Aihe: Mikähän piru tossa e-kielen äänessä
1 2
juikkipuikki
30.08.2008 22:31:05

Terve!

Ongelmana esiintynyt tuo e1-kielen huono soiminen tallamikkiä käytettäessä säröllä soitettaessa.
Kitara: Gibson Les Paul Classic Custom
Mikit: EMG 81/85 tallassa tuo 85 siis

Tässä nyt ääninäytteet kummaltakin mikiltä erikseen.
Tuon kaulamikin äänestä olen erittäin tyytyväinen mutta tallamikki imo puuroutuu.

http://www.speedyshare.com/847721912.html
http://www.speedyshare.com/746650897.html

Kiitoksia etukäteen jo neuvoista!

PS: Pod XT Liveltä tulee tuo mallinnus. Käyttäen MS JCM 2000:a.
Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K.
Jackie
30.08.2008 22:36:31
Oma veikkaus että kielet liian matalalla tai joku nauha ylempänä kuin muut. Kiinni se kieli johonkin ottaa.
jra
30.08.2008 23:04:25
Ootko kokeillut miten tallamikin nostaminen/laskeminen yläkielten puolelta vaikuttaa soundiin ja sointiin?

Itse tsekkaisin ensin nauhojen kunnon (kuten edelle jo sanottiinkin) ja tallapalat. Jos tallapaloissa on särmiä tai kulumia saattaa kieli soida huonosti (sitar-efektiä). Onko sama ongelma ollut edelliselläkin kielisetillä, uusissakin kielissä saattaa olla susikieliä, joita ei vain saa soimaan kunnolla?
juikkipuikki
30.08.2008 23:20:04

Mä en lähtis noita nauhoja ihan heti arvuutteleen, kun eihän siitä
ole kuin joku 1kk kun kitaran sain Ruokankaalta nauhojen hionnasta/kielien vaihdosta/mikrofoonien vaihdosta. Mutta tuo tallapala juttu pitää tsekata.
Miten se käytännössä toimii tuo kielen korkeuden nosto?
Oon aika noviisi tommossiissa asioissa :)
Jackie
30.08.2008 23:51:06
Mä en lähtis noita nauhoja ihan heti arvuutteleen, kun eihän siitä
ole kuin joku 1kk kun kitaran sain Ruokankaalta nauhojen hionnasta/kielien vaihdosta/mikrofoonien vaihdosta. Mutta tuo tallapala juttu pitää tsekata.
Miten se käytännössä toimii tuo kielen korkeuden nosto?
Oon aika noviisi tommossiissa asioissa :)

Viritysavaimista löysytät kielet ihan veltoiksi samalla tavalla kuin kävisit vaihtamaan kieliä ja sitten tallassa (ei tallapalassa mikä on se alin osa mistä aluksi pujotat kielet vaan se seuraava mikä on tallapalan ja tallamikin välissä) on molemmilla puolilla ne..öö.. renkaat mitä voi liikutella ja se koko systeemi nousee tai laskeutuu alas. Fiksumpi osaa selittää paljon helpommin. Välillä ei vaan löydä oikeita sanoja, anteeksi :)
Dog Breath
31.08.2008 10:00:53
Viritysavaimista löysytät kielet ihan veltoiksi samalla tavalla kuin kävisit vaihtamaan kieliä ja sitten tallassa (ei tallapalassa mikä on se alin osa mistä aluksi pujotat kielet vaan se seuraava mikä on tallapalan ja tallamikin välissä) on molemmilla puolilla ne..öö.. renkaat mitä voi liikutella ja se koko systeemi nousee tai laskeutuu alas. Fiksumpi osaa selittää paljon helpommin. Välillä ei vaan löydä oikeita sanoja, anteeksi :)

Siitä fiksummasta tiedä mutta voinhan yrittää. Tallapalalla tarkoittanet stopbaria eli kieltenpidikettä. Kieltenpidikkeen ja tallamikin välissä on puolestaan itse talla. Tallapalat taas ovat juurikin ne pienet satulat joiden päältä kielet kulkevat.
In the Year of the Plague
juikkipuikki
31.08.2008 20:28:23 (muokattu 31.08.2008 20:31:15)

No on se nyt perkele, kun ei auttanut tuokaan. Koitin säätää ihan niin ylös nuo yläkielet kuin pystyy, mutta ei tuntunut toimivan. Mielestäni kieli koskettaa tota ekaa nauhaa tossa. No, kuvat selittää paremmin;

http://xs130.xs.to/xs130/08350/img_0618715.jpg
http://xs130.xs.to/xs130/08350/img_0617550.jpg
oiva tumpeloinen
31.08.2008 20:33:11 (muokattu 31.08.2008 20:34:37)
No on se nyt perkele, kun ei auttanut tuokaan. Koitin säätää ihan niin ylös nuo yläkielet kuin pystyy, mutta ei tuntunut toimivan. Mielestäni kieli koskettaa tota ekaa nauhaa tossa. No kuvat selittää paremmin;

Ei tuota tallasta säädetä. Miten iso relief sulla on kaulassa? Jos on liian vähän reliefiä, niin voi tulla moinen ongelma. Kaularaudan säädöllä lähtee silloin tuo. Toisena vaihtoehtona on huono satula. Senyhden kielen ura on varmaan liian syvä. Voit kokeilla jotain poppakonsteja tehdä sille, mutta paras jälki tulee vaihtamalla koko satula. Jälkimmäistä epäilisin ongelmaksi, mutta tiedä sitten olisiko pieneen raudan löystämiseen varaa, milloin se voisi parantua.

E: pikkaisen noussut nauha voisi toki myös olla ongelmana, jos tuo ongelma on tosiaan ainoastaan ensimmäisellä nauhalla.
fuzz
31.08.2008 20:33:42 (muokattu 31.08.2008 20:34:31)
Onko kaula miten kiero? Voisko johtua siitä? Ota kuva.
Siis ei kierteellä, mutta kai tajusit.

E: no siinähän tuosta tuli, olin hidas
elämän tarkoitus on 42 www.haistapaska.com
juikkipuikki
31.08.2008 20:38:00

Kaulahan justiinsa säädettiin 1kk sitten Ruokankaalla kuten nuo nauhatkin.
Ittekin vähän tota satulaa mietin, että onko ihan siitä kiinni.
Itse asiassa uuden satulan ostoa olen juuri miettinytkin tässä viime päivinä.

Ei ihan otsikon mukainen kysymys, mutta kysytään nyt ihan vaan:

- Mikä satula olisi laadukas tuohon kitaraan?
- Mikä pitää vireen parhaiten?

Ainakin noista Earvana-satuloista on puhuttu hyvää...
oiva tumpeloinen
31.08.2008 20:40:12
Kaulahan justiinsa säädettiin 1kk sitten Ruokankaalla kuten nuo nauhatkin.
Ittekin vähän tota satulaa mietin, että onko ihan siitä kiinni.
Itse asiassa uuden satulan ostoa olen juuri miettinytkin tässä viime päivinä.

Ei ihan otsikon mukainen kysymys, mutta kysytään nyt ihan vaan:

- Mikä satula olisi laadukas tuohon kitaraan?
- Mikä pitää vireen parhaiten?

Ainakin noista Earvana-satuloista on puhuttu hyvää...

Onko se särinä nyt ainoastaan vapaalla kielellä? Jos sitä on pitkin kaulaa, niin silloin ongelma ei ole satulassa.
Zeeboo
31.08.2008 20:42:59 (muokattu 31.08.2008 20:45:07)
No on se nyt perkele, kun ei auttanut tuokaan. Koitin säätää ihan niin ylös nuo yläkielet kuin pystyy, mutta ei tuntunut toimivan. Mielestäni kieli koskettaa tota ekaa nauhaa tossa. No kuvat selittää paremmin;

Jos kieli ottaa 1. nauhaan kiinni, niin joko nauha on kohalla tai kieliura on liian syvä. Noiden urien syvyys pitäisi olla kokolailla sama kuin jos satulan paikalla olisi nauha ja kieli olisi painettu siihen.

"Oikean" urasyvyyden saa niin, että halkaisee tavallisen lyijykynän pituussunnassa, ja piirtää satulan kylkeen tähtäysviivan niin, että sen kynän halkaistu sivu lepää nauhojen päällä. Kyllä tuohon on pikakorjauskonsteja, mutta enemmän ovat Niksi-Pirkka hommia ne. Saattaa olla asiaa kitaran korjaajalle...

...tämänkin kanssa. Nauhojen hionta ei ole mikään umpihankala homma, mutta ei ole huono ajatus teettää sitä ammattilaisela, jos itse tekeminen yhtään epäilyttää.

E:
Hidasta kirjoitusta näköjään...
my guitar is humming... next it has to learn the lyrics...
juikkipuikki
31.08.2008 20:47:13 (muokattu 31.08.2008 20:47:42)

Onko se särinä nyt ainoastaan vapaalla kielellä? Jos sitä on pitkin kaulaa, niin silloin ongelma ei ole satulassa.

Joka puolella sitä E1-kieltä :(

E: Kait se pitää taas tonne Ruokankaan kiskureille kiikuttaa...
Les Fender
31.08.2008 20:49:57
Satulan uran syvyys on helppo tarkastaa.

-Painat kielen alas kolmannesta välistä ja katsot onko tuolloin kielen ja ensimmäisen nauhan välissä pieni rako. Voit myös samanaikaisesti näpäyttää kieltä ensimmäisen nauhan päältä jolloin pitäisi kuulua pieni "klik" ääni ellei kieli makaa nauhan päällä (jolloin satula on liian matala).
"Living is easy with eyes closed!"
fox
31.08.2008 20:54:09

Kyllä tuohon on pikakorjauskonsteja, mutta enemmän ovat Niksi-Pirkka hommia ne. Saattaa olla asiaa kitaran korjaajalle...

Mutta juurihan se oli Ruokankaalla, ja käsittääkseni sen jälkeen ei oo mitään "mystistä" tehty??
No, ei ne nyt ihan Niksi-Pirkkaosastoa ole nuo satulaurahommat, mutta toisaalta kyllä ne kannattanee tässä tapauksessakin sitte korjaajalla teettää. Voishan sitä ihan ensimmäiseksi kokeilla tuota "vanhaa konstia" eli hyvin ohutta mutta tukevaa paperia ottaa pienen siivun, ja sen laittaa sinne kielen alle satulauraan..sillä saa ainakin tsekattua, olisko uran täytöstä tahi satulan vaihdosta hyötyä.
Sitten ehkä korjaajalle, ja satula joko remonttiin tai vaihtoon. Kannattaa sitte harkita, mitä siihen vaihtaa, jos kovin bendailee ym. niin tusq- tai grafiittisatula, jos enemmän sellanen perinnehenkinen meininki, niin luusatula, jos haluaa sustainia ja kirkasta kuulautta (sekä pomminkestävän satulan) niin sitten messinkisatula. Jos haluaa olla erilainen soittaja, niin Ibanezin 1977 lanseeraama "Half & half"-satula tarjoaa parhautta, luuta ja messinkiä!
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
juikkipuikki
31.08.2008 21:14:05

Tarkoituksena ois semmonen joka täyttää seuraavat kriteerit:
- Laadukas(hinnalla ei väliä)
- Pitää hyvin vireen ennen kaikkea hienovireen
- Soveltuu metalliin ja hard rockiin eli "bendivaraa" saa olla
jra
31.08.2008 21:15:01 (muokattu 31.08.2008 21:23:30)
Kun kerran Ruokankaalla teetetystä nauhojen tasoituksesta ja kaulan säädöstä on vain kuukausi, niin kannattaa tosiaan olla sinne yhteydessä. Yleensä työlläkin on takuu, ja ainakin osaavat sanoa mikä tuossa on vikana. Ei varmasti ole mikään iso juttu, vaikka soittamisen kannalta tietysti tympeä.

Jos uusi satula pitää tehdä, niin itse ottaisin perusratkaisuna Tusq tai grafiittisatulan, ovat sinun tarkoitukseen varmaan sopivimmat. Noiden välillä valinta on sitten enemmänkin visuaalinen (Tusq vaalea(vai onko muita värejä?) ja grafiitti musta). Itse aihio ei maksa kuin n. 5e, mutta olennaista on se että työstö ja viimeistely tehdään hyvin. Tuo kannattaa teettää asiantuntijalla jos haluaa kerralla hyvän. Itse tehdyssä saattaa ekakerralla olla toivomisen varaa ja menee muutama aihio ja tunti että saa mieleisensä lopputuloksen. Vaatii lisäksi joitain työkaluja tai jopa satulaviilasarjan (70-100e).

1. nauhalla saattaa säristä, jos kaularauta on liian tiukalla ja satula on tehty kovin tarkalle. Itsellä on yksi 335-kopsu, jossa jos kaulan säätää aivan luotisuoraksi alkavat kielet ottamaan avoimina 1. nauhaa (juuri ja juuri). Jos reliefiä on aivan aavistuksenkin ei ongelmaa enää ole.

Kielten vaihtaminen tai jopa sään vaihtelu (lämpötila, kosteus) saattaa tuossa kuukaudessa, joka säätökeikasta on, aiheuttaa riittäviä muutoksia esim. kaulan jännitykseen, joka sitten ilmenee esim. tuommoisena ongelmana. Tuon takia olisi hyvä että perussäätöjen tekeminen (intonaatio, action, relief) ja säätöjen vaikutukset olisi hallussa. Nauhojen hiominen ja uuden satulan teko on sitten enemmän harrastuneisuutta ja pellepelotonluonnetta vaativaa.

Toisesta kuvasta ei oikein saa selvää paljonko on paljon ylä e:llä tuossa ympyrällä merkityssä paikassa? Eli mitta kielen alapuolesta nauhan yläpintaan. Mutta kuten yllä todettiin ei tallan korkeus juurikaan vaikuta ensimmäisille nauhoille.

Edit: Tämä tulikin jo tuossa yllä, eli hidas
Satulan korkeutta voi testata painamalla kieli 3. nauhalta ja napauttamalla sitä kynnellä tai plekralla 1. nauhaa vasten. Jos tuntuu että kielen ja nauhan välissä on edes hieman ilmaa (napsahtaa) niin satula on luultavasti riittävän korkea, jos taas 3. nauhalta painettaessa kieli lepää 1. nauhaa vasten on satula liian matala (tai 3. nauha kulunut ja/tai 1. nauha noussu).

Selkeää eikö;)
Les Fender
31.08.2008 21:27:53
Tarkoituksena ois semmonen joka täyttää seuraavat kriteerit:
- Laadukas(hinnalla ei väliä)
- Pitää hyvin vireen ennen kaikkea hienovireen
- Soveltuu metalliin ja hard rockiin eli "bendivaraa" saa olla

Kompensoitu, luusta tehty satula täyttäis noi ehdot. Empä vaan tiedä kuka noita tekee. (Itelleni oon tehnyt yhden) Valmiina saa noita Earvanan valmistamia kompensoituja, mut ne on synteettistä materiaalia.

Tai sitten Ruokankaalta Buzz Feiten satula, mut se keventää kaiketi runsaasti kukkaroa. (En tiiä kuin pal.)
"Living is easy with eyes closed!"
pekurides
31.08.2008 21:38:37

Tulihan ne jo mutta:
Matala satula(vaikuttaa tosin vain avoimilla otteilla),

vanhat kielet (1kk jo pitkä soittoaika jos päivittäin vetelee!)

sekä kaulan relief& tallan/kielten korkeus(epäilisin syypääksi jos se ruokangas ollu hiukan laiskalla säätöpäällä).
..ja lopuksi sormet:)

niin ja mikä on sun mielestä suuri kielten korkeus? ei tuosta kuvasta selvää saanu.
Tunteella päin vittua.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)