Aihe: ep-levy
1 2
rrroope
27.08.2008 10:00:34
nykyaikana, kun kotiäänitystekniikkaa on joka ikisen mahdollista saada käsiinsä jostakin, myös paineet jonkinlaiseen äänittämiseen ovat bändeille suuret.

jokaisella aloittelevalla bändilläkin pitää nykyään olla jo myspacessa pari-kolme biisiä ja keikoilla jotain levyä jaossa. harvoillapa on rahkeita heti ekojen treenien jälkeen pyöräyttää täyspitkää levyä. EP on siinä mielessä ihan kätevä.

on ihan totta että nykyään levyille laitetaan ihan liikaa biisejä. ei tunnin mittaiseen levyyn jaksa keskittyä, varsinkaan jos siinä ei oo kuin muutama vahva biisi. Mihin katosi 30-35 -minuuttiset levyt? kaikki parhaat rock-levyt on tuota luokkaa. saatan eksyä jo aiheesta mutta ei se mitään..
Simo78
27.08.2008 10:18:47
Siis tota noin. Käyn NYT tupakalla ja jatkan tarkemmin.

No niin ja vielä halit vauvalle ja pikainen pissahetki...

jne.

Pitää kyllä yhtyä rumpalipojan kommenttiin. Tollasen 3-5 biisiä pystyy työssä käyvä ei-ammattilainen treenaamaan aikasta helposti nauhoituskuntoon, mutta puolet lisää kyllä on jo pahempi rasti... Plussat tästä...
Simo78
27.08.2008 10:30:00
Mä en halua tapella tästä aiheesta :) mutta onko 6-10 biisiä varteenotettavastipahempi rasti jos käytettävissä on tuplasti aikaa? Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, en ole ajatellut asiaa ikinä täältä suunnasta.

Edellä tarkoitetaan siis sitä että vaikka yhden viikon iltojenaikana saadaan 3 biisiä kondikseen. Voisiko silloin olettaa että kolmessa viikossa saisi jo vaikka 8?

Niin enpä osaa sanoa, kun ei ainakaan meillä ole tuota aikaa enempää=). Niin ja mä ainakin reenailen yksin himassa treeninauhojen perusteella, niin kyllä aina yksikin biisi lisää tuo lisää tuskaa. Vaikka nyt en ole mitään täyspitkiä tehnyt, niin kyllä mä uskaltaisin väittää, että kyllä se olisi pahempi rasti vaikka olisi tuplasti aikaa. Tai sitten siitä tulisi vitusti parempi, kun ei turhia miettisi=)
reos
27.08.2008 10:32:48 (muokattu 27.08.2008 10:33:31)
Niin enpä osaa sanoa, kun ei ainakaan meillä ole tuota aikaa enempää=). Niin ja mä ainakin reenailen yksin himassa treeninauhojen perusteella, niin kyllä aina yksikin biisi lisää tuo lisää tuskaa. Vaikka nyt en ole mitään täyspitkiä tehnyt, niin kyllä mä uskaltaisin väittää, että kyllä se olisi pahempi rasti vaikka olisi tuplasti aikaa. Tai sitten siitä tulisi vitusti parempi, kun ei turhia miettisi=)

Joo, vaikee mennä sanoon, kun ei tunne kaikkia mahdollisia työtapoja. Pitäis varmaan koittaa jotain isompaa kokonaisuutta, mutta on tosiaan mukavampaa tehä pientä erää. Saa valmiiksikin nopeemmin :)

edit: kamalasti kirjotusvirheitä tänään, eikä kaikkia jaska korjata, pahoittelut.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
Exhausted
27.08.2008 11:49:43

Itse käsittäisin EP:n levynä, jolla on 3-7 kappaletta. Toki joku voi suoltaa tekotaiteellista paskaa tyyliin 18minuuttia per biisi, mutta noin periaatteessa.

Voihan hardcore-bändillä olla vaikka 12 biisin EP joka kestää 15 minuuttia tai toisaalta jollain hidastelubändillä 1 biisin EP joka kestää 25 minuuttia. Enemmän se kesto mielestäni tässä ratkaisee kuin raitojen määrä.
Pieni rumpalipoika
27.08.2008 11:51:55

Mä en halua tapella tästä aiheesta :) mutta onko 6-10 biisiä varteenotettavastipahempi rasti jos käytettävissä on tuplasti aikaa? Kysyn ihan vain mielenkiinnosta, en ole ajatellut asiaa ikinä täältä suunnasta.

Edellä tarkoitetaan siis sitä että vaikka yhden viikon iltojenaikana saadaan 3 biisiä kondikseen. Voisiko silloin olettaa että kolmessa viikossa saisi jo vaikka 8?

Mä selitin jo aiemmin, että se on pahempi rasti ja tarvittava aikamäärä kasvaa suhteessa enemmän.

Se on tietysti sitten suhteellista minkälaista jälkeä halutaan ja tehdään, mutta jos ajatellaan että vaikka minä soitan päivässä rummut kahteen biisiin niin hyvin kuin suinkin vain pystyn, en pysty kuitenkaan viidessä päivässä soittamaan 10 biisiä samalla tasolla. Todennäköisesti. Tulee väsyminen peräkkäisistä todella paljon keskittymistä vaativista päivistä ja kun palataan takaisin treenikämpälle, päästään siihen ettei ne 10 tai 15 biisiä olekaan niin hyvin treenattuja kuin ne kolme tai viisi olisivat.

Tästä voi tietysti väitellä, mutta se johtuu sitten vain siitä ettei vastaväittäjällä ole kokemusta a) itsensä lujille pistämisestä ja b) pitkäsoittojen ja lyhyempien levyjen teosta
Rummut nurin ja nussimaan!
Pieni rumpalipoika
27.08.2008 11:54:32

Voihan hardcore-bändillä olla vaikka 12 biisin EP joka kestää 15 minuuttia tai toisaalta jollain hidastelubändillä 1 biisin EP joka kestää 25 minuuttia. Enemmän se kesto mielestäni tässä ratkaisee kuin raitojen määrä.

No voi sitä olla vaikka humppabändillä levy jossa on 100 biisiä kestoltaan 15 tuntia ja kutsuvat sitä EP:ksi : )

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että EP:n määritelmän ratkaisee musta enemmän biisien määrä ja teosmuoto. Kestolla ei ole musta tässä merkitystä.
Rummut nurin ja nussimaan!
reos
27.08.2008 14:27:48
Mä selitin jo aiemmin, että se on pahempi rasti ja tarvittava aikamäärä kasvaa suhteessa enemmän.

Se on tietysti sitten suhteellista minkälaista jälkeä halutaan ja tehdään, mutta jos ajatellaan että vaikka minä soitan päivässä rummut kahteen biisiin niin hyvin kuin suinkin vain pystyn, en pysty kuitenkaan viidessä päivässä soittamaan 10 biisiä samalla tasolla. Todennäköisesti. Tulee väsyminen peräkkäisistä todella paljon keskittymistä vaativista päivistä ja kun palataan takaisin treenikämpälle, päästään siihen ettei ne 10 tai 15 biisiä olekaan niin hyvin treenattuja kuin ne kolme tai viisi olisivat.

Tästä voi tietysti väitellä, mutta se johtuu sitten vain siitä ettei vastaväittäjällä ole kokemusta a) itsensä lujille pistämisestä ja b) pitkäsoittojen ja lyhyempien levyjen teosta

Olen samaa mieltä kanssasi, kuten koitin jo edellä sanoa. Jäin vain pohtimaan että ehkä tämä ei ole kaikkian kohdalla absoluuttinen totuus. A- ja b-kohtiin tohdin vastata kyllä, tosin täyspitkään rinnasta tässä tapauksessa 45 minuttisen kappaleen, jonka soitin yhdessä päivässä sisään. Kaiken moista sattuu.

Ja tuo mitä sanoit EP:stä on totta, allekirjoitan senkin. Mieleeni tuli kuitenkin joku mars voltan levy, jossa biisejä ja raitoja jouduttiin rukkaamaan, jonkun näennäisen EP/LP-käsityksen takia. Joku voi kertoa jos tietää tarkemmin.
"Nokkela sanonta ei todista mitään." François-Marie Arouet
carnation
27.08.2008 16:22:03 (muokattu 27.08.2008 16:27:35)
Mieleeni tuli kuitenkin joku mars voltan levy, jossa biisejä ja raitoja jouduttiin rukkaamaan, jonkun näennäisen EP/LP-käsityksen takia. Joku voi kertoa jos tietää tarkemmin.

Joo, siis Frances the Mutella piti alunperin olla viisi raitaa, joista viides olisi kestänyt sen puolisen tuntia. Mutta koska viiden raidan levy olisi biisimäärältään lähempänä ep:tä joidenkin tahojen mielestä, jouduttiin tämä viides kappale pilkkomaan useampaan raitaan, jolloin levyn kokonaisbiisimääräksi tuli 12. Neljä ekaa kappaletta normaalisti ja sitten viimeinen biisi on jaettu raidoille 5-12.

Mutta siis, mun mielestä taas biisien määrä tai kestokaan ei välttämättä kerro yhtään mistään mitään, kun on olemassa näitä kaikenmaailman kahden biisin progelevyjä sun muita. Ja sitten Reverend Bizarren ja Moonsorrowit megalomaaniset ep-levytykset, jotka rikkovat kaavaa oikein urakalla 60-70 minuutin kestoillaan. Aika paljon merkkaa se, mitä levy sisältää (covereita, remixejä yms.) ja millaiseksi yhtye itse haluaa julkaisunsa mieltää. Suhteellisen liukuva käsite nykyaikana tämä ep, joten eipä näitä vinyyliaikana tutuksi tulleita määritelmiä kannata liikaa tuijotella, vaikka toki suuntaa-antavia ovatkin.

Ja yksi ep, joka minua on viime aikoina ihmetyttänyt: Slayerin Eternal Pyre. Helvetti, levyllä on yksi ainoa biisi (sekin studiolevyltä löytyvä) ja bonuksena yksi livevideo sekä jokin behind the scenes -pätkä. Mikä tästäkin tekee ep:n (paitsi tietty vitsikkäästi Eternal Pyre- sanojen alkukirjaimet), lähempänä tämä on cd-singleä. http://en.wikipedia.org/wiki/Eternal_Pyre
"Silpomisia, saatanismia, fundamentalismia, moninaista kanibalismia, mielisaiden heiteelle jättöä. Sekoavaa höyrypäistä kapitalismin mätänevää loppua."
Artist
27.08.2008 17:19:28 (muokattu 27.08.2008 17:22:22)
olihan nine inch nailsilla jo 90-luvun alussa yli tunnin mittainen single kehissä, joten älkää jaksako yrittää leukailla liikaa.

Mut ei tolta pohjalta voi vetää yleisiä määritelmiä. Jos mulla on himassa 120cm pitkä metrin mitta, en voi silti väittää, että metri on 120 cm.

Toki musiikissa noita lainalaisuuksia voi aina kyseenalaistaa, mutta jos pohditaan yleistävää määritelmää, ei erikoistapauksien pudottelu ole kovin hedelmällistä.
"This microphone turns sound into electricity"
wil-le
28.08.2008 13:02:51

What is an LP or an EP and how is an EP different from a single?

Q. I was wondering if you could tell me what LP and EP stand for, and what they mean?
Eric Thiel
Brick, NJ

A. EP= Extended Play
LP= Long Playing record

An EP contains a few songs (usually around 3-5 songs), and an LP is a full album. The terms are from the days of vinyl records. In the 1980's, promotional vinyl EPs were often sent to clubs and radio stations to give an overview of an artist's music, and live EPs of top-selling artists were sometimes sent to radio stations to promote the artist on tour and extend the life of an album. The popularity of the promotional EP caused labels to start manufacturing them for the general public, often in colored vinyl and with previously unseen photos used as cover art.

As for the difference between an EP and a single, CD singles have blurred the meanings a bit, but originally a single contained 2 songs: one on the "A-side", and one on the "B-side." (During the days of vinyl singles, occasionally an extra song would be included, though not often.) CD technology allowed more minutes of music than previous music formats, so labels took advantage of it and added "bonus tracks" to some CD singles. Technically speaking, a CD single with bonus tracks is actually an EP...but labels found that calling it a "single with bonus tracks" made it more appealing to consumers.

Randi Reed,
Editor-in-Chief / Founder
MusicBizAdvice.com
An Apple is an apple. And an apple is the same. And an apple a day will keep these nightmares away.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)