Aihe: Greenbackit V30:sten tilalle
1 2 3
Tami
29.08.2008 17:12:56

enkä mä saanu niitä edes pieremään tai pohjaamaan vaikka joskus oikein tarkoituksella niitä rajoja kokeilinkin. Erona tässä toki saattoi olla se, että toi ko. pääte antoi todella puhdasta tehoa ilman juuri minkäänlaista säröä ja Shiva tod.näk. ei.

Tämä ihan vaan sivuhuomautuksena tuosta, suosittelen kokeilemaan ILMOITETULTA tehonkestoltaan liian pieniä kaappeja ainoastaan omalla riskillä.

Näinpä. En tosin usko että GB:tkään tuolla shivalla kurittamisesta ovat moksiskaan. TODELLA harvoinhan sitä tulee luukutettua täysillä noita laitteita.
Autohifin puolella on joskus tullut luukutettua kaksin - tai kolminkertaisella teholla kaiuttimen tehonkestoon nähden. Samoin PA:lla. Tuo signaalin laatu tosin on kitaravahvarissa toisenlainen. Käytössä oleva kotelokin vaikuttaa tehonkestoon.

No kuitenkin jatkan tätä samaa MUTU-linjaa, jota tässä muutkin heittää. Onko kukaan rikkonut kajareitaan, tai onko se piereminen ollut kiinni kaiuttimien tehonkeston loppumisesta vai pitäisikö Huikin kuitenkin vaihtaa ne GB:t ja kokeilla. Jos hajoavat niin eihän ne uudet paljoa maksa ja saadaanpahan tällekin ketjulle jotain lihaa luiden ympärille näiden olettamusten sijaan...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Antti1
29.08.2008 17:41:01 (muokattu 29.08.2008 17:44:42)
Kitarapuolella en muista kenenkään edes tuttavapiiristäni saaneen elementtejä pelkällä skeban luukuttamisella rikki. Hifitötteröitä on tullut paskottua, lähinnä subbareissa.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
Huikki
30.08.2008 14:45:55 (muokattu 30.08.2008 14:49:52)

Uskoisin että V30 ovat juuri parhaimmillaan Shivan kanssa, tai sitten ne G1265set.

Itsellä oli molemmat ja hyvin toimi, älä pilaa hyvää Shivaa paskalla kaapilla...

/sv

Itselläni V30:set ei toimi hyvin. V30:set korostaa liikaa yläpäätä, ja hakusessa on yläkerraltaan pehmeämpi soundi. Ei tässä ole mistään Shivan pilaamisesta kysymys, vaan soundin optimoimisesta :) Onkos kokemuksia noista V12-elementeistä? Pitäisi ilmeisesti olla pehmeämpi yläkerta, ainakin V30:siin verrattuna.
gator
30.08.2008 16:11:11
Kitarapuolella en muista kenenkään edes tuttavapiiristäni saaneen elementtejä pelkällä skeban luukuttamisella rikki. Hifitötteröitä on tullut paskottua, lähinnä subbareissa.

Ite oon onnistunu hiljentämään elementit Banditista ja 1x12" V30-kaapista.
Hieman ärsytti maksaa 150e uudesta banditin elementistä.
v30-kaappi hajos jonkun vanhan 100w-nupin kanssa kun innostuin hieman liikaa avaamaan volanamiskaa.
Tami
30.08.2008 22:30:26

Tuossa vielä lainaus tuolta PA-puolelta vahvarin ja kajarien mitoitukseen mitoitukseen...

"Vahvistimen ja kaiuttimen yhteensovittamisessa on kaksi nyrkkisääntöä:
PRO: Vahvistimen tulee antaa 2x kaiuttimen maksimitehosta kaiuttimen omalla impedanssilla (300W@4ohm kaiuttimia käskytetään 600W@4ohm vahvistimella).

Kuolevaiset: Vahvistimen tulee antaa vähintään kaiuttimen kestämä maksimiteho (300W@4ohm kaiuttimia käskytetään 300W@4ohm vahvistimella)."
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Janne19691
31.08.2008 08:40:28 (muokattu 31.08.2008 08:42:29)

Tuossa vielä lainaus tuolta PA-puolelta vahvarin ja kajarien mitoitukseen mitoitukseen...

"Vahvistimen ja kaiuttimen yhteensovittamisessa on kaksi nyrkkisääntöä:
PRO: Vahvistimen tulee antaa 2x kaiuttimen maksimitehosta kaiuttimen omalla impedanssilla (300W@4ohm kaiuttimia käskytetään 600W@4ohm vahvistimella).

Kuolevaiset: Vahvistimen tulee antaa vähintään kaiuttimen kestämä maksimiteho (300W@4ohm kaiuttimia käskytetään 300W@4ohm vahvistimella)."

Juu, PA-osastolla idea on se että vahvistimia ei käytetä lähellä niiden tehomaksimia vaan jossain siellä keskivaiheilla. Tällöin varmistetaan että säröä ei synny ja että ääni pysyy mahdollisimman puhtaana. Kaiuttimet ei saa liikaa tehoa.

Sähkökitarajutskat on eri juttu kun ei voi oikein hifistä puhua.
Rule #1: There are no rules.
oiva tumpeloinen
31.08.2008 11:13:15
No kuitenkin jatkan tätä samaa MUTU-linjaa, jota tässä muutkin heittää. Onko kukaan rikkonut kajareitaan, tai onko se piereminen ollut kiinni kaiuttimien tehonkeston loppumisesta vai pitäisikö Huikin kuitenkin vaihtaa ne GB:t ja kokeilla. Jos hajoavat niin eihän ne uudet paljoa maksa ja saadaanpahan tällekin ketjulle jotain lihaa luiden ympärille näiden olettamusten sijaan...

On sinänsä ihan mielenkiintoinen testi, mutta voipi tulla kalliimmaksi kuin pelkät elementit. Siinä voipi käydä vielä niin, että nuppi muuttuu savukoneeksi.

Juu, PA-osastolla idea on se että vahvistimia ei käytetä lähellä niiden tehomaksimia vaan jossain siellä keskivaiheilla. Tällöin varmistetaan että säröä ei synny ja että ääni pysyy mahdollisimman puhtaana. Kaiuttimet ei saa liikaa tehoa.

Sähkökitarajutskat on eri juttu kun ei voi oikein hifistä puhua.

Just så. Enemmän tehonkestoa niihin kitaratötteröihin, ettei mene tuuttiin koko homma.
s8na
31.08.2008 13:08:28

Jostain oon lueskellu että hifielementit ja kitaraelementit eroaa rakenteeltaan ja tämä vaikuttaa siihen että kitaraelementit ovat huomattavasti kestävämpiä jos tehorajoja lähestytään/ylitellään.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
Huikki
31.08.2008 14:46:29 (muokattu 31.08.2008 14:53:34)

Vielä kerran, kun en ymmärrä :) Jos vaihdan kaappiin kahden 16 ohmisen V30:sen tilalle kaksi 8 ohmista kaiutinta samalla tavalla kytkettyinä, täytyy vahvistimesta valita tällöin 4ohmia? Onko soundin kannalta eroja 8 ohmisissa ja 16 ohmisissa kaiuttimissa? Nyt olen päättymässä Eminencen Swamp thangeihin, mutta Uraltonella ei ole noita kuin 8 ohmisina.
oiva tumpeloinen
31.08.2008 14:49:24
Vielä kerran, kun en ymmärrä :) Jos vaihdan kaappiin kahden 16 ohmisen V30:sen tilalle kaksi 8 ohmista kaiutinta samalla tavalla kytkettyinä, täytyy vahvistimesta valita tällöin 4ohmia? Onko soundin kannalta eroja 8 ohmisissa ja 16 ohmisissa kaiuttimissa? Nyt olen päättymässä Eminencen Swmap thangeihin, mutta Uraltonella ei ole noita kuin 8 ohmisina.

Jos sulla on kahdella 16 ohmisella elementillä kaapin kuorma 8 ohmia, niin samalla tavalla kytketyt kaksi 8 ohmin elementtiä antaa kokonaiskuormaksi 4 ohmia.
Antti1
31.08.2008 18:21:14
Jostain oon lueskellu että hifielementit ja kitaraelementit eroaa rakenteeltaan ja tämä vaikuttaa siihen että kitaraelementit ovat huomattavasti kestävämpiä jos tehorajoja lähestytään/ylitellään.

Tota, eipä niissä merkittäviä eroja oo. Koko kaiuttimen perusidea on pysynyt melko samanlaisena viimeisen vajaa sata vuotta. Suurin yksittäinen ero soundin lisäksi on ripustukset. Kitaraelementeissä ne on huomattavasti jäykemmät --> pienempi liikepoikkeama.

Kestävyyden eroista en osaa sanoa mitään varmaksi. Periaatteessahan saman verran ne kelat tarvii lämpöä hajoillakseen yms. Tuskin mitään kovinkaan suuria kestävyyseroja tarkoituksenmukaisilla signaaleilla.

Niin ja ihan tälleen sivuhuomautusena: oon puksutellu menemään 100W Roadsterilla 1x12" V30 kaappeihin tässä jo hyvän tovin. Ei oo _vielä_ paukahtanut. Soundeja ja äänenpaineita miettiessä on tullu kyl katottua elementin liikerataa aika paljon, ettei pääse vahinko käymään.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
pnorman
01.09.2008 08:48:42
Tuolla maailmalla Scumback:t on kovassa huudossa. Onko kellään kokemuksia?

http://www.scumbackspeakers.com/m_series.html#m75
JuSu
01.09.2008 09:03:55
Laitappas G12-65set...

/sv

Niin, jos todella haluat kadottaa presencet.

Itse hankin ko. elementit, ja mun korvaan nuo on Shivan persiissä aivan liian tunkkaiset, Shiva kun on jo valmiiksi tummasoundinen.

Mä en yleensä itse tykkää V30:sta, mutta Shivan kaverina ne kyllä tuntuisivat toimivan. Tai sitten tuossa Shiva 1x12" -komerossa on Classic Lead 80, sekin on mukavan kuuloinen ämyri, tiedä sitten miten toimisi 2x12" -konffiksessa.

JuSu
kimurantti1
01.09.2008 09:05:41
Mikä vika siinä Bognerin 1x12" skobessa on?
JuSu
01.09.2008 09:12:48
Mikä vika siinä Bognerin 1x12" skobessa on?

Ei mikään. 2x12" on vaan kiva olemassa myös. Alkoi vaan tehdä sellaista mieli, ja samalla halusin opetella kotelon pinnoittamista, eli tuollainen vanha ALTin kaappi sai kyytiä. Ihan hieno siitä tuli ensitekeleeksi, nyt vaan siihen pitäisi löytää oikeat elementit.

Mulla on 2 kpl noita G12-65:ia ja 2 kpl V30:siä nurkissa. Pelkät G12-65:t ei toimi, pitää kokeilla yhdistelmää tai sitten pelkkiä V30:iä tuossa ALTissa.

Kysytääs nyt sitten tässä samalla... Jos laitan kaappiin yhden V30:n ja yhden G12-65:n, niin kumpi ylemmäs? Kaappi on ns. ristikkäiskaappi, eli elementit on asetettu 'viistosti'... Ei siis vierekkäin eikä päällekkäin.

JuSu
svilo
01.09.2008 12:00:58 (muokattu 01.09.2008 12:01:38)
Ei mikään. 2x12" on vaan kiva olemassa myös. Alkoi vaan tehdä sellaista mieli, ja samalla halusin opetella kotelon pinnoittamista, eli tuollainen vanha ALTin kaappi sai kyytiä. Ihan hieno siitä tuli ensitekeleeksi, nyt vaan siihen pitäisi löytää oikeat elementit.

Mulla on 2 kpl noita G12-65:ia ja 2 kpl V30:siä nurkissa. Pelkät G12-65:t ei toimi, pitää kokeilla yhdistelmää tai sitten pelkkiä V30:iä tuossa ALTissa.

Kysytääs nyt sitten tässä samalla... Jos laitan kaappiin yhden V30:n ja yhden G12-65:n, niin kumpi ylemmäs? Kaappi on ns. ristikkäiskaappi, eli elementit on asetettu 'viistosti'... Ei siis vierekkäin eikä päällekkäin.

JuSu

65:n *ylös*, V30 *alas*, 97dB, 100dB

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
svilo
01.09.2008 12:03:22 (muokattu 01.09.2008 12:13:27)
Niin, jos todella haluat kadottaa presencet.

Eikös ko kaverilla ollut ongelmia yläpään kanssa? Kannatta myös säätää equa korvillaan, ei silmillään.....esim NMV Marshalli voi kuullostaa törkeen hyvältä pelkkä presence tahi middle täysillä.

/sv
"It's like... okay, this sounds like Fender BF, but wait... now I'm hearing Plexi... Oh, hold on... EVH tone... hey, that sounds very Tweed-ish"
Huikki
01.09.2008 12:16:36

Eikös ko kaverilla ollut ongelmia yläpään kanssa? Kannatta myös säätää equa korvillaan, ei silmillään.....

/sv

On ollut. Eq:lla olen joutunut leikkaamaan 10khz:n jälkeen paljonkin. Lähinnä sellasta tirinää olen yrittänyt poistaa. Greenbackeillä ei samaa tirinää esiinny. Olisi kiva ettei eq:ta tarvitsisi olla aina välissä kun noilla kamoilla soittaa. Eminencejä tässä yritän arpoa, mutta kun on liikaa vaihtoehtoja. Mikä noista olisi hyvä tähän tarkoitukseen? Jossain sanottiin, että Legend V12 olisi Eminencen V30-tyyppinen elementti, jossain taas sanotaan että se olisi kovastikkin erilainen kuin V30... Otappa nyt sitten selvää kokeilematta. Swamp thang, Cannabis rex saattaisi olla sopiva?
JuSu
01.09.2008 12:57:16
65:n *ylös*, V30 *alas*, 97dB, 100dB

Jep jep, näin itekki järkeilin, mutta varmistella piti.

Eikös ko kaverilla ollut ongelmia yläpään kanssa?

Joo, siinä mielessä G12-65 vois toimia hyvinkin.

JuSu
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)