Aihe: MacPianistit apuja äänikortin hankintaan ja softien valintaan
1
tarmo
25.08.2008 22:25:38
Moi,

Laitetaan vielä tännekin, kun kiipparipalstalla on vähän hidasta. Hommasin 2,4 MacBookin 4 gigan muisteilla ja tarvitsisin vinkkejä etenemiseen.

Käytän livenä nord c1, motif es6 ja roland rd 700 sx -kiippareita ja tarkoitus olisi saada vielä lisää synaulottuvuutta softien avuilla. Tämän lisäksi olisi tarkoitus käyttää koneelta muutamia taustoja bändin tueksi.

Etsin lähinnä uusinta/edistyksellisintä softaa, jolla pääsee liikenteeseen. Lisäksi ilmeisesti tarvitsisin jonkun ulkoisen äänikortin. Mulla tää läppäritouhu on ihan uutta, joten aika basic -vinkkejä kaipailisin. Toki kokemuksen kautta päädyn valitsemaan softat tulevaisuudessa, mutta nyt olisin kiinnostunut softasynista, joilla saa hyviä analogipörinöitä/moog -leadeja/ jousia/synabrasseja yms. 80' soundeja..ylipäätään synaklassikoita ja uudempaa ameriikan tuotantoa pitäisi saada uskottavasti toteutettua.

Sen lisäksi siis vielä joku näppärä livesekkariohjelma taustoja varten.

Niin ja sittenhän olisi kiva tehdä vähän maailmanvalloitusdemoja koneella, joten jos on joku laite, joka mahdollistaa myös analogiraitojen äänittämisen samalla, niin suositelkaa.

Laittakaa suosituksia ja hintahaarukkaa, jos on hyviä ideoita. MIelellään omakohtaisia tai varmoiksi kuultuja kokemuksia:) Lisäksi etenkin livekäytössä toimivia/kiipparistien suosimia valintoja mielellään.

Ymmärrän, että kysymys on laaja, mutta propsit niille, ketkä viitsivät vastata. Mulle tämä kaikki on uutta, joten olennaiset termit on hukassa. Tähän asti olen keskittynyt instrumentin hallintaan, mutta nyt olisi aika laajentaa osaaminen myös ohjelmointiin/softasyniin.

Kiitos kaikille, jotka viitsii vastata!!

PS. luin softasyna -ketjun ja jotain hyvää sielläkin. Itse olen kuitenkin enemmän poppari, enkä ala tekemään lähtökohtaisesti konemusaa.
Ihan sama.
Janie Jones
25.08.2008 23:25:47 (muokattu 27.08.2008 08:53:14)

Etsin lähinnä uusinta/edistyksellisintä softaa, jolla pääsee liikenteeseen. Lisäksi ilmeisesti tarvitsisin jonkun ulkoisen äänikortin. Mulla tää läppäritouhu on ihan uutta, joten aika basic -vinkkejä kaipailisin. Toki kokemuksen kautta päädyn valitsemaan softat tulevaisuudessa, mutta nyt olisin kiinnostunut softasynista, joilla saa hyviä analogipörinöitä/moog -leadeja/ jousia/synabrasseja yms. 80' soundeja..ylipäätään synaklassikoita ja uudempaa ameriikan tuotantoa pitäisi saada uskottavasti toteutettua.

Katos tota Sonik Synth -tarjousta:
http://www.esoundz.com/news1.php?nbr=2740
(EDIT: hups, älä katokaan. En lukenut pienellä kirjoitettua eli "offer valid for US/Canada users only".) (EDIT2: vaan kato sittenkin täältä: http://www.audiomidi.com/Sonik-Synth-2-P6115.aspx )

Helpohkokäyttöinen virtuaalinen synamuseo. Lisätietoa www.ikmultimedia.com (huomaa myös Total Workstation Bundle, joka riittääkin sitten vähäksi aikaa, myös niihin jousiin ja brasseihin). 70-80-luvun pörinöistä taas kiinnostanee SampleMoog. Jotain demoversioita jaossa.

Ja laitetaas kilpailijoita näytille myös: www.native-instruments.com , josta komplete classics ja komplete syna -bundlet. Huom: tuolta saa melkein kaikista hyvät demoversiot kokeiluun. (Näitä muuten taas kannattanee ostaa audiomidi.comista, parhaillaankin taisi olla jompikumpi tarjouksessa. Lisää hintaan tullausta ja veroa parikymmentä prossaa. eSoundzin postit taas tulee yleensä tullista läpi sukkana.)

Edistyksellisimpiä synia taitaa olla syyskuussa ilmestyvä Spectrasonicsin Omnisphere. Tai mistä sitä vielä varmasti tietää. Padisyna Atmospheren seuraajaksi mainostavat "psykoakustisella" sämpläyksellä, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.

Eli näitä voi lähteä kokeilemaan - tai sitten ostat siihen uuteen macciisi Logic Expressin, joka on itse asiassa (osa)vastaus myös muihin kysymyksiisi. Livekäytöstä tosin ei minulla ole kokemuksia. Kalliimman Logic Studion mukana tulee myös Mainstage, joka on tarkoitettu koskettimien ja synien livesoittoon.

Kuten huomaat jo tästä valinnanvaraa on.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
M.i.k.key
26.08.2008 00:20:01
No tietenkin Logic, mukana tulee Mainstage joka toimii tuossa live softasynien soittohommassa varmasti hienosti. Omat kokemukset on tosin himassa soittelupohjalla...

Logicilla saat ne demotkin helposti tehtyä, ja AU-synia voi aina ostaa lisää, moogit ja mellot yms ja yms löytyy eri valmistajien valikoimista jos Logicin/MainStagen omat ei riitä...

Äänikorttihomma onkin sitten vaikeampi. Montako ulostuloa pitää olla?
Pitääkö saada muutama eri stereoryhmä taustoja ulos, ja klikki siihen päälle vielä?

RME:t on kovia. Fireface 400 tai 800
möllisty
Lenoldinho
26.08.2008 19:20:07 (muokattu 26.08.2008 19:25:22)

^Konp.

Ja jos analogisaundeja pitää saada, Arturia Analog Factory on ihan ehdoton. Olen pari viikkoa omistanut, ja kun sitä kerran rupeaa räpläämään, loppua ei tule. Saundien muokattavuus ei ole ihan suurin mahdollinen, eli preseteillä pelataan aika paljon, mutta kyllä kaikki perusfiltterit ja envelopit löytyy. Mukanahan tulee myös 32-koskettiminen kontrollerikeyboard, jolla livetilanteektin onnistuvat todnäk ongelmitta. En tosin livenä ole itse käyttänyt, olenhan ensisijaisesti kitaristi, vaikka koskettimiakin soitan.

http://www.thomann.de/fi/arturia_analog_factory.htm
Janie Jones
26.08.2008 20:33:01 (muokattu 26.08.2008 20:37:32)

Logic Studio tuolta hintaan 345 euroa + noin parinkympin postikulut. Hinta sisältää verot ja muut.
http://www.dv247.com/invt/45995/

Muuta softaa ehtii tosiaan hommata myöhemminkin, kuten yllä sanottiin.
She said: "Eh, I know you, and you cannot sing", I said: "That's nothing, you should hear me play piano" (The Smiths)
tarmo
26.08.2008 21:20:20
Kiitti hyvistä vinkeistä. Nyt hahmottuu, mihin kannattaa ryhtyä. Tuo Logic on jo listalla ja lisäksi varmaan RME Fireface 400. Tarkoitus olisi saada oma ulostulonsa clickille, yksi stereoraita taustoja ja vedellä päälle synat. Muutamia vahvoja softasynia olen tuossa tsekkaillut ja jahka saa homman käyntiin, niin ei muuta kun demoja lisää kuuntelemaan.

Mistä noita softia kannattaa ylipäätään ostaa? Kenenkään ei tarvitse nyt myydä periaatteitaan, mutta onko musakaupoilla millaiset perinteet hintatason suhteen? Vai kannattaako suoraan mennä nettipuljuista tilailemaan. Parinkympin heitot ei paina, kun olen tottunut ostelemaan kiipparini suomalaisista musakaupoista, mutta usemman joku satasen heitto alkaa jo tuntumaan 400-500 tuotteessa hyväntekeväisyydeltä...
Ihan sama.
ultra
26.08.2008 22:47:41
Kiitti hyvistä vinkeistä. Nyt hahmottuu, mihin kannattaa ryhtyä. Tuo Logic on jo listalla ja lisäksi varmaan RME Fireface 400. Tarkoitus olisi saada oma ulostulonsa clickille, yksi stereoraita taustoja ja vedellä päälle synat. Muutamia vahvoja softasynia olen tuossa tsekkaillut ja jahka saa homman käyntiin, niin ei muuta kun demoja lisää kuuntelemaan.

Mistä noita softia kannattaa ylipäätään ostaa? Kenenkään ei tarvitse nyt myydä periaatteitaan, mutta onko musakaupoilla millaiset perinteet hintatason suhteen? Vai kannattaako suoraan mennä nettipuljuista tilailemaan. Parinkympin heitot ei paina, kun olen tottunut ostelemaan kiipparini suomalaisista musakaupoista, mutta usemman joku satasen heitto alkaa jo tuntumaan 400-500 tuotteessa hyväntekeväisyydeltä...

Kyllä tuo Logic vaan kannattaa tilailla tuolta yllä mainitusta puodista. Itse sieltä juuri sellaisen tilasin ja posteineen taisi maksaa jotain 366€. Apple Storet ja musakaupat myyvät yli satasen kalliimmalla ihan järjestään ja T-kauppakin hintaan 399€ + postit 20€.
I'm a gooner
Janie Jones
26.08.2008 23:00:31 (muokattu 27.08.2008 01:00:37)

Kun dollarin kurssi on se, mikä se nyt on, niin niitä nettikauppoja kannattaa tarkastella aina sillä silmällä, että mitä maksaa ja rahtaako Suomeen (läheskään kaikki ei). Google laulamaan vaan.

Oman kokemukseni mukaan yllä mainittu audiomidi.com on usein halvimmasta päästä, ja erittäin halpoja tarjouksiakin löytyy... Hiljattain ostin jotain myös täältä: http://www.wwbw.com - niillä on verrattain halvat postikulut. IK:n softaa jos ostaa eSoundzin kautta, niin alkaa pian ropista paljousostoalennusta päälle. Ja eurooppalaisista sitten on halpa tuo dv247, alle Thomannin hintojen aika usein.

eBay:sta voi ostaa, jos on tarkkana myyjän palautesaldon suhteen (onko kokenut myyjä, jolla kaikki tai lähes kaikki palaute positiivista) ja sen suhteen, tietääkö myyjä mitä on myymässä (eii tsekkaa esim. valmistajien rekisteröinti- ja tarvittaessa lisenssinsiirtosysteemit ja testaa, onko myyjä perillä niistä).

Bundlet eli paketit, joihin valmistajat kokoavat samantapaisia softiaan, ovat aina paljon halvempia kuin yksittäin ostettaessa. Ja huom: tarkista aina, onko softasta tai bundlesta upgrade/crossgrade -versiota ja mieti, oletko jo oikeutettu siihen - tai oikeuttaako jokin helposti tai jonkin toisen softan kylkiäisinä saatavilla oleva ilmaisversio (tai joskus jopa jokin toisen valmistajan softa, jota olet hankkimassa) upgrade-versioon. Näin voi säästää satasia.

Muistutan vielä, että posti- ja mahdolliset tullauskulut + alv kannattaa aina laskea päälle kun Amerikasta tilaa postitse. Jos nettikauppa myy softaa latauksena (tai lisenssiä ja softan voit ladata valmistajan sivulta) niin silloin olet omantunnon mukaan "itse vastuussa" tulleista ja alveista.

No ni, tämähän meni kuluttajavalistukseksi...
Janie Jones
26.08.2008 23:30:01 (muokattu 29.08.2008 00:17:30)

Lisätäänpäs vielä, että minulla on tarpeettomaksi jäänyt Sampletank 2 SE, joka tuli aikoinaan Pro Toolsin ohessa. Jos joku on vakavissaan ostamassa jotain IK:lta, eikä ole oikeutettu cross grade -hintaan, niin voin maksutta siirtää tämän lisenssin hänelle (edellyttää luullakseni vain vastaanottajan rekisteröitymistä IK:n sivuilla). Tämä nimittäin oikeuttaa crossgrade-hintaan koskien kaikkia IK:n tuotteita.

Soundi-cd:tä tähän en nyt löydä, joten käyttöön tästä ei varmaan ole, mutta kuten sanottu alennuksen hankkimiseen IK:n softista kyllä. Ilmoittaudu.

edit: Meni jo Kalelle.
JPQ
27.08.2008 15:52:02

Tukeeko Dv247 postiennakkoa?
JPQ
16.08.2009 05:38:45

ultra: Tukee luottokortteja. Mainittakoon vielä, että DV247:llä on hintatakuu, eli jos löytää Euroopasta viralliselta jälleenmyyjältä tuotteen halvemmalla, erotus hyvitetään.

vanha juttu ja mulla ei ole mahkuja luottokorttiin kiitos kait pienten tulojeni.
Laajan musiikkityylien kirjon edustaja. Tähän asti kehutuin kappale musiikki näytteessä download linkkinä. Ehkäpä toinen puolisko tyylistäni jota eniten edustan.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)