Aihe: Straton kaulan säätö
1
montana23
28.08.2008 20:01:23
Eli mun straton kaulan säätämisessä ilmenee pieniä ongelmia. Nyt se on paksumpien kielten puolelta sopivan käyrä, mut ohuempien kielten puolelta se ei suostu käyrtymään ja ongelma ilmenee siinä kun bendaan 14. nauhalta, niin nuotti sammuu. Mikä olis avuksi?
WinterMad
28.08.2008 20:25:34
Eli mun straton kaulan säätämisessä ilmenee pieniä ongelmia. Nyt se on paksumpien kielten puolelta sopivan käyrä, mut ohuempien kielten puolelta se ei suostu käyrtymään ja ongelma ilmenee siinä kun bendaan 14. nauhalta, niin nuotti sammuu. Mikä olis avuksi?

Tässä ei nyt ymmärtääkseni ole kyse reliefin sopivuudesta, vaan kaulan radiuksesta? Stratoissa tuuppaa olemaan sen verran kaareva otelauta, että jos kielet ovat matalalla niin saattavat bendatessa ottaa kiinni nauhoihin.
montana23
28.08.2008 20:41:23
Kiitos tosta tiedosta, ettei kaularaudan säätö vaikuta ala-e:n yläpäähän. Luulisin että se on toi huono nauhojen viimeistely, koska 14. nauhalla on n.2,8mm kielestä otelautaan. Ja tuota tekniikkaongelmaa ei taida olla, koska venyttely onnistuu kaikissa muissa paikoissa paitsi 13.-15. nauhoilta. Eli voiko noita nauhoja ite viimeistellä?
jra
28.08.2008 21:06:39 (muokattu 28.08.2008 21:17:49)
Kiitos tosta tiedosta, ettei kaularaudan säätö vaikuta ala-e:n yläpäähän. Luulisin että se on toi huono nauhojen viimeistely, koska 14. nauhalla on n.2,8mm kielestä otelautaan. Ja tuota tekniikkaongelmaa ei taida olla, koska venyttely onnistuu kaikissa muissa paikoissa paitsi 13.-15. nauhoilta. Eli voiko noita nauhoja ite viimeistellä?

Mittaa aina action kielen alareunasta nauhan yläpintaan, koska siihenhän se kieli ottaa kiinni ei otelautaan. Esim. jumbo-nauhoilla saattaa olla muutama milli tuossa mitassa eroa. Paljonko relief on arvioilta esim. 7. nauhalta jos painat kielen kiinni 1. nauhalta ja 15. nauhalta? Napauttamalla kieltä eri kohdista väliltä kun nuo on painettuna saa hyvin tuntumaa miten kovera kaula on. Capo auttaa tässä akrobatiassa. Relief on normaalisti vain muutamia millin kymmenyksiä tai jopa 0mm eli kaula täysin suora.

Mutta kysymykseen eli voi viimeistellä itsekin.

Seuraava sitten omalla vastuulla.

Tarvikkeet: 50cm varmasti suora metalliviivain. musta permanent-tussi, Bilteman timanttikovasin (on tosin hieman lyhyt tähän hommaan) tai vaaksan mittainen hiontapalikka ja erittäin ohutta (grit 1000?) hiomapaperia, joka kiinnitetään tasaiseen hiomapalikkaan tiukasti.

www.stewmac.com -sivulta voi katsella minkälaisia ovat oikeat tähän hommaan tarkoitetut työkalut, tuolla on myöskin havainnollisia ohjeita nauhojen hiontaan, satulan tekoon ym.

Otat ensin kielet pois ja strato/tele-tyyppisissä vaikka koko kaulan irti. Säädät kaularaudan niin että kaula on silmämääräisesti ja viivottimen avulla tarkistettuna täysin suora. Tässä vaiheessa voit jo viivottimen avulla löytää kohollaan olevan (olevat) nauhat. Sitten vedät tussilla nauhojen yläosat mustaksi (auttaa näkemään mistä hionta ottaa metallia pois). Tämän jälkeen hiot kaulan suuntaisesti joko timanttikovasimella tai tukeen kiinnitetyllä paperilla nauhoja niin että kaikki ovat samalla tasolla. Etene varovasti ja tarkista joka välissä että ottaa tasaisesti, eikä liikaa. Mieluummin hiot liiaan vähän kuin liikaa! Kaulassa jossa radius on pieni on oltava erityisen tarkkana ettei hio nauhojen keskeltä enemmän kuin laidoilta. Nauhojen pitää pysyä otelaudan radiuksen mukaisina.

Lopuksi kiillotat nauhojen yläpinnat. Itse olen vetäissyt tässä vaiheessa koko kaulan hienolla kiillotusnailonilla (Biltemasta) ja sitten lopuksi kiillottanut lasisen säilykepurkin kyljellä (toimii). Kiillotukseen on tosin ihan oikeatkin työkalut:
http://www.stewmac.com/shop/Frettin … /Ceramic_Fret_Polishing_Wheels.html

Itse harjoittelin homman 100e - 300e halpiksilla. Suoraan en olisi uskaltanut lähteä kalliimpaa kitaraa hiomaan. Nyt olen sitten viimeksi hionut uudenkarhean Gibsonin nauhat mieleisiksi ko. välineillä omasta mielestä hyvin tuloksin.

Jos tuntuu vähänkään siltä että homma ei ole hallinnassa niin parempi turvautua ammattilaiseen tai sitten edetä omalla vastuulla ja todella harkiten ja varovasti.
montana23
28.08.2008 21:18:31
Kiitos noista kaikista vinkeistä, mutta nostin nyt actionia vähän yli kahteen milliin (kielestä nauhaan) niin alkoi homma toimimaan. Pieni totutteleminen tosin on kun olen tottunut vähän alempaan actioniin, mut minkäs teet.
jra
28.08.2008 21:33:27
Kiitos noista kaikista vinkeistä, mutta nostin nyt actionia vähän yli kahteen milliin (kielestä nauhaan) niin alkoi homma toimimaan. Pieni totutteleminen tosin on kun olen tottunut vähän alempaan actioniin, mut minkäs teet.

Alle kahden millin action vaatii että tosiaan että kaula on kunnossa, sen kulma on oikea, nauhat ovat varmasti tasaiset ja sen ettei plektratekniikka ole kovin raskas. Mulla on tuossa vieressä J&D:n "tele", jossa 15. nauhan action näyttäisi olevan E 2mm ja ylä-e 1,5mm. Soi särinöittä ja sammumatta koko kaulalta myös bendatessa.

Tuohon olen tehnyt uuden satulan, hionut nauhat, säätänyt reliefin pieneksi, ja lisännyt hieman kaulakulmaa. Noiden pienten säätöjen jälkeen on helpposoittoinen ja soi hyvin ja tasaisesti koko kaulan mitalta. Aika hyvin 100e kitaralta, uutena ei kyllä ollut aivan noin hyvän tuntuinen. Tuolla samalla halpiksella harjoittelin säätämista ja viilaamista.
Illu
28.08.2008 23:11:52 (muokattu 28.08.2008 23:12:32)

Ei tullut ilmi, mistä stratosta on kyse, mutta vintage-henkinen 7,25" radius vaatii hieman korkeamman actionin, jos bendata meinaa. Ja jos siihen ei meinaa tottua, niin ainahan voi vaihtaa litteämpi otelautaiseen malliin.
montana23
28.08.2008 23:23:31
Ei tullut ilmi, mistä stratosta on kyse, mutta vintage-henkinen 7,25" radius vaatii hieman korkeamman actionin, jos bendata meinaa. Ja jos siihen ei meinaa tottua, niin ainahan voi vaihtaa litteämpi otelautaiseen malliin.

Kyseessä on Tokai AST-50, enkä tiedä mikä radius siin on.
WinterMad
28.08.2008 23:32:29

Mulla meinaa vähän alimmilla asetuksilla tökkiä 9,5'' radiuksella olevalla Telecasterilla, Les Paulilla bendaaminen ei vaikeudu matalilla asetuksilla. Tosin mulla on matalalla kielet kitaroissa, ala-E on ~1,5mm irti 14. nauhasta.
Illu
28.08.2008 23:34:45
Kyseessä on Tokai AST-50, enkä tiedä mikä radius siin on.

Minulla oli samanmoinen vuoden verran ja minusta siinä oli juuri 7,25" pyöristyssäde otelaudassa. Kaikinpuolin kelpo peli, mutten tottunut siihen tatsiin ja möin pois, litteämpään otelautaan kun tottunut olin.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)