Aihe: Miten kytken mikrofonin?
1
rustman
27.08.2008 22:07:52
Nimittäin minulla on humbuckeri, jossa on puolitusmahdollisuus ts. siitä lähtee maa ja kaksi päällystettyä johtoa. Kitaraan tulee vain tämä mikki ja haluaisin kytkennän olevan seuraava:

Kolmiasentoisella vipukytkimellä (tyyppiä les paul) saa jomman kumman kelan yksinään tai molemmat yhtä aikaa ja volume vaikuttaa kaikkiin asentoihin, normaali monojakki ulos. Olen vain onneton miettimään näitä kytkentöjä. Kolvi pysyy kyllä hyvin tassuissa.

Voisiko joku kertoa mikä johto menee mihinkin? Kuva olis kiva, vaikka sähköpostiini rustman(ät)dnainternet.net

Ja kiirekin olisi..
Kiitos!
Matti Mikkonen
"The bigger the better, in everything." - Freddie Mercury
JuSu
27.08.2008 22:14:17
Nimittäin minulla on humbuckeri, jossa on puolitusmahdollisuus ts. siitä lähtee maa ja kaksi päällystettyä johtoa.

Mikäs mikki se on? Onko tuo maajohto paljas?

Veikkaisin kyllä, että siinä mikissä ei ole puolitusmahdollisuutta, vaan ne päällystetyt johdot ovat + ja - navat (tai kuuma ja maa, miten vaan) ja paljas johto on runkomaa (eli mikin runkoon menevä maajohto).

Esim, Duncanin ja DiMarzion puolitettavissa humppareissa on 4 tai 5 johtoa. Ero johtuu siitä, että runkomaata ei ole kaikissa.

JuSu
rustman
27.08.2008 23:16:47
Jaa, voi olla. Mikki on Bill Lawrence L-500 original. Maajohto on paljas ja kaksi muuta lankaa oli edellisessä kitarassa kytketty yhteen. Jos puolitusmahdollisuutta ei ole, niin sitten menee kytkentäkin helpoksi.
Imper
27.08.2008 23:41:47

Se kolmas johto on luultavasti vaan väliulosulotto. Eli tavallaan puolitus.
Everyone is a per-son
rustman
28.08.2008 00:02:37
Eli soundi "ohenee"? Tämä palauttaa aiheeseen "Miten kytken?"

Mahtavaa kun porukat vastaa ;-)
fox
28.08.2008 06:54:54

Tuossapa on kaikki mahdolliset kytkentätavat humppareille, siitä sovellat. Ensin toki täytyy ne johdot selvittää, valmistajan sivusto auttaa tuossa mahdollisesti.

http://www.guitarelectronics.com/ca … wiringdiagrams.humbuckerwiringmods/
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
Twinkle
28.08.2008 07:23:34
Jaa, voi olla. Mikki on Bill Lawrence L-500 original. Maajohto on paljas ja kaksi muuta lankaa oli edellisessä kitarassa kytketty yhteen. Jos puolitusmahdollisuutta ei ole, niin sitten menee kytkentäkin helpoksi.

kytketty yhteen missä kohtaa? tätä en ihan hiffaa kyllä nyt. Tarkoitatko että kumpikin kaksi muuta lähti samasta pisteestä ja meni eteenpäin, vai että ne tuli mikeistä ja olivat kytkettynä yhteen?

Ehkä se on tämä kellonaika mutta minulla on vähän vaikeuksia hahmottaa tätä, kaksi piuhaa viittaisi minusta ihan puolituskyvyttömään humppariin.

Bill Lawrence L-500:ssa minun muistaakseni viitisen johtoa: punainen +, vihreä ja valkoinen väliulosottoa varten varten sekä musta joka on miinus. näiden lisäksi se bare runkoon.
rustman
28.08.2008 08:43:39 (muokattu 28.08.2008 11:08:17)
Tämä mun mikki on lähes 30 v vanha. Se oli kytkettynä mun Gretschiin takamikiksi kun sain sen 29 vuotta sitten. Löysin sittemmin Gretschin mikin ja tämä jäi yli. Tässä on maajohto ja kaksi johtoa, musta ja valkoinen, jotka on kolvattu yhteen. Olisiko väärä kytkentä? olisiko mustan ja maan pitänyt olla yhdessä? Testatessani näin, se toimi ihan ok. Jos sitä ei voi puolittaa, niin ei mahda mitään.

Olisiko jokin ihan ensimmäisiä malleja, jossa ei mahdollisuuksia ole vielä nykymittakaavassa.

Tuli mieleen, että joissakin telecastereissa on kytkentä, jossa volumen pienentäminen leikkaa alapäätä. Voisikohan sitä toteuttaa siten, että kytkimellä voisi valita onko leikkuri toiminnassa vai toimiiko volume normaalisti. Tämä mikki on tulossa lap steel kitaraan ja useampi soundivaihtoehto olisi kiva juttu, varsinkin kun ko. mikki on suht. tehokas.
fox
28.08.2008 14:58:17

Uppista!
Oikeasti, jos jollakin on tietoa, niin respect!

Jos siin on ne blade-napapalat (eli sellaset "levyt" säädettävien ruuvien/pyöreitten niittien tilalla) se vois olla L-500 LTS, eli low flux tehomikki, joista B. Lawrence oli kuuluisa. Valitettavasti en oo löytäny muistiinpanoistani tuon mikin dataa, mutta voit selvittää sen johdotuksen esim. yleismittarilla.. Se voi olla esim. väliulosotolla oleva humppari, jolloin se on puolitettavissa, kuitenkaan ei "vaiheistettavissa" koska tuo suojamaa on ilmeisesti?? myös se kelojen maadoitus. Huomaa tässä nyt se, etten osaa mitään varmaksi sanoa, koska mikkiä ei oo mitattu..
Ensin mittaat sen "maadoituksen" ja, jos ne 2 johdinta on yhdistetty, siitä dc-vastuksen. Jos mikki on ehjä, ja tuo maadoitus on se mitä luulen, tulosta pitäs olla välillä 4-8 kilo-ohmia. Ja se mikki on nyt ns. puolitettuna..Jos näin, jatketaan: Irrotat mustan ja valkoisen toisistaan ja mittaat edelleen sitä maadoitusta toisena pisteenä sekä valkoisen että mustan suhteen. Pitäis tulla 2 erilaista lukemaa, se isompi on humppari molemmilla keloilla, se pienempi puolitettuna..
Tästä jatketaan...toki aina voi tuon mikin vaihtaakin... 8)
Bill Lawrence-mikkejä käytettiin Gretschissä muuten 80-luvulla....
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
rustman
29.08.2008 09:48:37 (muokattu 29.08.2008 09:49:33)
Rait! Nyt on oikeasti tietoa. Kun kuorin sitä johtoa vähän matkaa, niin lopputulokseksi tuli, että siinä on valkoinen, punainen, vihreä, ja musta johto sekä se päällystämätön maa. Se on muuten sellainen "blade" mallinen mikki. Löysin netistä ohjeet ja sain kytkettyä toimivan puolituksen (tai jotain, soundi ainakin muuttui toivotulla tavalla).

Päällystämätön maa ja musta on yhdessä, valkoinen on hotti ja menee kolminapaisen puolituskytkimen keskinapaan ja jatkaa siitä volumepotikan keskinapaan. Punainen ja vihreä on yhdistetty ja menee puolituskytkimen toiseen laitaan.

Vielä kun saisin kytkimellä valittavissa olevan "bass roll-off" volumen. Eli mihinkähän väliin sen konkan ja sille kytkimen tökkäisi? Tonepotikkaa ei siis ole tulossa. Eli systeemissä olisi humbucker, puolituskytkin, volume, outputjack.

Mitä eroa on 250 ja 500 potikalla käytännössä?
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)