välittää siitä. Mulle tavallinen pleku plus sormet on se kömpelin vaihtoehto, ja siksi käytän tuolloin peukkuplekua. Parhaiten soitan ilman plekuja, silti, mutta saundi ei aina ole noin oikea.

Kynsillä en kyllä osaa soittaa vieläkään. Kynnet on naarmuilla jo pelkästä strummaamisesta, että en usko että kestäisivät pikkailua.

Itekkin yrittäny kynsillä soittaa ja kasvatinkin kynsiä tätä varteen ja soittelin n. muutamia kuukausia kynsillä ja huomasin että meikän tyyli näppäilyssä on ihan vaan sormenpään nahoilla. Yllättävän vaikea on ainakin itellä tuo kynsillä soittelu.
Kun soittelin kynsillä niin hankin 2-3 erillaista kynsilakkaa, yksi oli vahvistava (kalkkia) kynsilakka ja toinen jota laitoin sen päälle oli suht kovaa lakkaa, aika hyvin sormien kynnet kyllä kesti. Kynsillä jos soittelee niin saa olla kyllä kokoaika hoitamassa kynsien pituutta ja muotoakin jos haluaa kunnollisesti soitella.
Kefiiri
02.09.2008 12:27:48
Kyllä mä peukulla soittelen, mutten ymmärrä miten muut sormet on kitaran alla...

Tässä vissiin tarkoitetaan semmoista otetta missä kitaran koppaa voi seisaaltaan soittaessa kannatella muilla sormilla, samalla kun peukalolla näppäilee. Näin tulee joskus tehtyä jos kitarassa ei ole hihnaa. Hiukan amatöörimäiseltähän se näyttää.
KenParker
02.09.2008 12:30:14

Onko moni opetellut näppäilemään kieliä pelkillä sormenpäillä? Tommy Emmanuelhan esim. soittaa peukkuplekulla ja pelkillä sormenpäillä. Mulla ainakin tuppaa kynnet katkeamaan viimeistään koriskentällä. Sormenpäät pitäisi kai saada kovettumaan, jotta soitto onnistuisi kunnolla...?
Susiääni
02.09.2008 12:40:30 (muokattu 02.09.2008 12:41:29)
Onko moni opetellut näppäilemään kieliä pelkillä sormenpäillä? Tommy Emmanuelhan esim. soittaa peukkuplekulla ja pelkillä sormenpäillä. Mulla ainakin tuppaa kynnet katkeamaan viimeistään koriskentällä. Sormenpäät pitäisi kai saada kovettumaan, jotta soitto onnistuisi kunnolla...?

Mä olen vaihtanut sormenpäillä soittoon soitettuani ensi pitkän aikaa välillä omilla kynsillä ja välillä liimakynsillä eli voin antaa tähän melko asiantuntevan kommentin että kynnet on huono tapa soittaa teräskielistä akustista enkä tajua miten joku jaksaa niiden kanssa pelata kun sormenpäät ajaa saman asian ja vähän enemmän. Käytännössä kaikki huippukitaristit tuntuu soittavan pelkillä sormenpäillä poikkeuksena ehkä Antoine Dufour ja Don Ross.

Sormenpäiden ei tarvitse erityisemmin kovettua mutta pieni ihon jämäköityminen on hyväksi. Itse yritän vältää kovettumia rasvaamalla sormenpäitä. Soiton onnistuminen on kiinni tekniikasta
wedevirtanen
02.09.2008 14:13:28 (muokattu 02.09.2008 14:29:47)

Minäkin kokeilin joskus soittaa pitemmillä kynsillä, mutta ei kynnet kestänyt, ellei niitä ollut jatkuvasti huoltamassa ja lakkaamaassa, joten olen sittemmin soitellut aikas lyhyillä kynsillä, joilla saa tarvittaessa korostettua melodioita. Näppäily hoituu myös näin, mutta siinä raapaisen usein siten, että sormen pääkin, kynnen ohella osuu kieliin, sanoisko rapsaisu (en ole kauheesti sitä analysoinut). Nyt kynnet kestää hienosti, sillä ne ulottuvat vain hitusen yli sormenpään. Näin saa näppäilyyn halutessaan voimaa mukaan, välillä kunnon riuhtaisuja ja usemmankin kielen yhtäaikaisia. Soittaisikohan joku Leo Kottke samaan tyyliin 12- kielistä näppäillen. Mitä itse olen kokeillut 12- kielisillä, niin se toimii.

Itselläni on myös periaate, että kitaran soitossa on tultava toimeen luojan suomilla antimilla tai tavallisella plektralla, muut vaihtoehdot olen kiertänyt kaukaa. Ei tarvitse aina etsiä välineitä, vaan pelkkä kitara riittää.
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
weelie
02.09.2008 15:01:24 (muokattu 02.09.2008 15:01:47)
Itselläni on myös periaate, että kitaran soitossa on tultava toimeen luojan suomilla antimilla tai tavallisella plektralla

Ymmärrän logiikastasi tuon luojan suomilla kohdan, mutta kun siihen lisätään plektra, niin en enää ymmärrä. Joko luojan suoma tai sitten ei. Mutta hei, eihän kyse olekaan minun periaatteeni, vaan sinun. :)

Mutta ok, siis että pidättelee samalla sormilla kitaraa ylhäällä kun peukulla pikkailee. Juu, Weshän peukulla paukutteli. Itse olen sähkökitaraa tallasta (telecaster) joskus ylhäällä pidellyt samalla kun olen soitellut. Mikäs siinä.
http://www.youtube.com/watch?v=w8csI6Gv8z8
wedevirtanen
02.09.2008 15:49:27 (muokattu 02.09.2008 15:50:16)
Se, että en diggaa näitä sormiplekuja ja peukaloplektraa on se, että se rajoittaa oikean käden työskentelyä esim. nämä flamenco ja muut tyyppiset rummutukset näppäilyn sekaan, ainakin minulla. Plektralla soittaminen taas on yleensä ihan eri juttu. Se ei ole yleensä sorminäppäilyä, ellei sitten yhdistä plekua ja sormisoittoa. Sehän taas rajoittaa. Itse soittelen plekulla lähinnä strumming tyylillä, enkä hybridillä.

blaa, blaa...
Mies teki laivan, purjehtiakseen pois - ja se upposi...
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)