Aihe: Tinnitus?
1 2 3 4 514 15 16 17 18 19
paice60
04.08.2008 23:29:01
Saako niitä valettuna?

Tinnittää täälläkin, useampi ääni soi päässä ja voimistuva on ollut suunta. Ilman tulppia piti jolppina rokkia soitella. Tyhmä jätkä.

Taustamelun seasta alkaa jo olla hieman hankalaa poimia puhetta vaikka puhuja olisi puolen metrin päässä.

Jokin aika sitten tinnituksen volumesäädin kääntyi jostain syystä hitusen isommalle. Olin muina miehinä töissä (toimistossa) ja yhtäkkiä vaan lähti toisessa korvassa soimaan tavallista kovemmin. Pahin vinkuna laantui hetken kuluttua mutta sen jälkeen se peruspiipitys on tullut kovempaa. Kuuloani olen pyrkinyt suojaamaan viimeiset 7-8 vuotta.

Niinkuin moni on edellä todennut, niin vinkunaan tottuu. Toivon silti, ettei se enää ratkaisevasti pahene vaikka huonolta näyttää.

MUlla on vinkunut jo jonkin aikaa. Yöllä kuuluu aika hyvin mutta ei vielä häiritsevästi. Jos on meluisa paikka niin ei meinaa oikein kuulla kaikkea puhetta hyvin ja joutuu huutamaan itsekin lujempaa kuin tarvitsisi. Hankin sähkörummut reilu 10 vuotta sitten ja vinkunan paheneminen loppui sihen.Eli akustiset rummut ovat perkeleestä paitsi jos suojaa korvansa. Mutta kun pitäisi laulaakin samaan aikan niin menee aika vaikeaksi. Rolandit ovat pelastaneet mun kuuloni ainakin tähän mennessä ja se on faktaa. Sanokaa mitä sanotte niistä vehkeistä mutta ainakin mulle ne ovat sopineet erittäin hyvin.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
Kailis
05.08.2008 12:41:24

En sano Rolandeista muutakuet sopii sulle tosi hyvin =D
paice60
06.08.2008 16:42:38
En sano Rolandeista muutakuet sopii sulle tosi hyvin =D

Niinsopiikiin.
Vittu näitä hommia edelleenkin.
TKT
06.08.2008 19:48:11
Äsken iski oikean korvan lukkoon ja nyt jonkunmoista kimeää ääntä kuuluu.
Kailis
06.08.2008 19:57:39

Äsken iski oikean korvan lukkoon ja nyt jonkunmoista kimeää ääntä kuuluu.

Se on sun muija =D =D =D
Samu S.
06.08.2008 20:11:07
Se on sun muija =D =D =D

Painoin varoitusta ja annoin plussan.
When all you have is a hammer, everything looks like a nail
header
28.08.2008 01:28:07
En jaksanut koko ketjua lukea, mutta kerrompa oman tarinani ja saarnani. (Pahoittelen mahdollista jo käsiteltyjen asioiden toistoa. Iltasella saattaa tulla myös vähän koukeroisia lauseita...)

Kaksi vuotta tinnitusta takana, olin 18v. Provinssirock ear-kuusitulpilla ja selvin päin. Ei yhtäkään meluisaa hetkeä ilman tulppia sinä viikonloppuna, mutta eipä ole meteli korvissa loppunut tähän päivään mennessä. Tätä ennen bändiharrastelua tunti-pari viikossa pari vuotta suht normaalilla bändivolyymillä, poikkeuksetta tulppien kanssa. Tässä on ollut miettimistä hiljaisina iltoina, eli jotenkin tuntuu että "helposti tuli" tinnitus. -25dB ei tainnut olla riittävästi viikonlopun intensiiviselle metelille?

Bonuksena sain tinnituksen kaveriksi hyperakusian. Entä sitten? Kova äkillinen ääni, esim. pikkulapsen kiljaisu (sellainen, joka ei tervekorvaisella tunnu missään), tuntuu kuin molempia korvia puukotettaisiin. Sellainen pistävä/repivä aalto korvista kallon keskelle asti. Toimii myös Helsingin ruuhkissa, tiskatessa, kotibileissä... Tätäpä ei jokainen mieti adrenaliinihöyryissään ennen keikkaa, kun päättääkin olla laittamatta tulppia korviin.

Tämä mun tapaus kertoo ehkä siitä, että korvat ovat yksilöllisiä. Eräs tuttava on nyt 36v ja on soitellut parikymppisestä lähtien aktiivisesti bändeissä, lähinnä ilman tulppia. Ei minkäänlaista tinnitusta tai muita vaurioita.

Tästä voisi tehdä johdopäätöksen: "ihan sama käyttääkö tulppia, korvat menee paskaksi jos menee". Väärin. Ihmisen korvat eivät ole ns. suunniteltu kestämään nyky-yhteiskunnan suoltamaa äänimassaa. Jotkut ovat tälle altistukselle yliherkkiä, jotkut immuuneja. Keskimäärin kuitenkin haavoittuvaisia siinä määrin, että asianmukaisella suojauksella vammat voidaan yleensä välttää.

Kukaan ei voi siis varmuudella laskea sen varaan, että omistaisi kaikenkestävät teräskorvat. Tinnitus VOI tulla kenelle vaan, aijemmin tai myöhemmin. Kaikki imagokysymykset tai korvan kutiamiset yms. yms. perusteluina sille, ettei käytä tulppia, ovat tietämättömyyttä asioista mitä voi käydä, ja miltä tuntuu kun niin käy. Kyllä se rokki potkii palleille myös tulppien kanssa, oikealla tulppavalinnalla vältetään myös saundin puuroutuminen. Eniten ehkä vituttaa semmonen "kyllä siihen kovaan ääneen tottuu"-asenne.

Nyt mulla on valetut tulpat bänditouhuissa ja muitten keikoilla. Ei ole vaivat onneksi pahentuneet. Jossain välissä ajattelin jo lopettavani kaikki bändihommat tinnituksen pahenemisen pelossa. Päädyin kuitenkin jatkamaa, sillä tinnituksen psyykkisen hoidon perustana on antaa tinnituksen olla mahd. vähän vaikuttamatta normaaliin elämään.

Nykyään olen ehkä tarkempi, eli esim. keikkatilanteessa en astu lavalle ilman tulppia, vaikkei kenenkään pitäisi soittaa. Souncheckit on petollisia: "oho, marshallin masterit olikin täysillä, oho olitkin korva kiinni elementissä säätämässä pedaalisi kanssa juuri kun avasin kitarasta volan.."

Harmittaa, kun jotkun muusikkokaverini soittelevat silloin tällöin ilman tulppia, kun eivät ole (vielä?) tinnitusta saaneet. Ei ole minun asiani tietenkään, toivoisin vaan kovasti ettei kenenkään tarvitsisi jakaa tätä paskaa mitä tinnitus tuo jokaiseen päivään.

Siispä. Käyttäkää tulppia kun on meteliä ja käyttäkää niitä oikein (ei tulppia kesken pois yms.). Jos on oppinut soittamaan jotain instrumenttia, oppii myös soittamaan tulppien kanssa (Okei laulamisesta tai puhallinsoittimista en mene sanomaan mitään, mutta perus rokkisoittajilla pätee). Kun näette ettei kaveri ole perillä riskeistä, on reilua ottaa asia puheeksi.

Asiat tärkeysjärjestykseen. Harrastuksen jatkumisen ja siedettävän elämänlaadun kannalta suosittelen tekemään valinnan ajoissa.

Aamen.
.m/ O_o m/.
musamies
28.08.2008 10:25:46 (muokattu 28.08.2008 10:45:42)
Haederin kirjoitus oli niin hyvä, että piti painaa plussaa. Olis mahdollisesti tullut vältyttyä puheena olevalta ongelmalta jos tuollaisen valistavan näkökulman olis saanut riittävän aikaisessa vaiheessa.

Tässä on ollut miettimistä hiljaisina iltoina, eli jotenkin tuntuu että "helposti tuli" tinnitus.

Näin pääsi käymään täälläkin. Tuli kuusitulppien kanssa, ne ei vissiin omissa korvissa oikein hyvin istunut. Nyky-yhteiskunnassa vallitseva melu ja häly pitää huolen siitä, että vaiva voi päästä kypsymään pikkuhiljaa ja lopulta tinnitus jää päälle helpon tuntuisesti.

Joidenkin korvat tuntuu kestävän selvästi enemmän melua ja ei kannata ottaa enemmän melua kestävistä mallia. Juuri kukaan ei ihmettele jos toisen iho palaa kovassa auringonpaisteessa helpommin - herkemmän ihon omaava voi mennä varjoon ilman muiden ihmettelyä - ääni ja sen vaikutuksen on vaikeammin hahmotettavissa.
baron
28.08.2008 11:49:29

Metsurit käyttää aina kuulosuojaimia kun niille kuulo on tärkeä.
Soittajille ei ilmeisesti?
Peltor
28.08.2008 14:19:52
Itselläni on kanssa ollut tämmöinen viikon mittainen tinnitusjakso, keikan jälkeen iski, vaikka tulpat olivat päässä. Olin eturivissä ja suoraan näiden bassokaiuttimien edessä(joku viisas tietää nimen).
Tunti niiden edessä ja koko kroppa meni ihan lukkoon, ennen seuraavaa esiintyjää oli pakko siirtyä 10m taaksepäin, niin kovat olivat nuo matalat taajuudet, tästä huolimatta katsoin vieressä olevia henkilöitä, ja ehkä 1/5 oli korvatulpat päässä.

Tinnituksen sijaan itselläni on korvissa semmoinen humina joka onneksi tulee esiin vain erittäin hiljaisessa tai keskittymällä asiaan suuresti, syynä voi olla 10vuoden päivittäinen kuulokkeiden käyttö musiikin kuuntelussa.
black-dog
29.08.2008 23:43:18
itselläni on tinnitusta ollut pennusta asti, ei johdu melusta, isälläni on sama juttu. Ja tämä taas kerran kertoo siitä että korvat on yksilöllisiä. Omat korvat kestävät paljon melua (oikeasti paljon) mutta myös kuulo on hyvä (kuulotestissä kuulin kaikki äänet mitä sieltä syötettiin menemään) olen soitellut ilmat tulppia tähän asti mutta nyt alan käyttämään varmuuden vuoksi. Muistakaa lapset ettette harrasta suojaamatonta rokkia.
Watch my back sano kyttyräselkä
hemmo
30.08.2008 07:29:15

Muistakaa lapset ettette harrasta suojaamatonta rokkia.

Lapsia tulee suojaamattomasta seksistä.

Itse käytän tulppia vain muiden keikoilla. En itse osaa soittaa tulppien kanssa, eikä kuulo-ongelmia ole ollut. Pyrin rajoittamaan soittovolyymejä.
black-dog
30.08.2008 11:56:19
Lapsia tulee suojaamattomasta seksistä.

saattoi seksivalistuksiin kohdistuva sarkasmi olla tuossa kirjoituksessa mukana
Watch my back sano kyttyräselkä
Tana
30.10.2008 14:36:28

Juups. Viime helmikuussa abiristeilyltä (kovaääninen baari/disko?) pikkuvinkuna tuliaisiksi. Sen jälkeen pari baarikäyntiä vanhaan tapaan ilman kuulonsuojausta, vaurio paheni. Myös studiossa bändin kanssa tuli vedeltyä luurit päässä bassolinjaa... Ja taas oltiin astetta kovemmalla.

Nykyään pidän baareissa, elokuvissa yms. meluisissa paikoissa aina -25db - Elacineja. Bänditreeneissä ja keikoilla olen pitänyt paria keikkaa lukuunottamatta aina tulppia. Suurimmiksi syyllisiksi leimaisin kovaääniset baarit ja korvanapit. Nykyään käytän kuulokkeita vain äärimmäisen pakon edessä ja silloinkin niin, että kuulen hiljaisenkin puheen musiikin yli selkeästi luurit päässä. Ei vähennä ainakaan omaa nautintoani. Muutenkin vältän minkäänsorttista luukuttamista.

Tinnitukseni on pahentunut jonkin verran em. varotoimista huolimatta intissä. Ekojen ammuntojen jälkeen tunsin tuplasuojauksesta (tulpat+kupit) huolimatta kovempaa piippausta, joten hain ja sain vapautuksen ammunnoista. Olen myös keplotellut itseni konttoripainotteiseen hommaan, jossa ei pauketta tarvitse pelätä. Silti tuvassa metallikaappien, jakkaroiden yms. pamahtelu esimerkiksi siivouksen aikana on melko riipivää. Osaan onneksi ennakoida tilanteet, joissa pitää kuunnella huutoa ja komennusta, ja heittää elacinit päähän ajoissa. Silti vahinkoja sattuu välillä, tää on tätä elämää. Onneksi on se lyhyin puolen vuoden palvelusaika.

Mukavan elämän, liikunnan ja ylipäätään mielekkään tekemisen vaikutusta tinnitukseen painotan minäkin. Silloin kun en ole intissä hajoamassa, tuntuu tinnitus pienemmältä. Vaikka se oikeastaan erottuu hiljaisessa kämpässä selvemmin kuin hälyisessä tuvassa. Psykosomaattista meininkiä.

Ja olen käynyt ihan korviin erikoistuneella lääkärillä. Mitään uutta en siellä oppinut.
Seba
31.10.2008 00:15:19

Kävi aika erikoisesti kun duunikaveri kärsii lievästä tinnituksesta, ja vahingossa "korjattiin" se :)

Asennettiin jumalattoman paljon ylisuurta alipaineistajaa suht pieneen huoneeseen ja lyötiin se päälle. Kaveri oli ilman peltoreita kun se ei pidä mitään pahaa ääntä.
Yhtäkkiä kutenkin imun ollessa niin jumalattoman voimakas, niin vähän huonosti kiinni pysyvä parvekkeenovi levähti auki.

Korvissa muljahti ja vihlaisi vaikka oli kuppisuojat itselläni kun alipaine purkautui yhtäkkiä. Kaveri kun oli ilman luureja sanoi että sattui niin perlekeesti kun ovi lävähti auki. Nieleskeli pitkän aikaa ja jatkettiin duuneja oven kiinni telkeämisen jälkeen.

Päivän päätteeksi kun istuttiin autoon se tajusi että tinnitus on poissa.
Tästä on nyt reilu viikko eikä korvissa vingu vieläkään.
Vingunta ei ollut kuulemma mitenkään älyttömän suurta, mutta lähes 2 vuotta sitä kerkisi kuuntelemaan.
Ehkä se palaa vielä, ehkä ei.

Kun lääkärit ei sille mitään voi, niin pitäisiköhän mun alkaa parantamaan alipaineistajalla tinnitusta tärykalvoterapialla :)
NRider
03.11.2008 03:41:53
Tinnitukseni on pahentunut jonkin verran em. varotoimista huolimatta intissä. Ekojen ammuntojen jälkeen tunsin tuplasuojauksesta (tulpat+kupit) huolimatta kovempaa piippausta, joten hain ja sain vapautuksen ammunnoista. Olen myös keplotellut itseni konttoripainotteiseen hommaan, jossa ei pauketta tarvitse pelätä. Silti tuvassa metallikaappien, jakkaroiden yms. pamahtelu esimerkiksi siivouksen aikana on melko riipivää. Osaan onneksi ennakoida tilanteet, joissa pitää kuunnella huutoa ja komennusta, ja heittää elacinit päähän ajoissa. Silti vahinkoja sattuu välillä, tää on tätä elämää. Onneksi on se lyhyin puolen vuoden palvelusaika.

RK:n liikkuvien ees-taas runkkaus, varsinkin sisällä kassun käytävällä, oli ehkä pahinta korville mitä intissä jouduin kokemaan. Tekee gutaa kun 50 sotapoikaa on saanut aseensa koottua ja paukuttaa liikkuvia samalla käytävällä yhtäaikaisesti. Väittäisin tuon olevan osittain syynä intin lopputarkastuksessa todetulle pienelle kuulonalenemalle tietyllä taajuusalueella.
Karlsson
03.11.2008 08:22:48
Pyrin rajoittamaan soittovolyymejä.

Höhö, ja pestasit mut basistiks.
Tonnin jenkkipeli.
Tana
03.11.2008 09:58:53 (muokattu 03.11.2008 09:59:39)

RK:n liikkuvien ees-taas runkkaus, varsinkin sisällä kassun käytävällä, oli ehkä pahinta korville mitä intissä jouduin kokemaan. Tekee gutaa kun 50 sotapoikaa on saanut aseensa koottua ja paukuttaa liikkuvia samalla käytävällä yhtäaikaisesti. Väittäisin tuon olevan osittain syynä intin lopputarkastuksessa todetulle pienelle kuulonalenemalle tietyllä taajuusalueella.

Jeppistä, siellä ei mielestäni olla ihan ajan tasalla tuon kuulon suojaamisen kanssa, ainakaan joka asiassa. Toisaalta, eipä juurikaan baareissa (etupäässä sedulat) varoitella siitä +100db (luku täysin mutu, ei fakta) tanssilattiasta/rokkipuolesta...

Mutta, väärinkäsitysten välttämiseksi: edellisen tai tämän postaukseni tarkoitus ei ole vuodattaa mitään masentuneita tunnelmia tai muuta sellaista. Pärjään mielestäni tinnituksen kanssa erittäin hyvin, enkä koe sen rajoittavan elämääni. Aion jatkaa musiikkitouhuja niin kauan, kun vain jotain kuulen. Kuuloni suojaan huolella aina kun voin, enempää en voi tehdä. :) Voisin jopa väittää tinnituksen olevan enemmän psyykkinen kuin fyysinen vaiva. Oikeanlainen "välinpitämättömyys" on kelpo ase sitä kohtaan.
Kailis
03.11.2008 11:08:14

Kävi aika erikoisesti kun duunikaveri kärsii lievästä tinnituksesta, ja vahingossa "korjattiin" se :)

Asennettiin jumalattoman paljon ylisuurta alipaineistajaa suht pieneen huoneeseen ja lyötiin se päälle. Kaveri oli ilman peltoreita kun se ei pidä mitään pahaa ääntä.
Yhtäkkiä kutenkin imun ollessa niin jumalattoman voimakas, niin vähän huonosti kiinni pysyvä parvekkeenovi levähti auki.

Korvissa muljahti ja vihlaisi vaikka oli kuppisuojat itselläni kun alipaine purkautui yhtäkkiä. Kaveri kun oli ilman luureja sanoi että sattui niin perlekeesti kun ovi lävähti auki. Nieleskeli pitkän aikaa ja jatkettiin duuneja oven kiinni telkeämisen jälkeen.

Päivän päätteeksi kun istuttiin autoon se tajusi että tinnitus on poissa.
Tästä on nyt reilu viikko eikä korvissa vingu vieläkään.
Vingunta ei ollut kuulemma mitenkään älyttömän suurta, mutta lähes 2 vuotta sitä kerkisi kuuntelemaan.
Ehkä se palaa vielä, ehkä ei.

Kun lääkärit ei sille mitään voi, niin pitäisiköhän mun alkaa parantamaan alipaineistajalla tinnitusta tärykalvoterapialla :)

En ihan hoitomuodoksi lähtisi suosittelemaan =D Ylipainehoitoahan käytetään kyllä.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)