Aihe: Sahaus
1 2
-Havoc.
29.08.2008 15:33:09
Kyllä, käytin hakua mutta tällä haulla ei irronnut kuin kappaleita tähän tekniikkaan. Ei siis mitään ITSE tekniikasta.

Missä kulmassa plektran pitäisi olla kieliin nähden? Entä missä kulmassa sitä plektraa sitten rämpytelläänkään?

Näillä mennään, en jaksa kirjoittaa romaania.
"Kai työnsit kielen riittävän syvälle sinne reikään?" Sam Hotman
Jucciz
29.08.2008 15:47:46
Pitääkö siihen olla joku eri tekniikka kuin normaaliin soittamiseen? Luulisi, että jos ylipäätään perussoittaminen onnistuu, niin sahaus on samaa juttua, ainoastaan nopeampana... jos nyt ymmärsin oikein ja tarkoitat sitä, kun yhtä kieltä pyritään pieksemään mahdollisimman nopeasti alas- ja ylöspäiniskuilla vuoron perään.
-Havoc.
29.08.2008 15:59:15
Pitääkö siihen olla joku eri tekniikka kuin normaaliin soittamiseen? Luulisi, että jos ylipäätään perussoittaminen onnistuu, niin sahaus on samaa juttua, ainoastaan nopeampana... jos nyt ymmärsin oikein ja tarkoitat sitä, kun yhtä kieltä pyritään pieksemään mahdollisimman nopeasti alas- ja ylöspäiniskuilla vuoron perään.
Ymmärsit oikein. Mutta miun "sahaamisessa" plektra on kallistunut n. 45-60 astetta itseenipäin. En usko että tätä näin pitäisi harjoittaa.
"Kai työnsit kielen riittävän syvälle sinne reikään?" Sam Hotman
Jucciz
29.08.2008 16:04:45 (muokattu 29.08.2008 16:05:09)
Okei. Itse vaan en tietääkseni muuta plektran tai ranteen asentoa normiasennosta mihinkään niissä tilanteissa, joissa "sahaan". Ehkä ranne on vähän jäykempänä tai ainakin plektran puristusote on tiukempi, jotta pleku ei tipahtaisi. Mut hyvin samankaltaista väitän soittoni olevan noilta osin silloinkin.
Antti1
29.08.2008 16:21:25
Mun mielestä muuttunut plektratekniikka kielii siitä, että yritetään ylittää oman tekniikan rajat oikein reippaasti. "Sahaus" kun ei ole pelkkää nopeasti vemputtamista, vaan siinäkin tarvii huomioida iskun laatu ja rytmi. Hyvät nakuttajat saa homman kuulostamaan selkeältä ja tiukalta, kokemattomat epämääräiseltä puurolta.

Eli treenaa lisää ja keskity siihen soittotekniikan samankaltaisuuteen.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
ANtTIKRISTUS
30.08.2008 10:18:23
Tremolo pickingiä harjoitellessa pitää muistaa RENTOUS! Ei väkisin missään nimessä, vaan rennolla kädenliikkeellä aloitetaan sellaisesta temmosta, jossa soitto sujuu luontevasti ja tarkasti. Siitä sitten pikkuhiljaa nostellaan vauhtia.
Tie miehen sydämeen käy alaonttolaskimon kautta.
Antti1
30.08.2008 12:11:04
Siitä sitten pikkuhiljaa nostellaan vauhtia.

Ja pikkuhiljaa tarkoittaa päiviä, viikkoja, kuukausia, jopa vuosia. Treenata toki saa vaikka 500bpm 16-osia, muttei se tekniikka ihan äkkiä puhtaaksi kehity.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
Viski
30.08.2008 12:46:57
Tuon rentouden lisäksi kannattaa katsoa, ettei plektra mene kovin syvälle kielten väliin.
Credence
30.08.2008 13:08:31 (muokattu 30.08.2008 13:12:02)
Hmm..
Sahaus on siis tällaista nopeaa pärinää tyyliin Blashyrkh?

Katselin tuossa hetken miten itse tämän tekniikan hoidan:

Plektra on samassa kulmassa, tai muutaman asteen enemmän kääntyneenä sivuttain eli noin 20astetta( tai vähemmän, kuitenkin niin että ranne on suorana ) kielten suunnasta kallellaan. Plektrasta pidän vähän tiukemmin kiinni, kuin normi soitossa ja liike on minimaalista kieliin nähden eli jos yhtä kieltä soitetaan niin plektra ei näytä edes irtoavan kielestä missään vaiheessa. Ja liike näyttäisi lähtevän tuolta kyynärpään seutuvilta eivätkä sormet tai ranne vääntyile yhtään.
Tällä tavalla ei luulisi niveliin koskevan pitemmänkään vatkauksen jälkeen

Niin ja peukalon ja etusormen välistä sitä plektraa näkyy vain joku 3 milliä? Näin se ei mene liian syvälle kielten väliin mutta mahdollistaa kuitenkin useamman kielen rämpyttelyn. Ja normaali soitossa sitä plektraa näkyy paljon enemmän, mutta juuri tuo kovempaa puristaminen pienentää tuota näppäysosaa.
Grim and the Ancient Frostbitten Mushroom!
E-tu
30.08.2008 14:10:11

ite käytän moottorisahaa.

ja takkia.
Jzci
31.08.2008 12:45:20

Ja liike näyttäisi lähtevän tuolta kyynärpään seutuvilta eivätkä sormet tai ranne vääntyile yhtään.

Mikäli tahtoo pitää edes jonkinlaisen kontrollin tuossa sahailussa niin kyllä sen liikkeen olisi hyvä lähteä ihan ranteesta. Siinä vaiheessa kun aletaan koko kättä heiluttamaan niin mielestäni se kertoo lähinnä siitä että tekniikan puutetta korvataan voimalla.
Credence
31.08.2008 14:39:57
Mikäli tahtoo pitää edes jonkinlaisen kontrollin tuossa sahailussa niin kyllä sen liikkeen olisi hyvä lähteä ihan ranteesta. Siinä vaiheessa kun aletaan koko kättä heiluttamaan niin mielestäni se kertoo lähinnä siitä että tekniikan puutetta korvataan voimalla.

-No joo, ehkä selitin vähän epäselvästi, kuvallahan nämä "oikeat" asennot olisi helposti näytettävissä. Siis en minä tuota kyynärpäätä liikuta, mutta en kyllä mielestäni soita ranteellakaan, ääh tai vaikea tuota on katsoa kun liike on niin minimaalista....

Ehkä paras mahdollinen neuvo olisi, että soittaa niin ettei paikat väsy eikä mihinkään koske.
Voiko heteromiehellä olla mitään hämmentäväämpää kuin viiksifetissi?
Terrorwrist300
31.08.2008 19:11:52 (muokattu 31.08.2008 19:37:00)

Tiedän että tämä on juuri semmoinen neuvo millä ei kukaan tee yhtään mitään, mutta sanoisin että aika turhaa on mittailla missä kulmissa on mitkäkin plekut ja ranteet sun muut. Kyllä se sitten sieltä tulee ku on tullakseen, ja tyylejä on monenlaisia. Kuhan muistaa että pleku hipaisee kieliä just niin vähän ku on tarvis ja että plekun edestakainen liike on niin vähäistä kuin suinkin mahdollista.

Itseäni helpotti ainakin suunnattomasti seuraava kikka, minkä opin itseasiassa yhesta tutoriaalipätkästä missä nilen poijjaat kepittelee. Tiedä sitten osaanko selittää asian kunnolla.

Jos vedellään jotaan perus 16-osia jossaan parinsadan paikkeilla, niin ensimmäinen ja kahdeksas isku (jotka siis ovat molemmat downstrokeja) kannattaa silleen jotenkin painottaa, elikkä iskee lujempaa. Niin että korvat ja ranne erottaa selkeesti ne kaks iskua muista :

R r r r r r r R r r r r r r r R r r r r r r R r r r r r r r

Helpottaa suunnattomasti ensinnäkin temmon hahmottamisessa ja sen rentouden löytämisessä. Ainakin mun kohdalla.

Sitten ku se oikee meno löytyy ni ei oo yhtään pitkä matka kahden kielen sahailuun liki samoilla huippunopeuksilla. Kolme kieltä menee sitten jo vähän vaikeeks jos haluaa yhtä lujaa menne kun yhdellä kielellä =o) Tiiä sitte onko ees mahollista...

E : Laitoinpa ajankuluks videopätkää kaikkien iloks mikä toivottavasti selventää tuota mun iskujenpainotus juttua.

http://www.youtube.com/watch?v=9To3nd87e0c

Sitte toinen juttu millä voi vähän ziigailla että mihin nopeuksin pääsee, on yksinkertaisesti dempattuna sahaaminen. Ite ainakin pääsen samantien helkkaristi nopeempiin suorituksiin tällä tavalla, kuten videostakin ilmi käy.
Piti myös näyttää sitä kahden kielen sahaamista mut se unohtu, jos joku välttämättä haluaa niin voin mä siitäkin pätkän laittaa...

Vielä semmoinen huomio, että erittäin harvoin näkee tremoloa soitettuna käsi yhtä vammasessa asennossa kun mulla. Yleensä jengi vetelee silleen käsi melkee nyrkissä ja pleku ns. "oikeaoppisesti" kädessä. Tää tyyli varmaan helpottaa muiden kielten sammuksissa pitoa, mutta tällä asennolla oon ite opinnu ni ei voi mitää...
Sanetium
31.08.2008 19:26:20 (muokattu 31.08.2008 19:34:09)
Jos vedellään jotaan perus 16-osia jossaan parinsadan paikkeilla, niin ensimmäinen ja kahdeksas isku (jotka siis ovat molemmat downstrokeja) kannattaa silleen jotenkin painottaa, elikkä iskee lujempaa. Niin että korvat ja ranne erottaa selkeesti ne kaks iskua muista :

R r r r r r r R r r r r r r r R r r r r r r R r r r r r r r

Hmm... jos 1. isku on downstroke niin kahdeksannen pitäisi olla upstroke. Tossa sun R-kirjain-havaintojutussa on jotain hämmentävää, sillä ekaan 'tahtiin' menee seitsemän iskua, seuraavaan kahdeksan, sitten taas seitsemän ja kahdeksan. Tai sitten mä oon vain lukuvikainen. :)

Mä yritän laittaa a-ja y-kirjaimilla miten mä hahmottaisin homman (yksi kirjainrykelmä on siis 1/4-nuotin pituinen, A on alas ja Y ylös ja isot on painotettuja):
Ayay ayay Ayay ayay Ayay ayay Ayay ayay

Ja itsellenihän sahaus alkuaikoina oli hyvinkin vaikeaa, mutta sitä kannattaa vaan jankata hitaasti pitkän aikaa. Kyllä se luonnollinen tyyli siitä kehittyy sitten.
Virtuaalipippelin pituus on sitä suurempi, mitä pienempi on jäsennumero muusikoiden.netissä.
Terrorwrist300
31.08.2008 19:34:42

Hmm... jos 1. isku on downstroke niin kahdeksannen pitäisi olla upstroke. Tossa sun R-kirjain-havaintojutussa on jotain hämmentävää, sillä ekaan 'tahtiin' menee seitsemän iskua, seuraavaan kahdeksan, sitten taas seitsemän ja kahdeksan. Tai sitten mä oon vain lukuvikainen. :)

Mä yritän laittaa a-ja y-kirjaimilla (alas ja ylös) miten mä hahmottaisin homman:
A y a y a y a y A y a y a y a y

Ja itsellenihän sahaus alkuaikoina oli hyvinkin vaikeaa, mutta sitä kannattaa vaan jankata hitaasti pitkän aikaa. Kyllä se luonnollinen tyyli siitä kehittyy sitten.

Tosiaan joo, selitin aikalailla päin vittua ton jutun, enempi näyttäis järkeä tossa sun a y-jutussa olevan. Jokatapauksessa toi video varmaan selventää asiaa...
Sanetium
31.08.2008 19:45:44
Tosiaan joo, selitin aikalailla päin vittua ton jutun, enempi näyttäis järkeä tossa sun a y-jutussa olevan. Jokatapauksessa toi video varmaan selventää asiaa...

Joo no mä oon vähän turhan ahkera viilaamaan pilkkua, mut väärinkäsitysten korjaamiseksi rupesin korjailemaan tuota. Vahinkoja sattuu kaikille.

Aloittajalle vielä; kokeile pitää plekua melko lailla pystysuorassa niin, ettei se ole kallellaan mihinkään päin. Sitten pidät plekusta vähän tavallista paremmin kiinni ja sahaa niin, että pleku vain hipaisee kieltä. Ja kannattaa myös tarkistaa että pitää plekusta oikein kiinni, tai ainakin niin että se pysyy kädessä. Itse opettelin aluksi vähän "väärän" otteen ja siitä oli vaikea päästä pois.
Virtuaalipippelin pituus on sitä suurempi, mitä pienempi on jäsennumero muusikoiden.netissä.
JK1
01.09.2008 12:07:05
Kyllähän tästä aiheesta on jonkinverran kirjoiteltu. Kannattanee hakuun kirjoittaa "alternate picking". Tässä kaksi ketjua tuoreemmasta päästä, joissa aihetta käsitellään:

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=162544&co=30

http://muusikoiden.net/keskustelu/p … sts.php?c=38&t=164536&co=30
laroma
03.09.2008 00:58:34

Nopeudesta puheenollen http://www.youtube.com/watch?v=O8Wbb8r8PUs&feature=related

ei helvetti... xD
"Hui. Oot kyllä hurja kaveri.Laitatko tämänkin tonne julkiselle puolelle?" -juki68
JamesHetfield
03.09.2008 08:37:50

Nopeudesta puheenollen http://www.youtube.com/watch?v=O8Wbb8r8PUs&feature=related

ei helvetti... xD

jep, ihme suoritushan tuo (kait) on mutta eipä tossa paljoa cuntrollia oo enää mukana...

Kupiainen rules!
Kovaa mättöä: http://www.myspace.com/damagingfallout http://nervehell.net/studio/
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)