Aihe: Mihin sijoittaisin rahani, jotta kamojeni ääni paranisi eniten?
1 2
rikun
27.08.2008 22:37:34
Terve,

Olen vasta todella untuvikko soittamisessa, mutta mielestäni kamojeni äänellinen anti ei kuulosta järin hyvältä. Kamathan eivät todellakaan ole mitään superlaatua, sen tiedän. Soittelen omaksi ilokseni kerrostalokämpässä, joten voimakkuutta en paljoa tarvitse. Käytän myös joskus kuulokkeita. Tyyliä ei varsinaisesti vielä ole, mutta itse olen mieltynyt rankempaan rokkiin/metalliin sekä myös kunnon bluesiin, joten sille saralle varmasti aion myös suuntautua.

Kitarana on Yamahan Pacifica 112 ja kombona Microcube. Olen harkinnut kitaran vaihtamista Epiphonen Les Pauliin, mutta aloin miettimään voisiko rahat sijoittaa hyödyllisemmin? Ensiksi mieleeni tuli kitaran mikkien vaihtaminen, mutta nyt olen miettinyt onko tuo vahvistin kuitenkin se pahin pullonkaula. Säröpedaalin hankkimisestakaan ei varmasti olisi haittaa, mutta kannattaisi varmaan perusasiat laittaa ensin kuntoon.

Yleensä soittelen Humbuckerilla ja microcubessa asetuksena "Classic Stack tai Rectifier", gaini noin puolessa välissä ja volume noin 1/3.

Eli, vaihtaako kitara Les Paul -tyyliseen, vaihtaa mikit/mikkejä nykyiseen vai hommata esimerkiksi joku pieni putkikombo vahvistimeksi?

Nykyinen soundi kuulostaa jotenkin hirveän metalliselta ja ontolta. Humbuckerista saa siedettävää soundia aikaiseksi, mutta ääni menee ihan tukkoon säröillä, esimerkiksi voimasoinnut on yhtä murinaa, yksittäisistä nuoteista ei oikein saa selvää.

Joka tapauksessa käyn tuollaista Les Paul -kloonia kokeilemassa, jotta edes tiedän sopiiko se käteeni. Ja varmasti tuo vahvistin nyt menee vaihtoon joka tapauksessa ennen pitkää, mutta mistä kannattaisi aloittaa?
trih
27.08.2008 22:44:26
Yksi juttu johon voi vaikuttaa helposti on uudet kielet jaa säätää sen humpparin tarpeeksi lähelle kieliä (pari milliä tai ettei kieliin osu). Olen törmännyt halpiksiin missä mikki on liian kaukana kieleistä ja soundi ponneton ja onneton. Ite käytän kotona putkihalpiksia säröpedaalilla höystettynä. Mulla on soundinäytteitä profiilissa. On siellä jälkiequtettu microcubekin :D.
Just.
Antti1
27.08.2008 22:48:48
Mun mielestä sun tapauksessa keskityt soiton kehittämiseen ja halutessasi ostat paremman vahvarin. Mä oon monesti soittanut vastaavalla setillä, eikä se mitään ihmeemmin puuroudu, mitä nyt halpikset ylipäätään selkeältä edes voivat kuulostaa...
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
trih
27.08.2008 22:58:21
Tuo vahvari on tärkeä. Mietipä eroa kun kuuntelet lempparibiisisi kelloradiosta tai kunnon stereolaitteistosta.
Just.
Illu
27.08.2008 23:04:20 (muokattu 27.08.2008 23:10:09)
Kyllähän noilla kamoilla soittelee kummasti. Kannattaa yrittää ensin ottaa kaikki irti siitä mitä sattuu olemaan, vaihtaa joskus kielet, säätää intonaatio kohdalleen ja kyllähän niitä mikrofonien korkeuksiakin voi katsella ja kokeilla. Noista FAQeista löytyy aika hyvin ohjeita. Vahvarin nappuloitakin kannattaa väännellä ihan reilusti ja ennakkoluulottomasti kokeillen ja etsiä niitä parhaita saundeja.

Edit: Ja saundi kyllä paranee myös soittokokemuksen lisääntyessä. Tatsi paranee ja korva alkaa kertoa minnepäin namiskoja pitää kääntää.
Antti1
27.08.2008 23:06:20
No tosta vahvaristapa ei paljoa nappeja väännellä, loppuu se ilo aika lyhyeen.
OSTAKAA MESAN ROADSTER!!!
Illu
27.08.2008 23:23:09
No tosta vahvaristapa ei paljoa nappeja väännellä, loppuu se ilo aika lyhyeen.

No joo tosiaan, tuossahan ei ole kuin pelkkä tone-säädin, joten eq on hieman rajallinen, mutta kyllähän siitäkin jotain tapahtuu... ;)
pekurides
28.08.2008 02:20:30

hmm. mä lähtisin katteleman Blackheartin pikkicomboa , mitä littlegianteja vai antteja niitä nyt oli?.....

Sitä 5/8watin?litlegiant? (ennytmuista) Blackheart nuppia olenkin kokeillut ja todella positiivinen saundilliseti oli kokemus ja hintahan oli jotain alle 200€ vai oliko combo vähän yli?

Tosin pedaalin se sitten vaatisi metallisaundeihin kun aika puhdasverinen päätesärö laite tuntui olevan ja kallellaan bluussi ym. osastolle alkajaisiksi mutta hianot PUTKI liidisaundit kyllä irtosi!!!

Siittähän tuo Cube on hauska että muikeat liidisaundit siitäkin irtoaa samantien mutta mahdoton siittä mitään Rectoja saada ulos.

Mikinvaihdolla ei tässä tapauksessa juurikaan iloa, luulisin.

Kaikki vaikuttaa kaikkeen :) Tsemppiä.
Tunteella päin vittua.
wilo
28.08.2008 07:57:13
Yleensä soittelen Humbuckerilla ja microcubessa asetuksena "Classic Stack tai Rectifier", gaini noin puolessa välissä ja volume noin 1/3.

Eli, vaihtaako kitara Les Paul -tyyliseen, vaihtaa mikit/mikkejä nykyiseen vai hommata esimerkiksi joku pieni putkikombo vahvistimeksi?

Nykyinen soundi kuulostaa jotenkin hirveän metalliselta ja ontolta. Humbuckerista saa siedettävää soundia aikaiseksi, mutta ääni menee ihan tukkoon säröillä, esimerkiksi voimasoinnut on yhtä murinaa, yksittäisistä nuoteista ei oikein saa selvää.

Morjensta!

Mulla on micro cubesta samanlaisia kokemuksia: jos volaa lisää yli klo 10-11, menee saundi tukkoon. Toi johtuu ainakin mulla sekä pääteasteen tehojen loppumisesta kesken että kajarin kyykkäämisestä.

Ehdotuksia:
- Jos haluat päästä halvalla (100-200 eur), suosittelen piirua isompaa trankkucomboa. Roland cubeja sun muita pyörii hyvään hintaan käytettynä. Esim. Cube 30X:ssä on samantyyppiset saundit kuin micro cubessa, mutta tehoa on enempi.
- Jos meinaat sijoittaa pari sataa enemmän (300-400 eur), harkitsisin monipuolista säröpedaalia (barber direct drive, fulltone distortion pro, mi audio tube zone tms.) trankkucombon eteen tai ehkä pientä putkicomboa. Tähän hintaluokkaan mahtuu myös Tech21:n comboja, jotka on aika monipuolisia nekin.
- Jos sijoitus on isompi, vois kunnon mallintava tai sitten putkicombo olla paikallaan. Ja näitäkin löytyy pilvin pimein.

Itte suosittelen ekaa tai tokaa vaihtoehtoa.

t. Ville
hemmo
28.08.2008 08:24:14

No ilman muuta kannattaa ostaa niin hyvä (ja luultavasti kalliihko) kitara elikkästen skitta kuin mahdollista. Se on tärkein.

Uusia styrkkareita saa ostettua tarpeen mukaan myöhemminkin. Munsta.
Kefiiri
28.08.2008 08:56:16

Hieman kyllä epäilyttää päästäisiinkö tästä pulmasta eroon kitaran vaihtamisella. Hyvän kitaran hommaamista ei tietenkään tarvitse katua, mutta itse hommaisin isomman Rolandin tai ruuvaisin särön vähemmälle.
s8na
28.08.2008 10:08:46 (muokattu 28.08.2008 10:10:44)

Putkivahvari vähintään 12 tuumasella kajarilla. Siitä se lähtee. Ehdottomasti vahvari vaikuttaa eniten soundeihin tolla kokoonpanolla. Mun mielestä turha lähtee tossa vaiheessa laittamaan 200e säröpedaaleihin. Jos viel putkarii tarvii säröä ni melko sama mitä overdrivee siihe laittaa eteen, kaikki kuulostaa hyvälle jos vahvari on hyvä. Ja jos kotona meinaa soittaa niin suosittelen sellasta putkivahvaria jossa on ns. mastervolume. Okei, esim. tech21 vahvarit vois kans toimii trankkupuolelta, voi olla et voittaa huonon putkivahvarin.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
kimurantti1
28.08.2008 10:42:15
Uusia styrkkareita saa ostettua tarpeen mukaan myöhemminkin. Munsta.

Eikö uusia kitaroita sitten? Kyllä mun kokemuksen mukaan vahvistin vaikuttaa enemmän soundin, etenkin kun puhutaan jonkin sortin hard rockista tai siitä rajummasta musasta.
-septimisti-
28.08.2008 10:59:14 (muokattu 28.08.2008 10:59:37)
Terve,

Olen vasta todella untuvikko soittamisessa, mutta mielestäni kamojeni äänellinen anti ei kuulosta järin hyvältä. Kamathan eivät todellakaan ole mitään superlaatua, sen tiedän. Soittelen omaksi ilokseni kerrostalokämpässä, joten voimakkuutta en paljoa tarvitse. Käytän myös joskus kuulokkeita. Tyyliä ei varsinaisesti vielä ole, mutta itse olen mieltynyt rankempaan rokkiin/metalliin sekä myös kunnon bluesiin, joten sille saralle varmasti aion myös suuntautua.
...

Oletko harkinnut mallintavia etuasteita kun kerran kotona soittelet? Musiikkia harrastat niin sulla todennäköisesti on jonkinlainen äänentoistolaitteisto kotona jo valmiiksi. Jos ei ole, niin ainakin saat hyvän tekosyyn ostaa tietokonekaiuttimia paremmat vehkeet. Tuollaisesta POD:ista tai vastaavasta löytyy pääsääntöisesti ihan ylenpalttisesti säätömahdollisuuksia. Toki se voi olla välillä rasittavaakin, mutta joka tapauksessa saat soundista kaiken järjen mukaan melko lailla just sellaisen kuin haluat. Ja saat vielä toisenkin haluamasi soundin ja kolmennen ja niin edelleen.

Ja siis selvennyksen vuoksi, ideanahan tässä on se että tällainen laite kytketään kitaravahvistimen sijaan esimerkiksi kotistereoihin.

Tällaisessa setissä on myös se etu, että saat tarvittaessa hyvälaatuista soundia myös kuulokkeisiin. Tuollainen mallintava on myös erittäin käytännöllinen jos joskus innostut äänittelemisestä tai vaikka omien riffien muistiin nauhoittamisesta. Jos olet kovasti tietokonemiehiä, niin myös ihan puhtaasti softapohjainen ratkaisu voisi olla toimiva ja edullinen ratkaisu.
Avattu huone kaikille tampereen m.nettiläisille. Liity ihmeessä Linkki.
Nacher
28.08.2008 12:16:44 (muokattu 28.08.2008 12:16:51)
Line6 Toneport tietokoneeseen kiinni, jos tietokoneen lähistöllä kotona soittelet. Siitä saa PodXT tason soundit todella halvalla ja hyvät säätövarat. Muutoin vahvari vaihtoon. Soundissa yleensä ratkaiseva tekijä on nimenomaan vahvistin, mikäli kitaran perusasiat ovat kunnossa. Tuossa Pacificassa kuitenkin humppari tallassa ja ihan ok kitara. Kitaran parantamiinen vaikuttaa enemmän soittoteknisiin juttuihin, kuten kaulan soitettavuuteen, vireeseen, sustainiin jne. Merkittävät erot soundiin tulevat lähinnä, kun on hyvässä vahvistimessa kiinni. Katsele itsellesi sopivaan hintaluokkaan sopivia vahvareita ja kiertele musakauppoja. Kyllä sen huomaa, kun sopiva tulee kohdalle.
juikkipuikki
28.08.2008 14:15:42

Hanki ihmeessä Pod XT, jos on rahaa niin Live!
Sitä voin suositella.
Lesbo-ul on kaiken A ja O, joiden välissä L ja K.
Artzi
28.08.2008 14:21:23 (muokattu 28.08.2008 14:26:37)
Ketjun aloittajalle suosittelisin tällaista melko edullista temppua kamojen äänen parantamiseen: Anna ne pois.

Ja ettei menis ihan kettuiluksi, niin anna kitara käteen jollekin toiselle kitaristille, joka on mahdollisesti soittanut sua kauemmin ja sano että soitahan sie. No, soita ny! Tai saat selkääs!

Sitten meet ite istumaan jakkaralle ja otat korvan käteen. Korvaa voi suunnata myös vielä pään sivulla ollessaan sinne vahvistinta päin ja kuunnella, miltä ne kamat kuulostaa kun niillä soittaa joku muu. Jos vielä kuulostaa ihan kauhialta, niin sitten ruvetaan vaihtelemaan kamoja ja ostelemaan isoja kaiuttimia, mutta jos tuolla tavalla löytää uusia puolia omista kamoistaan niin nyt veljet ja siskot säästyi rahaa ja naapurisopu.

It's not having what you want, it's wanting what you have. Pätee kitaroihin, naisiin, autoihin ja moneen muuhun maailman menoon melko hyvin.

Tai sit jos sul on liikaa rahaa, ostat parasta mitä kaupan setä tarjoaa ja uskot sen olevan tie onneen. Siinä vaiheessa kun tarvitset tehokkaampaa kalustoa, se onkin tie onneen.

E: ja itseasiassa kitaran oikea vire auttaa kans siihen, että soinnuista saa jotain selvää. Itsekään en ole aina jaksanut virittää kun on ollut joku hyvä riffi mielessä ja pienellä behringerin mehiläispöntöllä sekin on sit kuulostanut ihan kehnolta. Sit kun on jaksanut virittää niin behkustakin on saanut ihan mukavan soivaa ääntä irti.
Ain't running from no one, got no one left behind. There's a million miles ahead of me, but I'm running out of time.
Dog Breath
28.08.2008 17:54:06
Ketjun aloittajalle suosittelisin tällaista melko edullista temppua kamojen äänen parantamiseen: Anna ne pois.

Ja ettei menis ihan kettuiluksi, niin anna kitara käteen jollekin toiselle kitaristille, joka on mahdollisesti soittanut sua kauemmin ja sano että soitahan sie. No, soita ny! Tai saat selkääs!

Sitten meet ite istumaan jakkaralle ja otat korvan käteen. Korvaa voi suunnata myös vielä pään sivulla ollessaan sinne vahvistinta päin ja kuunnella, miltä ne kamat kuulostaa kun niillä soittaa joku muu. Jos vielä kuulostaa ihan kauhialta, niin sitten ruvetaan vaihtelemaan kamoja ja ostelemaan isoja kaiuttimia, mutta jos tuolla tavalla löytää uusia puolia omista kamoistaan niin nyt veljet ja siskot säästyi rahaa ja naapurisopu.

It's not having what you want, it's wanting what you have. Pätee kitaroihin, naisiin, autoihin ja moneen muuhun maailman menoon melko hyvin.

Tai sit jos sul on liikaa rahaa, ostat parasta mitä kaupan setä tarjoaa ja uskot sen olevan tie onneen. Siinä vaiheessa kun tarvitset tehokkaampaa kalustoa, se onkin tie onneen.

E: ja itseasiassa kitaran oikea vire auttaa kans siihen, että soinnuista saa jotain selvää. Itsekään en ole aina jaksanut virittää kun on ollut joku hyvä riffi mielessä ja pienellä behringerin mehiläispöntöllä sekin on sit kuulostanut ihan kehnolta. Sit kun on jaksanut virittää niin behkustakin on saanut ihan mukavan soivaa ääntä irti.

Äärimmäisen asiallisesti sanottu, tämä.
In the Year of the Plague
s8na
28.08.2008 21:28:15

Toisaalta... Ite perustelin ostokseni viimeeksi niin että jos tämä vekotin lisää soitton harjoitteluun käytettyä aikaa vaikkapa edes 20% niin sijoitus olisi kannattava. Loppupeleissä näin kävi ja olen tyytyväinen.
"All the stuff I need is here. I just have to invent how to use them" -MacGyver
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)