trackson 25.08.2008 14:21:40 | |
---|
Terve, Minulla on pienoinen särinäongelma nauhattoman basson kanssa. Särinä esiintyy pääasiassa G-kielen 9-nauhan kohdalla, mutta saan sen aikaiseksi myös D-kielen keskinauhojen kanssa, tosin vaimeammin. Kysessä on siis sellainen särähtävä ääni, ei normaali nauhattoman soundi. Olen säätänyt kaulan reliefiä aseteittain - ja asettanut myös ihan viivasuoraksi, mutta särinä ei lähde. Mielestäni kieli ei ota otelautaan kiinni niin, että sen pitäisi säristä ja särinän ei myöskään pitäisi tulla 9-nauhan alapuolelta (100 % varmuutta ei ole). Särinää ei tule, jos säädän kielet kohtuullisen korkealle. Särähdykseen vaikuttaa olennaisesti näppäilyn voimakkuus. Onko kellään ideoita, mitä vielä kokeilla? Itseltäni loppuu konstit. Kokeilin myös hiotuilla kielilla, mutta aivan samalla tavalla särisee. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen |
absqua 25.08.2008 14:23:06 | |
---|
Terve, Minulla on pienoinen särinäongelma nauhattoman basson kanssa. Särinä esiintyy pääasiassa G-kielen 9-nauhan kohdalla, mutta saan sen aikaiseksi myös D-kielen keskinauhojen kanssa, tosin vaimeammin. Kysessä on siis sellainen särähtävä ääni, ei normaali nauhattoman soundi. Olen säätänyt kaulan reliefiä aseteittain - ja asettanut myös ihan viivasuoraksi, mutta särinä ei lähde. Mielestäni kieli ei ota otelautaan kiinni niin, että sen pitäisi säristä ja särinän ei myöskään pitäisi tulla 9-nauhan alapuolelta (100 % varmuutta ei ole). Särinää ei tule, jos säädän kielet kohtuullisen korkealle. Särähdykseen vaikuttaa olennaisesti näppäilyn voimakkuus. Onko kellään ideoita, mitä vielä kokeilla? Itseltäni loppuu konstit. Kokeilin myös hiotuilla kielilla, mutta aivan samalla tavalla särisee. Onko otelauta suora? Tuo kuulostaa siltä kuin olisi pieni esim kielten hioma monttu siellä särinän kohilla. Jos näin on, niin otelaudan hionta ja pam pam. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
trackson 25.08.2008 23:49:23 | |
---|
Kiitos! Tuota en tullut ajatelleeksi. Pitääpä tutkia. Ilmeisesti pienikin monttu riittää tuollaisen särinän aikaan saantiin? "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen |
absqua 26.08.2008 09:27:23 | |
---|
Kiitos! Tuota en tullut ajatelleeksi. Pitääpä tutkia. Ilmeisesti pienikin monttu riittää tuollaisen särinän aikaan saantiin? Nimenomaan pienikin monttu riittää. Ota kieli/kielet irti ja tunnustele sormella otelaudan pintaa niin havaitset mahd montut parhaiten. Kuvaamasi oireet viittais juurikin kuluneeseen otelautaan. Jos soittaa paljon,varsinkin roundwoundeilla,eikä otelaudassa ole esim epoksipintaa,niin hionta on tosiasia muutaman vuoden välein. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
kallefuture 26.08.2008 11:36:28 | |
---|
Jep. Itse olen päkistellyt akubasson kanssa säätöhommissa viimeksi ja jazzin...Tuon reliefin pitäisi olla jonkinmoinen, ei liikaa ei liian vähän. Muistaakseni, jos nyt puoliväistä kaulaa painaa kielen otelautaan, pitäis alarekisterin nauhojen ja kielen väliin jäädä ainaskin milli. Sit toinen on tallapalat. Kaulan radiusta mukailevaksi olis hyvä säätää. Usein g ja e-kielten palat matalammalla kuin keskimmäiset. Tallapalojen ´hienosäätely saattaa auttaa. Viimeksi jazzista loppui säätövara kaulassa. Kärnä tempas sen "ruuvipenkillä' suoraks rauta löysällä. Sitte kiristys. Sitte asettu sopivaks. Ainahan ne särisee, jos kielet on liika matalalla. Lue myös Absquan ansiokas artikkeli basson säädösta tuolla pysyvissä. Toi mun esimerkin reliefin säätö voi olla päin p:ttä. Kalle |
Kallekorvola 27.08.2008 17:22:00 | |
---|
juu, etsi sormin tunnustelemalla kuoppia otelaudasta. tai, säädä kaula suoraksi ja tsekkaa otelaudan päälle asetetulla metalliviivaimella. pitäis TEORIASSA olla ihan suora, mut käytännössähän siellä on aina jotain epätasaisuutta... mä laitoin omaan soittimeeni epoksipinnoitteen otelautaan, enkä ole katunut. vuoden soitossa olen saanut juuri ja juuri aikaan kielenjäljet pintaan... |
mulla on myös epoksi otelaudassa ja käsi sydämellä voin sitä kaikille suositella. Sekä soundin että pinnan kestävyyden kannalta. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |
trackson 31.08.2008 23:10:34 | |
---|
Kiitos kovasti kaikille vinkeistä! Laudassa on tosiaan havaittavia renkaanjälkiä (roundwound pintakuviota), kun oikein tarkkaan katsoo valoa vasten. Entäs jos epoksin sijaan laittaisi PU-lakan, kuten (nauhattomissakin) Rickenbacker 4003:sissa? PU-lakkahan on käsittääkseni muovia (polyuretaani), joten sen pitäisi olla kohtuullisen kulutusta kestävää. "Eniten järkeä kuluu suuriin typeryyksiin" - S. Paronen |
absqua 01.09.2008 11:01:17 | |
---|
pu on helpompi tehdä ilman muuta, mutta pinnan kovuudessa se jää epoksista paljon. Always play on one and don't fake the funk. -Bootsy- |